Ensam unghäst

Sv: Ensam unghäst

Nej det måste ju inte finna en lärare i skolan heller, utan de äldre eleverna kan lära den yngre hur det går till.;)
 
Sv: Ensam unghäst

Det är möjligt att det teoretiskt inte finns någon rangordning men i praktiken så har jag sett både flockledare och rangordning. Och finns det ingen klar rangordning så blir det ofta bråk.
 
Sv: Ensam unghäst

Jag vill också dra parallellen till föräldralösa unga elefanthannar som dom var tvungna att ta dit en gammal erfaren hanne som lärde slynglarna ett och annat vad det gällde uppförande. Då först fick dom lära sig vett och etikett. Det klarar inte en flock hormonstinna ungdomar själva.
 
Sv: Ensam unghäst

Det är möjligt att det teoretiskt inte finns någon rangordning men i praktiken så har jag sett både flockledare och rangordning. Och finns det ingen klar rangordning så blir det ofta bråk.

Vad jag menar är att det inte finns någon rang eller ordning, .. men hästarna vet vilka hästar de ska gå undan för och vilken häst som går undan för den. Därför blir det inte bråk.

ex.
Häst1 kan gå undan för Häst2, Häst2 går undan för Häst3, och Häst3 går undan för Häst1.

Det finns alltså ingen direkt ordning, eftersom då skulle Häst1 vara längst ner, men så är det inte eftersom Häst3 (som skulle vara högst) går undan för 1.
Om du förstår vad jag menar då?
 
Sv: Ensam unghäst

Nej det måste ju inte finna en lärare i skolan heller, utan de äldre eleverna kan lära den yngre hur det går till.;)

Det är inte riktigt samma sak... Det är ju inte matte som hästarna ska lära sig, utan det är bara vanlig uppfostran.
Sen kan man inte jämföra hästar och människor! Hästar är väldigt osmarta och går på instinkt.. medan människor kan tänka på ett helt annat sätt.
 
Sv: Ensam unghäst

Det är inte riktigt samma sak... Det är ju inte matte som hästarna ska lära sig, utan det är bara vanlig uppfostran.
Sen kan man inte jämföra hästar och människor! Hästar är väldigt osmarta och går på instinkt.. medan människor kan tänka på ett helt annat sätt.

Nej, även hos djur handlar det om ren uppfostran av äldre, etablerade och erfarna individer. Bra är ju också om denne är mer ranghög och har förmågan att säga ifrån på rätt sätt, om du inte har någon som håller styr i unghästflocken så får man ett gäng parasiterande slynglar som vissa kan bli jäkligt kaxiga genom att de tror sig vara störst, bäst och vackrast.

Har träffat ett par sådana, till trots att de har lyckat skaffa sig en ranghög ställning så blir de ALDRIG några bra flockledare. Kan ge ett exempel.

Ranghög/flockledar valack som ställer sig och dricker, står sedan kvar och jagar bort den som vågar sig nära vattenkaret. Ett bra exempel på en mycket dålig flockledare, oftast har de också stridit sig fysiskt fram till sin ställning och detta har man lärt sig i en unghästflock utan en äldre uppfostrarer. Bra är ju också om det är lite blandade åldrar.
 
Sv: Ensam unghäst

Vad jag menar är att det inte finns någon rang eller ordning, .. men hästarna vet vilka hästar de ska gå undan för och vilken häst som går undan för den. Därför blir det inte bråk.

ex.
Häst1 kan gå undan för Häst2, Häst2 går undan för Häst3, och Häst3 går undan för Häst1.

Det finns alltså ingen direkt ordning, eftersom då skulle Häst1 vara längst ner, men så är det inte eftersom Häst3 (som skulle vara högst) går undan för 1.
Om du förstår vad jag menar då?

Vad du beskrivar ÄR ju ordning i deras värld, annars skulle det ju bråkas i all oändlighet och det finns det inte energi till. Den ska sparas till om flocken måste fly tex.
 
Sv: Ensam unghäst

Vad jag menar är att det inte finns någon rang eller ordning, .. men hästarna vet vilka hästar de ska gå undan för och vilken häst som går undan för den. Därför blir det inte bråk.

ex.
Häst1 kan gå undan för Häst2, Häst2 går undan för Häst3, och Häst3 går undan för Häst1.

Det finns alltså ingen direkt ordning, eftersom då skulle Häst1 vara längst ner, men så är det inte eftersom Häst3 (som skulle vara högst) går undan för 1.
Om du förstår vad jag menar då?

Nej rangorningen är inta definitiv från A till Ö men man kan parkera in alla på ett ungefär och de längre ner på skalan flyttar inte de långt upp men bland dem på ungefär samma nivå kan det skifta en del med vem som är högre än vem.


Att den som är 25 på skalan skulle ens tänka på att flytta ledaren, nr 1 är högst osannolikt, men nummer 22 skulle vara mycket möjligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Ensam unghäst

om du inte har någon som håller styr i unghästflocken så får man ett gäng parasiterande slynglar som vissa kan bli jäkligt kaxiga genom att de tror sig vara störst, bäst och vackrast.

Man måste inte få ett gäng tråkiga slynglar som är kaxiga. Som sagt har vi haft våra hingstar "själva" utan någon äldre. ca 15 individer på 1-4år. Jag har än så länge inte träffat på någon "slyngel" som är kaxig på någon sätt. Den som inte sköter sig blir tillsagd och jag har upplevt den där flocken som den mest "stabila" och tajta av de på gården (finns 5större flockar på runt 10-20individer och sen några småflockar med 2-3 individer). Antar att man helt enkelt har olika erfarenheter? För jag har iaf inte träffat på någon kaxig unghäst som tror att den är "störst, bäst & vackrast" .. och då finns det som sagt ingen äldre i flocken.
 
Sv: Ensam unghäst

Och att det inte finns en bestämd rang och en bestämd flockledare är inget jag skriver efter mina erfarenheter utan det är ren fakta. Kan som sagt hänvisa till Margareta Rundgren.
Och jag skriver efter mina erfarenheter som jag fått under många år. Det finns en flockledare i de flockar jag har här hemma och hur den leder flocken spelar stor roll för hur mentaliteten är i flocken. Sedan får MR skriva vad hon vill om ickevarande flockledare. Hon har inte studerat alla islandshästflockar. Definitivt inte mina i alla fall kan jag ju utläsa ;-)
Som sagt jag är nöjd med den flockmentalitet som jag ser hos flockarna hemma. Och är mycket noga med att inte förstöra den. Jag ser till att en äldre erfaren flockledare med bra uppförande får lära upp de yngre. Det blir absolut bäst så enligt mina erfarenheter. Både när det gäller hingstflockar och stoflockar eller blandade flockar med valacker och ston.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 172
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
816
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering På min arbetsplats har det relativt nyligen (augusti) kommit en 3-åring till valackflocken. Han är inte så mycket hanterad då han vuxit...
Svar
18
· Visningar
1 985
Senast: Boj
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 105
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp