Era hagar nu?

Vi lever på hoppet. Tyvärr ser även februari ut att bli kall här i Mälardalen om ma ser till långtidsprognosen, vilket inte är ovanligt. Även Mars kan vara ganska kall om vi har otur, men det är ovanligare.
Så det beror på vad man menar med snart 😇
Men man lär ju njuta desto mer sedan 😁.
Vi har inte barmark förrän i maj, så jämfört med oss så är ju ändå mars rätt snart 😁
Kämpa på! 💕
 
Vi har inte barmark förrän i maj, så jämfört med oss så är ju ändå mars rätt snart 😁
Kämpa på! 💕
Jodå, idag lyckades jag ta mig till grannens vall med fjordingen. Visst var det isfläckar även på vallen, och lite knöggligt.
Men det gick att trava vissa sträckor. Underbart att grannen låter oss rida på vallen när det är kallt.
Man vet att det är en eländig vinter när man blir glad över att kunna trava lite :angel:.

Svårare tycker jag det är med shettisen som mest körs med rockard annars. Den är jag inte modig nog att hänga på. Hon är ju dessutom lättare så brodden inte trycks ned lika djupt.
Kanske är jag lite feg, men idag är det kallare och isen hårdare. till och med i mina icebugs gled man lite där det var lutning.
Men hästarna har ju lite mer tyngd större brodd. Så i hagen är jag inte orolig för dem.
Man märker att de anpassar hur de rör sig efter hur isen känns.

Häromdagen när isen inte var lika blank utan mer ojämn så galopperade de upp till maten. Idag skrittade de.
Mina kloka hästar :love:.
Faran är väl om de får panik av något och brodden mot förmodan inte skulle ta tillräckligt, men den risken är så liten att man inte kan oroa sig för det. Andra olyckor kan också hända...
 
Hur har ni det i hagarna och på ridvägarna nu?

Avsmältningen har varierad effekt här så det är en tid kvar till is- (och snö)fritt men det finns kortare sträckor av vägen som när solen är framme går att galoppera på så det går framåt.
Men när vi skodde om igår var det ingen tvekan om att behålla snösulor och fyrbroddat på 😇.
Grushagen ser ut såhär just nu.
Gången till gödselstacken gör mockandet till ett äventyr.
Men en hage är nästintill helt snö och isfri 😊.
 

Bifogade filer

  • IMG_20220304_145204.jpg
    IMG_20220304_145204.jpg
    446,2 KB · Visningar: 38
Snö och fruset på de fläckarna som är snöfria. Inte varit så mycket is på ett tag men nu börjar den komma tillbaka när snön smälter.
 
Vi har haft lite översvämningar men nu har det torkat upp i hagen och är bara lätt lerigt vid ingångarna. Ca 3 cm upp på hoven.

På vissa delar av ridstigarna är det fortfarande mycket blött men det har torkat upp otroligt mycket senaste veckan då vi bara haft sol och några plusgrader.
 
Här går det jättelångsamt men det torkar iaf. Vi har plusgrader och sol på dagarna men minus på nätterna. Skuggpartier har fortfarande en del snö och is som det inte händer så mkt med alls, men annars smälter det iaf lite på dagarna (för att frysa på nätterna igen).

Ska bli lite varmare dagtid nu framåt så hoppas det snabbar på allt lite. Tycker det är rätt segt som det är nu.
 
Hagen börjar på att bli ngt mindre isfri. Grusvägarna är antingen is eller mjuka. Det tar nog lite tid men nästa helg säger prognosen 0 nattetid och +10 o sol dagtid! I veckan runt 7 dagtid men lite minus under natten. Hoppas veckan tar hårt på isen! 😆
 
Här går det jättelångsamt men det torkar iaf. Vi har plusgrader och sol på dagarna men minus på nätterna. Skuggpartier har fortfarande en del snö och is som det inte händer så mkt med alls, men annars smälter det iaf lite på dagarna (för att frysa på nätterna igen).

Ska bli lite varmare dagtid nu framåt så hoppas det snabbar på allt lite. Tycker det är rätt segt som det är nu.
Låter som här.
Jag vill att min corall ska smälta fram, men där är det tvärsegt. Utom på den sida solen ligger på längst. Det räcker att staketet skuggar resten, så där händer det så mycket mindre.
Men lyckligtvis har vi snuttar av vägen som ligger i direkt sol med bra avrinning.
 
Senast ändrad:
Hagen börjar på att bli ngt mindre isfri. Grusvägarna är antingen is eller mjuka. Det tar nog lite tid men nästa helg säger prognosen 0 nattetid och +10 o sol dagtid! I veckan runt 7 dagtid men lite minus under natten. Hoppas veckan tar hårt på isen! 😆
Vilken väderdans är det som gäller för effektivt töväder tro? Soldans könns som det inte räcker eftersom vindens avkylningseffekt också spelar in...
Vi kanske behöver något slags dansmix? 😇
 
Fruset i backen då det är minus på nätterna och därav inte så mycket lera. Flugor o knott har vaknat o det finns lite gräs i hagarna 🙂
Ingen is eller snö
 
Vilken väderdans är det som gäller för effektivt töväder tro? Soldans könns som det inte räcker eftersom vindens avkylningseffekt också spelar in...
Vi kanske behöver något slags dansmix? 😇
Idag har det blåst kyligt men det ska bli vindstilla i veckan, hoppas det ska räcka 🙏🏻
Kanske är lätt regn och +10 bästa boten mot is? Men dessvärre inte mot lera och dåligt humör 😆
 
Hela gårdsplanen är is, parkeringen är is, hagarna är is.
Jag halkar omkring, skottkärran glider, hösilagebalarna fryser fast...

Jävla skit-is.
 
Jag har fått stänga av skogsdelen av hagen, den är översvämmad och det har dessutom blåst ner lite träd så vi behöver gå över staketet där. Resten av hagen är delvis grusad, delvis lera, tack och lov inte mer än några cm djup i alla fall. Hagen är rätt stor och nu rör de sig över hela, tidigare stod de mycket på det grusade och hängde.
 
Har funderat på det. Hur fungerar de på vanligt underlag ?
Utomhus väldigt bra. Är ju som dubbdäck på barmark 😇. På betong och liknande låter dobbarna lite när man går men det stör inte mig i stallet och liknande.
På mjuka trägolv och liknande kan det såklart bli märken. Men det finns speciella överdrag att sätta på till icebugs om man skulle känna att det behövs ibland. Jag har funderat på att köpa dem så jag kan gå tex även på Ica som har stengolv utan att det klickar lite om mig 😇.
https://www.ryns.se/butik/tillbehor-broddar-skydd-icebug/
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp