Enkel asiatisk kycklinggryta?

Islandshästryttare

Trådstartare
Är sugen på att göra en kycklinggryta med kokosmjölk men alla recept jag tittar på har massor av ingredienser och jag har ingen lust att fixa hur mycket som helst. Har varit sjuk så energin är inte på topp . För att lugna alla så är det inte covid19 utan en kronisk sjukdom som jag har som varit sämre några dagar. Så ingen risk med att åka till affären alltså.
 
Är sugen på att göra en kycklinggryta med kokosmjölk men alla recept jag tittar på har massor av ingredienser och jag har ingen lust att fixa hur mycket som helst. Har varit sjuk så energin är inte på topp . För att lugna alla så är det inte covid19 utan en kronisk sjukdom som jag har som varit sämre några dagar. Så ingen risk med att åka till affären alltså.
Jag brukar göra på sådant som jag har hemma, och skulle nog ta i t.ex. curry, kycklingbuljong, någon grönsak (paprika kanske, eller frysta wokgrönsaker), chili flakes för lite hetta.....
 
Jag freebasar alltid. Strimlad kycklingfilé, wookgrönsaker, kokosmjölk, ingefära, curry och kycklingbuljong efter smak.
 
Är sugen på att göra en kycklinggryta med kokosmjölk men alla recept jag tittar på har massor av ingredienser och jag har ingen lust att fixa hur mycket som helst. Har varit sjuk så energin är inte på topp . För att lugna alla så är det inte covid19 utan en kronisk sjukdom som jag har som varit sämre några dagar. Så ingen risk med att åka till affären alltså.
Kyckling, wokgrönsaker, kokosmjölk, röd currypasta, kanske lite ananas och jordnötter, salt och annat efter tycke och smak.
 
Jag kör på de färdiga grytbaserna på burk som finns. Tycker Icas är godare än Mrs Cheng. Ffa Panengcurryn :love: Jag tillsätter lite pressad lime, en kycklingbuljongtärning och lite färsk chili så känns smaken riktigt äkta Thai.
Brukar göra på kyckling och olika grönsaker.
 
Brukar ha i röd currypasta och så nån form av wokgrönsaker, brukar finnas färdigt att ha i i frysdisken. Eller så köper jag specifika på burk om det är nåt särskilt jag vill ha.
Bryner kyckling, har i kokosmjölk, låter koka upp lite, har i grönsaker och låter koka 10-15 min och äter med ris eller nudlar.
 
Bara att ta alla grönsaker man har och steka upp, stek proteinet på med vätska och ös på med div asiatiska klyddor sen i med för sakerna igen och peta i div kryddor tills det blir gott :p.

Vinäger, vitlök och ingefära brukar jag ha i för att göra saker mer "asiatiskt".
 
Santa Marias kryddpåsar. Har provat flera olika med bra resultat. Mycket enkelt att tillaga, går relativt fort ca 20 min och smakar gott.

Senaste favoriten var Tai pineapple
 
Fräs röd currypasta i neutral olja i en minut, lägg i kycklingbitar. Fräs kycklingen, lägg i grönsaker (ta vad du tycker om, jag tycker att bl.a. morötter är gott men även tärnad potatis), häll på kokosmjölk och låt koka. Vill man kan man ha i thailändsk fisksås (jag älskar det!!). Koka tills kycklingen och grönsakerna är klara. Servera med ris eller nudlar. Vill man ha det starkare så funkar sambal oelek mycket bra.

Få ingredienser men mycket smak!!
 
Gjorde en enkel gryta förra veckan. Kycklingfilé och valfria grönsaker (vi tog paprika och purjo). Stek det. Häll i kokosmjölk, röd currypasta efter behag, smaka ev av med salt och peppar och lite lime/citron. Klart! Brukar göra en liknande med räkor istället, men då har man i räkorna precis i slutet.
 
Tack för alla svar blev vegetarisk till slut då utbudet på kyckling inte var jättestort i vår närmsta affär som är ganska liten. med lite blandade grönsaker och så köpte jag kokosmjölk med röd curry. Lite kryddor på det. Ibland har man lite idetorka och då är det bra med bukefalos!
 
Är sugen på att göra en kycklinggryta med kokosmjölk men alla recept jag tittar på har massor av ingredienser och jag har ingen lust att fixa hur mycket som helst. Har varit sjuk så energin är inte på topp . För att lugna alla så är det inte covid19 utan en kronisk sjukdom som jag har som varit sämre några dagar. Så ingen risk med att åka till affären alltså.



Har man röd currypasta, kyckling och kokosmjölk så räcker det. Blir supergott bra ihopkokat. Har man någon grönsak blir det ännu bättre, typ morot, kål, paprika, lök, palsternacka, champinjoner. Perfekt tillfälle att göra sig av med grönsaker som blivit lite över av och börjat bli smått ofräscha.
 
Currybaser på burk är oftast bra. Vill man kan man alltid krydda upp dem lite. Jag är inget större fan av kryddpåsar men Lobo är ett undantag. Påsen nedan är ingen curry men påsarna ser likadana ut.
 

Bifogade filer

  • 20200617_213424.jpg
    20200617_213424.jpg
    249,1 KB · Visningar: 11
Strimlad kycklingfile, rödcurrypasta, kokosmjölk, buljongtärning, grönsaker (lök, slantad morot, broccoli, paprika, champinjoner), fisksås.

Grönsaker kan man variera utefter vad man har hemma, har man dom tre förstnämnda ingredienserna, så får man ändå ihop något gott.
 

Liknande trådar

Mat Har ni något gott recept på någon god dressing eller sås som är snabb och lätt att göra, som är mild och som inte innehåller en massa...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 981
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 555
Senast: kma
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte skriva om två saker idag. Det första är om hur det går nu och lite om hur det kommer bli och ja allt sånt. Och sen det andra...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 191
Senast: sorbifolia
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 929
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Swisha en främling?
  • Ulvlek
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp