Engelska: Later eller Latter?

Sv: Engelska: Later eller Latter?

Men du förstår nu att du hade helt fel angående TS fråga? Att du faktiskt inte visste vad du talade om?

Vet inte riktigt.

Dom jag delvis växte upp med var från kanada, kan ändå inte minnas att jag sett ordet förens nyligen. Man kanske inte så ofta säger "det sistnämnda".

Äsch, jag tycker inte alls att det är särskilt konstigt att du inte sett/hört ordet så mycket förut. De få gånger jag ser det är det i text, och inte ens där är det särskilt vanligt tycker jag. Jag kan inte minnas att jag någonsin hört någon säga det i en helt vardaglig konversation, men det är ju såklart väldigt individuellt. Precis som du säger är väl "det sistnämnda" inte särskilt vanligt det heller, tror jag i alla fall...:p

Nej, jag tänker mest att det är schysst att påpeka så hen alipper rätta någon och framstå som okunnig.

Om någon frågar en .t.ex: "Would you like (bla bla) or (bla, bla)". Är det då ok att säga: "The latter would be fine, please" ? Eller framstår man bara som en jobbig utlänning som ska briljera med att hen har lärt sig fina ord på buke?

Näe, det kan du nog säga utan att behöva skämmas tycker jag! Eller "I'll go with the latter, please" om du vill göra det ännu lite mera formellt. Jag hade nog inte sagt det personligen, men jag tror absolut inte att folk skulle titta snett på dig om du sa det.

För mig är det smått obegripligt att man kan känna att man inte har tid att skriva dit en extra bokstav utan måste förkorta "är" till "e".

Urk, jag gillar inte när folk skriver så.
Har sett vissa skriva ja när det ska stå jag. Ja e trött. Det ser så otroligt ovårdat ut, språkmässigt :o

Om någon frågar en .t.ex: "Would you like (bla bla) or (bla, bla)". Är det då ok att säga: "The latter would be fine, please" ? Eller framstår man bara som en jobbig utlänning som ska briljera med att hen har lärt sig fina ord på buke?

For de flesta i min omgivning ar det ett naturligt svar. Har i USA ar inte 'latter' pa nagot satt formellt, det ar ett nagot smidigare satt att svara an en omskrivning skulle bli.

I mina öron låter det alldeles för formellt.

Om du frågar mig "would you like A or B" skulle mitt svar vara "B, thanks".

(brittisk engelska)

Tror inte kanadensarna sager/anvander "latter" sardeles ofta... jag har inte direkt sprungit pa det i dagligt tal under mina 4 ar har i alla fall.

De fatalet ganger jag har stott pa det har det varit i valdigt uppstyltade sammanhang.

Mina brittiska och irländska vänner (45 år och äldre) brukar heller inte använda "latter". Oftast blir det någon form av svar där "the later alternative" blir gällande i de fall detta är aktuellt.

Senast ändrad:

..tog precis upp det hela med maken... han garvade ratt bra at sjalva tanken pa att anvanda ordet oht...

Hans. och min, teori var att det var mer brittiskt an nagot... men det slog du hal pa. ;) Jag kan faktiskt inte minnas att min brittiska polare, skottska fd pojkvan eller makens irlandska familj anvand latter heller i tal...

Intressant ... Nar jag tanker pa saken kan det tankas vara bland larare och universitets professorer man garna anvander latter i dagligt tal ... Hmmm ...

Intressant ... Nar jag tanker pa saken kan det tankas vara bland larare och universitets professorer man garna anvander latter i dagligt tal ... Hmmm ...

Fast...det är en ganska logisk formulering, när man har ett val av två definierade saker, men man svarar objektivt, typ när man inte har en aning vad man väljer av de två, men den andra låter bättre. Så hisklans ovanligt kan det bara inte vara, jag tycker formuleringen ligger väl i språk och på tunga. Oavsett vad svenskspråkiga tycker liksom.

Fast...det är en ganska logisk formulering, när man har ett val av två definierade saker, men man svarar objektivt, typ när man inte har en aning vad man väljer av de två, men den andra låter bättre. Så hisklans ovanligt kan det bara inte vara, jag tycker formuleringen ligger väl i språk och på tunga. Oavsett vad svenskspråkiga tycker liksom.

Logik o objektivitet i all ära, men det finns något som heter register, som går före.

Jag skulle nog påstå att jag använder språket på "universitetsprofessornivå" och jobbar med andra som gör det (och som är språknördar allihop), och jag kommer inte ihåg när jag hörde eller använde ordet sist.

I skriftspråket däremot kan det vara användbart.

Tja, jag är delvis engelsktalande och jag tycker inte att det är ett formellt ord alls. Jag kan för övrigt rekommendera hollywoodfilmen 'latter days' där ordets innebörd är vitalt i filmens handling.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 627
Senast: qitis
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 606
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 269
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
49 660
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Om samvete vs effektivitet
  • GVFÖ 2025
  • Rumsväxter 2

Hund, Katt, Andra Djur