Bukefalos 28 år!

Era bästa snittar!

Sleepan

Trådstartare
Jag ska ha fest nästa vecka och tänkte bjussa på lite snittar.
Vilka är era favoriter?

Jag är intresserad av både vegetariska och icke vegetariska. Gärna glutenfria!

Dessutom tänkte jag göra välkomstdrink, så har ni någon schyst sådan på lager så tackar jag och tar emot! :D
 
Pumpernickel-grönmögelost-vindruva

Pumpernickel-gubbröra-räka alt rom (ta den man tycker om och som har en prisnivå man kan leva med)

Crostini-bruschettaröra (vitlök, tomat, basilika)

Något bröd-laxröra (jag brukar göra på kallrökt lax, kesella, finhackad rödlök, pepparrot, ishavsrom, salt och peppar)-räka

Samma som ovan men med rökt skinka istället för lax och toppa med en halv cocktailtomat

Hårdostkub av smakrik typ-fruktkaka med fikon el aprikos (bla Falbygdens har fruktkakor och de finns i de flesta affärer)

Färska dadlar fyllda med grönmögelost

Chips av salami

Chips av parmesanost

Små tomater med färskostfyllning

Fyllda champinjoner (finns massor av varianter)

Där man använder bröd går det ju att ersätta det med endiveblad för att få glutenfritt (se bara till att ha olika fat så endiven inte varit i kontakt med brödet).
 
Mitt favoritrecept på gubbröra: 4 kokta ägg, en liten ask anjovis (använd inte spadet), lätt creme fraiche, rödlök och gräslök.

Jag delar äggen i två delar och finhackar dem med en äggskärare (skär halvorna åt båda hållen sas), mosar anjovisen till en puré och blandar sedan allt med extremt finhackad rödlök och gräslök (viktigt att använda båda löksorterna, det ger en extra dimension). För att få krämigheten rör jag sist i en klick creme fraiche men absolut inte för mycket, det får inte bli rinnigt. Löken har jag aldrig kollat hur mycket jag har i, jag går efter smak.
 
Hm, räknas det som snittar om det inte är bröd inblandat? I alla fall; baconlindade dadlar tycker jag är ungefär hur gott som helst som (lite enklare) tilltugg! :)
 
Tack för jättebra tips!! :)

Dadlar blir det förmodligen, även glutenfria crostinibruchetta. Västerbottenchips lät inte heller dumt, alls. Fyllda tomater lät också fantastiskt! :)
Ska försöka leta reda på glutenfri smördeg och göra pizzasnurror också.

Ös gärna på med mer bra tips! :D
 
* vattenmelon och god fetaost skuren i tärningar, uppträdda på tandpetare med färsk mynta :love:

* skär smördeg i bitar (om du får tag i glutenfri), baka och lägg på avrunnen crème fraiche, fiskrom, räkor och dill
 
Tack för jättebra tips!! :)

Dadlar blir det förmodligen, även glutenfria crostinibruchetta. Västerbottenchips lät inte heller dumt, alls. Fyllda tomater lät också fantastiskt! :)
Ska försöka leta reda på glutenfri smördeg och göra pizzasnurror också.

Ös gärna på med mer bra tips! :D
Glutenfri smördeg brukar vara enkelt. Frysdiskar för glutenfritt brukar det ligga.
 
Nånting som är helt sjukt gott på t. ex Finncrisp eller "tunnbrödchips" är detta:

1 pkt bacon
1 FINhackad rödlök
1-1½ pkt philadelphiaost
Salt, peppar
(Ev en skvätt mjölk/grädde för mjukare konsistens)

Skär baconen i småbitar och knaperstek. Låt rinna av på lite hushållspapper efteråt för att bli av med lite fett.
Finhacka rödlöken, FINHACKA!
Rör ihop bacon, lök och philadelphia. ( Tilsätt ev mjölk/grädde om det blir väl stabbigt.)
Smaka av med salt och peppar. ( Jag använder oftast bara lite svartpeppar, baconet tillför ju lite sälta med. )

Omnomnom!
 
Ah, vad gott allt låter!
Blir sugen på att göra typ allt, haha. Får se mycket jag hinner, men en hel del av det ovan blir det! :D
 
Någon som är gott och fantastiskt barnvänligt är gratinerade taco-chips

Lägg de runda chipsen på en plåt, lägg på en liten klick tacofärs, en liten klick salsa, toppa med ost. in i ugnen till osten är smält (går rättt fort, man får vakta så det inte bränns). De är lite förberedelser och småpilligt men väldigt populärt!
 

Liknande trådar

Mat Ska ha en lite bjudning förv6 personer på lördag. Det blir slaktarbiff/njurtapp och svampsås, men har inte bestämt hur jag ska fixa...
Svar
17
· Visningar
739
Senast: tott
·
Mat Om drygt en vecka åker jag på min mycket efterlängtade semester till Paris. Jag söker tips på restauranger/krogar som serverar god och...
Svar
11
· Visningar
1 165
Senast: annersia
·
Mat I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra...
2
Svar
26
· Visningar
1 287
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 433
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp