Engelska ridord?

Sv: Engelska ridord?

Vad heter en större modell på en hage då? :p


Haha, nej då, jag bara skojar.
 
Sv: Engelska ridord?

Något som jag inte förstod under min månad i England som tog att tag att koppla var change of rein (stavning?), men efter ett tag insåg jag att det var att byta sittben, alltså sitta om... :o
Jag har bott på Irland i 8 år och "change of rein" betyder att man byter varv. "Change the diagonal leg" är att byta sittben.

Canter är en arbetsgalopp, alltså en kort galopp. För alla hästar. Gallop är när man galopperar så fort det bara går, alternativt galopperar ute, då kan man säga att man "went for a gallop". Ökad galopp heter "extended canter".

Hö heter "hay" förstås. Hösilage är "haylage" och ensilage är "silage".

Grimskaft here lead rein, jag har aldrig hört någonting annat. Grimma heter headcollar på Irland och i England, men i USA kan de säga halter.

"Paddock" är en hage, "sand arena" eller "school" är en ridbana. Har aldrig hört en engelsktalande person säga manege.

En "brown" häst är vad vi i Sverige kallar för rödbrun. En "bay" är en mörkbrun.
 
Sv: Engelska ridord?

Aha, men vad bra. :) Då vet jag vilket ord på grimma jag ska använda där borta, då. ;)
 
Sv: Engelska ridord?

Jag skriver sitter har i england och skriver, ha bott har i 10 ar...

say head collar for grimma

lateral work ar ett samlings ord for allt arbete sm hasten gjor nar han rors sig sidledes, typ skankelvikning,

Hoppning, jumping, da har du showjumping och cross country jumping som dom olika sorterna..

withers -manke

buck- bocka

bolt-skena

flying change- galopp ombyte

groom-rykta

pick out feet- picka hovarna

mare-sto
gelding-valack
stallion-hingst
colt- ung hingst
filly ung sto

ar det nagra ord som du speciell skulle vilja kunna eller...?

ha sa roligt:D
 
Sv: Engelska ridord?

en kort galopp eller ridtur längs stigar är -hack

tränings galopp för en galopp häst eller ökad galopp för ridhästar är -canter

johdpurs/bridges är ridyxor

johdpur boots är låga ridskor

gallop är en galopp häst som presterar till max

Beeches är väl ridbyxor? Låter lika som bridges nästan....
 
Sv: Engelska ridord?

jodhpurs are ridbyxor som ar tighta hela vagen, eller jodhs som vi kallare dem, breeches ar sana som ar lite losare uptill
 
Sv: Engelska ridord?

Vad heter din bok som innehåller dessa ord?
 
Sv: Engelska ridord?

*kl*

Vad roligt det var att läsa den här tråden! :D Speciellt att ridbyxor heter bridges! :p


Vi säger headcollar och lead rope.
En paddock som man rider i heter school, arena eller menage (kan inte stava det sista).
Uteritt = hack
Hage kallar vi bara för field eller turnout. Ex "He's in the field" = han är ute i hagen, "Can you do the morning turnout?" = Kan du fixa morgonutsläppet. "He needs his turnout rug" = han behöver sitt utetäcke.

Sedan varierar det såklart med var man bor i världen och också vilken yard man arbetar på! Såhär säger man iaf på de ställen i London som jag har varit på.

Hade diskussioner med min irländska kollega vad foderhink hette. Pot, bucket eller manger?

De ord som jag hade velat veta när jag kom hit är:
Change of rein (byt varv)
Change your diagonal (byt sittben)
Down the centre line (längs medellinjen)
Skip (mocka "lätt mockning" alltså bara ta upp bajset)
Tack (sadel&träns)
 
Sv: Engelska ridord?

Canter är en arbetsgalopp, alltså en kort galopp. För alla hästar. Gallop är när man galopperar så fort det bara går, alternativt galopperar ute, då kan man säga att man "went for a gallop". Ökad galopp heter "extended canter".

Det väsentliga med canter är inte steglängden, utan att den är tretaktig och att gallop är fyrtaktig.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 961
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 458
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 540
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
788
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp