epilepsi anfall?

Man tar ett antal blodprov på hunden för att utesluta några sådana sjukdomar som man kan upptäcka så.

Har hunden anfall mindre än en gång per år så sätter man inte in någon medicin utan man antar att det är epilepsi.

Skulle hunden få tätare anfall så medicineras de och är det EP så verkar ju medicinen... Gör den inte det så går man vidare för att kolla upp tumörer etc.

För att kolla att det verkligen är EP så måste hunden komma till veterinären under ett anfall för att man ska kunna mäta det. Så det är inget som görs med andra ord...

Och ja, Stesolid används som krampbrytande på hund också. Alltid bra att ha hemma! :)
 
så eeg funkar alltså inte? och hinner man prova alla verksamma substanser och kombinationer?

till er andra: ett krampanfall kan vara allt från några sekunder till någon minut, men mycket sällan längre. fast hunden kan ju bli trött och dåsig och inte riktigt sig själv efteråt.
 
Malous längsta var på 4 min :crazy: Men det var på slutet när det var som värst.. Innan dess låg dom på 40 sek till 2 min.
 
Det skulle fungera om hunden är inne precis när anfallet kommer och veterinären står beredd med alla utrustning. Men... Jag tror inte att det är vanligt att man gör det faktiskt... Ingen som jag hört talas om i alla fall. Det är väl inte lika viktigt att utreda det på en hund som på en människa. Fungerar medicinen så nöjer man sig med det. Fungerar det inte försöker man kolla efter annat...

Fenemal är det vanligaste som man ger till hund. Sen finns det ett par till. Men jag tror inte att det är lika mycket att välja på som för människa. Men det är bara vad jag tror :)
 
nej nej, man kan se på ett eeg om man har ep oavsett om han har ett anfall just då. jag har inte alla substansnamnen i huvudet, men förutom fenemal finns (eller är det ett läkemedelsnamn?) bla valproat och så ca 8 st till. eftersom många humanläkemedel fungerar på hundar borde även ep-medicinerna göra det. tycker att det är likte skandal över att inte kunna bota en hunds ep, eller i alla fall lindra den.
 
Jasså... Svaret jag fått av två olika veterinärer på två olika klinker har båda sagt att man måste mäta nånting (vad det nu var) just när hunden har sitt anfall...

Men jag kan inte hålla med om att man inte försöker bota/lindra deras EP för det gör man ju. Även om du inte konstaterar det så hjälper ju Fenemal för det :)
 
nu har jag kollat upp vilka mediciner som finns. det finns 13 läkemedelssubstanser fördelat på 19 varunamn + 4 diazepampreparat (t ex stesolid). 4 av dessa hjälper mot alla typer av anfall och alla utom 2 hjälper mot generella tonisk-kloniska anfall (grand mal). fenemal är den äldsta ep-medicinen som fortfarande används, mest till spädbarn (och hundar), men den används ganska sällan. detta är hämtat ur en bok om epilepsi och den är skriven för människor, men håll med om att det borde gå att behandla hundar mer framgångsrikt än vad som sker idag.

om ngn vill ha listan pm:ar jag den gärna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
728
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 019
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Jag har levt med pälsdjursallergi & astma sedan barnsben, har trots detta haft hund hemma under tonåren och inte reagerat nämnvärt på...
2
Svar
22
· Visningar
3 241
Senast: AnneB
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 230
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp