Englandsresetips, London med omnejd

Bukefalos 30 år!

enough

Trådstartare
Har visst råkat spontanboka en vecka i England med min tolvåring i slutet av sommaren. Google och AI i all ära, men personliga erfarenheter och tips är alltid bättre.
Endast resan är bokad hittills, och här är lite av det jag söker input kring:

Finns det några områden i London man bör passa sig för att boka boende i av trygghetsskäl?
Tips på aktiviteter/sevärdheter i London eller strax utanför som inte kostar jättemycket.
Vi vill också spendera ett par nätter i en mindre stad som går lätt att ta sig till utan bil. Nåt mysigt ställe där det mesta ligger på gångavstånd och där det finns lite att se. Tips?
Nåt speciellt man bör tänka på vad gäller kollektivtrafik och resande?

Vi gillar bl.a. tåg, teknik, naturupplevelser, bergodalbanor och häftiga gamla byggnader, och tänkte försöka få in lite av varje. Ett besök på Thorpe park blir det nog, men försöker annars att hålla det så lågbudget som möjligt.

Har visst råkat spontanboka en vecka i England med min tolvåring i slutet av sommaren. Google och AI i all ära, men personliga erfarenheter och tips är alltid bättre.

Finns det några områden i London man bör passa sig för att boka boende i av trygghetsskäl?
Tips på aktiviteter/sevärdheter i London eller strax utanför som inte kostar jättemycket.
Vi vill också spendera ett par nätter i en mindre stad som går lätt att ta sig till utan bil. Nåt mysigt ställe där det mesta ligger på gångavstånd och där det finns lite att se. Tips?

Vi gillar bl.a. tåg, teknik, naturupplevelser, bergodalbanor och häftiga gamla byggnader, och tänkte försöka få in lite av varje. Ett besök på Thorpe park blir det nog, men försöker annars att hålla det så lågbudget som möjligt.
Överlåter Londontips till andra som kan det bättre (ping @Stefffie) men kan rekommendera Cambridge som mindre, mysig stad att tillbringa en natt eller två i. Jag var där förra året och älskade det, särskilt att promenera runt kring universitetet och åka flodbåt (vilket jag tänker mig att framförallt tolvåringen kan tycka är spännande). Det går tåg direkt från London som tar ca 45 min. Oxford är säkert också trevligt på ungefär samma sätt, men där har jag inte varit själv än!

Tillägg: Det här har ni säkert redan koll på men eftersom det är väldigt nytt passar jag på att inflika det: Man behöver numera ett slags turistvisum för att komma in i UK, ett så kallat ETA. Mer om det här: https://www.gov.uk/eta

Jag tycker Hyde park är väl värt ett besök.

Sedan de vanliga sevärdheterna såklart.
Vaktbyte vid Buckingham Palace gillade jag att se också.

Vill man se havet kan man ta tåget till Brighton. Tar en knapp timme om de inte renoverar rälsen (vilket de gjorde den helg förra året då jag åkte dit).
Jag vet inte riktigt vad barn kan gilla förutom tivolit på piren, men jag har hört om vänners barn i början av tonåren som uppskattat det.

Natural History Museum är ett måste tycker jag!

Jag brukar boka hotell i närheten av Hyde Park/Kensington Gardens. Det har oftast blivit på norrsidan.

London dungeon är häftigt, men har man svårt för mycket folk, trånga utrymmen och att inte se utgången så bör man undvika det. Annars är det en väldigt lärorik och häftig upplevelse av Londons historia. Madame Tussaud är sevärt men dyrt.

Jag bodde några nätter i Gerrards Cross för två år sedan, väldigt mysig liten förort med tåg direkt in till marylebone på drygt 30 minuter med chiltern railways. Jag uppskattade även british museum, även om det mesta är stulet så är det ändå väldigt coolt att se alla saker.

Överlåter Londontips till andra som kan det bättre (ping @Stefffie) men kan rekommendera Cambridge som mindre, mysig stad att tillbringa en natt eller två i. Jag var där förra året och älskade det, särskilt att promenera runt kring universitetet och åka flodbåt (vilket jag tänker mig att framförallt tolvåringen kan tycka är spännande). Det går tåg direkt från London som tar ca 45 min. Oxford är säkert också trevligt på ungefär samma sätt, men där har jag inte varit själv än!

Tillägg: Det här har ni säkert redan koll på men eftersom det är väldigt nytt passar jag på att inflika det: Man behöver numera ett slags turistvisum för att komma in i UK, ett så kallat ETA. Mer om det här: https://www.gov.uk/eta
Det som kanske är kul med Oxford är att Harry Potter till viss del spelades in där (eller killvet jag bara detta som kvinna?) var där för många år sedan och besökte bekanta och det var häftigt, dock aldrig varit i Cambridge :) smidigt att ta sig till bägge ställena med tåg dock :)

Gallande omraden, sa lange du titta pa normala hotel i centrala London (zon1 ) sa bor allt vara ok. Det finns manga budget hotel kring victoria/pimlico/vastra London. London ar sakert. Den storsta risken ar en telefontjuv, men trots att detta tydligen galopperat i siffror som ett problem sa har jag aldrig ens sett en phonesnatcher - men dessa tjuvar kommer vara mest vanliga i turistomraden, man jag skulle bara vara allmant medveten om min omgivning och sa blir det nog bra.

Gallande sevardheter sa finns det ett TFL museum - jag har aldrig varit dar men kan sakert passa mtp era intressen.
Tower of London ar helt klart vart pengarna, och en bra dagsutflykt ar att starta pa Towern, och sen ta baten ner till Greenwich, strosa omkring i byn, den stora parken och kanske observatoriet.
Promenera langs med south bank ar ocksa valdigt trevligt - borja vid westminster station, titta pa Big Ben, ga over bron, skippa London Eye, och promenera typ sa langs langs med sodra sidan av floden som ni kanner for.
Ar vadret bra sa kan en tur upp till Hampstead och Hamptstead Heath Ponds kanske vara trevligt om ni letar efter naturuppleverser. Simma i the mixed ponds (kolla biljetter och tank pa att det ar populart pa soliga dagar, sa ga under arbetstid om ni kan), och promenera runt Hampstead Heath, och ga upp parliament hill for att titta pa skyline.
En annann promenad route - starta vid Kings Cross, strosa runt vid Coal Drops Yard dar det finns torg, utstallningar, butiker, och ga sedan osterut langs med kanalen, vilken tar er upp till regents park, London Zoo (mkt trevligt zoo pa begransad yta enligt mig) och primrose hill for annan utsiktsplats.
Coal Drops Yard och More London (vid Tower Bridge) har bada gratis utomhusbio pa sommaren ocksa
Kollektivtrafiken ar enkel - du betalar genom att "blippa" ditt betalkort mot lasaren. Om sonen ej har eget betalkort, sa kan du bara skaffa ett pendlarkort - Oyster - i biljettlucka pa vilken station som helst.

Liknande trådar

• Resa Skottland och London, hjälp med logistik m.m
  • Tips på pensionat, kursgård eller liknande
  • London-tips

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar