Era bästa odlingstips :)

Bexzor

Trådstartare
I höst flyttar vi till hus så jag behöver tips.

I solväggen tänkte jag pallkragar med diverse tomater, smultron, gräslök osv.
Men jag har svarta fingrar där växter dör, så vad är era bästa tips? Jag kan inte plantera så mycket utomhus när vi flyttar in, men är det något jag bör tänka på innan våren kommer?

Vad finns det för fina höstblommor man kan ha ute då? Flytten beräknas gå i oktober, så det är kalla nätter troligtvis. Finns det något man tex kan "odla" upp inne ihop med barnen, som man sedan kan plantera ute när det väl bli väder?

/Stadstjej ut i fingerspetsen :angel:
 
Var i landet?
I oktober kan man inte odla något alls i Mellansverige. Däremot kan man plantera då.

Om du har barn så tycker jag nog att det är bra att se till att det finns vinbärsbuskar av alla färger, några fruktträd kanske krusbär. Halva nöjet med en trädgård när man är barn är att bara gå och äta direkt från buskar och träd.

Finns plommon? Körsbär? Äpplen?
 
Mitt första tips är att läsa mycket. Jag är inget vidare värst på växter men jag har läst massor sedan jag började och verkar hålla mitt gröna vid liv.

Vill du ha pedagogisk odling för barnen är det rädisor som gäller. Man sätter, det kommer upp grönt fort och efter inte jättelång tid är det bara att börja skörda. Smultron och jordgubbar är ju sommarminnen för de små också.
 
Undrar också var du bor? Bor du inte alltför långt upp i landet går det ofta alldeles utmärkt att plantera träd och buskar på hösten. Tycker själv det är betydligt lättare att få dom att etablera sig bra på hösten när det regnar lite mer. Plantering på vårkanten ställer ofta mer krav pånivattning.

Mina tips är också att läsa på. Jag blandar hejvilt mellan fackböcker, facebookgrupper och trädgårdssidor/forum på nätet. Och våga prova! Se vad som funkar och gör annorlunda eller likadant nästa gång :p

Vill du driva upp plantor inomhus i vår så är extrabelysning ofta bra, så undviker du taniga och rangliga plantor.

När det gäller perenner ,buskar, träd mm: spana runt i blivande trädgården och se efter vad som ev redan finns och verkar trivas. (facebookgrupper och buke brukar kunna hjälpa till med identifiering !) Utgå från de växterna och läs på om växter som brukar trivas på samma ståndort.
Se efter hur jorden är - lerig/sandig? Tung och kompakt? Blöt eller torr? Och var i trädgården är det sol /skugga? Med den infon kan du sen få bra hjälp med växtval och tips på en bra plantskola :)
 
Vi bor i mellansverige.

Kommer inte vara aktuellt att plantera några träd eller buskar. Bara i pallkragar och blomkrukor :)
 
Vi bor i mellansverige.

Kommer inte vara aktuellt att plantera några träd eller buskar. Bara i pallkragar och blomkrukor :)

Jag skulle inte planterat något i år, det är för sent om det inte är träd eller buskar. Finns det något i trädgården tidigare? Är det en gammal trädgård ska man vara försiktig med att gräva, det kan komma fram fina gamla växter. Det du kan göra är att peta ner lökar, dvs tulpaner osv.

Annars är det bara att satsa på det du tycker om. Eftersom du har barn skulle jag vara försiktig med de växter som är giftiga (tex Digitalis purpurea). Det är sällan någon människa dör av växtförgiftning i Sverige men varför ha de farligaste, anser jag. De finns inte i min trädgård av medvetet val.

Tänk på att tomater vill ha rejält varmt, egentligen växthus (det är få som trivs på friland). Jag har mina på min inglasade altan i brist på växthus.

Ha heller inte odlingar för nära huset, det är svårt att vattna utan att vattna huset också så det blir stor risk för mögel. När jag var liten var vi tvungna att sanera lillstugan eftersom mamma hade haft tomater mot väggen där. Efter det är jag väldigt försiktig med växter mot hus. Ett alternativ till odlingskragar som jag testat i år är att odla i odlingssäckar. De är verkligen perfekta för ettåriga växter.

Lycka till!
 
Du kan sätta lökar på hösten när du flyttar in - då får ni fina blommor till våren! I övrigt skulle jag vänta, i mars kan du börja fröså sånt du ska plantera ut inne. Jag brukar fröså i två eller tre omgångar så allt är färdigt att plantera ut ungefär samtidigt.
 
Tack för svaren, har inte tänkt att fukten kan sätta sig i husfasaden. Får bli mitt på gården istället.

Det fanns inga blommor planterade så tulpaner och påskliljor vore nog rätt fint :)
 
Du kan ju odla grönsaker inomhus med barnen och ha det inne och i gång tills våren kommer. Typ basilika, sallad, rädisor borde fungera.Vitlök kan man också ha i kruka inomhus.
 
Tack för svaren, har inte tänkt att fukten kan sätta sig i husfasaden. Får bli mitt på gården istället.

Det fanns inga blommor planterade så tulpaner och påskliljor vore nog rätt fint :)

Som sagt, titta på odlingspåsar/säckar. De kan man ha mot huset och flytta fram dem en bit när man vattnar. Om ni har en inglasad altan fungerar den utmärkt som växthus (ja, om den får tillräckligt med sol då) så att börja odla behöver inte blir så dyrt.

Jag har testat Burgon&Ball samt Haxnicks odlingssäckar. De förstnämnda är snyggare men har sämre funktion så nästa år blir det fler Haxnicks. De säljs i Sverige men det är billigare att köpa dem från England även med portot om man letar lite.
 
Tack för svaren, har inte tänkt att fukten kan sätta sig i husfasaden. Får bli mitt på gården istället.

Det fanns inga blommor planterade så tulpaner och påskliljor vore nog rätt fint :)
Påskliljor är goda överlevare så de kommer antaglien snällt år efter år.
Med tulpaner är det värre. Många sorter blommar en gång och sedan försvinner de. Köper du däremot botaniska tulpaner så förökar de sig istället.

Jag vill gärna tipsa om krokus, vårstjärna och porslinshyacint också. De går att gräva ner i gräsmattan och tittar upp innan något annat börjat växa. Glada budbärare om vårens ankomst! Sedan kör man bara över dem med gräsklipparen när de blommat klart.
 
Om du/ni inte är allergiska mot hassel så är Trollhassel (eller är det Ormhassel?!) ett hett tips. Finns de som blommar i rött och de som blommar i gult. De röda är mest effektfulla tycker jag, hasseln blommar så tidigt som Februari och blommorna med snöflingor på är verkligen effektfullt inslag i trädgården.
 

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 108
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 022
Senast: Otherside
·
Trädgård & Växter Hej! Jag ska ge mig på att odla iår! Försökte förra året men mamma lyckades döda alla växter när jag var i England.. Ja men jag ska odla...
Svar
16
· Visningar
1 649
Senast: corzette
·
Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp