Eniro, Ratsit och liknande

Fast förr fanns telefonkatalogen. Den har anor bak till 1880, läser jag. En tjock jäkla katalog med alla abonnenter inom ens riktnummerområde, det kanske var näraliggande områden också, minns inte. Man stod med namn, adress, nummer och yrke (det sista valfritt).

En gång varje eller vartannat år uppdaterades den, då låg det nya ex i trappuppgången så man kunde hämta sin och kassera den gamla. Även om papperet var lövtunt gick det väl åt nån regnskog varje gång.

Eniro tog så småningom över telefonkatalogen och lade den efter några år på nätet.

Precis som nu kunde man välja att ha hemligt nummer. Då var man heller inte sökbar via Nummerbyrån, en dyr inrättning dit man kunde ringa för att söka folk om man inte hade tillgång till telefonkatalogen för deras område.

Som jag minns det protesterade aldrig någon mot telefonkatalogen. De som inte ville vara med valde hemligt nummer.
Och på stadsbiblioteket hade de katalogerna från alla områden i Sverige. Så där kunde man titta om man behövde ha tag på företag och myndigheter i andra län.
Lika viktig funktion som när det började finnas internetdatorer tillgängliga på biblioteket.

Glöm inte kartsidorna också. Där man kunde se alla gatuadresser i andra städer om man skulle dit man inte hittade själv. Det var ofta urrivna sidor i Stockholmsdelen.
 
Och på stadsbiblioteket hade de katalogerna från alla områden i Sverige. Så där kunde man titta om man behövde ha tag på företag och myndigheter i andra län.
Lika viktig funktion som när det började finnas internetdatorer tillgängliga på biblioteket.

Glöm inte kartsidorna också. Där man kunde se alla gatuadresser i andra städer om man skulle dit man inte hittade själv. Det var ofta urrivna sidor i Stockholmsdelen.
Jag rev ur kartor ur mina egna kataloger! Tidig gps :D
 
Fördel: när jag jobbade i butik och folk glömde plånboken så gick man in på hitta, körde lite uteslutningsmetoden och ringde upp tacksamma kunder :D
 
@ mineur det är precis det här du behöver förklara för din sambo, precis det här. Svårare är det faktiskt inte.
+ @MiaMia Ok, det är tydligen någon del i det här som jag inte förstår. Jag vände mig främst emot de inlägg där det stod typ (obs, fritt citerat ur minnet) "Jag tycker att Offentlighetsprincipen är så bra, så om det innebär att även mina personuppgifter finns publikt tillgängliga så är det värt den uppoffringen".
 
+ @MiaMia Ok, det är tydligen någon del i det här som jag inte förstår. Jag vände mig främst emot de inlägg där det stod typ (obs, fritt citerat ur minnet) "Jag tycker att Offentlighetsprincipen är så bra, så om det innebär att även mina personuppgifter finns publikt tillgängliga så är det värt den uppoffringen".
Ja, jag förstår att du tänker så. Och jag hade också kunnat säga något i stil med det du citerar. Men med @MiaMia s inlägg blir det tydligt för mig varför diskussionen egentligen handlar om två saker.

(Och kontaktuppgifterna fanns alltså i telefonkatalogen innan)
 
Ja, jag förstår att du tänker så. Och jag hade också kunnat säga något i stil med det du citerar. Men med @MiaMia s inlägg blir det tydligt för mig varför diskussionen egentligen handlar om två saker.

(Och kontaktuppgifterna fanns alltså i telefonkatalogen innan)
Ja, efter att nu ha läst @MiaMia s inlägg en sjuttonde gång börjar det sjunka in även hos mig. :o :p
 
Fast förr fanns telefonkatalogen. Den har anor bak till 1880, läser jag. En tjock jäkla katalog med alla abonnenter inom ens riktnummerområde, det kanske var näraliggande områden också, minns inte. Man stod med namn, adress, nummer och yrke (det sista valfritt).

En gång varje eller vartannat år uppdaterades den, då låg det nya ex i trappuppgången så man kunde hämta sin och kassera den gamla. Även om papperet var lövtunt gick det väl åt nån regnskog varje gång.

Eniro tog så småningom över telefonkatalogen och lade den efter några år på nätet.

Precis som nu kunde man välja att ha hemligt nummer. Då var man heller inte sökbar via Nummerbyrån, en dyr inrättning dit man kunde ringa för att söka folk om man inte hade tillgång till telefonkatalogen för deras område.

Som jag minns det protesterade aldrig någon mot telefonkatalogen. De som inte ville vara med valde hemligt nummer.


Var telefonkatalogen en gul tjock "bok"? Tror vi hade en sådan när jag var jätteliten, typ i slutet av 90-talet. :p
Men håller med, jag har aldrig hört någon som ställde sig negativ till den! Och sålänge man kan välja hemligt nummer tycker jag absolut inte att det är något att orda om. :)
 
Min sambo, som alltså inte är svensk, tycker att det är helt galet att man i Sverige kan ta reda på var vem som helst (nåja, med vissa undantag) bor genom en enkel sökning på Internet. Det systemet finns inte här. Jag har försökt att försvara det med att det är väldigt smidigt när man vill ha tag på folk, och att "men varför skulle någon vilja lilla mig/dig något", men känner att argumenten bleknar även i mina egna öron... Det verkar ju rätt läskigt ändå, med tanke på alla knäppgökar som finns där ute. Möjligtvis färgas min åsikt av att jag ser mycket kriminalserier på TV :angel:

Är det här något ni funderar på? Har ni valt att inte synas på dylika sidor? För visst kan man väl välja det? Där tycker min sambo för övrigt att det är helt galet att det är en sak man måste välja att inte vara med i, alltså att standarden är att man automatiskt är med.

Jag har inte stenkoll på hur det här funkar förresten, så har jag gjort några felaktiga antaganden här så får ni gärna korrigera mig!

Jag vill inte bara nåbar via de sidotmr. Hitmtra och eniro går att stoppa. Men den andra skiten...har varit utsatt för hot är nu mer skriven på en annannadtess än den jag bor på för att få känna mig lugn.
Hotet anmält men tyvärr fotade eller spelade jag in de tillfällen som var så polisrn lade ner anmälan.
Det borde vara frivilgtcatt lämna ut vilka uppgifter man vill dela med sig.

Inga problem med jsneta övervakkng i samhället. Det har inte kreti o pleti till gång till som upogifter på internet.
 
+ @MiaMia Ok, det är tydligen någon del i det här som jag inte förstår. Jag vände mig främst emot de inlägg där det stod typ (obs, fritt citerat ur minnet) "Jag tycker att Offentlighetsprincipen är så bra, så om det innebär att även mina personuppgifter finns publikt tillgängliga så är det värt den uppoffringen".
Inlägget jag svarade på hade en felaktig bild om vad som OSL styr över som behövde korrigeras.
Och för en konstruktiv diskussion som kan ge förståelsen du frågar efter behöver man skilja på vad som handlar om sökbarhet på nätet från det som handlar om ifall myndigheternas handlingar ska vara sekretessbelagda eller inte.

Vilka uppgifter som finns tillgängliga på nätet styrs inte av offentlighetsprincipen.
Offentlighetsprincipen handlar om hur regelsystemet för att lämna ut uppgifter från myndigheterna ser ut (Att offentlighet ska vara huvudregeln. Att det bara är med lagstöd som myndigheter kan hemlighålla och att besluten överprövas av domstol. De kan inte välja själva och processen har vissa formkrav.) Exakt vad som är sekretess på finns en särskild lag om och då är en lika stark skyldighet att hålla det hemligt som ska vara det.

Offentlighetsprincipen är så viktig att den är värd att värna även om man inte är ense i alla detaljer om de enskilda sekretessreglerna.
Men att något går att få ut från en myndighet ska inte lägga normen för att det automatiskt är fritt för kreti och pleti att lägga på nätet utan begränsningar, eller pussla ihop till stora obegränsat sökbara databaser.

Om vi tycker att en del publiceringar i tidningarna är pressetiskt tveksamma så börjar vi inte med att ifrågasätta om vi alls ska ha kvar pressfriheten, utan diskuterar formerna och gränserna för den. (om det var en begriplig parallell?)
 
Nu fattas bara att någon syr ihop en app till fånen så man får ut i klartext om det är Pelle pundare eller Holger 82 som ligger framför och vinglar. :D

Allemans ANPR-app (Automatic Number Plate Recognisation) finns redan på försöksstadiet och den funkar mycket bra också så det är bara en tidsfråga innan någon länkar den till namn och adressuppgifter via tex. Ratsit. :cool:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp