Eniro, Ratsit och liknande

ok. Jag tycker det är så märkligt med tanke på hur otroligt försiktig man behöver vara med personuppgifter i andra lägen men så är det fritt fram på dessa sidor.
Det slog mig också! Hur kan det vara okej enligt den nya lagen. En oskyldig förening måste rensa i sina pärmar som ingen utomstående kommer åt på allt som anses irrelevant att hålla koll på för att skydda den enskilda personen, men alla ens uppgifter är fritt tillgängliga för alla via dessa sidor...
 
ok. Jag tycker det är så märkligt med tanke på hur otroligt försiktig man behöver vara med personuppgifter i andra lägen men så är det fritt fram på dessa sidor.
Det slog mig också! Hur kan det vara okej enligt den nya lagen. En oskyldig förening måste rensa i sina pärmar som ingen utomstående kommer åt på allt som anses irrelevant att hålla koll på för att skydda den enskilda personen, men alla ens uppgifter är fritt tillgängliga för alla via dessa sidor...
"Journalistisk" verksamhet är undantagen.
 
Jag förstår inte alls känslan av att vara så obekväm med att vara lättillgänglig. Jag har liksom inget att dölja, folk kan få veta allt om mig om de vill, det stör mig inte det minsta faktiskt. Har inte heller något emot kameraövervakning MEN det förutsätter ju att det finns ett fungerande regelverk.
Poliser, parkeringsvakter. Jag kan se många yrken där man inte vill bli funnen av den man lagför.
 
"Journalistisk" verksamhet är undantagen.
Det är dock sannolikt inte det som gör att hitta m fl inte omfattas av GDPR, utan just att de har utgivningsbevis. Syftet måste inte vara journalistisk verksamhet:

”För att ett utgivningsbevis ska utfärdas krävs bland annat att en utgivare har utsetts och att överföringarna utgår från Sverige. Det ställs däremot inte upp några krav på att verksamheten ska ha ett visst innehåll eller syfte.”

https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/utgivningsbevis/
 
Det är dock sannolikt inte det som gör att hitta m fl inte omfattas av GDPR, utan just att de har utgivningsbevis. Syftet måste inte vara journalistisk verksamhet:

”För att ett utgivningsbevis ska utfärdas krävs bland annat att en utgivare har utsetts och att överföringarna utgår från Sverige. Det ställs däremot inte upp några krav på att verksamheten ska ha ett visst innehåll eller syfte.”

https://www.datainspektionen.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/utgivningsbevis/
Menar du att Ratsit är journalistik?
Utgivningsbevis = "journalistik". Och nej, jag anser inte att det är journalistik, men lagen gör uppenbarligen det.
 
Var det?! :eek:
Vi hade då inga när jag började i skolan iaf, och detta var ändå 2003....
Och som vanligt är inte förhållandena i ditt hem = resten av omvärlden.
Dina föräldrar kanske bara valde att inte hämta ut sitt exemplar?

Tänk på att du bor i stadsmiljö och i en välbestäld familj. 2003 var det många som inte hade internetuppkoppling i hemmet alt. ett uppringt långsamt.
(2012 började avvecklingen.)
 
Dataskyddsförordningen gäller inte då någon behandlar personuppgifter i samband med utövande av sin yttrande- eller informationsfrihet. Enligt förordningen ska undantag för yttrande- och informationsfrihet göras i nationell rätt. I Sverige innebär det bland annat att sådan personuppgiftsbehandling som omfattas av grundlagsskyddet i tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen undantas om tillämpningen av förordningen skulle komma i konflikt med grundlagarna. Därutöver ska behandling av personuppgifter som sker för journalistiska ändamål eller för akademiskt, konstnärligt eller litterärt skapande undantas från de flesta av bestämmelserna i dataskyddsförordningen. Sådant undantag fanns tidigare i personuppgiftslagen och finns idag genom den lagstiftning som kompletterar förordningen på nationell nivå. https://www.datainspektionen.se/lag...dsforordningens-syfte-och-tillampningsomrade/

YGL (=utgivningsbevis) resp. journalistik är två olika undantag/lättnader i reglerna
@Sharpless @mandalaki
 
Eftersom du citerar mig: du såg inte det jag fetade?

Dessutom: digital bio kan få utgivningsbevis, liksom förhandsmodererade diskussionsforum. Det innebär inte att de sysslar med journalistisk verksamhet, men utgivningsbeviset ”skyddar” dem mot GDPR.

https://www.mprt.se/att-sanda/internetpublicering/utgivningsbevis/
Här är för övrigt HittapunktseAB:s verksamhet och ändamål enligt bolagsregistret:

”Bolaget skall bedriva informationstjänster avseende åtkomst, tillhandahållande och spridning via internet av kontaktuppgifter rörande företag och privatpersoner och därmed förenlig verksamhet.”

Ingenting om journalistik alltså, men de har utgivningsbevis och omfattas därför inte av GDPR.
 
Min sambo, som alltså inte är svensk, tycker att det är helt galet att man i Sverige kan ta reda på var vem som helst (nåja, med vissa undantag) bor genom en enkel sökning på Internet. Det systemet finns inte här.
Jag som bott på Irland i en massa år tycker att deras system är helt galet. Det är ju samma som UK. Tex så har myndigheter bara adresser. Så heter du samma sak som den som bodde på adressen innan dig vet de inte skillnad på er två, vilket innebär att du kan tvingas betala lån, etc som du inte alls är betalningsskyldig till. Det är väl ingen större grej om man har ett ovanligt namn, men heter man typ Brian Kelly så finns det ju en uppsjö.
 
Kanske dags att se över offentlighets och sekretesslagen. Den skrevs när man var tvungen att ringa runt och pussla ihop delar av information själv, på kontorstid.

Nu om jag vill leta fram en viss Anna Karlsson i Tjottahejti, så finns alla register sammanslagna redan... Det som skulle ha tagit 40-50 telefonsamtal, finns i EN sökning. Jag kan se alla Anna Karlsson i Tjottahejti genom att söka på en, sen gå genom listan för att se vilken av de det var som var singel, hade två hundar och bodde i radhus. Och var Vattuman, kanske. Sen har man Anna som man pratade 4-5 meningar med på en dejtingsajt.

Nu får man iofs klicka genom alla Annor för att se vilken som hade hund... men det finns inget som hindrar att göra applikationen annorlunda för snabbare och med smartare databassök, ex. valbara filter. Kryssa i en ruta för alla Annor som även är ogifta....


Hade man däremot ringt och frågat en levande människa på andra sidan av luren, alla dessa uppgifter, så hade någon reagerat. Jag ser att du skriver att betyg är offentliga uppgifter, men om jag ringer till en skola, och frågar efter Anna Karlssons barns betyg (hennes barn som jag kan se bor med henne, kanske?), skulle skolan på momangen läsa upp de för en anonym snubbe som ringer från hemligt nummer? Jag tror inte det. Eller, man får väl hoppas!

Om de däremot ligger i en öppen databas på internet, så kan man söka upp de anonymt. Utan att Anna vet.


Det är verkligen en stalkers våta dröm, att kunna få fram så mycket information om en person, utan att nån reagerar eller lägger sig i.

Jo, offentlighets- och sekretesslagen är i sin nuvarande form från 2009. Det gör den inte lastgammal direkt. Den är ju i sig en uppdatering från den gamla sekretesslagen.

En av grunderna i offentlighetsprincipen är att myndigheten inte får fråga vem det är som vill ha uppgifterna och vad de ska användas till. Så den som vill ha ut ett visst barns betyg ska få det. Men myndigheten har ingen skyldighet att "läsa upp" innehållet på telefon. Regeln är att handlingen kan få läsas på plats, dvs den plats där den förvaras. Men ja, om jag går in på en skola och ber om att få se en viss persons betyg så får jag det.
 
Jo, offentlighets- och sekretesslagen är i sin nuvarande form från 2009. Det gör den inte lastgammal direkt. Den är ju i sig en uppdatering från den gamla sekretesslagen.

En av grunderna i offentlighetsprincipen är att myndigheten inte får fråga vem det är som vill ha uppgifterna och vad de ska användas till. Så den som vill ha ut ett visst barns betyg ska få det. Men myndigheten har ingen skyldighet att "läsa upp" innehållet på telefon. Regeln är att handlingen kan få läsas på plats, dvs den plats där den förvaras. Men ja, om jag går in på en skola och ber om att få se en viss persons betyg så får jag det.
Eller, mot avgift, en kopia av den. Så man måste inte åka dit. Om man t.ex. vill ha handlingar från myndigheter som är lokaliserade i Stockholm, men inte själv bor där.
 
Jag som bott på Irland i en massa år tycker att deras system är helt galet. Det är ju samma som UK. Tex så har myndigheter bara adresser. Så heter du samma sak som den som bodde på adressen innan dig vet de inte skillnad på er två, vilket innebär att du kan tvingas betala lån, etc som du inte alls är betalningsskyldig till. Det är väl ingen större grej om man har ett ovanligt namn, men heter man typ Brian Kelly så finns det ju en uppsjö.
Oj, det har jag aldrig hört om. Har det hänt någon du känner alltså? Det måste ju vara rätt unikt! Nog för att bristen på personnummer ökar risken för att man ska bli tagen för att vara någon annan, men såvida det inte är min signatur som står på kontraktet ser jag inte hur jag någonsin skulle kunna bli betalningsskyldig. De flesta sådana regelbundna betalningar går ju även på Direct Debit, och det är ingenting som kan ändras bara sådär utan att båda parter tydligt gett sitt godkännande.

Sen, beroende på myndighet, så krävs ju ibland även National Insurance-nummer vilka är personliga och unika.
 
Betyg är förresten också en offentlig handling.[/QUOTE]
Det är det enda jag inte skäms över eller är rädd att visa :). Adress och telefonnummer kan ju vara bra att kunna dölja om det kniper
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp