Sv: Enkelaxlad transport till STOR häst?
Hunter skrev:
ja jag fattar inte var folk får alla sina pengar ifrån. jag jobbar heltid som civilingenjör min man är doktor jobbar också heltid och vi har inte råd att hålla oss med några trendgrejer. och vi ska väl ändå vara någon sorts medelklass. vad gör dom som har så mycket pengar?
Det undrar jag med. Jag har inget jobb (pga handikapp kan jag säga så jag KAN inte jobba), bor hemma pga samma handikapp, får ett litet bidrag en gång i månaden från F-kassan.
Jag har heller inget körkort och kommer inte ta på ett tag heller.
Mina föräldrar som kör åt oss har inte råd att lägga ut pengar på E-kort, vi/jag har heller inte råd att lägga ut pengar på varesig nytt släp eller ny bil och det vi har duger utmärkt för det lilla vi kör.
Vi kör just nu med (som sagt) ett enkelaxlat Trane -89 totalvikt 1250 kg (ligger MYCKET stadigt efter bilen, följer mycket bra samt hästarna åker bra i det) och dragbilen är en Volvo 945 -94, som FÅR dra 1500 kg på B-kort men den ORKAR inte, för svag motor helt enkelt.
Släpet köpte jag ihop med en annan för 10.000 kr (Kompispris. Jag betalade alltså 5.000 kr). Ingen av oss hade råd att lägga ut 10 papp på rak arm, därför delade vi på det och det funkar jättebra.
Jättefint skick, inte ett uns rost, det enda som behöver bytas är golvet och det gör vi gratis nu till våren.
Jag vill förståss mycket gärna ha ett tvåaxlat/boogie släp och en starkare bil, men jag har inte råd med det. Det finns inga pengar helt enkelt, hur gärna jag än vill och önskar det.
Tyvärr kanske, för jag vet mycket väl riskerna med enkelaxlat, bla vid punktering. Men that's it, så är läget och det är bara att acceptera. Bättre något "sämre" (på vissa sätt) släp än inget släp.
Jag skulle kunna spara ihop till ett nytt släp på ett år (får 5400 kr i månaden), men det kan jag inte för jag kan inte lägga undan allt jag får, det måste gå till hovslagare, foder, utrustning, stallhyra.. ja det som jag betalar själv på min häst. Samt hundmat.
Det ska också gå till kläder för mig själv och annat jag behöver.
Ska snart köpa ny sadel och sele, det har jag kunnat sparat till eftersom det sammanlagt blir en tredjedel så mkt pengar som ett beg. boogiesläp, de grejerna kostar heller inget i drift.
Jag hade kunnat välja bort sadel och sele, och lagt sparpengarna till ett släp, men jag anser att det vi har duger helt okej och det får det göra tills det inte går igenom besiktningen pga något större fel, eller att jag vinner pengar eller fonden jag sparar på skjuter i höjden.