Bild och referenser i CV, ja eller nej?

Om man söker ett jobb via databas (som jag gör i nio fall av tio) och de efterfrågar referens redan i ansökan (händer ibland) hade ni skrivit det då eller ändå skrivit i personliga brevet att referenser lämnas om man är riktigt intressant/något liknande?
Jag skulle skriva att referenser lämnas på begäran. Jag ser inget som helst syfte till varför de ska ringa referenser innan de haft mig på intervju.
 
Absolut bild, en bra bild. Det ger oerhört mycket att få en bild av personen att minnas och att känna igen. Ovärderligt, skulle jag vilja säga.

Referenser lämnas på begäran, men om man går via bemanningsföretag ska ju givetvis bemanningsföretaget kontrollera referenser innan de börjar sitt arbete.
 
Jag har suttit i andra ändan med 200cv och typ 50 är bra. Då är en bild bra för att skapa sammanhang till personen. "Just ja, det var hon med brunt långt hår och glasögon som hade jobbat där tidigare"

Referenser kan man ge på begäran, men jag har med mina i mitt CV.
 
Har själv blivit uppringd i egenskap av referens för någon som jag inte ens hade en aning om hade angett mig som referens, och det blev inte särskilt lyckat.
Hade någon angett mig som referens utan att berätta hade jag svarat ärligt på alla frågor, men varit väldigt tydlig med att personen gjort detta utan min vetskap..

Jag har inga referenser på mitt CV utan det bifogas vid förfrågan. Har haft tjänster inom flertalet olika områden vilket gör att jag känner att min ridskolechef passat bättre som referens i ett stalljobb än chefen på guideföretaget. Likväl att jag ibland ändrar mitt CV och framhåller det jag gjort inom det specifika området lite mer.
Bild har jag med, den samma som jag har som profilbild på LinkedIn.
 
Lite halvt ot angående referenser: hur gör ni med referenser där personen ni angivit, och har ett okej ifrån, gått i pension?
 
Ja på bild i CV,
referenser, det beror på.
I den situation jag är i dag skulle jag inte uppge referenser med mindre än att jag är på väg att bli erbjuden en tjänst. När jag var arbetslös och mina referenser visste att jag sökte jobb hade jag de i CV, även om jag inte tillfrågade de för varje gång (blir ju tjatigt när man söker några jobb i månaden...)
 
Jag har bild i cvt. ”Representativ” bild tagen med systemkamera med kort skärpedjup. Dvs blurrig bakgrund med personen i fokus. Inte för ”posig” utan mer neutral, titta in i kameran se trevlig ut.
Tänker hellre inget foto än en dåligt foto. Skulle absolut inte ta en selfie oavsett om den inte är ”posig” eller har badrumskakel i bakgrunden ;)

Referenser ska inte stå med i CV’t. De lämnas på begäran. Dock står ju fd arbetsgivare/arbetsplatser så är ngn sneaky kan de ju säkert ändå reka runt utan referenser
 
Jag har ingen bild, jag tycker faktiskt inte att det tillför något alls. Jag har ett bra CV med en bra layout och det räcker fint för att bli kallad till intervju. Är någon intresserad av hur jag ser ut kan de googla och hitta mig på linkedin eller andra sociala medier.
Jag anger endast referenser när ett företag har gett mig ett erbjudande. Jag vill inte riskera att random företag ringer upp och stör mina referenser om det i slutändan inte är ett jobb jag är intresserad av/inte blir erbjuden. Av samma anledning vill jag prata med mina referenser först och meddela dem att de ska förvänta sig att få ett samtal.
 
Några skriver att ni har samma bilder på cv:t som på sociala medier. Det är ju exakt det jag har, och googlar man mitt namn får man bara upp min Facebook och lite tävlingsresultat med hästen. Jag kommer ju definitivt INTE byta min privata Facebook-bild till något fult som bemanningsföretaget har tagit (ja,jag utgår från att bilden kommer bli en katastrof) så om företaget googlar mig kommer de ändå se den bilden? Jag tycker absolut inte att den bilden på något sätt är olämplig. Om jag hade poserat med en vinare i bikini och med världens duckface, men bakgrunden är neutral, jag är klädd på samma sätt som man kan vänta sig av den typen av jobb jag söker och nej, jag fattar inte vad som är fel med den.
 
Lite halvt ot angående referenser: hur gör ni med referenser där personen ni angivit, och har ett okej ifrån, gått i pension?

Lämnar referenser på begäran.
Innan jag lämnar dem kollar jag med personerna det gäller. Förvarnar dem varje gång. Så om en referens gått i pension kollar jag om det ändå är ok att lämna denne, och ger aktuella kontaktuppgifter.
 
Detta är den bilden jag använder i mitt CV, inte för jag behöver söka något jobb just nu, men tycker den speglar min personlighet och det jobb jag nu utför rätt bra. :)

42EDA4C1-AA7C-4185-890C-98D67099BDD6.jpeg
 
Alltså. Jag går ju hos Trygghetsrådeet nu.

De säger att profiler utan bild sållas bort i majoriteten av fallen. Både på LinkedIn och ansökningar.

Där tror jag faktiskt att dom snackar goja. Har blivit erbjuden nästan varenda jobb jag har sökt de senaste åren och jag bifogar varken bild eller referenser i mina ansökningar.
 
Aldrig i livet foto i CVt och referenser skall stå med. Jag är dock akademiker och för vissa jobb/fellowships är det nästan lika viktigt vem som är din referens som vad du har publicerat tidigare. Kan tänka mig att till andra typer av jobb är det annorlunda. Dessutom är det ju extremt stor skillnad på ett CV och en resume.
 
Bild ja. Referens om man måste fylla i (vid ansökan i särskilt formulär). Annars aldrig referenser i ansökan/cv. Skriver att referenser finns och gärna lämnas i samband med intervju. Alltid accepterats även när referenser efterfrågats redan i ansökan (men man rent praktiskt kunnat ansöka ändå utan att ange).
 
Jag har aldrig varit med om att de inte ringt upp minst en av mina referenser, oftast har de kontaktat samtliga som jag angett.

Samma här. Skulle bli skeptisk om de inte gjorde det faktiskt.

Har precis bytt jobb. De fick inte tag i min referens (de ville bara ha en). De försökte i tre veckor. Hela rekryteringen stod still. Jag insåg jag troligen skulle bli erbjuden tjänsten/att de var mig de ville ha eftersom de inte bara ”be din referens kontakta oss senast xxx, annats får vi gå vidare i rekryteringen ändå”. Efter 3 v efterfrågade de annan referens, fick det, ringde hen direkt. 10 min senare erbjöd de mig tjänsten.
 
Om man söker ett jobb via databas (som jag gör i nio fall av tio) och de efterfrågar referens redan i ansökan (händer ibland) hade ni skrivit det då eller ändå skrivit i personliga brevet att referenser lämnas om man är riktigt intressant/något liknande?
"Referenser lämnas på begäran". Tveklöst. Alla de kan komma att ringa ska veta att de kan bli uppringda, och vilken slags tjänst det handlar om, så de kan säga relevanta saker. På samma sätt som jag aldrig anger löneanspråk även om de vill ha det i ansökan. (Men jag kan tänka mig att det beror på vilket slags tjänster man söker; får de hundra intressanta och i övrigt ungefär jämbördiga sökande är det klart att den som gett alla relevanta uppgifter direkt kan sorteras fram först.)

Vad gäller bild har jag aldrig heller tyckt om bilder - men tänker att där kan bemanningsfirman antagligen ha större erfarenhet av vilken sorts bilder som går hem. Har du frågat vad som är problemet med den nuvarande bilden? Jag har dessutom svårt att tänka mig att de skulle använda en bild som du inte godkänner efter att ha sett den?
 
Har aldrig haft några problem med att komma på intervju trots att jag saknar bild och skrivit referenser lämnas på begäran i mitt CV. Har sökt relevanta tjänster för min utbildning och erfarenhet och har ett bra CV.
 
Hade någon angett mig som referens utan att berätta hade jag svarat ärligt på alla frågor, men varit väldigt tydlig med att personen gjort detta utan min vetskap..

Ja, det var ungefär så jag försökte hantera situationen också. Nu var det dessutom lite extra speciellt då personen ifråga var en konsult jag endast hade haft ytlig kontakt med under ett par veckor under min allra första månad på jobbet (dit jag dessutom kom helt nyutexaminerad och grön).
Kändes som att denna man nog hade bränt en hel del broar om han var tvungen att gräva så långt efter en potentiell referens. :p
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För att göra en lång historia kort. Jobbade tidigare på ett ställe men bytte jobb, något som jag ångrar idag. Hur som helst försöker...
2
Svar
28
· Visningar
5 431
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 693
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Känner mig lite rådvill inför morgondagens arbetsintervju när det kommer till det här med referenser. Jag brukar i regel lämna två...
Svar
5
· Visningar
748
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Jag varnar redan från början för att det här kan bli långt. Jag tog min kandidatexamen för ett par år sen, inom ett snävt område som det...
Svar
6
· Visningar
1 327
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp