Era hundars knasigaste beteenden

Min unga golden kan ibland gå ner från säng eller soffa extremt sakta. Först hänga huvudet över kanten, sedan ner med frambenen, flytta lite på frambenen, sträcka ut bakbenen och sedan kliva ner även med bakbenen. Kan ta flera minuter.
 
Min stora vinthund, saluki korsning, älskar att sitta i knä men tyvärr har han kommit på att han är alldeles för stor så nu sitter han i knä med bara framdelen, bakdelen står han med på golvet.

Ser rätt roligt ut och han kan stå så läääänge och gosa
 
Min stora vinthund, saluki korsning, älskar att sitta i knä men tyvärr har han kommit på att han är alldeles för stor så nu sitter han i knä med bara framdelen, bakdelen står han med på golvet.

Ser rätt roligt ut och han kan stå så läääänge och gosa
Min förra hund gjorde tvärtom ibland. Han satte rumpan i knät och hade frambenen i marken
 
Åh.. ska jag sätta igång och beskriva allt som kännetecknar Aysu nu alltså? :p Folk brukar tycka att hon beter sig lustigt.

Aysu solar. Extremt. Är det 30 grader i skuggan så går hon och lägger sig på asfalten och njuter. Försöker jag släpa in henne i skuggan så blir hon tjurig. Hon flyttar även runt i bilen så gott hon kan för att sola, även under resor. Går det att sola, då solar hon. Börjar hon mot all förmodan flåsa för att det är för varmt, då svalkar hon sig i någon enstaka minut innan hon går tillbaka till solen.

Hon ska absolut ha täcke på sig när hon sover. Huvudet på kudden bredvid mig, sedan ska jag lägga täcket över henne. Jag är lydig.

Hon undviker vattenpölar och all form av smuts, kan få extrema problem med hur hon ska gå om det är blött ute. Då trippar hon fram, väljer noga var varje tass ska sättas ner och gör allt i sin makt för att bli så lite blöt som möjligt. Regn hatar hon, såklart.

Ingen hund jag någonsin mött innan är så smidig som Aysu. Hon kan ligga stilla i en soffa, sedan elegant hoppa/sväva över tex en hörlurssladd som hänger från tv/dator förbi henne. Allt utan att ens vara i närheten av att nudda sladden, trots att vem som helst annan hade rivit med sig sladden. Hon är dessutom helt ljudlös när hon rör sig. Som en katt.

Hon pratar. Högt, mycket och glatt när något kul händer. Vissa tror att hon morrar då, men inte ens icke-hundvana brukar ha problem med att förstå henne. Hon är extremt tydlig i sin kommunikation.

Hon flyr när jag kommer med regntäcken. Inte för att hon har något emot hundtäcken, det har hon absolut inte, men hon vet att täcken betyder dåligt väder. Ju tjockare och prassligare täcken, desto sämre väder.

Vill hon titta ut genom fönstret hos min mor så ställer hon sig allt som oftast på fönsterbrädan. Jag tror inte att det är allt för vanligt att 63cm höga hundar står på fönsterbrädan. Eller på soffans ryggstöd.

Enligt henne behöver hon i princip aldrig rastas. En perfekt dag för henne är: frukost, sova, långpromenad i skog, äta, sova, äta, sova, äta, kissa utanför dörren, sova. Min mor kallar henne "den rastningsfria hunden" eftersom hon allt som oftast försöker komma undan att gå ut, framförallt när hon vet att det bara är rastningsrunda som står på schemat.

Hon har säkert mer saker för sig, men det här var vad jag kom på nu.
 
Just det, Tinja spanar också ut genom fönstret! Sitter jag vid datorn, då parkerar hon sig vid sängen och stirrar på mig. Tittar jag på henne, då tittar ho på fönstret.
Då får jag så lov att gå och öppna fönstret på vid gavel så hon kan hoppa upp i sängen och sitta och titta ut :rofl:
 
Dvärgschnsuzern ska alltid torka av skägget mot soffan samtidigt som han grymtar som en gris efter varje måltid eller när skägget blivit blött.

Mamma Mu gör morgongnugg. Dvs ligger på rygg och sprattlar i spenaten och knorrar nöjt. Skönast verkar det vara när det är frost på backen.
 
Chewy lutar. Nar han vill folja med nagonstans men vet att han inte far ligger han mot vaggen pa 45 grader och ser allmant miserabel ut.
Han tycker om att sova under skrivbordet och da garna upp och ner med benen lutande mot skrivbordet.
Tuggben skall helst gnagas upp och ner med benet mellan framtassarna.
Och tydligen ar det ovanligt att han alskar morotter. Han tuggar dem inte bara utan ater upp allt. Han ater glatt en hel sack om skotarna glommer stanga dorren till foderrummet.
Och han delar garna med sig av det finaste han har till andra hundar, bade leksaker och mat. Aven till hundar han inte ens gillar levererar han gottigheter.
 
Dvärgschnsuzern ska alltid torka av skägget mot soffan samtidigt som han grymtar som en gris efter varje måltid eller när skägget blivit blött.

Mamma Mu gör morgongnugg. Dvs ligger på rygg och sprattlar i spenaten och knorrar nöjt. Skönast verkar det vara när det är frost på backen.
Så gör mina damer med - men på en matta inomhus. Morgongympa för att mjuka upp ryggen, för överkroppen är still medan bakkroppen gungas fram och tillbaka :D
 
Mini har dessutom den egenheten för sig att det torra vårgräset och även somargräset är oerhört lockande....för ryggsidan. Jag känner mig ofta som Gösta Ekman i filmen "Morrhår och ärtor" när jag helt plötsligt har en hund som släpas på rygg i kopplet bakom mig om jag går över gräs, för då har hon kastat sig ner och ska gnugga ryggen och fjolla sig :D
 
Mina hundar torkar sig också efter maten. Då går de och stryker sig fram och tillbaka mot soffan, verkligen gnuggar.

Min ena hund har sina bestämda platser där han äter större godisar/tuggben. Är de platserna upptagna/blockerade blir han väldigt bekymrad och vandrar runt med saken i munnen. Hos mina föräldrar t.ex. är det svårt att hitta rätt plats så där vandrar han en del med godisen i munnen.

Min tik äter inte bröd. Om hon får en bit pizza så äter hon fyllningen med inte brödet. Det blir alltså en triangel av bröd kvar, men bara någon mm tjock för att hon gnagt av allt på toppen.
 
Min hund älskar också att sola, och det bästa som finns är när jag solar, så ska hon ligga bredvid mig på min filt, på rygg. Ser sjukt roligt ut. Speciellt eftersom hon är lika stor som jag :D

Morötter är det bästa hon vet, hon har lärt sig att gå in i boxarna efter att jag har lagt dit kvällsfodret i krubborna och sno morötterna

Hon tror att hon är en liten hund och ska sitta i knät så fort hon får chansen. Sitter ofta i mitt knä när jag sitter, med sin rumpa i mitt knä och frambenen på golvet. I soffan ska hon helst ligga på en.. Hon väger 63kg..
 
Torka sig efter maten samt rulla i gräset, sanden, marken, snön etc. utomhus är dagliga ritualer som är mkt viktiga enligt Ascot. Sand eller lera uppskattas dock mindre av mig :cautious:.

När man blir trött så ska man sitta i knät, att man väger en si så där en 26 kg har ingen betydelse. Särskilt när vi är på kurs och har teori efter själva kursen så klättrar Ascot gärna upp i knät och kan gärna lägga huvudet på min ena axel - så gullig :love: men tungt haha.

Helst ska råaben ätas på den vita luddiga mattan hemma alternativt i sandhögen i skogsdungen på vår tomt - så antingen har man en smutsig matta, smutsig hund eller en små butter hund när han ombeds lägga sig på en handduk/i sin korg eller liknande för att smaska i sig benet :p.

Sen anser Ascot sig oövervinnerlig i vattnet, finns inga vågor han inte vill ge sig ut i, man kan bada oavsett hur havet går O_o
 
Zingos grej är disktrasor. Om man glömmer bort att lägga undan disktrasan så hittar man istället tusen bitar disktrasa i soffan :cautious:

Vilja älskar långt hår. Har man håret uppsåt i fläta, knut eller hästsvans så får man passa så att hon inte får tag i det, då gör det ont :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 771
Senast: ako
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 753
Senast: Lingon
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 711
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp