Enkelaxlad transport till STOR häst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Milou75
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 5 915
Sv: Enkelaxlad transport till STOR häst?

Milou75 skrev:
Vilket märke/modell kan ni i så fall rekomendera?
Om man ska köpa begagnad - vad tror ni en sådan skulle gå på ungefär?

Jag föredrar boggisläp - hästen åker betydligt bättre i ett sådant.

Jag gillar Ifor Williams 1,5-hästars :love: . Låg tyngdpunkt och hästen står "mitt i" transporten, vilket gör att den åker väldigt bekvämt. Fronturlastning - bra om man måste lasta ur själv.

Nu har jag ett nytt släp, en 1,5-hästars (05:a, som kostade 49000:-), med totalvikt 1400 kg och lastvikt 680 kg. Mitt första var också en 1,5-hästars IW, en 93:a som jag köpte 2003 för 25000:- och sålde två år senare för 23000:-

Om du köper ett nytt kan du själv bestämma totalvikten, begagnade finns alla varianter. Mitt första hade totalvikt 1300 kg, medan min väninnas har 1450.

Immer

vonna skrev:
Allt du kör med oavsett om det är bil el lättlastbil med släp där totalvikten överskrider 3500 kg skall man ha minst CE el DE körkort för

Drar du med ett fordon som väger över 3,5 ton är det ingen lätt lastbil eller personbil. Då är det en lastbil - du behöver C. Är det en buss gäller D.

Men om jag drar med vår RR och hänger på släp på två ton, får jag dra detta med BE. Bilen är en lätt lastbil = B, släpet är tungt = E. Alltså BE.

svarar alla som kan känna sig träffade :D

Jo det blir en enkel axlad boj (krävs banklån). Det enda min bil får dra som kan ta min häst. Han är ju både stor och tung plus att jag vill kunna ha lite packning med så en hästars är inte aktuellt tyvärr.

Det där med B och E kort,, ja jag är så illa tvungen att ta E kort.. för annars räcker inte dragvikten på min bil. Finns inget släp med totalvikt på 1280 som kan ta min häst.. så det blir E kort så kan jag dra 1350 som är precisa totalvikten på Boj Bravo den minsta :p

Det är inte lätt när det är svårt. Vi har då kört alla våra antingen enkelaxlat eller i lastbilen, och det har gått jätte bra. Men för både hästens och min skull så kommer det bli ett Boj Alu Classic med en Mitschubici (stavning) Pajero Wagon till sedan. Men för det feta banklånet krävs att vi båda har stadigt arbete.. så det får tyvärr vänta något år.. :cry: :smirk:

Någon mer än jag som fick veta genom ridsport att de nya eu reglerna för dragvikt kommer gälla från och med 2012?? pappa sade det i dag... jag menar 2012,, kom igen,, kunde lika gärna vara 3025..:smirk: :(

Jag köpte en enkelaxlad Kylinge till min stora häst nu, då den är rejält hög till tak och dessutom får lasta ca 800 kg! Jag tittad epå en Boggie samma dag, men aldrig att min häst skulle kunna stå med den takhöjden. Jag fick prioitera så jag valde den med hög takhöjd, dessutom fick jag lasta mer i den enkelaxlade.

Nej jag tror inte det är många här inne som är gjorda av pengar, inte jag iallafall.
DOCK skulle jag ALDRIG sätta snålhet framför säkerhet!!!
Jag anser att det är säkrare att köra sin häst i en boggie än i en enkelaxlad (stora hästar), och det finns bra begagnade boggie-släpar på marknaden.
Även om jag kanske skulle ha råd med en ny boggie, så känns det onödigt så jag ska köpa en beg. istället! Då lägger jag hellre de pengarna på nåt annat, men det ska va en beg. boggie med kvalitet!!

visst är det svårt när bilen inte får dra så mkt. jag har tur som får låna brorsans bil (V70 volvo), den får dra 1530 på B och det är MKT! Så jag klarar de flesta boggie med den (naturligtvis inte de gigantiska som väger 2 ton....) men de mer normala boggie släparna.

har förresten en fråga: är det klokt att ha lite "marginal" mellan släpets totalvikt och den vikt som bilen får dra? kan jag åka dit om jag skulle köpa en boggie med tot.vikt 1530 och den kanske väger LITE mer, eller att man lastat för mkt?
ska jag hellre ta en släp med lite lägre tot.vikt, kanske 1400-1450?

Det är mycket klokt att ha marginal.

Ofta har släptillverkaren vägt in släpet strippat, d v s utan reservdäck, matta och inredning. Hästmagazinet (var det väl?) som hade gjort en undersökning hur stor skillnaden var mellan tomvikt på pappret och IRL. Det var extremt mycket på vissa släp!

Alltså... Lite överdriven boggiehysteri. :angel:

Jag tycker också att boggie är klart bättre, främst för säkerhet och väghållning. Men jag har kört bättre o sämre boggie också.

Jag tycker att det enkelaxlade släpet vi hade förut hade ok väghållning, inte lika bra som nuvarande boggien, men helt ok.

Men om du har enkelaxlat och får problem med punktering eller hjullager så blir det farligt.

Storleken på hästen borde inte spela så stor roll tycker jag.

Ska du bara dra ngn gång ibland o har bra koll på däck o axel tycker jag att du kan satsa på enkelaxlad. Det blir ju halva kostnaden på bromsservice o nya däck.

Provkör (helst med last) och se vad du tycker.

lånar knapp

Apropå släp som vinglar och känns ostadiga - jag tycker det är STOR skillnad på vilken dragbil man använder. Med min cherokee känns det knappt att det är en häst i därbak, men när jag lånar någon annan bil blir det helt annorlunda.

okej då ska jag tänka på att ha lite marginal! hur mycket är lämpligt? handlar det om 30 kg eller 100 kg? eller kanske mer?

hysteri??? det handlar om säkerhet, iallafall för min och mina hästars del!

Mellan 40 kg och 330 kg har jag för mig att det diffade i undersökningen (det var mycket som mest och stor skillnad mellan de olika släpen)

Skulle inte tro att det handlar om snålhet utan om vad man verkligen HAR RÅD med...stor skillnad...och det skiljer mkt i pris på de flesta enaxlade o boggie...

Ett fräscht enaxlat går på ungefär 20 000 kr. Ett bra boogie kan man idag (på blocket.se) få för 30 000 kr.

Visst, 10 000 kr är mycket pengar, men i förhållande till vad allt annat hästpyssel kostar så tycker jag det är snudd på försumbart.

Men du - du skriver att din häst är 177cm - och att det släp du funderar på har en maxlastvikt på 700 - hur går det ihop???

Min häst på 176 väger dryga 700kg och är relativt smal och omusklad....????

Vår kuse på 173 cm väger 536 kg och är i fin form. Det skiftar från häst till häst. Förra halvblodet var 169 cm och vägde 750 kg.

Tack för tips om både modell och priser!!!!!
Får hålla utkik alltså!
Ska kolla in Ifor Williams på nätet...

Vilken typ av släp som räcker till kan kanske bero på hur det skall användas. Om man skall köra långt och ofta mm. Jag som inte kör varken ofta eller långt känner mig trygg med ett enkel släp. Känns bättre att kunna köpa ett nytt enkel släp än att köpa ett äldre begagnat boggie.

Och jag känner precis tvärtom. Bättre att köpa ett bra begagnat boogie än ett nytt lite tveksamt enkelaxlat.

piggis_83 skrev:
hysteri??? det handlar om säkerhet, iallafall för min och mina hästars del!

Ja och som jag sa kan det vara farligare. Men i tråden låter det som om enkelaxlade innebar en direkt fara att använda, vilket det naturligtvis inte är. Har man koll på skicket är det inte så stor risk.

Han är stor men väger inte mer än 600 kilo.. eller ja 585 för att vara exakt.. han är inte den tyngre typen av häst.. maffig men inte grov om man säger så..

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 362
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något... 2
Svar
24
· Visningar
2 040
Senast: iNHALE
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
5
· Visningar
501

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka