Ensam och ledsen

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare sthu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 284
  • Visningar Visningar 16 902

Bukefalos 30 år!

Ja, vad ska jag säga mer?
Känner mig ensam, övergiven och ledsen. Fram tills för några timmar sedan kändes allt bra, och har känts bra en längre tid. Vi har gjort stora planer för framtiden. Men så ringde makens jobb (en kollega, inte arbetsgivaren) och ville ha in honom på jobb. Han sa ja. Vad hade jag väntat mig? Har han någonsin sagt nej? Inte ens när han var hemma för vab när jag var sjuk på min semester sa han nej.

Han säger att det är för vår skull, ekonomiskt och för att kollegorna ska ställa upp för honom. Jag tjänar över 10 000 mer än honom så är det nån som försörjer familjen så är det jag. Och att kollegorna skulle ställa upp för honom är skitsnack. De ställer inte upp för fem öre, de utnyttjar hans dumma idiotiska plikttrogenhet gentemot jobbet.

Jag har försökt prata med honom om det. Han svarar alltid "då säger jag upp mig!". Jag svarar att gör det, om du kan lösa ekonomin under tiden du är arbetslös. Sen händer inget mer.

Jag orkar inte ens bråka om det längre. Jag blir bara ledsen, ångestig och känner mig otroligt övergiven. Skulle gått till kurator på onsdag men avbokade, för allt kändes så bra. Nu orkar jag inte ta tag i att boka igen. Och ärligt talat, vad ska kuratorn göra? Ge fler andningsövningar? Det ger ingenting.

Parterapi? Vad ger det? Jag har redan sagt allt jag tänker och han har inte gjort någon förändring.

Jag älskar honom, men han gör mig inte längre lycklig. Jag vet att jag förtjänar att vara lycklig, men jag vill vara lycklig med honom igen. Jag vill inte börja om med någon annan och jag kommer inte vara lycklig på egen hand. Jag kommer bara vara ensam.

Nej. Jag orkar inte. Jag är ensam, övergiven och ledsen.

Kollade makens nya schema nu, han hade skrivit ut det och satt på kylskåpet. Han jobbar varannan helg :down: men är helt ledig på måndagar och ofta torsdag med. Bra, då kan jag göra annat på måndagar. Tänkte börja simma, åtminstone tills jag hittar en medryttarhäst (om det nu kommer hända).

Kollade makens nya schema nu, han hade skrivit ut det och satt på kylskåpet. Han jobbar varannan helg :down: men är helt ledig på måndagar och ofta torsdag med. Bra, då kan jag göra annat på måndagar. Tänkte börja simma, åtminstone tills jag hittar en medryttarhäst (om det nu kommer hända).

Spontant tycker jag varannan helg låter bra- är ju så i den här branschen (jag är alltid ledig lör. Jobbar varje söndag. Antingen kväll eller dubbelpass, hoppas på varannan helg när vi ska styra om schemat). Men förstår att det är olika, givetvis!! Simma låter ju kalas, och ännu bättre om du hittar en medryttarhäst- håller alla tummar för det 😃

Spontant tycker jag varannan helg låter bra- är ju så i den här branschen (jag är alltid ledig lör. Jobbar varje söndag. Antingen kväll eller dubbelpass, hoppas på varannan helg när vi ska styra om schemat). Men förstår att det är olika, givetvis!! Simma låter ju kalas, och ännu bättre om du hittar en medryttarhäst- håller alla tummar för det 😃
Innan hade han var tredje helg (på schemat, inte i verkligheten) så det är ju lite trist. Helgerna är dessutom enda tiden vi ses typ.

Men, jag har lusläst det nya kollektivavtalet och instruerat honom vad han ska säga om de ringer in honom. Förklarade att det handlar om ekonomin, han ska ha mer ersättning om de beordrar in honom. Det är avtalat.

Jag tycker egentligen det är rätt tråkigt att simma själv men får se det som en friskvårdsinvestering. Jag går in gratis på simhallen så det är ju bara tid jag behöver lägga ut så att säga.

Innan hade han var tredje helg (på schemat, inte i verkligheten) så det är ju lite trist. Helgerna är dessutom enda tiden vi ses typ.

Men, jag har lusläst det nya kollektivavtalet och instruerat honom vad han ska säga om de ringer in honom. Förklarade att det handlar om ekonomin, han ska ha mer ersättning om de beordrar in honom. Det är avtalat.

Jag tycker egentligen det är rätt tråkigt att simma själv men får se det som en friskvårdsinvestering. Jag går in gratis på simhallen så det är ju bara tid jag behöver lägga ut så att säga.

Jag går in på kvalificerad övertid när det sker, trots att jag jobbar 85%. Innan var det enkel öt upp till 100% men det har ändrats.

Jag går in på kvalificerad övertid när det sker, trots att jag jobbar 85%. Innan var det enkel öt upp till 100% men det har ändrats.
Ja, precis. Men med tidigare arbetsgivare fick de ingen övertidsersättning alls, bara timlön. Nu har ett annat bolag tagit över och förhoppningvis blir det bättre. Han har fått högre tjänstgöringsgrad i avtalet och det är ju bra.

Okej, då förstår jag! Alltså ja verkligen. Jag hoppar in extra idag men inbeordrad är jag inte, blir man det ska man absolut ha kval.ersättning! Absolut.

Aha okej då låter det ju inte lika tipptopp då men skönt ändå att kunna nyttja det gratis 😊.

Jag går inte in extra, vill de ha min fritid med barnen eller bara ledig tid får de betala för det. Är en bra regel eftersom jag annars hamnar i ”att ställa upp”.

Nä då är ju saken en annan! Jag behöver fler timmar och vill ha mer och det är inte ofta jag går in extra faktiskt.

Det behövs inte ens en separat telefon, i stör ej funktionen kan man välja vilka nummer som inte ska kopplas fram och kan ha det påslaget när man är ledig.
Jag använder det i perioder mot jobbet. Är lik din man i att jag lätt faller till föga och vill hjälpa till men mår dåligt av alla jag ”sviker” (hemma) på så sätt.
Men är inte stör ej funktionen så att om numret ringer flera gånger kopplas det fram till slut?
Så har det varit för mig

Nu verkar det som att fler på hans jobb är trötta på situationen. Förhoppningvis går de ihop, kontaktar facket och får ett slut på den extrema övertiden. Företaget måste anställa fler helt enkelt.

Vet inte mer om situationen än detta här men ett tips till dem är att som steg ett inse att företaget alltid har rätt att fråga dem, säger de ja är det svårt att göra mer än att lyfta "många timmar ÖT". Däremot om de börjar svara att AG får beordra dem för att de ska jobba ÖT och att de vill ha det skriftligt, då har skyddsombud och fack mycket mer på fötterna att hjälpa dem.

Förstår att det är svårt att säga nej, vi har haft liknande kultur med tidigare ledning hos oss men jag orkade till slut inte. Svarade helt enkelt bara att nej jag vill (noga för mig, jag tänker inte arbetsvägra) inte, ni får beordra mig och jag vill ha det skriftligt. En kollega till gjorde samma sak och sedan hände det inte mer (och sedan har vi fått ny ledning så svårt att säga om det fungerat en länge tid med förra ledningen).

Som arbetstagare har du också alltid möjligheten att svara nej och hänvisa till om du inte orkar. Då behöver din oro att inte få tillräckligt med återhämtning, att riskera att skada dig osv framgå och om AG ändå beordrar dig ska ett vettigt fack verkligen ta upp frågan direkt. Men ni kanske inte är i det läget, ville vara lyfta den utvecklingen också.

Härligt att han inte verkar lika ensam i att ogilla kulturen kring ÖT! Bara det kan ju hjälpa mycket I att våga stå upp för sig själv.

Vet inte mer om situationen än detta här men ett tips till dem är att som steg ett inse att företaget alltid har rätt att fråga dem, säger de ja är det svårt att göra mer än att lyfta "många timmar ÖT". Däremot om de börjar svara att AG får beordra dem för att de ska jobba ÖT och att de vill ha det skriftligt, då har skyddsombud och fack mycket mer på fötterna att hjälpa dem.

Förstår att det är svårt att säga nej, vi har haft liknande kultur med tidigare ledning hos oss men jag orkade till slut inte. Svarade helt enkelt bara att nej jag vill (noga för mig, jag tänker inte arbetsvägra) inte, ni får beordra mig och jag vill ha det skriftligt. En kollega till gjorde samma sak och sedan hände det inte mer (och sedan har vi fått ny ledning så svårt att säga om det fungerat en länge tid med förra ledningen).

Som arbetstagare har du också alltid möjligheten att svara nej och hänvisa till om du inte orkar. Då behöver din oro att inte få tillräckligt med återhämtning, att riskera att skada dig osv framgå och om AG ändå beordrar dig ska ett vettigt fack verkligen ta upp frågan direkt. Men ni kanske inte är i det läget, ville vara lyfta den utvecklingen också.

Härligt att han inte verkar lika ensam i att ogilla kulturen kring ÖT! Bara det kan ju hjälpa mycket I att våga stå upp för sig själv.
Tack! Jättebra input. Jag tar vidare det till maken.

Men suck. Dubbelsuck. Hans jävla jobb. De hade möte i veckan och kom fram till att all kontakt ska gå via företaget. Bra.

Nu har halva personalstyrkan sjukskrivit sig. Mindre bra. Så nu jobbar maken som en blådåre ändå. För "alla måste ställa upp". Jag säger fuck it, låt kommunen gå in med personal. Om hälften av personalen är sjuk på obestämd tid måste vikarier in. Kan företaget inte lösa det får kommunen gå in.

Jag har frågat om de i varje fall får ordentligt med ersättning. Men det verkar inte så.
Imorgon ska maken jobba från ca 10 till 15 dagen efter. Det är inte okej. Inte alls okej.

Men suck. Dubbelsuck. Hans jävla jobb. De hade möte i veckan och kom fram till att all kontakt ska gå via företaget. Bra.

Nu har halva personalstyrkan sjukskrivit sig. Mindre bra. Så nu jobbar maken som en blådåre ändå. För "alla måste ställa upp". Jag säger fuck it, låt kommunen gå in med personal. Om hälften av personalen är sjuk på obestämd tid måste vikarier in. Kan företaget inte lösa det får kommunen gå in.

Jag har frågat om de i varje fall får ordentligt med ersättning. Men det verkar inte så.
Imorgon ska maken jobba från ca 10 till 15 dagen efter. Det är inte okej. Inte alls okej.
Frågar han dig om det är okej att du blir ensam med sonen eller förutsätter han det bara? Det finns regler hur mycket man får jobba också inom vården. Har du koll på dom?

Liknande trådar

• Mamma
  • Kärlek. Hjärnan.
  • Ofrivillig ensamhet
  • Min resa i depressions, utbrändhets och NPF träsket

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Webinarier/minikurser

Barn