Enkelaxlad transport till STOR häst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Milou75
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 5 918
M

Milou75

Ni som kan detta med transporter.

jag har en stor häst ; dryga 700kg och 176cm hög.
Funderar på om jag kan transportera honom i en enkelaxlad transport eller om jag måste ha en boggie...

Vad tror ni?
Vilket märke/modell kan ni i så fall rekomendera?
Om man ska köpa begagnad - vad tror ni en sådan skulle gå på ungefär?

Vet att det är lösa frågor men på ett ungefär i alla fall;)

Sv: Enkelaxlad transport till STOR häst?

Jag skulle ALDRIG få för mig att köra min stora häst i en enkelaxlad! :crazy: Han får ju knapt plats i en vanlig tvåhästars boggie, fick sälja den jag hade och ska nu köpa en Böckmann Classic eller Comfort.

Enkelaxlade är ju så himla ostadiga också, har kört bakom såna och man ser hur dom svajar fram och tillbaks.

Säger som Centaur, kör med boggie istället. Mycket säkrare och den ligger bättre på vägen.

Dessutom så kommer antagligen enkelaxlade inte finnas kvar så länge till, då det finns så stora risker med dem, så köp absolut INTE en sån!

Iaf, det finns många bra märken, tex Star Trailer, Boj, Ume. Själv har jag en Star och är hur nöjd som helst. De kostar en del (även beg.) med det är det värt!

Lycka till!

Jag har en Trane årsmodell -90 enkelaxlad som jag får lasta 750 kg... Totalvikt 1300 kg.

jag håller på att leta släp och jag SKA ha en boggie, ingen tvekan. jag har kört min ena häst i enkelaxlad typ 2 ggr och hon trivdes inte alls. jag kände bakom ratten hur "osäker" hon va där bak (annars har hon åkt massa gånger, så hon är resvan). så fort hon lyfter en hov så känns det väldigt tydligt. usch säger jag bara, jag tycker de skumpar även utan häst i! sen kan man ju tänka på hur kul det är att få punka på en sån släp....? :crazy:

Har kollat lite annonser, och det verkar som att en boggie av "välkänt" märke, dvs ex. boj, star o kylinge som ligger runt -98 till -00 kostar ca 50.000 kr (bra skick). helt klart värt pengarna tycker jag!

Milou75 skrev:

Funderar på om jag kan transportera honom i en enkelaxlad transport eller om jag måste ha en boggie...

Vad tror ni?

Så länge man kör ponny är en enaxlad väldigt bra, det räker liksom, vi köpte den fin enaxlad när min ponny tid började, den är otroligt stabil och fräsch, nu när jag börjar lämna ponny stadiet för att gå upp på stior häst, ska den lilla enaxlade säljas, det märks stor skillnad på en stor och en liten häst, beroende om man kör en axlad elelr Boogie.

Hm ni svarar så som jag misstänkte!
Ville kolla om det var jag som var prilligt noga med detta med transport - vill alltså helst ha en boggie - eller om det gick även med en enkelaxlad.

Tack för era svar!:banana:

Personligen skulle jag aldrig transportera hästarna i en enaxlad.
Det är ostadigt, osäkert och vidrigt att få punktering med under färd.

Det är bättre att lägga pengarna på en boggie! För både häst & förare.

fälttävlansnörd skrev:
Personligen skulle jag aldrig transportera hästarna i en enaxlad.
Det är ostadigt, osäkert och vidrigt att få punktering med under färd.

Det är bättre att lägga pengarna på en boggie! För både häst & förare.

Det är ju så att alla kanske inte har de pengarna att lägga!

På det här forumet verkar det som alla här gjorda av pengar (snarare kanske att ni har rika föräldrar), det ska vara fiiint, Pessoa, Prestige duger bara.. Och de senaste färgerna måste man ju ha, guuud vad pinsamt om man skulle råka ha förra årets modell...:crazy:

Surt sa räven om rönnbären...

Fakta förändras inte; tvåaxlat är säkrare. Oavsett om man har pengar eller inte.

Sen är det så måste jag tillägga att alla har inte bilar som får dra ett boggie släp med den lastvikt som krävs för en så stor häst. Jag ska till sommaren köpa en egen trailer (lånar mammas trane och hennes volvo nu) och min häst är en kille på 177 cm och han väger en del.
Lugnt än så länge. Men då kommer vi till att jag inte har E kort, och min egen bil får bara dra 1280 på B och 1350 på E.
Så i för att överhuvudtaget kunna transportera honom väntar jag på antingen nya regler i sommar eller så får jag lov att ta ett E kort.

Sedan ska vi köpa ett nytt Boj Bravo med totalvikt 1350 kilo. Den får lasta 700 kilo. Jag vill nämligen ha ett sadelskåp med mig också..

Vi är båda studenter och vill jag kunna köra min häst så måste det bli så här... tyvärr... kanske inte det bästa men vad gör man ;)

alla är inte välbärgade här i världen:smirk:

Tänk på att kolla (om du inte har E kort)på att släpens tjänstevikt inte överstiger bilens tjänstevikt något som många boggisar gör om dom inte är nedvägda det är inte många bilar som har över 1450 kg i tjänstevikt sedan får ju inte den totala tjänstevikten (bil+ släp)överstiga 3500kg då krävs CE körkort Alltså tung lastbil+tung släp.Lycka till:rofl:

Oj, här var det många fel....

Släpets TOTALVIKT får inte överstiga bilens TJÄNSTEVIKT. Dessa två tillsammans (tågvikten) får inte överstiga 3,5 ton på B-behörighet. Men det säkraste är att kontrollera registreringsbeviset, där kan ligga andra begränsningar (importbil, dragets begränsningar etc).

Så länge du drar med lättlastbil eller personbil kan du aldrig behöva C-behörighet (lastbil)

Milou75 skrev:

Vad tror ni?

Har ett kallblod på ca 165 cm mankhöjd och många kilon...har kört honom i enaxlad nån gång men det känns inte speciellt säkert, hela släpet svajade och gungade....skaffade ett Ume boggie -93 års modell, vet ej modellen men det är toppen, försäljaren sade att detta släpet är som en pansarvagn.... :D :p

KL*
Körde min lika stora pojk i både enkelaxlad o extra stor boggie, han stod lugnt o fint i båda. Boggie är väl kanske att föredra, men enkel funkar tycker jag. Det allra bästa är väl definitivt en hästbuss :)

LadyLusifer skrev:
alla är inte välbärgade här i världen:smirk:

Nä visst, men det handlar om trafikssäkerhet både för en själv och andra trafikanter + säkerhet för hästen. Jag tog ett banklån för att kunna köpa mitt släp. Nu är det bortbetalt och släpet är jag jättelycklig över :love:
Man behöver väl inte köpa ett sprillans nytt släp utan nöja sig med ett begagnat tex.

Det finns enhästars boggiesläp också. Har aldrig kört ett, men kan mkt väl tycka att det verkar vara ett alternativ om man har en bil som inte får dra så mkt.
Själv drar jag runt på mitt gamla UME-släp..

Hillabilly skrev:
Det är ju så att alla kanske inte har de pengarna att lägga!

På det här forumet verkar det som alla här gjorda av pengar (snarare kanske att ni har rika föräldrar), det ska vara fiiint, Pessoa, Prestige duger bara.. Och de senaste färgerna måste man ju ha, guuud vad pinsamt om man skulle råka ha förra årets modell...:crazy:

Men även om man inte har rika föräldrar eller själv är högavlönad, så finns det begagnade boggisläp på marknaden. :smirk:

Immer

monkan skrev:
Det finns enhästars boggiesläp också.

Jag har ett Ifor Williams 1,5-hästars (avsett för sto och föl). Totalvikt 1400 kg, och jag får lasta 680 kg. Dragbilen är en Volvo 245:a.

Immer

Lovisaleonora_ skrev:
Oj, här var det många fel....

Släpets TOTALVIKT får inte överstiga bilens TJÄNSTEVIKT. Dessa två tillsammans (tågvikten) får inte överstiga 3,5 ton på B-behörighet. Men det säkraste är att kontrollera registreringsbeviset, där kan ligga andra begränsningar (importbil, dragets begränsningar etc).

Så länge du drar med lättlastbil eller personbil kan du aldrig behöva C-behörighet (lastbil)

Allt du kör med oavsett om det är bil el lättlastbil med släp där totalvikten överskrider 3500 kg skall man ha minst CE el DE körkort för
att framföra om inte släpens totalvikt överstiger 750 kg då behöver man inget E .Sen beror det på hur rädd man är om det körkortet man har.:(

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 367
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något... 2
Svar
24
· Visningar
2 040
Senast: iNHALE
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
17
· Visningar
701

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Roliga bilder och memes om katter!
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka