Eniro, Ratsit och liknande

Även om man inte blir rånad eller mördad tycker jag inte det är så skoj att nån snubbe letat upp ens adress och kommer och knackar på bara för att man inte svarar i telefon. Eller ens talar om att "det är ju lätt att ta reda på var du bor". Jag gillade inte telefonkatalogen heller. Jag tycker det är värdelöst att det är så lätt att ta reda på var folk bor.
Jag fattar problemet. Det jag är osäker på är om problemet riktigt finns, och om det i så fall är större i Sverige än i andra länder.
 
Jag fattar problemet. Det jag är osäker på är om problemet riktigt finns, och om det i så fall är större i Sverige än i andra länder.
Vad för problem är du osäker på om det finns? Du känner väl till att det finns folk som måste vara skrivna på annan adress än de bor, efter att ha nekats sekretessmarkering?
 
Jag fattar problemet. Det jag är osäker på är om problemet riktigt finns, och om det i så fall är större i Sverige än i andra länder.

Av egen erfarenhet så skulle jag vilja påstå att kopplat till just rättsväsendet så är det ett stort problem, så pass att det skulle kunna kallas systemhotande. Under mina år som ordningsvakt så har det hänt fler gånger än jag kan hålla räkning på att folk vägrat anmäla brott eller medverka i utredningar på grund av att det är så lätt att leta upp en hemadress. Det här gäller både för privatpersoner som är vittnen eller brottsoffer samt för mina kollegor. Jag har själv underlåtit att anmäla brott av ringare karaktär av just den anledningen. Jag har dessutom själv råkat ut för att kriminella letat upp min bil/bostad vid två tillfällen, så det är liksom en inte helt ogrundad oro heller
 
Jag håller med @Petruska mfl. Jag ser få problem med att det går att ta reda på var jag bor. Då ser jag istället de enorma fördelarna som offentlighetsprincipen för med sig. Dvs möjligheten att för vem som helst kunna granska vad myndigheterna sysslar med. Jag jämför gärna med ett par länder på balkan som jag jobbat i och med. Där saknar medborgarna en grundläggande rätt att få veta vad som händer i myndigheterna. Om priset är att min adress också är offentlig så är det högst rimligt.


Fast vad är det som säger att just personuppgifter som adresser, födelsedatum, inkomstskatt etc ska vara offentliga, bara för att det är en statlig myndighet som hanterar de? Myndigheter hanterar ju många fler personliga uppgifter än så, och allt är inte offentligt. barnens skolbetyg kan väl inte ses av vem som helst? Myndighetsbeslut som utvisningsbeslut, god man, etc.. Fortfarande en statlig myndighet som bokför, men finns inte för allmän beskådan utfläkt på internet hursomhelst.

Jag tycker det är skillnad på myndighetsbokföring som gäller enskilda personer, och på offentlighetsprincipen där man ska se vad myndigheter "sysslar med" i beslut om sin organisation etc.
 
Av egen erfarenhet så skulle jag vilja påstå att kopplat till just rättsväsendet så är det ett stort problem, så pass att det skulle kunna kallas systemhotande. Under mina år som ordningsvakt så har det hänt fler gånger än jag kan hålla räkning på att folk vägrat anmäla brott eller medverka i utredningar på grund av att det är så lätt att leta upp en hemadress. Det här gäller både för privatpersoner som är vittnen eller brottsoffer samt för mina kollegor. Jag har själv underlåtit att anmäla brott av ringare karaktär av just den anledningen. Jag har dessutom själv råkat ut för att kriminella letat upp min bil/bostad vid två tillfällen, så det är liksom en inte helt ogrundad oro heller
Vet du hur det ser ut med rädda vittnen och det andra du skriver om i andra länder. Är det så att Sverige utmärker sig här?
 
Vad för problem är du osäker på om det finns? Du känner väl till att det finns folk som måste vara skrivna på annan adress än de bor, efter att ha nekats sekretessmarkering?
Det jag inte vet är om problemet är värre i Sverige än i andra länder, på sätt som har med offentlighetsprincioen att göra.

Det här är en typ av frågor där jag inte har koll på olika länder. Det förvånar mig om andra har det, men vad vet jag.
 
Det jag inte vet är om problemet är värre i Sverige än i andra länder, på sätt som har med offentlighetsprincioen att göra.

Det här är en typ av frågor där jag inte har koll på olika länder. Det förvånar mig om andra har det, men vad vet jag.

Jag jämför inte med andra länder, jag bara ser att det skapar problem här att folks adresser är så lättillgängliga (oavsett hur det är i andra länder). Jag förstår inte heller vitsen med att privatpersoner ska kunna kolla upp min adress och mitt fullständiga personnummer på typ 10 sekunder.
 
När jag är på jobbet (brevbärare) så älskar jag att det är lätt att kolla upp folks adresser :p Om ni bara visste hur extremt vanligt det är med felskrivna postnummer, brev där det står postnummer men inte vilken gata personen bor på osv... Det är en hel hög brev varje dag som vi måste sitta med vid datorn. Meeeen jag hade inte sett det som konstigt alls om vi haft något register som enbart var tillgängligt från jobbdatorerna. Nu har vi visserligen det också, men jag tänker på sidor som ratsit osv (för allt som oftast behöver vi använda även sådana sidor för att få allt rätt).
 
Jag som är ensam i hela världen med min kombination av för- och efternamn samt har ett utsatt yrke har sett väldigt lite av knäppskallar som letat upp mig. Två gånger på 20 år har gränslösa män ringt på min privata telefon när de sökt mig i tjänsten (och inte förstått att de gjort fel) så jag känner mig inte särskilt orolig över att öppenheten med sådana uppgifter skulle leda till negativa konsekvenser för mig.

Mitt arbete skulle bli mycket svårare om jag inte enkelt kunde kolla upp var folk bor, deras telefonnummer eller vilka som är folkbokförda på en viss fastighet.

Jag har också udda namn (efternamn) och är lätt att hitta. Den knäppskalle som stalkadexmig var min arbetsgivare. Det är ju oftast folk i ens närhet som är hot, sällan random främling
 
@Hyacinth Det beror på faktiskt. Jag har blivit hotad upprepade gånger i mitt arbete och det har bara varit personer jag inte känner men kommit i kontakt med genom jobbet.
 
@Hyacinth Det beror på faktiskt. Jag har blivit hotad upprepade gånger i mitt arbete och det har bara varit personer jag inte känner men kommit i kontakt med genom jobbet.

Usch. På jobbet eller i hemmet? Ditt yrke har ju helt annan hotbild än mitt, så vi har ju olika perspektiv. Jag är en simpel tjänsteman liksom, hotbilden torde vara försumbar.
 
Saxat från olika sökmotorer:

Jag vill inte att mina uppgifter visas på Eniro.se, hur gör jag?
Uppgifter vi får från operatörer ges med ditt samtycke. Om du vill återkalla ditt samtycke måste du kontakta din operatör som då ska se till att numret inte levereras till oss i framtiden.

Ta bort sig helt från hitta.se?

Om man inte vill synas på hitta.se kan man enkelt ta bort informationen. Använd nedan länk, sök upp dina uppgifter och välj sedan "ta bort".
https://www.hitta.se/kontakta-oss#ta-bort-kontaktsida
Av säkerhetsskäl samt för att motverka bedrägerier och ID-kapning erbjuder nu hitta.se borttag endast via Bank-id-inloggning. Läs mer om ID-kapning här

Merinfo.se hämtar sin information från olika leverantörer som i sin tur hämtar information från Statens personadressregister, SPAR, Tele och mobiloperatörerna, Kronofogdemyndigheten, Skatteverket samt Bolagsverket. Den information som Merinfo.se presenterar är offentlig information som redan idag är tillgänglig för allmänheten på flera olika sätt, via telefon, brev, fax eller online.

https://www.statenspersonadressregi...-finns-pa-internet---kan-jag-fa-bort-dem.html

Är det lagligt att förmedla sådan information som visas på Ratsit.se?
Ja, det handlar om offentlig information som även finns tillgänglig hos olika myndigheter. Vi har bara samlat informationen på ett ställe – Ratsit.se. Utförligare beskrivning finns under Lagar & juridik

Det handlar alltså om information som är tillgänglig hos olika myndigheter, om du ringer tex KF så tycker jag det är bra att jag kan få uppgifter om någon finns i deras register. Kreditprövning vet vi alla är obligatoriskt.

Jag vet inte hur svårt det är att få skyddad identitet hos Skatteverket men antar att det ska finnas något skäl till varför man vill ha det.

Edit: Jag vet att om man arbetar inom ett utsatt arbete så kan arbetsgivaren begära att dina personuppgifter tas bort eller döljs.
 
Saxat från olika sökmotorer:

Jag vill inte att mina uppgifter visas på Eniro.se, hur gör jag?
Uppgifter vi får från operatörer ges med ditt samtycke. Om du vill återkalla ditt samtycke måste du kontakta din operatör som då ska se till att numret inte levereras till oss i framtiden.

Ta bort sig helt från hitta.se?

Om man inte vill synas på hitta.se kan man enkelt ta bort informationen. Använd nedan länk, sök upp dina uppgifter och välj sedan "ta bort".
https://www.hitta.se/kontakta-oss#ta-bort-kontaktsida
Av säkerhetsskäl samt för att motverka bedrägerier och ID-kapning erbjuder nu hitta.se borttag endast via Bank-id-inloggning. Läs mer om ID-kapning här

Merinfo.se hämtar sin information från olika leverantörer som i sin tur hämtar information från Statens personadressregister, SPAR, Tele och mobiloperatörerna, Kronofogdemyndigheten, Skatteverket samt Bolagsverket. Den information som Merinfo.se presenterar är offentlig information som redan idag är tillgänglig för allmänheten på flera olika sätt, via telefon, brev, fax eller online.

https://www.statenspersonadressregi...-finns-pa-internet---kan-jag-fa-bort-dem.html

Är det lagligt att förmedla sådan information som visas på Ratsit.se?
Ja, det handlar om offentlig information som även finns tillgänglig hos olika myndigheter. Vi har bara samlat informationen på ett ställe – Ratsit.se. Utförligare beskrivning finns under Lagar & juridik

Det handlar alltså om information som är tillgänglig hos olika myndigheter, om du ringer tex KF så tycker jag det är bra att jag kan få uppgifter om någon finns i deras register. Kreditprövning vet vi alla är obligatoriskt.

Jag vet inte hur svårt det är att få skyddad identitet hos Skatteverket men antar att det ska finnas något skäl till varför man vill ha det.

Edit: Jag vet att om man arbetar inom ett utsatt arbete så kan arbetsgivaren begära att dina personuppgifter tas bort eller döljs.
Som sagt går det att välja att inte synas på vissa av dessa sidor om man tar kontakt, men andra tar inte bort en oavsett.
 
Jag är kluven till detta har tagit bort mig på de ställen som går. Tycker det underlättar livet i vissa fall men kan verkligen förstå de som lever med en hotbild på något sätt..

Jag kollade på ratsit för att se vad som stod om mig själv. Det står blandannat antal hundar där. Var tänker de att de får den uppgiften ifrån? Finns det något register där de kan hämta detta??
 
När jag är på jobbet (brevbärare) så älskar jag att det är lätt att kolla upp folks adresser :p Om ni bara visste hur extremt vanligt det är med felskrivna postnummer, brev där det står postnummer men inte vilken gata personen bor på osv... Det är en hel hög brev varje dag som vi måste sitta med vid datorn. Meeeen jag hade inte sett det som konstigt alls om vi haft något register som enbart var tillgängligt från jobbdatorerna. Nu har vi visserligen det också, men jag tänker på sidor som ratsit osv (för allt som oftast behöver vi använda även sådana sidor för att få allt rätt).
Jobbade extra på postterminal i gymnasiet. Min favorit var brevet som var adresserat "gröna huset med vita bilen, brevbäraren vet"
 
Jobbade extra på postterminal i gymnasiet. Min favorit var brevet som var adresserat "gröna huset med vita bilen, brevbäraren vet"
Haha :D Vi får bara post från företag, så det borde ju bli rätt då, men nej... Kan tänka mig att det blir ännu mer roligheter när privatpersoner skriver adresserna. För ett tag sedan fick jag ett brev till "Man, 56" och sedan en adress (men inget lägenhetsnummer att gå på). Tja... Det fanns faktiskt en 56-årig man i porten :p
 
Usch. På jobbet eller i hemmet? Ditt yrke har ju helt annan hotbild än mitt, så vi har ju olika perspektiv. Jag är en simpel tjänsteman liksom, hotbilden torde vara försumbar.
I jobbet, i en roll där jag som tur är inte behöver uppge mitt namn. Hoten hade säkert i åtminstone några av fallen fortsatt mot mig i hemmet annars.
 
Jag kollade på ratsit för att se vad som stod om mig själv. Det står blandannat antal hundar där. Var tänker de att de får den uppgiften ifrån? Finns det något register där de kan hämta detta??

Gissar på jordbruksverkets register. Kollade mig själv nu och enligt ratsit har jag ingen hund. Kollade jordbruksverket och jag har visst missat att registrera henne där, men nu är är hon med!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp