Bukefalos 28 år!

Varsko chefen innan man söker nytt jobb?

Lenis

Trådstartare
Som frågan lyder- gör ni det? Eller i vilket skede pratar ni med er chef om att ni funderar på om gräset är grönare nån annanstans?

Det hela har blivit aktuellt för min del då jag (som vissa av er vet..) behöver se mig om efter annat jobb pga att det är svårt att lösa det sedan jag fått barn, och miljön inte är så tillåtande mot sådana som, ja, har barn.. utan hjälp. Men men. Jag är iaf fortfarande föräldraledig utan någon stadig kontakt med min chef, har kollat runt lite efter jobb, hittade ett jag ville söka, skrev ett par fd chefer som referenser och poängterade i mitt mail (dvs inte inne i själva CV:t/brevet) att jag inte hunnit tala med nuvarande chef men att referenser kan ordnas på begäran. I min värld är det en aning (minst sagt..) känsligt att söka annan tjänst och det ses inte med blida ögon, därför kändes det extra viktigt att ta det face to face med nuvarande boss om det skulle bli aktuellt, och jag ville inte att hen skulle få veta innan jag hade en vettig chans att få den här nya tjänsten (och vilja ha den- man vet ju inga villkor innan man pratat med dem).
Till min förvåning meddelades det på intervjun att de redan pratat med nuvarande chef (eeeek) och nu måste jag skadehantera och har sökt min chef men det är tystnad därifrån. Och eftersom det även meddelades på intervjun att de hade en högt meriterad sökande så hade jag inte avslöjat mig alls om jag fått välja.. dessutom är min nuvarande chef bara min chef sedan ett år innan min ledighet. Dvs mina andra referenser har mycket mer att ge, egentligen.

Så nu tänkte jag kolla med er, då min uppfattning (att man meddelar chefen när man väl hittat annat man vill ge sig på, om det inte gäller tex löneförhandling eller andra lägen där man vill förändra sin situation) uppenbarligen inte är samma som andras. Hur gör ni?
 
Har inte sagt nåt till chefen förrän jag sagt upp mig. Har haft andra än chef som referens.
Tyvärr hade min handläggare på FK avslöjat att jag sökt jobb (trots att jag tydligt sa att jag inte tänkt säga till min chef förrän det var klart) när jag gjorde det sist, jag mådde dock för dåligt för att orka bråka om det :meh:.
 
Jag skulle bli extremt upprörd om en arbetsgivare jag sökt jobb hos går bakom min rygg till min nuvarande chef. I min värld är det inte ok någonstans och de flesta arbetsgivare förstår hur känsligt sådant där är och skulle aldrig göra en sådan sak.
Frågan är om jag ens skulle vilja jobba hos en sådan arbetsgivare när det kommer till kritan.

Som svar på frågan så meddelar jag inte innan jag säge rupp mig.
 
Jag skulle bli extremt upprörd om en arbetsgivare jag sökt jobb hos går bakom min rygg till min nuvarande chef. I min värld är det inte ok någonstans och de flesta arbetsgivare förstår hur känsligt sådant där är och skulle aldrig göra en sådan sak.
Frågan är om jag ens skulle vilja jobba hos en sådan arbetsgivare när det kommer till kritan.

Som svar på frågan så meddelar jag inte innan jag säge rupp mig.

Det är så det känns..! Jag blev så paff när jag fick höra det att jag bara satt där med lite smått panikkänsla i magen resten av intervjun. Jag hade ju verkligen betonat att jag INTE hade varskott nuvarande. Inte så att jag skrev att hon absolut inte fick ringa men det tänker jag att man fattar när någon skriver så.. Det känns himla visset att det börjar så för även om jag skulle bli erbjuden tjänsten känner jag mig lite osugen nu. Hur är en sådan chef annars om hon gör sådant? Jag kanske gör en stor grej av det som verkligen fick lite panik, därför jag frågade här. Men hittills verkar alla som svarat göra som jag att man säger inget när man bara söker nytt.

Jag fick förresten ett sms av nuvarande chef samma dag som intervjun- antagligen efter att de ringt upp och avslöjat mig, jag tänkte i min enfald att det bara var dålig tajming- om att det fanns önskemål om att jag avsäger mig mina beviljade utbildningsdagar för att jag behövs i verksamheten. Det är verkligen inte poppis att söka annat där jag är nu.. Så nu sitter jag i skiten. Jag hade verkligen fått ett mycket generöst schema fram till hösten, så jag förstår om chefen surnar till. Min tanke var ju att om jag tar tjänstledigt så kan de anställa nån ny som de kan schemalägga till max vilket skulle vara en fördel för dem under sommaren, men nu försvann ju min tänkta uppläggning :cautious:
 
Jag skulle nog blivit så förbannad att jag skällt ut dem efter noter. Om jag inte gjort det direkt så i efterhand. Så gör man inte.
Jag säger inget till chefen innan jag säger upp mig. De har inget med att göra att jag söker nytt jobb. Är det något på arbetsplatsen ja ginte trivs med kan jag framföra kritik mot det ändå.
Angående referenser så skriver jag inga referenser i ansökan utan talar om att referenser lämnas på begäran. Det ska mycket till för att jag ska lämna en referens innan jag varit på intervju.
 
Senast ändrad:
jag talar inte om för chefen att jag söker nytt jobb - det har denne inte med att göra anser jag förrän jag ev säger upp mig.

Dock fick jag problem för några år sedan när jag sökte nytt jobb och den rekryterande chefen (som var engelsman) gick till min dåvarande chef och berättade att jag sökt jobb/skulle på intervju - det var INTE uppskattat av dåvarande chefen att jag inte sagt något till denne.

Men det har lite med arbetskultur att göra - söker man interna tjänster i UK så MÅSTE man informera chefen innan man söker, medan i Sverige så behöver man inte göra det. Nya chefen visste inte det så han trodde gamla chefen visste att jag sökt tjänsten....

Ang referenser så säger jag att de lämnas efter uppmaning, jag skriver inte ut referenserna i ansökningen.
 
Jag skulle nog blivit så förbannad att jag skällt ut dem efter noter. Om jag inte gjort det direkt så i efterhand. Så gör man inte.
Jag säger inget till chefen innan jag säger upp mig. De har inget med att göra att jag söker nytt jobb. Är det något på arbetsplatsen ja ginte trivs med kan jag framföra kritik mot det ändå.
Angående referenser så skriver jag inga referenser i ansökan utan talar om att referenser lämnas på begäran. Det ska mycket till för att jag ska lämna en referens innan jag varit på intervju.

Samma här (ang hur jag går tillväga. Brukar inte skälla ut folk dock).
 
Jag har varit med om att de har ringt en referens utan att säga till mig och innan jag varit på intervju, men förstod efter att ha frågat här att det är ovanligt. Men som jag förstår det har du inte ens haft din nuvarande chef som referens, utan de har bara ringt hen ändå? Helt galet i så fall, jag hade blivit tokig. Enda anledningen till att jag hade gett ut min referens redan i ansökan i fallet ovan är att jag och chefen på det stället (jag är inte kvar där, men skulle mycket väl kunna tänka mig att jobba med samma sak på ett annat ställe) kom ihop oss på slutet, om privata saker, och därför frågade jag en kollega istället. Hade de ringt chefen hade han sagt en hel massa negativa saker om mig som inte ens är sant, och det ville jag undvika.

Jag är arbetslös nu, så jag behöver inte ta ställning till det, men hade jag redan haft ett jobb men sökt mig någon annanstans hade jag aldrig sagt något till chefen innan det var klart med nya stället. Min pappa sökte nytt jobb nu för några månader sen efter 25 år (!!!) på samma företag, han sa heller inget till sin chef förrän det var klart. Man vet ju aldrig hur arbetsgivaren väljer att reagera på det.
 
@Kiwifrukt m fl, nej, nuvarande står inte med bland referenser. Jag ville verkligen vara extra tydlig med det, skrev "övriga referenser fås på begäran". Hjälpte ju dock inte.. suck.
 
@Kiwifrukt m fl, nej, nuvarande står inte med bland referenser. Jag ville verkligen vara extra tydlig med det, skrev "övriga referenser fås på begäran". Hjälpte ju dock inte.. suck.

Det var det jag var rädd för i mitt fall också, det är nämligen skapligt lätt att få fram företagets telefonnummer som går till chefens mobil.
 
Alltså jag saknar ord för hur dålig stil det är att gå bakom ryggen så som intervjuaren gjort @Lenis Verklien inte okej någonstans.:mad:

Jag har kunnat flagga för att jag är på väg bort - men det har varit med chefer/i verksamhet där vi haft en sådan relation att jag velat berätta det (svårt att hitta personal, kort uppsägningstid och lojalitet har varit bidragande). Annars har jag bara sagt upp mig utan förvarning - den förvarningen får dom ju liksom iom uppsägningstid.
 
Verkligen inte. Jag säger inte upp mig förrän jag har skrivit på anställningspapprena på det nya jobbet.

Här det varit en intern flytt mellan avdelningar så kunde jag ju prata öppnare säkert om att jag försökte göra en förflyttning.
 
Ja det gjorde jag nu sist, jag mailade min chef och talade om att jag varit på intervju och att dom ev kommer ringa upp. Vet inte om dom ringde men jag fick jobbet iallafall.
 
Tänk inte skadereglera med nuvarande chefen. Nu när jobbet du sökt nya chefen, säg till chefen som det är att eftersom du inte får rätta förutsättningarna på nuvarande jobbet, så hade du sökt annat. De borde väl vilja ha kvar din kompetens, bra läkare växer väl inte direkt på träd? Känns lite som du förminskar dig själv. Du är för tusan värd att jobba på en vettig arbetsplats.
 
Min chef vet att jag säker annat jobb. Jag är utbildad inom en helt annan bransch än den jag är i så jag har sagt att jag söker i "rätt" bransch. Chefen är dessutom en av mina referenser. Och det är honom jag pratar med när jag behöver ta ledigt för intervjuer.
Hade jag sökt i samma bransch hade jag nog inte sagt nåt förrän jag sagt upp mig.
 
Som frågan lyder- gör ni det? Eller i vilket skede pratar ni med er chef om att ni funderar på om gräset är grönare nån annanstans?

Det hela har blivit aktuellt för min del då jag (som vissa av er vet..) behöver se mig om efter annat jobb pga att det är svårt att lösa det sedan jag fått barn, och miljön inte är så tillåtande mot sådana som, ja, har barn.. utan hjälp. Men men. Jag är iaf fortfarande föräldraledig utan någon stadig kontakt med min chef, har kollat runt lite efter jobb, hittade ett jag ville söka, skrev ett par fd chefer som referenser och poängterade i mitt mail (dvs inte inne i själva CV:t/brevet) att jag inte hunnit tala med nuvarande chef men att referenser kan ordnas på begäran. I min värld är det en aning (minst sagt..) känsligt att söka annan tjänst och det ses inte med blida ögon, därför kändes det extra viktigt att ta det face to face med nuvarande boss om det skulle bli aktuellt, och jag ville inte att hen skulle få veta innan jag hade en vettig chans att få den här nya tjänsten (och vilja ha den- man vet ju inga villkor innan man pratat med dem).
Till min förvåning meddelades det på intervjun att de redan pratat med nuvarande chef (eeeek) och nu måste jag skadehantera och har sökt min chef men det är tystnad därifrån. Och eftersom det även meddelades på intervjun att de hade en högt meriterad sökande så hade jag inte avslöjat mig alls om jag fått välja.. dessutom är min nuvarande chef bara min chef sedan ett år innan min ledighet. Dvs mina andra referenser har mycket mer att ge, egentligen.

Så nu tänkte jag kolla med er, då min uppfattning (att man meddelar chefen när man väl hittat annat man vill ge sig på, om det inte gäller tex löneförhandling eller andra lägen där man vill förändra sin situation) uppenbarligen inte är samma som andras. Hur gör ni?


Har aldrig varit med om att ledning/personalansvarig på nya jobbet kontaktat chef/ledning på nuvarande utan min vetskap... Det låter märkligt!

Nej jag har inte förvarnat, utan gått igenom intervjuproceduren etc, och sedan när allt är klart ansökt om tjänstledighet för att pröva annat jobb.
 
Jag har nog för det mesta varit öppen med att jag söker annat. Men då för att jag tröttnat och när jag tröttnar tycker jag det är svårt att göra ett bra jobb och då vill jag hellre prata med chefen och säga att "nu är jag jävligt less på det här, jag kommer söka annat och göra mitt bästa medan jag är kvar" så de vet varför jag allra troligast går ner i effektivitet och motivation osv.

Dock inte alla som gillar det men jag föredrar att vara öppen + att jag ändå alltid lämnar andra som jag vet gillar mig som referenser. Blev tex internt befordrad förra året, kände att det inte passade mig efter ett tag och bad om att få "kliva ner". Sjukt sura miner, jag ansåg det som prestigelöst att kunna säga att nej det passade inte mig. Var ca 1-2 dagars utbildning så inte direkt så att de slösat massa resurser på mig heller :laugh:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 577
Senast: Bortglömd
·
Skola & Jobb Hur säger man nej till sin chef på ett vettigt och sakligt sätt? Har hamnat i en jobbig sits. På min nuvarande enhet ska en tjänst...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 656
Senast: Mearas
·
Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 488
Skola & Jobb Hej! Jag är uppsagd från mitt nuvarande arbete och kommer att bli arbetsbefriad inom någon månad. I dagarna blev jag kallad till...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
8 488
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp