Era hagar nu?

Vi har haft flera korta perioder med plusgrader där allt smälter och det blir klafs. Sen har det frusit igen innan det hunnit torka = knöggligt. Inte roligt alls..
Nej, det är ju ingen höjdare.
Lyckligtvis har jag ju grushagen att stänga in dem i så brukar klara mig från de problemen.
Hur är ridvägarna hos er?
Är det lika illa eller har ni någonstans ni kan rasta hästarna i lite högre gångarter?
 
Nej, det är ju ingen höjdare.
Lyckligtvis har jag ju grushagen att stänga in dem i så brukar klara mig från de problemen.
Hur är ridvägarna hos er?
Är det lika illa eller har ni någonstans ni kan rasta hästarna i lite högre gångarter?
Min häst är skadad så jag har inte koll på ridvägarna nu. Gissar att det är hårt och knöggligt.
Vi har dock en preparerad ridslinga som brukar vara lite bättre, men även där blir det ju hårt.

Gissar att många nu tar det lugnt ute. Vi har två ridhus så det är inga problem att få till ridning.
 
Min häst är skadad så jag har inte koll på ridvägarna nu. Gissar att det är hårt och knöggligt.
Vi har dock en preparerad ridslinga som brukar vara lite bättre, men även där blir det ju hårt.

Gissar att många nu tar det lugnt ute. Vi har två ridhus så det är inga problem att få till ridning.
Nu är jag avundsjuk 😇. Har rätt långt till närmaste ridhus..
 
Ja det är lyxigt! Dock stor anläggning så det behövs två ridhus för att alla ska få plats😊
Med andra ord inte lätt att få ha ridhuset för sig själv? Det brukade jag lyckas med ganska ofta där jag var inackorderad i 15 hästars stall, eftersom de flesta kom nån timme senare än mig. 😁
 
Med andra ord inte lätt att få ha ridhuset för sig själv? Det brukade jag lyckas med ganska ofta där jag var inackorderad i 15 hästars stall, eftersom de flesta kom nån timme senare än mig. 😁
Det beror på vilken tid man vill rida. Jag är ofta ensam eller nästan ensam i ridhuset pga rider lite senare än många andra. Likaså de som rider tidigt är också ofta själva. Men sådär kring 17-19 är ju populära ridtider.
 
Det beror på vilken tid man vill rida. Jag är ofta ensam eller nästan ensam i ridhuset pga rider lite senare än många andra. Likaså de som rider tidigt är också ofta själva. Men sådär kring 17-19 är ju populära ridtider.
Skönt att det går att få vara ifred. Jag brukade hinna före de flesta på vardagar och morgonpigg på helgerna 😁.
 
Har ni ledsnat på mina isbilder eller vill ni se en på ena sommarhagen sen?
Ska bli intressant att se hur lång tid den tar att smälta när det väl blir vår 😇.
 
Har ni ledsnat på mina isbilder eller vill ni se en på ena sommarhagen sen?
Ska bli intressant att se hur lång tid den tar att smälta när det väl blir vår 😇.
Vi har haft några korta perioder med SJUKT mycket is. Sen har det blivit plusgrader och allt bara försvann på några timmar!
 
Sommarhagen.
Notera att den lilla stegen vars ben inte syns 🙈
 

Bifogade filer

  • IMG_20220129_103842.jpg
    IMG_20220129_103842.jpg
    315,2 KB · Visningar: 101
Usch o fy för denna vinter. Just nu är dock underlaget här bättre i 2/3 hagar iaf pga att det är minusgrader och snö.. Endast 1 hage avstängd där det är både vått och isigt.Men imorgon blir det regn och plusgrader.😡 Trots att underlaget är rätt ok nu tycker jag inte hästarna rör på sig överdrivet mkt.Står mest och väntar på mat känns det som om....Och ridningen har verkligen, bokstavligen, legat på is denna månad.😐 Hur har det varit hos er?
 
Ja jag känner också mest blä för den här vintern. Fortsätter växla snabbt från minusgrader och snö till en massa vatten och lera som inte hinner torka innan det fryser igen.

I helgen stod jag med en spade och grävde ett litet minidike i ena delen av hagen eftersom det samlas så mycket vatten som aldrig hinner undan. Hann rinna iväg en hel del iallafall innan allt frös igen..
Vi får ingen djup lera, det är bara en liten bit upp på hoven men tillräckligt för att det ska bli väldigt ojämnt när det fryser.

Längtar tillbaka till första delen av vintern då det hann torka innan det frös, var så mycket bättre underlag i hagarna då!
 
Hjortarna hade rivit ned tråden i sommarhagen, som frös fast i isen innan jag upptäckte det.. Tur att det finns gasolbrännare 😇.

Det är inte fullt lika livsfarligt glashalt överallt då det frös fast lite snöslask i ytan på isen i stormen. Men det är ju fortfarande is nästan precis överallt.

Jag har ju lagt ridningen på is förutom ett par enstaka dagar typ hela januari.
Nu har jag dock skrittat ett par dagar. Det går, men det är inte jättekul.
Håller på att kartlägga var det finns isfria partier så hästarna slipper ifrån isen så mycket som möjligt när man rider åtminstone.
Hagarna har ni ju fått se. Ingen större ändring där.
 

Bifogade filer

  • IMG_20220201_120526.jpg
    IMG_20220201_120526.jpg
    425,3 KB · Visningar: 67
Usch o fy för denna vinter. Just nu är dock underlaget här bättre i 2/3 hagar iaf pga att det är minusgrader och snö.. Endast 1 hage avstängd där det är både vått och isigt.Men imorgon blir det regn och plusgrader.😡 Trots att underlaget är rätt ok nu tycker jag inte hästarna rör på sig överdrivet mkt.Står mest och väntar på mat känns det som om....Och ridningen har verkligen, bokstavligen, legat på is denna månad.😐 Hur har det varit hos er?
Mina har faktiskt rört sig lite mer de senaste dagarna. Eller, när de rört sig har det gått fortare 😅.
Gissar på en kombination överskottsenergi pga att ridningen legat på is, boxtid pga stormen och något bättre underlag på sina ställen. Finns en del is med ojämnt yta i stället för blankspolad.
 
Mina har faktiskt rört sig lite mer de senaste dagarna. Eller, när de rört sig har det gått fortare 😅.
Gissar på en kombination överskottsenergi pga att ridningen legat på is, boxtid pga stormen och något bättre underlag på sina ställen. Finns en del is med ojämnt yta i stället för blankspolad.
Vi brukar sätta på ordentliga isbrodd om det är väldigt isigt, då har det gått att rida i stort sett som vanligt. Så länge det inte är väldigt knöligt förstås.
Hoppas det blir bättre underlag för er snart!

Här är det snö och bra underlag både i hage och efter ridvägar trots att det var varmt (någon enstaka plusgrad) och blåsigt en period.
En bild på vinterhagen, några dm nedtrampad snö närmast grinden. Längre bort några dm djupsnö där de trampar upp stigar.
AE2F1C55-C8C3-40A4-83E9-6CC8AD76E3C8.jpeg
 
Vi brukar sätta på ordentliga isbrodd om det är väldigt isigt, då har det gått att rida i stort sett som vanligt. Så länge det inte är väldigt knöligt förstås.
Hoppas det blir bättre underlag för er snart!

Här är det snö och bra underlag både i hage och efter ridvägar trots att det var varmt (någon enstaka plusgrad) och blåsigt en period.
En bild på vinterhagen, några dm nedtrampad snö närmast grinden. Längre bort några dm djupsnö där de trampar upp stigar.
Visa bifogad fil 85013
Jag har bra isbrodd, men det knepiga är där det är ojämnt och hård is.. Visst kan jag sätta ännu större isbrodd.
Men även om de inte halkar så blir man onekligen trött på det eviga skrittandet så de fick vila en del. Jag trvar och galopperar faktiskt inte gärna på detta isunderlag även om det kanske teoretiskt skulle gå. Nästan så att det enda som inte är isigt/bar isfläckar är där det är ordentligt ojämn skog och inte läge för hastigheter.
Fjordingen gillar inte underlaget även om han inte halkar och spänner sig en del.
Förmodligen för att det är så hårt och tar stopp så med brodden.

Men jo, vi har just börjat skritta igen och kartlägga var det inte är is..
Skulel ge rätt mycket för ditt underlag ;)
 
Jag har bra isbrodd, men det knepiga är där det är ojämnt och hård is.. Visst kan jag sätta ännu större isbrodd.
Men även om de inte halkar så blir man onekligen trött på det eviga skrittandet så de fick vila en del. Jag trvar och galopperar faktiskt inte gärna på detta isunderlag även om det kanske teoretiskt skulle gå. Nästan så att det enda som inte är isigt/bar isfläckar är där det är ordentligt ojämn skog och inte läge för hastigheter.
Fjordingen gillar inte underlaget även om han inte halkar och spänner sig en del.
Förmodligen för att det är så hårt och tar stopp så med brodden.

Men jo, vi har just börjat skritta igen och kartlägga var det inte är is..
Skulel ge rätt mycket för ditt underlag ;)
Jag förstår, inte roligt. Men våren borde väl inte vara så långt borta för er sörlänningar? Håller tummarna för det i alla fall 😊
 
Jag förstår, inte roligt. Men våren borde väl inte vara så långt borta för er sörlänningar? Håller tummarna för det i alla fall 😊
Vi lever på hoppet. Tyvärr ser även februari ut att bli kall här i Mälardalen om ma ser till långtidsprognosen, vilket inte är ovanligt. Även Mars kan vara ganska kall om vi har otur, men det är ovanligare.
Så det beror på vad man menar med snart 😇
Men man lär ju njuta desto mer sedan 😁.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp