Engelska: Later eller Latter?

Sv: Engelska: Later eller Latter?

:yuck: det riktigt ryser i mig. Det skrivs inte "later" i den meningen, alltid "latter".

Precis ... det ar som att saga att, "Jag kommer att gora det sistnamnda" nar man menar att man ska gora nagot senare. :crazy:

Latter är ett av mina favoirtord :love: Det låter så extremt brittiskt i mina öron. Eller också beror det på att jag hör Stephen Fry i huvudet varje gång jag uttalar det :p

Nejda ... det ar lika ofta forekommande i USA.:p

Är det inte kommatecken som fattas där?

låt oss äta farmor
låt oss äta, farmor

Latter day, på svenska sista dagars, vad är det? (från namnet på mormonernas religion)

Den riktiga stavningen är "later" men den engelska språket och alla andra språk för den delen blir "våldtagna" i texter. Stör mig enormt när de skrivet "cuz" istället för "because", eller den klassiska "u" istället för "you".
Jag funderar på hur språken kommer se ut i framtiden. :/

Jag funderar på hur språken kommer se ut i framtiden. :/
Ja, med tanke på att vissa inte ens kan skillnaden mellan later och latter så finns det väl skäl att oroa sig ;) :p

Jag förstår för övrigt inte att folk har problem med att man bara skriver u på engelska. Jag smsar dagligen på engelska och väääääldigt ofta blir det ett "when u home?" "u up?" när jag vill smsa snabbt och smidigt. Känns ofta som att de som försöker vara så korrekta som möjligt med sin engelska också är dem som inte använder språket så ofta. Men det kan ju vara inbillning bara.

Ja, med tanke på att vissa inte ens kan skillnaden mellan later och latter så finns det väl skäl att oroa sig ;) :p

Jag förstår för övrigt inte att folk har problem med att man bara skriver u på engelska. Jag smsar dagligen på engelska och väääääldigt ofta blir det ett "when u home?" "u up?" när jag vill smsa snabbt och smidigt. Känns ofta som att de som försöker vara så korrekta som möjligt med sin engelska också är dem som inte använder språket så ofta. Men det kan ju vara inbillning bara.

En viss poäng tror jag att du har. Det är nog mycket möjligt att folk lägger större krut på att skriva korrekt på ett språk man inte behärskar riktigt. På sitt modersmål vet man (eller iaf inbillar sig att man vet) hur det uppfattas även om det inte är helt korrekt.

Däremot tror jag inte att folk skulle göra det speciellt när det gäller förkortningar av kort och meningar just i sms. Jag skulle aldrig skriva "how r u" och jag skulle aldrig skriva "hur e d". Det har väldigt lite med att göra vilket språk det är.

Men vad vet jag. För mig är det smått obegripligt att man kan känna att man inte har tid att skriva dit en extra bokstav utan måste förkorta "är" till "e". Men jag stirrar också smått förbluffad på mitt telefonabbonemang som anger att jag har 5000 gratis sms per månad O_o Lika nödvändigt som om det i mitt elabbonemang skulle ingå privat kärnkraftverk! Jag kanske passar bättre ihop med telegrafen :D

Senast ändrad:

Att man förkortar i sms kan jag förstå. Men ibland undrar jag - minst sagt - över inlägg på buke som kanske är ungefär så långa som ditt, med alla ord ordentligt utskrivna. Utom ett. Ett enda ord är förkortat, typ lr, kmr eller tsm. Det övergår mitt förstånd varför man då inte kan skriva ut även det ordet.

Ja, alltså, jag skulle aldrig skriva "hur e d?" slår det mig ju nu :D Men jag vet inte, varenda britt och australiensare jag nånsin dejtat har använt 'u' väldigt friskt och ja, jag har väl liksom vant mig vid det. Ingen jag känner med engelska som modersmål är superpetig.

:meh:

Jag har inte tänkt på att jag sett ordet tidigare så därför reagerade jag nu när jag gjorde det.
Syftade verkligen inte på dig! Menade den jag svarade som inte ens kan skillnaden själv men ändå sitter och beklagar sig över andras dåliga språk.

Ser nu att det kan missförstås men jag syftade alltså verkligen inte på dig.

:D

Vet inte varför jag inte sett ordet tidigare, det kanske inte används så ofta. Har läst väldigt mycket böcker på engelska osv men aldrig tänkt på att jag sett det.

Ah, men du kanske läser lite snabbt helt enkelt? Och ser det som 'later'?

Jag hör det superofta så för mig är det ett helt vanligt ord, men om man inte pratar engelska hela dagarna (med människor som faktiskt har det som modersmål) så kanske man inte hör det lika ofta?

Latter är ett av mina favoirtord :love: Det låter så extremt brittiskt i mina öron. Eller också beror det på att jag hör Stephen Fry i huvudet varje gång jag uttalar det :p
Måste vara det :D Med tanke på att det är ett engelskt ord som inte bara används av britter.

Vet inte riktigt.

Dom jag delvis växte upp med var från kanada, kan ändå inte minnas att jag sett ordet förens nyligen. Man kanske inte så ofta säger "det sistnämnda".

sms är väl en sak, förkortningarna kom ju till när det sms kostade per tecken. Tycker personligen det är jobbigt dock när det är massa förkortningar på nätet där man inte behöver förkorta för kostnadens skull och det går lika fort att skriva ut ordet som att förkorta (åtminstone för mig, men kanske är annorlunda för andra??) :confused:

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 627
Senast: qitis
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 606
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 269
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
49 660
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Om samvete vs effektivitet
  • GVFÖ 2025
  • Rumsväxter 2

Hund, Katt, Andra Djur