Eniro, Ratsit och liknande

Sen vill jag också flika in att det i Sverige kan vara svårt att få skyddad identitet, vilket gör det här "öppna" samhället än värre för vissa. Människor som lever under hot om våld ska tvingas att varje år ha ont i magen över att sekretessmarkering tas bort, och om den gör det är deras bostadsadress bara ett klick bort för förövarna.
Det känns ju som att det är ett separat problem, men som såklart påverkas av att allt är så lättillgängligt. För det är ju helt orimligt att personer ska behöva ha det så och att möjligheterna att få ex skyddad identitet borde vara större eftersom samhället ser ut som det gör.
 
Det märkligaste för mig är att svenskar liksom tycker att det är så självklart att alla människor ska gå att hitta, man har rätt att veta exakt var alla bor :confused:. Har inte stött på det med någon annan nationalitet, det är bara här det är så himla självklart.

Attityden kring det hela stavas nog "historia".
Det är ju inte precis ett nytt påfynd, att folkbokföringen är offentliga uppgifter.
 
Jag har nog inte reflekterat över det så mycket. Har aldrig själv varit i en situation där det blivit problematiskt, men jag förstår ju hur mkt det bör kunna förvärra situationen från vissa.

Jag finns med på alla sidor, inte dolt mig från någon. Men mitt telefonnummer finns tillgängligt på andra sätt på internet också, tex föreningars hemsidor m kontaktuppgifter osv.
För egen del är det väldigt okomplicerat.

Jag tycker väl inte att det är konstigt hur vi har det. Men det borde vara valbart överallt.
 
Fast vad är det som säger att just personuppgifter som adresser, födelsedatum, inkomstskatt etc ska vara offentliga, bara för att det är en statlig myndighet som hanterar de? Myndigheter hanterar ju många fler personliga uppgifter än så, och allt är inte offentligt. barnens skolbetyg kan väl inte ses av vem som helst? Myndighetsbeslut som utvisningsbeslut, god man, etc.. Fortfarande en statlig myndighet som bokför, men finns inte för allmän beskådan utfläkt på internet hursomhelst.

Jag tycker det är skillnad på myndighetsbokföring som gäller enskilda personer, och på offentlighetsprincipen där man ska se vad myndigheter "sysslar med" i beslut om sin organisation etc.

Grundprincipen är att alla uppgifter som en myndighet har hos sig är allmänna och offentliga. För att en myndighet ska kunna låta bli att lämna ut den måste man ha stöd i Offentlighets- och sekretesslagen. Där står t ex att väldigt personliga uppgifter som t ex innehållet i din deklaration, sjukjournaler och liknande inte är offentliga. Principen är bra. Det gör att myndigheten inte godtyckligt kan undanhålla information som någon anser sig behöva. Och det är just det som är det fina i kråksången, att det är vi medborgare som avgör vilken information som vi behöver. Inte myndigheten.

Betyg är förresten också en offentlig handling.
 
Jag är väldigt tveeggad i frågan. Å ena sidan tycker jag att det är bra och praktiskt att enkelt hitta ett nr eller så till någon jag behöver komma i kontakt med. Å andra sidan tänker jag också lite på min säkerhet och vill tex kunna skriva ut ett nr i en annons utan att riskera att någon oönskad knackar på min dörr. Jag har själv dolt mina uppgifter på eniro och hitta, men det var i första hand för att slippa bli uppringd av massa företag som ville sälja på en saker. Trots att jag nixat mitt nr tidigare ringde en hel del försäljare ändå. Det har upphört efter att jag valt att ta bort mina uppgifter.
 
Jag roade mig med att kolla mig själv på ratsit.
Förutom att där finns ett par direkta felaktigheter i informationen - som kanske handlar om att den inte är uppdaterad - så undrar jag om de som söker verkligen är intresserade av vilket lag som vann fotbollsallsvenskan på mitt födelsår...
Eller vilket stjärntecken jag har, eller vilket kinesiskt år (råttans år, tydligen...).

För det är vad de presenterar i texten.

Sedan kan jag personligen tycka att det är intressant att kvinnor i mitt postnummerområde ligger längre efter männen i årsinkomst jämfört med Sverige-snittet.
 
Fast den storsta skillnaden mellan hur latt det ar att hitta folk i Sverige och i manga (de flesta?) andra lander ligger nog pa att i Sverige ar alla uppgifter offentliga oavsett vad den enskillda individen tycker, medan i de flesta andra lander ar det individen som bestammer hur latt den vill bli hittad.
Nu ar jag en typisk Amerikan :p i det fallet och tycker att det ar min ensak om jag vill ha min adress och telefon oppet i telefonkataloger eller pa internet ... Och nar det gallde telefonkataloger maste man vara "pa plats" for att fa tag pa en. Inte kunde man sitta i USA och hitta hem adressen till nagon i Sverige, och aven i Sverige valde man sjalv om man ville sta med i telefonkatalogen eller inte.
 
Grundprincipen är att alla uppgifter som en myndighet har hos sig är allmänna och offentliga. För att en myndighet ska kunna låta bli att lämna ut den måste man ha stöd i Offentlighets- och sekretesslagen. Där står t ex att väldigt personliga uppgifter som t ex innehållet i din deklaration, sjukjournaler och liknande inte är offentliga. Principen är bra. Det gör att myndigheten inte godtyckligt kan undanhålla information som någon anser sig behöva. Och det är just det som är det fina i kråksången, att det är vi medborgare som avgör vilken information som vi behöver. Inte myndigheten.

Betyg är förresten också en offentlig handling.

Kanske dags att se över offentlighets och sekretesslagen. Den skrevs när man var tvungen att ringa runt och pussla ihop delar av information själv, på kontorstid.

Nu om jag vill leta fram en viss Anna Karlsson i Tjottahejti, så finns alla register sammanslagna redan... Det som skulle ha tagit 40-50 telefonsamtal, finns i EN sökning. Jag kan se alla Anna Karlsson i Tjottahejti genom att söka på en, sen gå genom listan för att se vilken av de det var som var singel, hade två hundar och bodde i radhus. Och var Vattuman, kanske. Sen har man Anna som man pratade 4-5 meningar med på en dejtingsajt.

Nu får man iofs klicka genom alla Annor för att se vilken som hade hund... men det finns inget som hindrar att göra applikationen annorlunda för snabbare och med smartare databassök, ex. valbara filter. Kryssa i en ruta för alla Annor som även är ogifta....


Hade man däremot ringt och frågat en levande människa på andra sidan av luren, alla dessa uppgifter, så hade någon reagerat. Jag ser att du skriver att betyg är offentliga uppgifter, men om jag ringer till en skola, och frågar efter Anna Karlssons barns betyg (hennes barn som jag kan se bor med henne, kanske?), skulle skolan på momangen läsa upp de för en anonym snubbe som ringer från hemligt nummer? Jag tror inte det. Eller, man får väl hoppas!

Om de däremot ligger i en öppen databas på internet, så kan man söka upp de anonymt. Utan att Anna vet.


Det är verkligen en stalkers våta dröm, att kunna få fram så mycket information om en person, utan att nån reagerar eller lägger sig i.
 
Ja, jag måste säga att jag håller med de som inte riktigt fattar varför Offentlighetsprincipen, som i övrigt är bra tycker jag, måste innefatta även personlig information om privatpersoner. Och det här att Sverige inte är en farligare plats att bo på än andra ställen, trots att vi har det som vi har det med vår enkla tillgång till information, beror ju på så väldigt många andra faktorer så det argumentet funkar inte alls tycker jag.

Men det är jätteintressant att läsa alla era svar!
 
Kanske dags att se över offentlighets och sekretesslagen. Den skrevs när man var tvungen att ringa runt och pussla ihop delar av information själv, på kontorstid.

Nu om jag vill leta fram en viss Anna Karlsson i Tjottahejti, så finns alla register sammanslagna redan... Det som skulle ha tagit 40-50 telefonsamtal, finns i EN sökning. Jag kan se alla Anna Karlsson i Tjottahejti genom att söka på en, sen gå genom listan för att se vilken av de det var som var singel, hade två hundar och bodde i radhus. Och var Vattuman, kanske. Sen har man Anna som man pratade 4-5 meningar med på en dejtingsajt.

Nu får man iofs klicka genom alla Annor för att se vilken som hade hund... men det finns inget som hindrar att göra applikationen annorlunda för snabbare och med smartare databassök, ex. valbara filter. Kryssa i en ruta för alla Annor som även är ogifta....


Hade man däremot ringt och frågat en levande människa på andra sidan av luren, alla dessa uppgifter, så hade någon reagerat. Jag ser att du skriver att betyg är offentliga uppgifter, men om jag ringer till en skola, och frågar efter Anna Karlssons barns betyg (hennes barn som jag kan se bor med henne, kanske?), skulle skolan på momangen läsa upp de för en anonym snubbe som ringer från hemligt nummer? Jag tror inte det. Eller, man får väl hoppas!

Om de däremot ligger i en öppen databas på internet, så kan man söka upp de anonymt. Utan att Anna vet.


Det är verkligen en stalkers våta dröm, att kunna få fram så mycket information om en person, utan att nån reagerar eller lägger sig i.
Varför skulle någon ha reagerat? Personuppgifterna ligger hos Skatteverket, hunden ligger hos Jordbruksverket, betygen finns på skolan, etc. Det finns inget register på vem som frågar efter informationen. Och varför skulle någon med okänt nummer inte få begära ut betygen för Britta och Bengt Karlsson? Det är offentliga uppgifter, finns inget i lagen som säger att de är offentliga så länge man legitimerar sig. Däremot skulle nog det kanske bli problem att hämta ut betyg om du bara vet vem mamman är, mest för att jag är ytterst tveksam till att registret är sökbart på det sättet.
 
Kanske dags att se över offentlighets och sekretesslagen. Den skrevs när man var tvungen att ringa runt och pussla ihop delar av information själv, på kontorstid.

Nu om jag vill leta fram en viss Anna Karlsson i Tjottahejti, så finns alla register sammanslagna redan... Det som skulle ha tagit 40-50 telefonsamtal, finns i EN sökning. Jag kan se alla Anna Karlsson i Tjottahejti genom att söka på en, sen gå genom listan för att se vilken av de det var som var singel, hade två hundar och bodde i radhus. Och var Vattuman, kanske. Sen har man Anna som man pratade 4-5 meningar med på en dejtingsajt.

Nu får man iofs klicka genom alla Annor för att se vilken som hade hund... men det finns inget som hindrar att göra applikationen annorlunda för snabbare och med smartare databassök, ex. valbara filter. Kryssa i en ruta för alla Annor som även är ogifta....


Hade man däremot ringt och frågat en levande människa på andra sidan av luren, alla dessa uppgifter, så hade någon reagerat. Jag ser att du skriver att betyg är offentliga uppgifter, men om jag ringer till en skola, och frågar efter Anna Karlssons barns betyg (hennes barn som jag kan se bor med henne, kanske?), skulle skolan på momangen läsa upp de för en anonym snubbe som ringer från hemligt nummer? Jag tror inte det. Eller, man får väl hoppas!

Om de däremot ligger i en öppen databas på internet, så kan man söka upp de anonymt. Utan att Anna vet.


Det är verkligen en stalkers våta dröm, att kunna få fram så mycket information om en person, utan att nån reagerar eller lägger sig i.
Men ni måste ju skilja på två helt olika diskussioner här.

1. Vad är offentligt hos myndigheterna?
2. Vad får företag (och andra) göra för typer av sammanställningar som de lägger ut på nätet.

Det är liksom inte "offentligehtsprincipens fel" att det finns databaser som byggs upp och tillgängliggörs av andra. Det ska regleras med lagar om vilken personuppgiftshantering och publicering som får ske.
Du kan inte ringa till en myndighet och få den där sammanställningen som du beskriver. Det är privata företag som tillhandahåller tjänsten att göra den komplexa samordningen av informationen. Då är det bättre att prata om ändrade regler för dem än för myndigheterna.
 
Men ni måste ju skilja på två helt olika diskussioner här.

1. Vad är offentligt hos myndigheterna?
2. Vad får företag (och andra) göra för typer av sammanställningar som de lägger ut på nätet.

Det är liksom inte "offentligehtsprincipens fel" att det finns databaser som byggs upp och tillgängliggörs av andra. Det ska regleras med lagar om vilken personuppgiftshantering och publicering som får ske.
Du kan inte ringa till en myndighet och få den där sammanställningen som du beskriver. Det är privata företag som tillhandahåller tjänsten att göra den komplexa samordningen av informationen. Då är det bättre att prata om ändrade regler för dem än för myndigheterna.
@ mineur det är precis det här du behöver förklara för din sambo, precis det här. Svårare är det faktiskt inte.
 
Jag är helt positiv. Dels är offentlighetsprincipen någonting väldigt bra, som i största möjlig mån ska värnas, men sen tycker jag också för högst personlig del att Ratsit etc. är väldigt smidigt.
Just telefonnummer kan jag möjligen förstå varför man har lite invändningar emot. Själv ligger inte mitt telefonnummer ute någonstans, men där kan jag möjligen förstå folk som ser en problematik. Annars som sagt, bra med transparens och smidiga verktyg att använda!
 
Jag vet inte hur de är i Norge, Danmark och island men i Finland är det betydligt svårare att hitta folk på nätet. Vart faktiskt förvånad då jag upptäckte det och högst irriterad.
Hur då? Bara att skriva in namn i Eniro så får du namn och adress. Såvida personen inte har hemligt telefonnummer, så som jag. Men även då går det att få fram all info via folkbokföringen.
 
Jag är helt positiv. Dels är offentlighetsprincipen någonting väldigt bra, som i största möjlig mån ska värnas, men sen tycker jag också för högst personlig del att Ratsit etc. är väldigt smidigt.
Just telefonnummer kan jag möjligen förstå varför man har lite invändningar emot. Själv ligger inte mitt telefonnummer ute någonstans, men där kan jag möjligen förstå folk som ser en problematik. Annars som sagt, bra med transparens och smidiga verktyg att använda!
Fast förr fanns telefonkatalogen. Den har anor bak till 1880, läser jag. En tjock jäkla katalog med alla abonnenter inom ens riktnummerområde, det kanske var näraliggande områden också, minns inte. Man stod med namn, adress, nummer och yrke (det sista valfritt).

En gång varje eller vartannat år uppdaterades den, då låg det nya ex i trappuppgången så man kunde hämta sin och kassera den gamla. Även om papperet var lövtunt gick det väl åt nån regnskog varje gång.

Eniro tog så småningom över telefonkatalogen och lade den efter några år på nätet.

Precis som nu kunde man välja att ha hemligt nummer. Då var man heller inte sökbar via Nummerbyrån, en dyr inrättning dit man kunde ringa för att söka folk om man inte hade tillgång till telefonkatalogen för deras område.

Som jag minns det protesterade aldrig någon mot telefonkatalogen. De som inte ville vara med valde hemligt nummer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp