Era hagar nu?

Jag har en sjöliknande pöl med is i botten nere vid ena grinden i gräshage nu.
Is kvar i resten. Har regnat stor del av dagen tror jag (inte varit hemma).
Hagen lutar så allt vatten samlas där nere. Men de klarar sig bra med broddarna som tar fint så de får ha öppet dit i alla fall. De kan ju välja om de vill gå ned i den hagen eller ej.
Grushagen däremot har smält fram. Bara grus ingen is 😁.
Jag hoppas resten av isen smälter inatt och i morgon. För sedan ska det bli kallt igen....
 
Vi har varierande is, lera och mer is. Växlar både mellan dagar och på samma dag. Det är totalt vidrigt.

Barfotahästarna går med boots i hagen (broddade/dubbade) och skodda hästar är 4-broddade. Ridbanan har varit hockeyrink, men började tina på riktigt igår (nu har den nog isat till sig igen). Utanför ingångarna till hagarna är det isgata. Hagarna har varit mer is än hage i perioder.

Ridvägarna är snö/is/frusen barmark om vartannat. This sucks!

Ge mig vår nu!!
 
Kanonunderlag i hagarna nu, senaste regnet som övergick i snö och sedan minusgrader gjorde att det frös ihop så ingen blankis utan bra fäste överallt. :up:
 
Vi har det lite knöggligt i hagarna just nu. Det blev väldigt blött när snön smälte sist och innan det hann torka upp ordentligt så frös marken igen. Vi hade plusgrader i flera dagar men så kalla vindar att det frös ändå. Annars har vi varit förskonade från knöggel, bara varit vid någon enstaka dag innan. Nu kom det lite snö inatt men inte så mycket att det slätar ut direkt.
 
Här har vi vatten,vatten och mer vatten! Vi har sandjord,så nu ökar risken för sandkolik. Redan två hästar behandlade,mardrömsscenario!
 
Men, brukar det faktiskt vara såhär vintertid? Eller har jag inte tänkt på det på samma sätt förr som nu när jag har hästarna hemma? Eller är det extra varierande i år?
 
Men, brukar det faktiskt vara såhär vintertid? Eller har jag inte tänkt på det på samma sätt förr som nu när jag har hästarna hemma? Eller är det extra varierande i år?
Jag vet inte hur det är hos dig men de två senaste vintrarna här har varit extrema.
 
Men, brukar det faktiskt vara såhär vintertid? Eller har jag inte tänkt på det på samma sätt förr som nu när jag har hästarna hemma? Eller är det extra varierande i år?
Det känns som att temperaturen växlat lite mer än vanligt, men jag vet egentligen inte. Känns som att man alltid tycker att årets säsong är värre på något sätt🤪

Jag har dock haft bästa höst och vintern på länge hagmässigt sedan jag bytte stall. Hej på knädjup lera, spola ben varenda dag och att spendera hela vinterhalvåret i stövlar.
 
Oj, vilket helsike ni har! Känner mig väldigt förskonad strax utanför Göteborg.
Det har varit väldigt knöckligt vissa dagar när det har regnat - trampats upp - frusit på och då har min gamling faktiskt få stå på platta med tillgång till lösdrift, men det har ganska omgående tinat upp igen.

Hagarna är i grund och botten väldigt bra och är bara ytterst lite leriga närmst staketet där de häckar mest. 80 % av hagen är helt olerig och den lera som finns kryper aldrig över hoven, knappt halva ens.
 
Hagarna mår väldigt bra faktiskt! Det värsta just nu är att grusplanen utanför lösdriften tinat och allt bajs tittat fram...
Lite lera där grusdelen slutar men hagarna är helt fria från lera! Både större betesytor och skog.
 
Har häst utanför Malmö, vi har nog de bästa hagarna någonsin för en vinter. De är inte vidare kladdiga o vi har inte fått för mycket regn, ligger runt 5 plus.
 
Här kan man se det blötaste stället i min hage. Är en yta på kanske 4x3 meter där det bildats pölar.
 

Bifogade filer

  • 61041620-68C8-42EF-8067-1529BEA99956.jpeg
    61041620-68C8-42EF-8067-1529BEA99956.jpeg
    540,2 KB · Visningar: 88
Rätt mycket is, så alla högar är fastfrusna. Har försökt passa på att mocka lite när det varit plusgrader.
Tinat fram lite gräs så dom kan pilla lite med.
Ena halvan av hagen är dock bara is, där vill de inte gå alls just nu.
 
Men, brukar det faktiskt vara såhär vintertid? Eller har jag inte tänkt på det på samma sätt förr som nu när jag har hästarna hemma? Eller är det extra varierande i år?
Nej. Jag och en kompis pratade just om det och vi kom fram till att vi tror att detta är värsta isvintern vi haft i våra hemtrakter sedan år 2000.
Och då menar vi alltså med så lång period av blankis överallt.
Mina hagar är minst lika illa som vid mina första bilder. Bilden nedan är inte dagsfärsk, det är i princip ingen snö nu men lika isigt.
Vi hade en kort respit på ett par dagar när det kom snö som "frös fast" i isen, men sedan töade den kvickt.

Jag går inte ut utan icebugs. Är glad att hästarna håller sig lugna i hagen men tar in på nätterna (har lösdrift) när det är blåsväder och risk att de är nojig och drar någon repa.
Rida har jag i stort sett gett upp, inte ridit många dagar de senaste veckorna. Visst är de fullt broddade, men det är inte kul att sitta på en häst som går så försiktigt.
Även skogsstigarna är isiga 🙈
 

Bifogade filer

  • IMG_20220114_133546.jpg
    IMG_20220114_133546.jpg
    415,2 KB · Visningar: 54
Rätt mycket is, så alla högar är fastfrusna. Har försökt passa på att mocka lite när det varit plusgrader.
Tinat fram lite gräs så dom kan pilla lite med.
Ena halvan av hagen är dock bara is, där vill de inte gå alls just nu.
Det där med fastfrusna högar har jag också. Man får passa på att ta det som går direkt de dagar det är nån plusgrad, samt ta de färskaste högarna. Lär bli en del extra att mocka i vår 🙈.
 
Det där med fastfrusna högar har jag också. Man får passa på att ta det som går direkt de dagar det är nån plusgrad, samt ta de färskaste högarna. Lär bli en del extra att mocka i vår 🙈.
Jag tycker frusna högar brukar gå att sparka loss, men här går det knappt att mocka ändå för det har blivit knöggligt. Man får typ upp en liten bajs i taget, om ens det..
 
Vi har haft flera korta perioder med plusgrader där allt smälter och det blir klafs. Sen har det frusit igen innan det hunnit torka = knöggligt. Inte roligt alls..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp