Bukefalos 28 år!

Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Jag kan tycka att en tränare eller metod bara kan bedömas mot den aktuella hästen.
Vissa skitduktiga tränare skulle inte kunna få min häst att gå lika bra som vissa andra kan, samma är det med NH-metoder osv. Olika grejer passar olika bra, och vissa människor har en stil som passar vissa typer av hästar och inte andra.
En riktigt bra tränare tycker jag ska kunna anpassa sig när det syns att standard-metoden inte funkar :bow: eller hänvisa en vidare.
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Jag hittade nyss den här sidan och det finns ett klipp på startsidan som iaf. jag blev nästan tårögd av att se..det är kärlek och harmoni :love:

http://ellenofstad.com/

??????

Jag skulle känna mig hotad om någon utav mina hästar gjorde så mot mig (sparkar bakut) och som någon sa innan, jag ser inte glädjen? Inte harmonin?

Hästen verkar göra som ellen vill så länge dom är tätt tillsammans så hästen har godiset inom räckhåll. Jag blev inte imponerad av att se den här filmen. Jag skulle inte acceptera att någon utav mina hästar brakade iväg och sparkade bakut mot mej, då har man ingen kontroll. Nu kanske jag bara missar det, kanske ellen ger hästen någon signal till hästen att göra så? Men jag tycker inte det ser harmoniskt ut, snarare lite grinigt och hotfullt ut ibland. Hästen är delvis okoncentrerad.

Fast jag kanske har helt fel, jag har så mycket att lära men det var den uppfattningen jag fick av att se filmen, jag kände inte det där lugnet eller förståelsen mellan häst och människa. Här såg det ut som om hästen utmanade ellens ledarposition och gjorde som hon ville så länge han fick godis för det.
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Hej

Hittade de här på youtube...fuxen har ju också öronen bakåt och ser ju inte allför glad ut, men jag tänker ändå att hästen skulle ju kunna gå därifrån om den inte vill...det finns ju inget som håller den kvar...jaja tänkte bara att det vore intressant att få lite synpunkter på dessa, jag tycker ju att det ser bra ut men men

http://www.youtube.com/watch?v=eHaEzGz0HeE&mode=related&search=

http://www.youtube.com/watch?v=IXR_SW_soII&mode=related&search=

angående den sista snutten här ovan måste jag ju säga att i jämförelse med det man får se först är det andra att fördedra :smirk:
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Varje gång hästen brakar iväg gör ju Ellen nåt sorts hopp som jag tolkade som en signal att "hopp och lek" ungefär. Att galoppen med sparkar var ett signalstyrt beteende?
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Friskis tycker att jag ska visa filmen om när vilastade lille hingsten, sju månader, för första gången. Det var i söndags.
Det är min sambo som sitter i transporten. Min tonårsson som kommenterar och jag som skrattar högt av lycka.
Rafiki fick själv lista ut vad han skulle göra med lådan.
Inga linor inget tvång inget skrik.
http://www.youtube.com/watch?v=DHLMRooMCYk
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Varje gång hästen brakar iväg gör ju Ellen nåt sorts hopp som jag tolkade som en signal att "hopp och lek" ungefär. Att galoppen med sparkar var ett signalstyrt beteende?

Hon gör signalerna Efter att hästen drar iväg. Hon ber hästen först om vanlig galopp (se benen, så som vi brukar göra när vi galopperar som barn).
Hästen drar iväg och Ellen gör skuttandet först då.
 
Senast ändrad:
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Hej

Hittade de här på youtube...fuxen har ju också öronen bakåt och ser ju inte allför glad ut, men jag tänker ändå att hästen skulle ju kunna gå därifrån om den inte vill...det finns ju inget som håller den kvar...jaja tänkte bara att det vore intressant att få lite synpunkter på dessa, jag tycker ju att det ser bra ut men men

http://www.youtube.com/watch?v=eHaEzGz0HeE&mode=related&search=

http://www.youtube.com/watch?v=IXR_SW_soII&mode=related&search=

angående den sista snutten här ovan måste jag ju säga att i jämförelse med det man får se först är det andra att fördedra :smirk:

ja men det är precis denna behandling av våra älskade djur som jag menar! Hur folk gör!! Man börjar ju grina... Tänk om alla kunde få kanske åtm. 25% insikt, kunskap i hur det kan vara att bemöta, behandla, umgås med hästar enligt hästens eget språk (säg NH) så skulle det vara, bra så! Inte nöjd helt kanske men ändå bättre än nu!
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Hon gör signalerna Efter att hästen drar iväg. Hon ber hästen först om vanlig galopp (se benen, så som vi brukar göra när vi galopperar som barn).
Hästen drar iväg och Ellen gör skuttandet först då.

Precis... det va de ja tyckte va så lustigt... om hon hade "skickat" iväg hästen hade hon gjort skuttandet innan. Här ser det bara ut som att hästen antingen protesterar eller utmanar när Ellen ber honom om galopp och hästen rymmer ifrån situationen eller hur man ska förklara det. Jag kände mest obehag när jag såg filmen, såg så dominant och krävande ut mellan båda parter, vet inte men det vände sig i magen vissa gånger...
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Heej

Det ska tydligen göras film med massa duktiga hästmännsikor :love:

Finns info om den på den här sidan...

http://www.stormymay.com/

Jag säger bara den SKA jag ha :)
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Helt ot men jisses vilken söt kille :love: och söt sambo också som verkligen lät hästen ta sin tid att klura ut vad han förväntades göra.
Jag tycker att det ser ut som ett jättebra sätt att lära hästen att gå in i transporten på.
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Wooow säger jag bara, med både Klaus Ferdinand Hempfling och Alexander Nevzorov + massa andra duktiga! :love:
Den ska man absolut ha!
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Mark Rashid e ju med! jag dör! Jag måste ha den!!!!!!!!!
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Själv anser jag att ju mindre utrustning, ju bättre, mer kunnig, människa.

Håller med! Har länge funderat på varför man måste ha sporrar på dressyrtävlingar och varför man SKA ha kandar mm... Ofta måste man ha bett även i andra grenar... Kan förstå till viss del när det gäller säkerhet på tävlingar, men sporrar o skarpa bett? Jag skulle önska en riktig förklaring till dessa utrustningskrav av de som vet! Dressyr borde väl verkligen gå ut på att styra hästen med så små medel som möjligt...

Jag har läst dina inlägg och jag måste säga att jag är imponerad! Skulle vilja låna dina ögon ett tag om det går bra? ;)

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

MEN DU!!! Jag tycker inte det är ok att ha kedja alls!!! Det är SÅÅÅÅÅÅÅ respektlöst.


Okej så om man ha en Stark häst som bara drar iväg när den vill, och man har ingen chans. ska man ha Ett vanligt Grimskaft då Erl??
Te.x Vi bor vid stora vägen . har en grusväg brevid kan man säga Och vi måste lasta in Hästrana i Transporten på Grusvägen! De kör massa lastbilar och andra bilar. Som Dånar och låter. Hästarna Ser bilarna,Hästarna är trafiksäkra! Men Så om man ha en stark häst så ska man ha ett vanligt Grimskaft?? DE TYP GÖR INGET OM HÄSTEN SPRINGER UT PÅ VÄGEN??:O :(. Min häst är skit star och jag har ingen suck! Jag måste ha kedje grimskaft, Vill ju inte att min häst ska Sticka!!!!!!!!!:( :eek:
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Om hästen sticker har man ett problem i kommunikationen som inget grimskaft kan lösa, ursäkta men så sant..
jag kan berätta när jag var ute och gick med mitt 100% trafiksäkra sto, en galning kör på vägen, hästen flyger iväg och råkar sparka mej på låret, jag flyger omkull och hästen stannar och tittar på mig när hon kände att grimskaftet tog emot, hon STANNADE! Och hon kastade sig inte UT mot vägen, hon kastade sig ner i diket ;) å hade vi bara en vanlig grimma och ett vanligt grimskaft.
En stark relation behöver inget kedjegrimskaft, jag skulle aldrig använda något sådant, då är det mej det är fel på som inte kan hantera hästen på annat sätt. jag lämnar hellre över hästen till någon kunnig om jag inte kan hantera dne utan kedjor.
Visst, saker kan hända, men om hästen blir så rädd så tror jag inte en kedja håller bättre än ett starkt grimskaft.
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

jag tror inte heller hästen blir lättare att kontrollera med en kedja, snarare tvärtom. Jag tror hästen känner sig trängd och kränkt istället för trygg. Måste väl även påpeka att jag själv bor vid gotland så kallade "motorväg". Trots att det är en 90 väg behandlar folk den som om den vore en 110 väg.
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Om hästen sticker har man ett problem i kommunikationen som inget grimskaft kan lösa, ursäkta men så sant..
jag kan berätta när jag var ute och gick med mitt 100% trafiksäkra sto, en galning kör på vägen, hästen flyger iväg och råkar sparka mej på låret, jag flyger omkull och hästen stannar och tittar på mig när hon kände att grimskaftet tog emot, hon STANNADE! Och hon kastade sig inte UT mot vägen, hon kastade sig ner i diket ;) å hade vi bara en vanlig grimma och ett vanligt grimskaft.
En stark relation behöver inget kedjegrimskaft, jag skulle aldrig använda något sådant, då är det mej det är fel på som inte kan hantera hästen på annat sätt. jag lämnar hellre över hästen till någon kunnig om jag inte kan hantera dne utan kedjor.
Visst, saker kan hända, men om hästen blir så rädd så tror jag inte en kedja håller bättre än ett starkt grimskaft.

Fast om Hästen är SKIT STARK så är det inte så lätt att hålla dom om dom Sticker. MAN HAR VERKLIGEN INGEN SUCK! Hon är bara en C-Ponny Men Hur stark som helst när det väl gäller! Jaja ni får tycka vad ni Vill, Men jag skulle aldrig sluta använda Kedja för ni sitter här och säger de! Det är ingen av er som vet hur star hon är. och ingen som har sett hur hon gör när hon sticker!
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Om hästen sticker har man ett problem i kommunikationen som inget grimskaft kan lösa, ursäkta men så sant..
jag kan berätta när jag var ute och gick med mitt 100% trafiksäkra sto, en galning kör på vägen, hästen flyger iväg och råkar sparka mej på låret, jag flyger omkull och hästen stannar och tittar på mig när hon kände att grimskaftet tog emot, hon STANNADE! Och hon kastade sig inte UT mot vägen, hon kastade sig ner i diket ;) å hade vi bara en vanlig grimma och ett vanligt grimskaft.
En stark relation behöver inget kedjegrimskaft, jag skulle aldrig använda något sådant, då är det mej det är fel på som inte kan hantera hästen på annat sätt. jag lämnar hellre över hästen till någon kunnig om jag inte kan hantera dne utan kedjor.
Visst, saker kan hända, men om hästen blir så rädd så tror jag inte en kedja håller bättre än ett starkt grimskaft.

Usha har också vatt med om fokl som gör så! FOLK JAG KÄNNER! Som kört Cross/Motorcyckel. kört skit fort och dånar jätte Mkt. Sen bara kör dom för bi och Vinkar :O Tur att mina hästar är 100% Trafiksäkra :D
 
Sv: Entuiasmerande filmsnuttar sökes!

Fast om Hästen är SKIT STARK så är det inte så lätt att hålla dom om dom Sticker. MAN HAR VERKLIGEN INGEN SUCK! Hon är bara en C-Ponny Men Hur stark som helst när det väl gäller! Jaja ni får tycka vad ni Vill, Men jag skulle aldrig sluta använda Kedja för ni sitter här och säger de! Det är ingen av er som vet hur star hon är. och ingen som har sett hur hon gör när hon sticker!

Jag var ute och gick med mitt ungsto igår, en welsh mountain på 2,5 år som just fått sin första brunst och vi gick förbi en hingsthage. Jag kan säga dej att det var då inte lätt att hålla i den damen, det var knappt att jag kunde hålla i henne så visst kan jag förstå om det handlar om en c ponny, visst det är mycket häst men om man vet att man inte klarar av det tycker jag inte man ska ge sig ut på stora vägen förrän man är redo.
Nu klandrade jag mig själv och inte hästen när vi gick förbi hingsthagen. Hon kan ju inte hjälpa att hennes hormoner säger "kom å ta mej killar! kolla in mej!" Så idag jobbade vi på relationen och JAG skärpte till mig nått otroligt och helt plötsligt var hon sitt gamla jag igen.
Ja du kan skita i vad jag tycker men ja delar bara med mig av mina åsikter. Jag har själv en hingståring här hemma och han är STARK! Men tack vare att vi hade våra små diskussioner när han var liten så vet han att de inte e nån idé att sticka för jag släpper inte så han försöker inte ens.
Allt blir vad man gör det till och jag tror personligen att flera hästar blir mer okontrollbara om man har kedjegrimskaft, varför inte satsa på att bygga på relationen istället? Det är därifrån den sanna säkerheten kommer ifrån, visst kan det alltid hända oförutsägbara saker men som jags a innan, om såna saker händer tror jag inte hästen lugnar ner sig bara för att man har den i en kedja - tvärtom.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 521
Hundhälsa Jag behöver skriva av mig och kanske få lite råd om min hund. Jag har kanske målat fan på väggen som sitter och gråter men det blir lätt...
Svar
13
· Visningar
2 353
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 091
Senast: MiaMia
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 882
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp