Ensam med bonusbarn

Sv: Ensam med bonusbarn

Nu verkar ju det som att TS och sambon är överens om hans tider då det inte står nåt om att hon vill att han är hemma istället.
Det hon verkar tycka är jobbigt är att pojken kissar på sig, att hon inte kan åka och hälsa på kompisar, åka till mormor, åka till badhuset osv..

Då detta verkar vara en begränsad tid under mars månad förstår inte jag varför inte pojken (om han vill) kan vara med TS. De helger de har pojken är deras ansvar att ta hand om honom, inte biomammans, hon har ju honom all övrig tid.
Det är TS och sambon som ska lösa ev problem med pojken. Varför det nu ska ses som ett problem att ett barn kommer och träffar sin familj? Träffar man en partner med barn så ingår de i paketet oavsett om man är trött, får barn eller jobbar udda tider.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Nu verkar ju det som att TS och sambon är överens om hans tider då det inte står nåt om att hon vill att han är hemma istället.
Det hon verkar tycka är jobbigt är att pojken kissar på sig, att hon inte kan åka och hälsa på kompisar, åka till mormor, åka till badhuset osv..

Då detta verkar vara en begränsad tid under mars månad förstår inte jag varför inte pojken (om han vill) kan vara med TS. De helger de har pojken är deras ansvar att ta hand om honom, inte biomammans, hon har ju honom all övrig tid.
Det är TS och sambon som ska lösa ev problem med pojken. Varför det nu ska ses som ett problem att ett barn kommer och träffar sin familj? Träffar man en partner med barn så ingår de i paketet oavsett om man är trött, får barn eller jobbar udda tider.

Jag håller med dig om det!

Därför tycker jag debatten blir snedvriden när det handlar om huruvuda TS vill "ställa upp" eller inte. Hon har valmöjlighet här, och det är att ställa krav på sambon. Inte att välja bort pojken.

Om det är för mycket och orken tryter, då är inte problemet pojken, utan sambon!

Jag kan också förstå pojkens diplomatiska uttalande; "det spelar ingen roll". Han är väl rädd att önska sig något som han tror att han inte kan få. han kanske vill vara med sin bonusmamma och sitt syskon, men vågar inte säga det eftersom han uppfattar att han är ett "problem". :(

Väldigt sorgligt att han egentligen skall behöva sitta i en situation där man avkräver honom ansvar. Föräldrarna borde bara bestämma utifrån vad som är bäst för honom. Och jag tror att barn mår bäst av rutiner och så lite uppehåll från dem som möjligt.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Ni som tycker detta, har ni själv bonusbarn? Eller egna barn med bonusmamma/pappa?

Nej jag har inga bonusbarn inte heller några egna barn men jag tycker fortfarande att det är upp till de riktiga föräldrarna att lösa situationen. Sedan tycker jag att många i den här tråden hetsar upp sig över ingenting, det handlar om en månad om jag har förstått TS rätt?

Kan inte TS och hennes man ta 9-åringen fler helger i april och maj månad? Eller finns det inga släktingar som kan hjälpa till? Om TS säger att hon inte orkar hur kan ni dömma henne för det?

Däremot tycker jag att ni ska kolla ordentligt på 9-åringens problem med sängvätning, kan det bero på att han inte mår bra psykiskt? Mobbning i skolan eller andra problem?
 
Sv: Ensam med bonusbarn

:bow: Jo jag börjar med att buga mig för alla er förträffliga, superföräldrar som orkar med både egna, bonus och nya gemensamma barn. För det måste ni vara eftersom ni av någon anledning inte kan förstå att TS inte orkar ha sin bonusson de helger pappan är borta. Nån föreslog att hon skulle sälja hästen och hunden för att orka med bonussonen. Tror ni han känner sig mer välkommen där då? "Det är jag som är orsak till att NN inte kan hålla på med sin häst och hund nåt mer"= dåligt samvete= unge som mår dåligt. För DET klurar en 9-åring ut på 3 röda. Oavsett om TS har accepterat att pappan åker iväg och jobbar eller inte så är det fortfarande han och biomamman som ska lösa detta.
Nån skrev att biomamman kanske har planerat sina helger efter hur pojken åker till pappa...fine...då får hon väl planera om då. Hur skulle hon ha gjort om pappan blivit sjuk, eller dött? Allt går att lösa bara man vill och NEJ det är INTE bonusmamman som ska lösa det, och hur man än löser det så SKA det tas hänsyn till vad hon tycker och tänker.
Jag är fortfarande väldigt övertygad om att pojken blir nöjd och glad om han får åka till pappan några timmar när pappa är hemma, eller bara för att hälsa på bonusmamma och syskon för att sen åka hem till biomamma igen. Är det nu så att biomamman prompt MÅSTE vara barnledig så kanske farmor kan ställa upp som hon ändå tycks göra på loven. Jag förstår inte hur man som biomamma kan välja bort sitt barn bara för att få vara "ledig". Däremot kan jag förstå en bonusmamma som tycker att det kan bli lite för mycket. Tänk er detta scenario: pojken är hos bonusmamma, hon lämnar honom inne för att gå ut med hunden på gården (som nån föreslog). Pojken kommer på att han vill vara snäll och hjälpa till och antingen bränner sig på spisen eller skär sig på nåt vasst. Vem får skulden?? Jo bonusmamma som lämnade honom och där lär BÅDE biomamma och pappa skälla på henne.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Ditt inlägg är verkligen en helt perfekt illustration till det som Prinsessfeminist skrev:

Hela tråden går ut på att inte ett hårstrå får krökas på den biologiska pappans huvud, men biomamma och bonusmamma är båda själviska. Samtidigt är det kvinnorna som förväntas reda ut de logistiska problem som faktiskt pappan är skuld till.

Är det verkligen så skrämmande och främmande att kritisera en man? Pappan gör ju fel: han tar ju inte ansvar för barnet på avtalad tid.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Nu har vi löst det så att alla är nöjda och glada (hoppas jag). Pojkarnas farmor kommer hit en helg så då är stora pojken här förstås. Hon kommer precis rätt helg också då jag har 18 hästar att fodra och släppa in/ut plus kvällsfodra, skönt att slippa dra med lilleman fram och tillbaka till stallet hela helgen. Och så kommer han att vara hos oss någon vardagnatt i veckan när sambon är hemma så får han skjutsa honom till skolan (blir till att gå upp en timme tidigare men det får han väl stå ut med).

I framtiden hoppas jag verkligen att sambon kan jobba här hemma och komma hem varje dag, blir tufft annars när det är dags för mig att börja arbeta efter mammaledigheten. :grin:

Så nu slapp jag sälja hund och häst (vilket någon föreslog). ;)
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Vad skönt att allting har löst sig så bra för alla och jag hoppas också för din skull att din sambo kan hålla jobbet lite närmare i framtiden :).
 
Sv: Ensam med bonusbarn

kl
Ingen som tycker att de har målat fan på vägen?
De här har ju för tusan handlat om en månad, inte resten av livet. Om man har mycket i livet en period så är det väl aldrig fel med avlastning just då? Bättre att säga ifrån än att det slutar i kaos.

Sedan verkade inte en enda förutsätta att de tog en fortsatt diskussion om det hemma utan att ts överlämnat det helt till buke att lösa :confused:
Vill också tilläga att man som barn kan bli ledsen och besviken utan att känna sig bort vald för det. De ska ju träffa honom ändå. (ja jag vet att det har löst sig för ts, men utifrån vad hon svarade innan)
 
Senast ändrad:
Sv: Ensam med bonusbarn

Därför att hon orkar en massa annat - typ det mesta utom bonussonen.
Fodra 18 hästar, gå på babysim och så vidare.

I övrigt så håller jag fullkomligt med priffe (som vanligt).
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Ja fast det är ju det som gör att hon inte orkar med bonussonen? Hon skrev ju att i sådana fall så skulle hon få be om hjälp till sina föräldrar, varför kan inte barnets mamma hjälpa till sådana fall?
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Därför att hon orkar en massa annat - typ det mesta utom bonussonen.
Fodra 18 hästar, gå på babysim och så vidare.

I övrigt så håller jag fullkomligt med priffe (som vanligt).

Ja, orken är det onekligen inget fel på. ;)

(instämmer med dig i dina tidigare inlägg också :bow: )
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Ja fast det är ju det som gör att hon inte orkar med bonussonen? Hon skrev ju att i sådana fall så skulle hon få be om hjälp till sina föräldrar, varför kan inte barnets mamma hjälpa till sådana fall?

Därför att det är pappans ansvar och om han väljer att jobba och de är överens om det, då är hon närmast anhörig. Anser jag.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Är det verkligen så skrämmande och främmande att kritisera en man? Pappan gör ju fel: han tar ju inte ansvar för barnet på avtalad tid.

Ja, det verkar vara the BIG no no i denna diskussion. Han är osedvanligt osynlig, tycker jag...


Var håller han hus? vilken är hans åsikt? Vad har han för konstruktiva förslag?
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Absolut!
Men om man nu ponerar att hon var ensamstående med två barn och har mycket att göra, skickar iväg det äldsta till morföräldrarna, är det verkligen så illa?
Jag ser verkligen inte som att de väljer bort honom, utan att det blir kanske bara lite mycket just nu. Hade det vart så att biomamman har förhinder så tror jag de hade löst det med.
Om det hade slutat med att han stannade hos ts över helgen som vanligt så tror jag faktiskt dem hade löst det med, även om det hade krävt mer, men om man har en bättre valmöjlighet? varför inte ta den?

Jag ser det inte som att de väljer bort honom, de säger ju istället att de ska ses andra dagar bara.
 
Senast ändrad:
Sv: Ensam med bonusbarn

Vi verkar prata om olika saker !

Det är TS som inte har orken att ha en 9-åring, men orken att fodra 18 hästar och gå på babysim och diverse annat finns. Där blir han bortvald.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Ja, som var antagligen bestämd sedan långt innan. Går säkerligen att ändra, men samtidigt tycker jag att life must go on, men det är väl för det faktum att jag inte ser att hon väljer bort honom. Men sedan tror jag ni fokuserar för mycket på att hon är hans bonusmamma på ett negativt sätt. Edit: Ni fokuserar på att hon inte vill ha honom någonsin.

Som jag skrev i mitt förra inlägg
Men om man nu ponerar att hon var ensamstående med två barn och har mycket att göra, skickar iväg det äldsta till morföräldrarna, är det verkligen så illa?

Jag ser ert synsätt också, men jag tycker en del överreagerar.
 
Senast ändrad:
Sv: Ensam med bonusbarn

Ja, som var antagligen bestämd sedan långt innan. Går säkerligen att ändra, men samtidigt tycker jag att life must go on, men det är väl för det faktum att jag inte ser att hon väljer bort honom.

Men helgerna med pojken är ju också bestämt sedan länge. Men det är han som skall prioriteras bort. Inte det andra.

Jag tror att jag överreagerar lite för att jag vet att barn med skilda föräldrar och bonusföräldrar tenderar att bli sedda som ett problem snarare än en självklar familjemedlem. Det gör skillnad.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Men helgerna med pojken är ju också bestämt sedan länge.
Fast förutsättningar ändrades. Då anpassar man sig efter bästa förmåga. Vad ts har skrivit innan så tycker inte jag att hon ser honom som en börda utan att det är körigt nu. Nu vet jag inte hur det ser ut för den biologiska mamman, men varför inte göra det enkelt?
Jag står nog fast vid att göra det enkelt UTAN att läsa in för mycket i det.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Det köriga består ju i att pappan har abdikerat. Vilket är grundproblemet.

Och om pappan inte är på plats så orkar TS inte BÅDE med 9-åringen och alla aktivieteter för babyn, pojken och henne själv. Så det är ju inte köringare än normalt. Jag hade inte valt bort en familjemedlem.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 029
Senast: Ms_Antrop
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 545
Senast: sjoberga
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 459
Senast: Exile
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 649
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp