Era hagar nu?

Jag förklarade krig idag, krig mot isen. Saltade rundcorall och gårdsplan.
Rundcorallen fick calciumklorid och där såg det rätt lovande ut ikväll (spröd is).
Gårdsplanen var inte lika hal, men fortfarande isig. Bara sprödare.
Går nog på med resten av saltet som finns hemma imorgon..
 
Vi har också haft växlande temperatur, men som tur är bara enstaka dagar med mycket is. Det har gått ganska snabbt från snö till typ 7 plus och då har allt försvunnit på 1-2 dygn. Vi har sandig mark i stallet så det torkar upp fort, några dagar har det varit klafsigt men ingen djup lera och oftast ganska torrt efter några dagar.
 
Lera, lera och mer lera. För nån vecka sen var det halt av både lera och is samtidigt. Nu är det bara lera. Som tur är är hagen hyfsat stor så det är inte upptrampat i hela hagen utan mest den delen närmst grinden. Det finns gräsytor de kan gå på. Om de går försiktigt så de inte river upp det och det blir lera det också.

Våren kan inte komma snabbt nog!
 
Har en stengalla när det blev hårt och ojämnt så det är surt men däremot har jag lagt stora halmbalar vid foderbordet och vattnet.

Vi flyttade över till vinterhagen precis vältajmad så nu är det fruset under halmen och har mycket bra bärkraft runt hö och vattnet.
 
Våra går på grus den blöta tiden, så det har varit "ok" ändå i vinter. Mycket blött - mycket regn, sen frös det och snö, snö som smälte, frös igen och sen massa regn + snö igen.... Så ja, blött även i grushagarna men det har ju ändå varit fast, jämnt underlag och inte så farligt isigt ändå. Förra året när jag stod i ett annat stall så gick de i gräshagar året om och det blev både först lerigt, och sen knöligt när det frös. Det var liksom inte många dagar under vintern som det var "torr" snö med fruset under, utan det var mest plusgrader och ösregn varvat med ett par dagar minusgrader här och där, helt hopplöst.
 
Här är det ett par dm snö. Helt ok.
Men det är isigt där det är plogat så det är icebugs på när vi leder till hagen.
 
Nu har det ju töat bort i Götet. Vår lösdrift är grusad så inga problem. Mockas varje dag. Fryser det på så öppnar vi upp till en gräshage. Inga sparkhästar så broddar minsta höjd är på. Vi hade skridskobana på gårdsplanen förra veckan. Då hängde jag runt halsen på hästen så fick han transportera mig till stallet.
 
Flyttade nyligen till gård med hästarna och är ofantligt tacksam för att det är sandjord här. Vi har hunnit ha någon dag när det blev skridsko och broddarna fick komma i, men annars har det funkat bra.
 
Vår hage är fin utom vid ena grinden. Där är det lite av ett helvete när det är lera...Hästarna och vi glider lite granna så det är tacksamt när det får vara kallgrader!!
 
Upplandsslätten,

is is is is is is is is is is is is is.........

det mesta av snön är borta någon eller några plus på dagen och minus på nätterna och så har det varit i en vecka och kommer fortsätta så om man kan lita på Yr och Smhi
 
sydöstra småland, bild från igår :love:
20220116_152616[1].jpg
 
Hagarna där jag står har hållt sig riktigt bra. Precis vid in- utsläpp har det blivit lerigt och vattensamling.

Bästa jag gjort att flytta hästarna över vintern till stall med ridus
 
Det är riktigt tröttsamt med dethär vädret.För någon vecka sedan fick jag stänga 2 av 3 hagar( dom är sammankopplade) för det var så halt i alla utom en. Nu när dom klapprat runt i den mindre har även den blivit hal och isig ...Jag går i tankar att ev öppna upp en annan hage , som jag förut hade tänkt som lunchhage( ett annat inlägg jag skrev) men där är det lite gräs så jag vet inte om jag vågar det med två ponnysar men snart börjar jag bli desperat! Så svårt det är ibland....
 
Här är mestadels frusen barmark (tinar litegrann ibland, men inte på djupet), hästarna går i större gräshagar som har klarat sig riktigt bra såhär långt. Vi har haft snö i ett par omgångar och efter sista omgången blev det riktigt mildväder ett tag och då blev det såklart lite kladdigt, men inte värre än att hästarna bara blev leriga på hovarna, inte längre upp. Sandjord här, så rinner väl undan hyfsat.
 
Jag lider med er som har så eländiga hagar just nu och är glad för att vi bor där vi bor. Här i norra västerbotten några mil in från kusten är det flera dm snö och ingen is. Jag hoppas verkligen vi slipper isen och det ser ut att bli lite kallare igen så det ser lovande ut. Både hagar och ridvägar har bra underlag.
 
Vi har nog tur, haft snö eller barmark. Inte mycket lera då det torkat upp snabbt pga blåst.
Några enstaka dagar med is o då inte i hagarna utan främst på vägarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp