Er relation till hästarni inte tränar.

Sammet

Trådstartare
Har fått hem nyhästen för ett tag sedan.

Studerade henne och kom underförn med en sak:

Hon tyr sig till mig. Hon är "tuffare" med de andra och hon godtar inte att andra gör saker som är ok om jag gör.

Nu harjag bara haft henne en månad men detta beteende var från början.

Så då är frågan, har hon redan från början läst av mig och satt mig som en pålitlig ledare, eller iallafall en som är värd att lyssna på?

Om man jämnför hennes beteende med andra så får jag uppfattningen av att hon läst av mig och listat ut att jag är medveten om flockregler.

Som ex. massören som hon försökte hoppa ner med bakdelen (hon visade att hon hade ont), men jag hade stort förtroende från början.

Känner ni att er relation till andra hästar har förändrats sedan ni började med Nh, andra hästar som ni inte tränar på något vis men som ni känner att ni fått en annan "status" i deras ögon.

Vet inte riktigt hur jag ska formulera frågan...

Men kanske ni förstår.

Jag förstår hur du menar....och det är väldigt sällan jag har problem med nya hästar...JAG är som vanligt, coh DOM får läsa in sig på mig( det är ju mig dom skall jobba ihop med)
Jag hetsar sällan upp mig på nåt, hoppar dom o bråkar så undrar jag bara om dom är klara snart...typ.. :D och hästarna blir lugna..

Jag tror man har mer eller mindre ledaregenskaper, och har du "läst in dig" på hästar så kommer detta automatiskt...jag läser en häst på nolltid, och den mig förmodligen lika snabbt...sen kan hästar ha olika referenser till människor övht..och där kommer ju det "stora" samtalsämnet fysiologi, veterinärer in också :angel:...det är mycket som skall stämma , och ju mer erfarenhet och hästar du har jobbat med, ju lättare har du att bli en bra "ledarfigur".( om man är normalt funtad alltså)

Men som svar på din fråga bara såhär.....JA...jag tror man har medskickat ledaregenskaper eller vad man skall kalla det, utstrålar en trygghet för djuren som dom lätt kan tona in på.

jag tror absolut att en del redan har detta inbyggt.

men en del går kurs för att ta fram det. tex för att få stöd att bryta det stereotypa beteendet man får lära sig på ridskolan

det handlar mer om att VÅGA bryta det när man är ibland andras hästar.

tex att vänta några sekunder extra innan man går fram och hälsar på en häst, kan ibland verka lite underligt, särskilt om det är en häst som anses vara "snäll". det lilla kan göra stor skillnad.

men ang NH så ...en del går kurs och får hjälp att ta fram det.
en del går kurs efter kurs och kan aldrig ta fram det ändå.

mvh rymdentusiasten :bump:

Kanske är det din personlighet hon respekterar. Ledardjur i en flock blir den med stört personlighet och inte alltid den som är starkast, som många tror.
Jag har märkt att hästar jag träffar respekterar mig, ibland mer än andra. Men om det är för att jag talar till dem med ett språk som de förstår eller av någon annan anledning vet jag inte.

:) jag tror att hästar automatiskt respekterar individer (människor som hästar) som lyckats få det yttre och inre att stämma ihop.

även då vederbörande :banana: är osäker

absolut!! har "öppnat" sinnet,på ett annorlunda sätt med hjälp av nh:n,"ser" eller vad man ska kalla det hästen på ett annorlunda vis,hoppas det ej blev för rörigt för dig...... :) :D

Liknande trådar

• Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några... 68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
49 156
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
6 011
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Igår var vi ute ett par timmar men såg till att Alvin och Milou hela tiden hade tillgång till skugga och vatten och dom hade kylvästar...
Svar
16
· Visningar
2 711
Senast: Pilot
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 870
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka