Enkelaxlad transport till STOR häst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Milou75
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 5 915
Sv: Enkelaxlad transport till STOR häst?

Det kan precis som du säger slå ganska mycket i vikt på släpena. Ett plyfa släp blir tyngre och tyngre allt eftersom tiden går pga att plyfan suger åt sig fukt och det går i ganska mycket vatten innan det börjar bli ruttet. Så en diff på 3-400kg är nog inte fel.

*knapplån*

Men hur har alla anti enkelaxlade människor gjort och kört sina hästar under alla år då boggie inte fanns!??
det har väl funkat utan massa problem eller?
jag har iaf i 13 år haft enkel, och faktiskt endast en gång vart med om punktering. (fast då va det inte mitt släp, utan en bekant)
och stora hästar har åkt i dom också.

Jag tycker oxå bäst om boggie! har kört med boggie senaste tiden när vi hyrt släp men skriker inte rätt ut mot dom enkelaxlade heller.

och alla ni med små bilar, är det inte bättre o byta ur dom mot större bilar, dom små bilarna ser ju ut o blåsa bort om det stormar ute. *ironi*

Hillabilly skrev:
Det är ju så att alla kanske inte har de pengarna att lägga!

På det här forumet verkar det som alla här gjorda av pengar (snarare kanske att ni har rika föräldrar), det ska vara fiiint, Pessoa, Prestige duger bara.. Och de senaste färgerna måste man ju ha, guuud vad pinsamt om man skulle råka ha förra årets modell...:crazy:

Nu är du lite löjlig tycker jag. Jag är inte gjord av pengar men mina
föräldrar har gott om dem. Bara för att jag svarar i den här tråden
och tycker att boggie är att föredra framför en enaxlad betyder det
inte att jag är bortskämd eller klassar enaxlad som djurplågeri...

Immer har svarat längre ner, och jag hänger på; det finns bra
BEGAGNADE boggiesläp på marknaden för ca 25.000 kr om du har
tur, det är ungefär vad du får ge för en enaxlad i bra skick också.
De flesta ligger dock lite högre än 25.000 visserligen, men jag hade
förut ett begagnat boggiesläp, årsm. -95 och köpte det i bra skick
för 28.000 inkl. sommar och vinterdäck.

Som sagt alla har ju inte råd eller en bil som klarar av att dra en boggie. Så är vårt fall, vi lånar transport har ingen egen skulle gärna ha men alldeles för mycket annat med hästen som kostar. Man kan ju faktiskt inte få allt. Så vi lånar stallets transport som är ett enaxlat Tranesläp. Visst är det lite ostadigt och jag skulle hellre köra hästen i en boggie. Men sen är det ju bilen som inte riktigt orkar, och man kan ju inte direkt huxflux åka och köpa en ny bil + nytt körkort. Så som sagt man tager vad man haver, mer kan man ju faktiskt inte göra, har man inte pengar så får man nöja sig med det som finns. Kör man lugnt så funkar det! Lycka till med ditt transport köp, men som sagt köp en boggie om du kan! ;)

[

Men om jag drar med vår RR och hänger på släp på två ton, får jag dra detta med BE. Bilen är en lätt lastbil = B, släpet är tungt = E. Alltså BE.[/QUOTE]

Du får dra med din RR ett släp som väger 2 ton med BE så länge din RR totalvikt inte är över 1500 kg då blir totalvikten över 3.5 ton och BE räcker inte utan tyngre behörighet krävs.:bump:

Men sa ar det val inte? Jag tog BE behorighet i hostas och jag far lagligt dra min 1000 kilos boggie lastad med mina tva stora hastar - med min 2.5tons BMW X5. Har man bara B behorighet sa far man inte overstiga 3.5ton totalvikt, men har man BE sa galler andra regler (som nagon beskrev sa bra har ovan).

Glomde - C behorighet behovs nar man overstiger 6.5 (eller ar det 7.5?) totalvikt...

Nu får du nog ta och kolla lite på VV webplats. Du har nämligen helt fel. BE betyder att dragbilen får ha en totalvikt på upp till 3500 kg och släpets totalvikt får inte överskrida bilens max släpvagnsvikt.

Det är vid B behörighet som gränsen nu är 3500 kg på kombinationen (dvs totalvikt+totalvikt) och då får släpets totalvikt inte heller överskrida bilens tjänstevikt. Denna gräns kommer tydligen justeras upp 2012 till 4250 kg.

Vad jag känner till finns det ingen gräns för släpets vikt förutom bilens max släpvagnsvikt. Det torde finnas en praktisk gräns runt 3500 kg.

Sunshine skrev:
Glomde - C behorighet behovs nar man overstiger 6.5 (eller ar det 7.5?) totalvikt...

Tung lastbil=Lastbil med totalvikt över 3,5 ton C behörighet krävs:smirk:

Det är det väl ändå ingen som inte håller med om?

Kan du inte ge oss lite källor till din (helt felaktiga) information?

ja jag fattar inte var folk får alla sina pengar ifrån. jag jobbar heltid som civilingenjör min man är doktor jobbar också heltid och vi har inte råd att hålla oss med några trendgrejer. och vi ska väl ändå vara någon sorts medelklass. vad gör dom som har så mycket pengar?

Centaur skrev:
Enkelaxlade är ju så himla ostadiga också, har kört bakom såna och man ser hur dom svajar fram och tillbaks.

Vi kör enkelaxlat, Trane -89, den svajar dårakt INTE fram och tillbaks. Den är tvärtom mycket stadig efter bilen och hästarna har inga problem att åka i den.

alfa460 skrev:
Det är det väl ändå ingen som inte håller med om?

Kan du inte ge oss lite källor till din (helt felaktiga) information?

Min körkortsbok för tungtrafik +Min körkortslärare för tung trafik +Vägverkets sida .Men alla 3 kan ju ha fel eller? Är det så ber jag så hemskt mkt om ursäkt.

Hunter skrev:
ja jag fattar inte var folk får alla sina pengar ifrån. jag jobbar heltid som civilingenjör min man är doktor jobbar också heltid och vi har inte råd att hålla oss med några trendgrejer. och vi ska väl ändå vara någon sorts medelklass. vad gör dom som har så mycket pengar?

Det undrar jag med. Jag har inget jobb (pga handikapp kan jag säga så jag KAN inte jobba), bor hemma pga samma handikapp, får ett litet bidrag en gång i månaden från F-kassan.
Jag har heller inget körkort och kommer inte ta på ett tag heller.

Mina föräldrar som kör åt oss har inte råd att lägga ut pengar på E-kort, vi/jag har heller inte råd att lägga ut pengar på varesig nytt släp eller ny bil och det vi har duger utmärkt för det lilla vi kör.
Vi kör just nu med (som sagt) ett enkelaxlat Trane -89 totalvikt 1250 kg (ligger MYCKET stadigt efter bilen, följer mycket bra samt hästarna åker bra i det) och dragbilen är en Volvo 945 -94, som FÅR dra 1500 kg på B-kort men den ORKAR inte, för svag motor helt enkelt.
Släpet köpte jag ihop med en annan för 10.000 kr (Kompispris. Jag betalade alltså 5.000 kr). Ingen av oss hade råd att lägga ut 10 papp på rak arm, därför delade vi på det och det funkar jättebra.
Jättefint skick, inte ett uns rost, det enda som behöver bytas är golvet och det gör vi gratis nu till våren.

Jag vill förståss mycket gärna ha ett tvåaxlat/boogie släp och en starkare bil, men jag har inte råd med det. Det finns inga pengar helt enkelt, hur gärna jag än vill och önskar det.
Tyvärr kanske, för jag vet mycket väl riskerna med enkelaxlat, bla vid punktering. Men that's it, så är läget och det är bara att acceptera. Bättre något "sämre" (på vissa sätt) släp än inget släp.

Jag skulle kunna spara ihop till ett nytt släp på ett år (får 5400 kr i månaden), men det kan jag inte för jag kan inte lägga undan allt jag får, det måste gå till hovslagare, foder, utrustning, stallhyra.. ja det som jag betalar själv på min häst. Samt hundmat.
Det ska också gå till kläder för mig själv och annat jag behöver.
Ska snart köpa ny sadel och sele, det har jag kunnat sparat till eftersom det sammanlagt blir en tredjedel så mkt pengar som ett beg. boogiesläp, de grejerna kostar heller inget i drift.

Jag hade kunnat välja bort sadel och sele, och lagt sparpengarna till ett släp, men jag anser att det vi har duger helt okej och det får det göra tills det inte går igenom besiktningen pga något större fel, eller att jag vinner pengar eller fonden jag sparar på skjuter i höjden.

Senast ändrad av en moderator:

Ok, då kanske du kan posta en länk som stöder det du säger?

Vad skulle vara vitsen med BE-kort enligt ditt resonemang? Det finns ju ingen vits alls om kombinationen inte får överskrida 3500 kg, då kan man ju lika gärna ha bara B-behörighet?

Ursäkten är godtagen! Men du får gärna grävar fram en länk som sagt! Eller prata en gång till med din lärare så ska du se att h*n hjälper dig till rätta!

alfa460 skrev:
Ok, då kanske du kan posta en länk som stöder det du säger?

Vad skulle vara vitsen med BE-kort enligt ditt resonemang? Det finns ju ingen vits alls om kombinationen inte får överskrida 3500 kg, då kan man ju lika gärna ha bara B-behörighet?

Vitsen med BE-kort är att tex Jag med min bil som väger 1350 får dra min hästsläp som väger 1450 Alltså den är tyngre än min bil.För att överdriva kan man säga att jag skulle kunna dra en 2tons hästsläp efter en liten Golf ngt som inte är att rekommendera.Har man däremot tex en bil som väger 2 ton och en släp som väger 1600 så räcker inte BE körkortet Det kan ju verka konstigt eftersom du har ett säkrare ekipage när bilen är tyngre än släpen. Det är också orsaken til att reglerna skall ändras men det var visst inte föränn om några år.
WWW.vv.se

Jag slog för 6 månader sedan vad med en fullkörkortskille om just detta. Jag ringde och kollade, han ringde och kollade - bägge fick samma svar och jag vann pengarna.

B betyder att du för framföra lätt lastbil och personbil med lätt släp kopplat till.
Med BE får du hänga på ett tungt släp (med allt det innebär)

Oavsett vad tågvikten blir, kan det aldrig bli fråga om C-behörighet om inte dragfordonet utan släp är klassat som C (eller D för den delen).

3,5 tons regeln vad gäller tågvikt är ENDAST applicerbar då det är fråga om B-behörighet med släp.

Som det står på www.vv.se under Körkortsbehörigheter:
"BE 18 år Personbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil även med ett eller flera släpfordon oavsett vikt"

Och jag slår gärna vad om pengar i det här fallet också, plånboken kan aldrig få nog.

Senast ändrad:

Kanske inte gäller tråden, men jag har en fråga.
Är det verkligen så att man i en lätt hästlastbil för B-kort får lasta omkring 1000 kg och köra helt lagligt?
Verkar för bra för att vara sant tycker jag nästan :p Finns det någon hake med det eller är det så bra som det verkar?

Precis som med släp beror ju lastvikten på tjänstevikten. För att det ska räknas som lätt lastbil måste den komma under 3,5 ton. Tjänstevikten måste ju då ligga på under 2,5 ton för att du ska få lasta 1 ton.

Här har du en där det funkar: http://www.boj.nu/catalog/product_info.php?cPath=123&products_id=562

Nackdelen är ju inköpspris och att det oftast är bensinare som drar mycket och dyrt bränsle (inte för att diesel är så mycket billigare)

Senast ändrad:

Okej då fattar jag.
Ja, de är ju inte billiga direkt :crazy: Fast det hade varit riktigt bra att ha en :idea: Vi har ju två små hästar (väger ihop dryga 950 kg) så det hade varit helt perfa :banana:

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 362
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något... 2
Svar
24
· Visningar
2 040
Senast: iNHALE
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
5
· Visningar
489

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka