Ensam med bonusbarn

Sv: Ensam med bonusbarn

Det köriga består ju i att pappan har abdikerat. Vilket är grundproblemet.

Och om pappan inte är på plats så orkar TS inte BÅDE med 9-åringen och alla aktivieteter för babyn, pojken och henne själv. Så det är ju inte köringare än normalt. Jag hade inte valt bort en familjemedlem.

Då är det körigare än normalt.


Aja, jag vet vad du vill förmedla även om jag inte håller med till fullo. Nu känns det mest som om vi skriver samma sak om och om.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

*gnisslar tänder* brukar egentligen inte ha problem med att inte ha sista ordet.
Nu ÄR jag inte i den situationen, men jag själv kanske inte valt som ts, kan också tycka att som familj bör det finnas plats för alla. Men samtidigt tycker jag inte att hon gör fel, för jag ser det fortfarande inte som att hon väljer bort honom.

*funderar på om jag verkligen ska posta eller bara gå och lägga ägg*
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Jag tror det kunde löst det smidigare om man hade tagit upp det lite tidigare. För oftast är det ju inte så att det blir hipp som happ.

Men hur tycker ni det löstes nu? Var det inte en bra lösning? Eller är det inte ok med förändringar?
JAG tyckte det var en bra lösning, det är väl att föredra att träffa pappsen också och inte bara bonusmamma. De hade säkerligen träffats ändå men det blev lite mer nu.

För såsom jag förstått det så tycker ni att hon borde ha sonen även om det blir så att hennes föräldrar får rycka in för att hon inte kommer orka?
 
Sv: Ensam med bonusbarn

För såsom jag förstått det så tycker ni att hon borde ha sonen även om det blir så att hennes föräldrar får rycka in för att hon inte kommer orka?

Det jag tycker är att TS sambo satte både henne och sina barn i skiten. Och att han borde lösa det.

De flesta i tråden verkar dock anse att mannens brister ifråga om familjeansvar ska kompenseras antingen av TS eller av det stora barnets biologiska mamma.

Om jag har fattat saken rätt blir det nu istället sambons egen mamma som får rycka in för honom i hans familj. Jag hoppas att det åtminstone var han som tänkte ut det och ringde henne och frågade.

Det blir väldigt tydligt att barnen anses vara kvinnornas ansvar och det chockerar mig att så få i tråden ser att det är sambons val att jobba som är problemet här. Inte hästarna, inte sängvätningen, inte bebisen och nattvak, utan problemet är att sambon inte tar sitt ansvar i sin familj.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Det jag tycker är att TS sambo satte både henne och sina barn i skiten. Och att han borde lösa det.

De flesta i tråden verkar dock anse att mannens brister ifråga om familjeansvar ska kompenseras antingen av TS eller av det stora barnets biologiska mamma.

Om jag har fattat saken rätt blir det nu istället sambons egen mamma som får rycka in för honom i hans familj. Jag hoppas att det åtminstone var han som tänkte ut det och ringde henne och frågade.

Det blir väldigt tydligt att barnen anses vara kvinnornas ansvar och det chockerar mig att så få i tråden ser att det är sambons val att jobba som är problemet här. Inte hästarna, inte sängvätningen, inte bebisen och nattvak, utan problemet är att sambon inte tar sitt ansvar i sin familj.

Vill inte försvara TS sambo eftersom jag inte känner till personen i fråga alls, men rent krasst är det väl så att det är få familjer förunnat att ha möjligheten att välja att INTE jobba... VAD är det egentligen som säger att sambon inte tar sitt ansvar? Allt vi sett/hört i denna tråd är TS uppfattning om det hela, och det finns ju alltid 2 sidor av samma mynt.

Jag har tolkat det som om sambon är väldigt mån om sina barn (vilket TS även själv skrivit), och inte vill bryta rutiner för stora sonen i onödan. TS vill inte bryta SINA rutiner med att träffa kompisar, släktingar, vara med hästen, gå på babysim osv osv

Tycker att det är synd att barn ska hamna i kläm bara för att 2 vuxna inte kan samtala och nu handlar det om några få helger.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Vill inte försvara TS sambo eftersom jag inte känner till personen i fråga alls, men rent krasst är det väl så att det är få familjer förunnat att ha möjligheten att välja att INTE jobba... VAD är det egentligen som säger att sambon inte tar sitt ansvar? Allt vi sett/hört i denna tråd är TS uppfattning om det hela, och det finns ju alltid 2 sidor av samma mynt.

Jag har tolkat det som om sambon är väldigt mån om sina barn (vilket TS även själv skrivit), och inte vill bryta rutiner för stora sonen i onödan. TS vill inte bryta SINA rutiner med att träffa kompisar, släktingar, vara med hästen, gå på babysim osv osv

Tycker att det är synd att barn ska hamna i kläm bara för att 2 vuxna inte kan samtala och nu handlar det om några få helger.

JA! *hoppar upp och ner i soffan*
Det är precis det jag vill ha sagt!
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Hi hi och det är vad JAG har sagt också hela tiden ! Så underligt, för jag tyckte det verkade som om du tyckte det var alldeles i sin ordning att stora pojken skulle hamna i kläm för att TS skulle kunna göra sitt.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Hi hi och det är vad JAG har sagt också hela tiden ! Så underligt, för jag tyckte det verkade som om du tyckte det var alldeles i sin ordning att stora pojken skulle hamna i kläm för att TS skulle kunna göra sitt.

:D Så kan det gå!
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Som vanligt när det handlar om bonusbarn så blir det en massa skitsnack så jag orkade faktiskt inte läsa hela tråden...

Nej, du är inte självisk och det var helt rätt att du sa ifrån. Självklart kan man hjälpa sin sambo ibland att vara barnvakt och i och med att man är en familj så måste man ju kunna umgås med bonusbarnet även om bioföräldern inte är hemma, men det är inte det det handlar om här. Nu handlar det om att pappan på grund av sina arbetstider inte kommer att kunna träffa sin son under lång tid. Det är inte i huvudsak bonusmamman som barnet åker för att träffa, det är sin pappa, och då måste man lösa så att barnet får möjlighet till det. Handlar det bara om att biomamman behöver avlastning och barnpassning vissa helger så kan hon faktiskt lösa det på annat sätt, det är inte bonbusmammans ansvar.

Om pappans arbetstider ändras på detta sättet måste umgänget naturligtvis också ändras så att bonusbarnet istället kommer då pappan är ledig. I detta fallet vågar inte pappan ta diskussionen med sitt ex (väldigt fegt) och väljer istället att lasta över ansvaret på sin nuvarande sambo. En feg och dålig lösning tycker jag spm drabbar både barnet och bonusmamman!

Har man annorlunda arbetstider så funkar inte normala umgänges scheman, då får man pussla på annat sätt. Det viktigaste är att barnet får tillfälle att umgås med sin förälder.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Du ska göra som DU känner & inte vad alla andra tycker, viktigast är att DU orkar, inte alla här på forumet som inte känner dig eller kan bedöma hur mkt du anstränger dig.

Jag kan personligen tycka att pappan har största ansvaret & inte bara ska lasta över det på dig, det hade inte jag gått med på, men så skulle jag heller inte bli ihop med ngn som har barn sedan tidigare.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Därför att hon orkar en massa annat - typ det mesta utom bonussonen.
Fodra 18 hästar, gå på babysim och så vidare.

).

Någon måsta väl ta hand om kusarna?

Sonen finns det ju någon som kan ta hand om (kvinnan som satte honom till världen + mor/farföräldrar, biopappa).
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Hästarna är väl inte hennes egna heller, så vitt jag förstod, så det lär nog finnas andra som tar hand om dem också (= möjlighet att byta jour-dagar etc)
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Det blir väldigt tydligt att barnen anses vara kvinnornas ansvar och det chockerar mig att så få i tråden ser att det är sambons val att jobba som är problemet här.

Fast om man lever i en relation där det är självklart att gemensamt ta beslut kring arbetstider, karriärval, ekonomi o s v, då utgår man kanske från att TS har varit med och "godkänt" sambons förändrade arbetstider.

Så tänker i alla fall jag. När min mans chef frågar om min man kan jobba övertid eller byta någon arbetsdag, då svarar min man att han ska kolla med mig först, och det tycker chefen är självklart. Chefen är oxå småbarnsförälder och fattar att familjelivet är viktigt. Hans fru är dessutom oxå chef, så han kan inte förvänta sig att hon ska ta mer ansvar för hem och barn än honom. Perfekt med sådana chefer!

Med den utgångspunkten har jag inga invändningar mot hur TS-familjen planerar sin försörjning. Däremot tycker jag att TS sambo inte borde ha tjurat när hon sa nej till hans förfrågan. Man tjurar inte till sig beslut i ett jämlikt förhållande.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Du ska göra som DU känner & inte vad alla andra tycker, viktigast är att DU orkar, inte alla här på forumet som inte känner dig eller kan bedöma hur mkt du anstränger dig.

Väldigt klokt skrivet, tycker jag!:bow:

Det finns ju inga mallar på vad män/kvinnor i olika åldrar ska orka och vilja. Alla har olika förutsättningar, och det växlar dessutom snabbt. Om man t ex har haft huvudvärk i tre dagar och sovit dåligt - då orkar man kanske inte ens gå till brevlådan. Nästa vecka kanske man putsar alla fönstren och rensar alla rabatter utan att ens tycka det är jobbigt (och ger grannarna dåligt samvete;)).

Ingen människa är född lat! Om man känner olust inför olika sysslor ska man lyssna på sin kropp.
 
Sv: Ensam med bonusbarn

..... det chockerar mig att så få i tråden ser att det är sambons val att jobba som är problemet här.
Men har man något val i sådan här situation?
Jobbet måste ju antagligen göras.
Vad skulle alternativet vara?

I en familj så måste man ju låta försörjningen komma före nöjena.
Alltså är sambons arbete viktigare än TS nöjen.

.... utan problemet är att sambon inte tar sitt ansvar i sin familj.
Men är inte att försörja sin familj att ta ansvar?

Det är ju i.o.f.s. besvärligt när arbetet och barnen går ut över fritidsintressena.....
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Det är nog ingen som anser att sambon inte ska jobba. Men det P vill poängtera är att det i första hand är sambon som äger problemet att inte kunna bidra så att hushållet kan snurra på som vanligt. Det är egentligen inte TS, TS barn, bonsubarn, hästar, hundar etc som har "rört till det".
 
Sv: Ensam med bonusbarn

Mja, det är väl egentligen allt det där i en kombination som rör till det.
Lever man tillsammans i en familj så ingår liksom hela kittet...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 019
Senast: Ms_Antrop
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 541
Senast: sjoberga
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 457
Senast: Exile
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 649
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp