Enkelaxlad transport till STOR häst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Milou75
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 5 915
Sv: Enkelaxlad transport till STOR häst?

Ojoj vilka fördommar alla har mot enaxlade, verkar ju nästan som om alla tycker att det är förenat med livsfara och djurplågeri att transportera en häst i en enaxlad transport:smirk: Har en enaxlad och det funkar utmärkt, går stadigt på vägen och är stor och rymlig för min stora häst. Boggie e ju ganska dyra och tror nog inte att enaxlade är så dåligt byggda att det är så livsfarliga att köra med häst i som alla verkar tro!

Har du någon länk som stöder det du säger? Allt jag (och alla andra) läser på VV och har lärt mig ligger i linje med det jag påstår.

Lovisaleonora: Jag kan vara med, men på din sida av vadet!

JA det är väl klart att dom gör... Eller också har vonna en annan version av deras sidor? Och att hänvisa till www.vv.se är lika bra som att hänvisa till www och inget mer.

Enligt vonnas resonemang så skulle alltså vitsen med BE-behörighet vara att man får dra släp med högre totalvikt än bilens tjänstevikt, men kombinationens totalvikt får ej överskrida 3500 kg.

En ny Volvo v70 2.5T (som exempel) har en totalvikt på 2140 om den är i manuellt utförande. 3500-2140=1360 kg vilket också är det som bilen får dra med B-beörighet och tjänstevikten är 1600 kg. Hur i hela fridens namn ska man lyckas dra något med högre tjänstevikt än bilens totalvikt då även om max släpvagnsvikt är 1800 kg?

En Golf 1.6FSI har en totalvikt på 1810 i manuellt utförande. 3500-1840=1660 kg. Tjänstevikten är i detta fall 1340-1400 kg och bilen har som max släpvagnsvikt 1200 kg.

Dvs det som du påstår gör att alla som tar BE-kort är LURADE, det går nämligen inte att använda till något.

Nä, vonna ditt resonemang är inte logiskt ens om det hade varit rätt.

Senast ändrad av en moderator:

Don_93 skrev:
Ojoj vilka fördommar alla har mot enaxlade, verkar ju nästan som om alla tycker att det är förenat med livsfara och djurplågeri att transportera en häst i en enaxlad transport:smirk: Har en enaxlad och det funkar utmärkt, går stadigt på vägen och är stor och rymlig för min stora häst. Boggie e ju ganska dyra och tror nog inte att enaxlade är så dåligt byggda att det är så livsfarliga att köra med häst i som alla verkar tro!

Jag får tyvärr också den uppfattningen ibland. Jag fortsätter på enaxlat för jag ser ingen anledning i att byta "bara för att", mitt släp är bra och funkar utmärkt.
Ska jag handla nytt i framtiden blir det dock en boggie :bow:

Ja samma här, har ju inte haft min transport så jättelänge o känns ju onödigt o köpa en ny när den funkar helt utmärkt. Är ju bara så skönt o ha en egen så man slipper fixa med att få tag i en när man ska iväg oså. Men när det blig lägge o köpa ny så blir det nog en boggie men under tiden får min häst nöja sig med att åka i den jag har och han far absolut inte illa av det.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 362
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något... 2
Svar
24
· Visningar
2 040
Senast: iNHALE
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
5
· Visningar
499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka