Bild och referenser i CV, ja eller nej?

Vad gäller bild har jag aldrig heller tyckt om bilder - men tänker att där kan bemanningsfirman antagligen ha större erfarenhet av vilken sorts bilder som går hem. Har du frågat vad som är problemet med den nuvarande bilden? Jag har dessutom svårt att tänka mig att de skulle använda en bild som du inte godkänner efter att ha sett den?

Nej, inget mer än att den inte är bra. Jag kan som sagt inte se något fel med den ( inget som anges som olämpligt är aktuellt på den bilden), och jag har frågat flera personer IRL nu som sett fotot och inte heller fattar vad hon menar. Det är ett helt vanligt porträttfoto med kläder/stil som passar för tjänsterna jag söker och ljus/diskret bakgrund.

Mest frågande är jag egentligen till att så stort fokus läggs på den bilden, när jag aldrig använder det cv:t. Det borde vara känt för bemanningsföretaget, eftersom de är valda utifrån att passa det område jag söker jobb inom, att dessa företag inte använder den typen av ansökningar. Jag har använt det en gång, och då fick jag ändå komma på en intervju (hade jag inte skrivit ut min referens i cvt hade de ringt chefen på det företaget och vi drog inte jämnt, så jag hade aldrig fått några bra omdömen därifrån, nu fick de ett direktnummer till en lägre chef som gav jättefina referenser). Jag är ganska desperat på ett jobb, så jag tycker det finns viktigare grejer att snöa in på än en helt normalt fotos vara eller inte vara. Jag tar hellre bort det om det är så "olämpligt" (även om jag inte fattar varför) än ersätter det med något där jag inte ser ut som mig. Och jag ser inte ut så i verkligheten som jag gör på foton andra tar.
 
(hade jag inte skrivit ut min referens i cvt hade de ringt chefen på det företaget och vi drog inte jämnt, så jag hade aldrig fått några bra omdömen därifrån, nu fick de ett direktnummer till en lägre chef som gav jättefina referenser.
Men jisses. Ett ställe som oombett ringer random person på en tidigare arbetsplats?! Alltså - gör arbetsgivare så?
(Naturligtvis är det så att man kan kolla med personer man känner väldigt väl och i förtroende om det visar sig att någon som ska anställas jobbat på ett ställe där man har kontakter, eller om man har gemensamma kontakter, men att ringa någon bara sådär??)
 
Men jisses. Ett ställe som oombett ringer random person på en tidigare arbetsplats?! Alltså - gör arbetsgivare så?
(Naturligtvis är det så att man kan kolla med personer man känner väldigt väl och i förtroende om det visar sig att någon som ska anställas jobbat på ett ställe där man har kontakter, eller om man har gemensamma kontakter, men att ringa någon bara sådär??)
Japp.
Jag har varit med om det.

Sökte en lågkvalificerat obb på Domänverket. De ringde FYRA tidigare arbetsplatser utan att fråga mig. Samt bifogade sina anteckningar när de sände tillbaka ansökan. Hela intervjun tog tre timmar.

Kompisen juristen med färdigt ting sökte en chefstjänst i samma veva och var inne 30 minuter.

Så det finns många olika djur i vår herres hage. Olika arbetsplatser också....
 
Men jisses. Ett ställe som oombett ringer random person på en tidigare arbetsplats?! Alltså - gör arbetsgivare så?
(Naturligtvis är det så att man kan kolla med personer man känner väldigt väl och i förtroende om det visar sig att någon som ska anställas jobbat på ett ställe där man har kontakter, eller om man har gemensamma kontakter, men att ringa någon bara sådär??)

Han har jobbat där tidigare, ska jag väl säga. Och det är en bransch där alla känner alla (liten stad). Men de kände honom ganska väl.
 
Jag har foto på mitt CV (taget när jag skulle fixa körkort, jag skannade in det) dvs taget av en riktig fotograf.

Jag listar inga referenser utan skriver bara att referenser kan lämnas på begäran.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 431
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 693
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Känner mig lite rådvill inför morgondagens arbetsintervju när det kommer till det här med referenser. Jag brukar i regel lämna två...
Svar
5
· Visningar
748
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 327
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp