Equilex selar? + andra frågor

evis

Trådstartare
Ska köpa en sele att köra mina märrar med, vagnen är en tvåsitsig rockard - men tanken är väl att kunna köra dem för annat med i framtiden (släde tex), så selen ska helst kunna vara lite mer "tyngd" i.
Har fått tips om enbetsselarna på Equilex.se, men undrar hur kvaliteten på lädret är? Är det bra selar? Samt - ska man välja standard eller exklusiv? Bättre beslag osv på exklusiv gör ju att det känns säkrare, men ni med erfarenhet av dom selarna, lever de upp till namnet?
Sen undrar jag vilken storlek jag borde ta egentligen, ena märren är ca 145 cm, relativt liten och nätt, och den andra märren är ca 152-153 cm, ganska nätt hon med. Båda två är kallblodstravare. Cob eller full?

Ena märren är körd och travtränad (och startad) mycket och ska tydligen vara "het" vid körning, men ska enligt förra ägarna vara helt ok att skritta och jogga sakta i traven med - blir inte så het då. Jag undrar bara vad jag ska sätta för bett på henne? Hon går på ett vanligt tvådelat med kopparrullar till vardags (när hon rids och tömkörs) och funkar bra på det, men jag har lagt nån fundering på att kanske köra henne med ett jaktkandar i början. Funkar det ok att köra på jaktkandar?

Den andra märren är inte särskilt bra inkörd tidigare i sitt liv och min tanke är egentligen att köra in henne på nytt - ge henne mycket, mycket tid. men - kruxet med henne är då istället att på bett stressar hon upp sej och blir mycket "svårstyrd och svårkontrollerad", men med bettlösa huvudlag är hon kanon. Kan man köra på exvis kapsoner (då nättare varianter, inga såna gamla vanliga longeringskapsoner utan ridkapsoner)?

Sedan, hur gör man vintertid när vägarna är halkiga och så? Beror det på vilka däck det är på rockarden?
Köra i mörker, hur mycket och vilka reflexer bör man ha på vagnen och sej själv och hästen?? Hur har ni det själva? Eller undviker ni att köra i mörker kanske?

Tack på förhand för svar!
 
Du skall absolut INTE köra med någon form av bettlöst huvudlag. Då det ur säkerhets synpunkt inte är säkert. varför inte investera i ett kombinationsbett ex. ett hackamore med bett. Då får du inverkan mera på nosen än i munnen men om något händer så har du mera kontroll. :)
Lycka till
/M
 
I bettväg hade jag nog valt ett kröbett typ liverpol bett eller liknande. Där kan du reglera hur skarpt det ska vara. På skolan vi gick tejpade vi betten så blev de lite mildare.

Vad det gäller sele måste du nästan prova ut rätt storlek, det är svårt och säga att den typen av häst ska ha den strl. Alla är byggda på olika sätt!! Presic som vi människor.
Ett förslag att du köper sele standard och sedan om du vill förstärka den eller behöver ändra den, ta kontakt med en sadelmakare.
Det gjorde jag! Hade tre selar som satt riktigt illa på mina pållar, nu sitter dom som ett smäck!!!!!!!!!!!!!
Två av selarna var för långa i bröstan, så när dom skulle dra drog dom med magen(?). Och den tredje selen (en Börjes) var alldeles för stor runt magen, så gjorden fick kortas upp 15 cm.
 

Liknande trådar

Körning Beskrivning av allt samt lite bilder högst upp och sen kommer frågorna. Har äntligen hittat en vagn som kan lämpa sej till...
Svar
4
· Visningar
1 141
Körning Min travarpojk (varmblod) som är omskolad till ridhäst hade vi tänkt kunna nyttja även till lite körning. Eftersom han gått i...
Svar
5
· Visningar
1 075
Senast: fallon
·
L
Körning Hej allihopa, jag hade förut ett riktigt stort halvblod som jag lät köra in som fyraåring. Det var min första häst och jag köpte en...
2
Svar
35
· Visningar
3 449
Senast: _L_
·
Körning Finns säkert flera trådar om detta, men jag chansar på att slänga in en till. Jag har ett par risselslädar i körbart skick, samt en...
Svar
2
· Visningar
915
Senast: alisson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp