Era bästa nyttiga recept!

Dentaku

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp!

Jag utmanade just min sambo eftersom vi ska äta lite bättre i maj. Jag vill inte att det ska kännas som någon hälsokur eller uppoffring utan vi ska äta GOTT utan att känna att vi avstår en massa bara för att vi drar ner på det som är dåligt för oss. Så jag föreslog att vi båda två ska plocka fram fem nya, spännande recept vi ska prova i maj tills imorgon kväll... :o

Det vi brukar utgå från när vi tänker "nyttigt" är inte bara kalorisnålt. Ingen av oss är direkt överviktig men vi skulle båda kunna gå ner ett par kilo, i synnerhet efter de senaste månaderna, då det blivit lite väl mycket onödigt gott. Men det som är viktigare är att jag behöver tänka på mina kolesterolvärden, eftersom jag har en ärftlig predisposition för högt kolesterol. Jag försöker redan äta fet fisk i form av makrill och böcklingpastej på smörgåsen men det är alltså en fördel mat som är vegetarisk eller som har fisk som animalisk råvara.

Däremot är ingen av oss glutenintolerant, laktosintolerant eller kolhydratkänslig.

Är det någon som har ett superrecept - gärna lättlagat - att dela med sig av? :)
 
Gillar ni skaldjur? Då är panangcurry med skaldjur väldigt gott om man gillar lite starkare mat.
Ta röd currypasta, ca 2 msk. Sen 1 msk fisksås. Värm upp det med olja i en stekpanna. Lägg sen på skaldjuren (funkar med lax eller kött också). Rör om ordentligt i kryddblandningen. Sen i med valfria grönsaker och stek en stund. Sist i med kokosmjölk och rör om. Smaka av. Man kan ha i mer currypasta om man vill, eller lite chili eller vilka kryddor man vill egentligen. Så grymt gott! Funkar som soppa eller som "gryta" till nudlar.

Annars är teriyakiwok grymt gott. Wokgrönsaker, lax och teriyakisås sen kan man ha nudlar till om man vill.

Grymt lättlagat är annars att koka potatis i en gryta, ta en lite för stor gryta. Gör sen ett foliepaket av torsk. Ta fisken, lite smör, lite citron, hela tomater. Gör ett foliepaket och lägg tillsammans med potatisen. Vill man kan man ha sås till.
 
Ah det var recept du ville ha. Eh, googla? Jag kör inte med recept utan trycker i vad jag har hemma. Fast tomater och olivolja är måsten.
 
Pulled pork eller beef, man kan göra "dressingen" hur nyttig eller onyttig man vill. Jag gör den inte speciellt söt för jag tycker inte det är gott. Om man serverar den med en massa grönsaker blir det jättegott och nyttigt. Klicka gärna på lite matlagningsyoughurt.
 
Jag drar fram mitt standardkort; parmesangratinerad blomkål. Superenkelt, supergott. Förväll (inte nödvändigt) ett blomkålshuvud, skär i tunna skivor eller bryt ut buketter. Pensla lätt med olivolja, flingsalta och hyvla parmesan (kolesterolsänkande!) över - gratinera i ugn. Servera till något gottigt, nötfärsbiffar med soltorkad tomat, eller ajvar, eller lök, eller eller vad man tycker faller i smaken. Eller till magert kalkonkött, kyckling eller till rökt makrill eller tja.

Närbesläktade parmesangratinerade bifftomathalvor är också ett nyttigare alternativ. Gott och enkelt.
 
Blanda i rivna morotter i kottfars ratter. Volymmassigt lika stort berg av morotter som fars. Det blir jattegott. Det gor kottfarsen saftig aven om man anvander mager fars och dessutom ater man ju mindre fars.:p
 
Rostade rotsaker i ugn och tomatvinägrett med kummin är fantastiskt gott. Kyckling funkar fint till, eller lite halloumi.

Pasta med hemlagad tomatsås (tänk bolognese men utan köttet - morötter, selleri, lök, vitlök, färska skållade tomater, vitt vin, och så får det puttra i all evighet) med oliver, färsk basilika och kapris, och så fisk till, antingen lax eller vit fisk. Stek eller grilla eller kör i ugn.

Över huvud taget blir grönsaksbaserad mat ofta nyttig om man nu inte gör som en del vegetarianer och öser på smör och ost och grädde på allt.
 
Jag säger gazpacho! Då kirrar ni grönsaker, lågt kaloriinnehåll och nyttigt fett. :up:

Åh, ja, gazpacho! Sist jag gjorde utgick jag ungefär från detta receptet då det inte var jag som skulle handla råvarorna och fick därför leverera inköpslista: http://www.recept.nu/peter_norman/soppor/gronsaker/gazpacho/ - men jag brukar strunta i att använda bröd (och krutonger också för det är jag inte så förtjust i, hellre då bruschetta eller en grov macka med pepparrotsfärskost på). Men som Trani säger, man kan ju ha i vilka råa grönsaker man vill egentligen, blekselleri till exempel är gott.

Jag har snöat in på broccoli i Dijonvinaigrette på sista tiden. Visserligen har man ju olja i dressingen, men det behövs inte så mycket - och olivolja är ju inte onyttigt i vettig mängd. Kokar färsk broccoli (går med fryst också men är inte lika gott) i sex minuter ungefär, blandar med vinaigretten och äter ljummet. Funkar till allt.

För mig har det här med att äta nyttigare helt enkelt handlat om att äta mer grönsaker. Minst halva tallriken!

Och så är det ju så att snabba kolhydrater inte är så värst nyttigt. Quinoa eller bulgur där man annars skulle valt vitt ris, till exempel, är inte bara nyttigare men godare enligt mig.
 
Ratatouille. Det funkar med det mesta, vegetariskt med fullkornspasta. Eller till kött, behövs ingen sås.

Och den stora favoriten här hemma - tomatsoppa. Jag brukar dela en massa tomater, lite gul lök, några urkärnade paprikor o lite vitlök. Lägga på en braspanna med lite salt o olja på och in i ugnen. Sen bara mixar jag det, smakar av med lite chili o kanske mer salt och späder ner den lite. Sen i med pasta, korv, torkad skinka om man vill.
 
Nu behöver jag hjälp!

Jag utmanade just min sambo eftersom vi ska äta lite bättre i maj. Jag vill inte att det ska kännas som någon hälsokur eller uppoffring utan vi ska äta GOTT utan att känna att vi avstår en massa bara för att vi drar ner på det som är dåligt för oss. Så jag föreslog att vi båda två ska plocka fram fem nya, spännande recept vi ska prova i maj tills imorgon kväll... :o

Det vi brukar utgå från när vi tänker "nyttigt" är inte bara kalorisnålt. Ingen av oss är direkt överviktig men vi skulle båda kunna gå ner ett par kilo, i synnerhet efter de senaste månaderna, då det blivit lite väl mycket onödigt gott. Men det som är viktigare är att jag behöver tänka på mina kolesterolvärden, eftersom jag har en ärftlig predisposition för högt kolesterol. Jag försöker redan äta fet fisk i form av makrill och böcklingpastej på smörgåsen men det är alltså en fördel mat som är vegetarisk eller som har fisk som animalisk råvara.

Däremot är ingen av oss glutenintolerant, laktosintolerant eller kolhydratkänslig.

Är det någon som har ett superrecept - gärna lättlagat - att dela med sig av? :)


Ta dig till närmaste insjö, bara det är nyttigt om du går.
sedan fiskar du upp ett par abborrar (du har innan skaffat dig både redskap o fiskekort)

Dessa firrar smörsteker du sedan och lägger på en grov knäckemacka.
till det hela en öl.

Det är nyttigt för själen, gommen och är dessutom njutbart så det förslår ;)
 

Liknande trådar

Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 141
Senast: Otherside
·
Äldre På fredag ska jag för första gången bjuda hem en ny bekantskap på middag, hon är vegan och laktosintolerant och jag vill naturligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
1 849
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp