era inkomster resp. till hästen.

C

CarolineNSV

Tycker personligen det skulle vara intressant och höra vad ni har för inkomster, och hur mycket lägger ni på eran häst i månaden (beräknat 1 häst). Gärna ni som har eget stall (dvs ingen stallhyra) men även ni som hyr. För att jämföra om det är någon större skillnad?

Eftersom jag är sjukskriven får jag ut ca 6000kr/mån. Jag står i eget stall hos mina snälla farföräldrars gård. Jag får låna den andra bilen av pappa till stallet. (ca 4-5min resväg motorväg) (bor hemma, betalar ingenting där)
Och skulle det krisa med pengar, så finns min snälla kära pappa där och stöttar mig. Så det finns alltid lösning.
Dom största utgifterna är såklart BENSIN och strö! Då den ena hästen är ett monster på att skita ner hela boxen, men som tur är - den andra ren och prydlig. :)

Så hur mycket lägger ni ungefär?

Caroline
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: era inkomster resp. till hästen.

jo glömde tillägga. Tycker ni det är förjäkligt att jag har häst fast får in "så lite" pengar.
Min egen åsikt så hade jag aldrig skaffat hästar om jag inte hade haft min pappa och bonusmamma som stöttar mig 100% i detta.
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

Jag tjänar ca 1700 Euro/månad. Ungerfärliga summor.
Nu under sommaren har jag inte betalat någonting för att de går på sommarbete ännu.
Men när de kommer in betalar jag 100 Euro/månad i kollektivt stall. Det ingår allt och vi hjälps åt med det mesta. (har just flyttat dit).
Sen kommer ju skoningen in var 8:de vecka.
och försäkringen.
Långdraget sumerat: 200- 300 Euro. beror ju på om jag köper något i utrustning väg m.m.
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

Jag får ut ca 13300 kr varje månad just nu,enligt mitt lön i månaden,men fått bonus för väl utfört arbete, så det har blivit närmare 14 000 kr senaste två månaderna. Kommer även höja min lön minst 1000 kr nästa månad, då jag blir fast anställd, förhoppningsvis mer höjning.

Allt med hästen ligger väl på en 2500 kr med försäkring osv..
Jag har räkningar på ca 8 000 kr i månaden, med mat och bensin inräknat. så jag har ca 6 000 kr över till häst o annat just nu.

jag tycker det är lite för lite egentligen, speciellt nu när jag får punga ut ca 12 000 kr extra pga olycka med pållen. Men förhoppningsvis får jag en rejälare höjning på lönen nästa månad;)

Jag har levt ungefär som du, med väldigt lite pengar och häst förr, och jag skulle inte sätta mig där igen. det rä et himla knåpande och blir hästen sjuk är man åt råttorna.

Jag vet att dte är viktigt för folk att ha hästarna i sitt liv, jag är likadan, men att ha så lite som du har ut, tycker jag är riskabelt!
men har du nån du kan få hjälp av om det skulle hända nåt, så är det ju bättre!
Lycka till med allt!
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

Jag får in ca:12000kr månad och har 5 hästar (endast en som rids).

Kostnad ca:3600kr /månad (+ någon extra veterinärräkning ibland) Hästen som rids har en annan ryttare så där står jag enbart för försäkring.
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

Jag får 12-14000 i månaden och har hästen på en ridskola.

Hon kostar mig i runda slängar 2000:-/månad.
Hovslagare inräknad.

Eftersom min häst varit skadad rätt länge så har jag även slängt ut över 10000 (+ massa bensin ) sen maj :crazy:

jo glömde tillägga. Tycker ni det är förjäkligt att jag har häst fast får in "så lite" pengar.
Ja, det tycker jag - om man inte har någon som är villig att låna ut x antal tusen om det skulle krisa.
Hästen får ju aldrig bli lidande för att man inte har råd.!
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

Jag tjänar mellan 5000-9000 kr. (efter skatt)
Min häst kostar ca:
fullservice 3400
skoning 600
extra foder 150
inköp 300 (genomsnitt)
= ca 4500
Jag och min syrra delar på nästan allt.

Jag är ekonomisk och lägger i princip alla mina pengar på hästen, så jag är inte så orolig för min ekonomi. Jag är optimistisk. :D Trots att jag är timanställd och jobbar ungefär halvtid.
Men jag är bra på att spara och har alltid back-up (sparpengar samt föräldrar) om det behövs veterinär eller nåt extra.
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

Får ut lite olika beroende på hur mkt OB det varit den månaden etc. Men får ut någonstans kring 16 en normmånad, ta och ge 500 spänn upp/ner.

2 hästar i eget stall (etts vårfött fullblod, och en LÄTTFÖDD ponny) kostar utslaget per månad för fasta, beräknade kostnader ca 6500 kr.

Fördelat på:

Grovfoder: 2892,30

Strö (spån fbl, halm ponnyn, bädd båda två): 573,00

Kraftfoder: 444,24

Hovvård (ponnyn oskodd, fbl helskodd, ringskor och hela sulor fram, skor/verkar var 4:e vecka sommartid och var sjätte vintertid): 1416,67

Försäkringar (båda lågt försäkrade i liv, 15 resp 10 K, maxad vetvård): 534,00.

Övrigt: 828,69 (equiatriker, avmaskning, träckprov, tandkoll/fix, utslaget per mån)

Summa: 6688,89

Varav fbl del är: 4699,97
Och ponnyns del: 1988, 92

Sen tillkommer hästtransporten, lånet på den, sadellån, utrustning, stängsel etc etc. Men de täcks till viss del av att jag räknar med samma månadskostnad året om, men sommartid blir ju foder och strökostnaderna mindre (om än inte noll)
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

Som sagt :) Självklart har min pappa lovat hjälpa mig om det skulle vara något. Om det så gäller tusenlappar. Det är liksom överenskommelsen.

Annars skulle jag aldrig ens tänka tanken att ha häst. Nej nej, då skulle jag varken kunna äta sova eller leva. :D Då skulle det heller inte bli en njutning för mig att ha häst - bara oro.
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

jo glömde tillägga. Tycker ni det är förjäkligt att jag har häst fast får in "så lite" pengar.
Min egen åsikt så hade jag aldrig skaffat hästar om jag inte hade haft min pappa och bonusmamma som stöttar mig 100% i detta.

Nej, det tycker jag inte! Jag får in kanske 4 000 som det ser ut just nu, maken runt 16000. Vi har två barn och hus osv. Räkn. går på säkert 11 000. Lägger 300kr/mån i foder på två hästar(har eget hö), och sen tillkommer försäkringen på 280 kr för båda. (Travare, shettis.) Hovis går loss på 500 kr var 9e vecka. Utrustning och täcken osv byts när det behövs. Jag har ett sparkonto för oförutsedda utgifter som jag försöker hålla pengar på. Vi lever bra själva, barnen har kläder, den äldre går på ridskola med sin ponny varje vecka, vi klarar oss helt ok och mina hästar mår bra och är lyckliga. Jag har som du en möjlighet att låna av min far till veterinärräkningar(fick göra i våras), funkar också bra. Den skulden är betald. Skaffa ett sparkonto är mitt råd, annars tycker jag inte det verkar vara nåt problem, vad skulle det vara?
 
Senast ändrad:
Sv: era inkomster resp. till hästen.

jo jag har faktiskt ett sparkonto. känns bra att ha. Inga pengar man rör i onödan lixom :)
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

Vi har egen gård, nybyggt stall och ny ridbana (kostat mycket, så gratis boxplats kan jag inte säga att jag har). Jag har tre hästar. Den som kostar mest är halvblodet. Vi har inget eget foder, utan köper in allt.

Hö ca 1100:-/månad
Strö ca 250:-/månad
Betfor ca 50:-/månad
Hovslagare 400:-/månad (800:- varannan månad)
Försäkring ca 600:-/månad

totalt ca 2400:-/månad om inget oförutsett inträffar.

De andra två hästarna kostar något mindre i foder. Min unghäst har varit skadad mycket under våren, så där har vi lagt minst 10.000:- hittills. De andra två har tack & lov hållit sig friska under flera år...
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

jag får ca 14000 kr per månad o lägger väl ut 4-5000 kr på hästen per månad inkl allt:O
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

Har en arab och en shettis.
Jag är studerande och får ca 7500 kr i studiemedel plus lite arbete vid sidan om så har ca 8500 kr ut varje månad.
Har dessutom sambo som har ut ca 14000 kr varje månad.

Hästarna är installade i ett mycket förmånligt stall. De kostar mig allt som allt ca 3000 kr sammanlagt (för bägge hästarna).
Betalar stallhyra 500 kr/häst. Står själv för all foder, hösillage, spån mm.
Jag är väldigt tacksam att min sambo har förståelse för att mina hästar är viktiga för mig och kostar en hel del. vi har gemensam ekonomi och delar på allt från hushåll, hans bil (min är avbetald) till hästkostnader.

Jag tycker det är viktigtatt alltid ha en buffert. Det är jag som står för den i vårt hushåll då det är mina undanstoppade pengar sedan tidigare och pengar jag har fått från försäkringen för en gammal skada etc.

Tackar dessutom min gud föratt araben "skadades" förra året och inte i år (jobbade förra året) och att jag då hade en buffert och kunde betala. Visst har jag också föräldrar som jag vet hade ställt upp, men tycker det är viktigt att man kan betala för sig.
På hans operation (av hela tre ben...) gick hela min buffert och lite till.
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

Vi bor på egen gård, men köper in allt foder. Har två hästar (ett halvblod och ett varmblod) och de går månadsvis loss tillsammans på:

Hö: 1000:-
Halm: 300:-
Kraftfoder (betfor, havre, groov125, vitlöksgranulat): 500:-
Hovslagare: 500:-
Försäkringar: 500:-
Övrigt (träckprov, vaccinering, eventuella veterinärbesök, lån etc): 800:-

Totalt: 3600:-

Elen är försummbar. Sen försöker jag naturligtvis spara pengar som blir över varje månad för att bygga på bufferten.
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

får ut ca 2000 kr i månaden.

Stallhyra 1725kr..

Bor hemma så mamma betalar allt annat + tävlingar, träningar, skoning mm + halva stallhyran.
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

Jag får ut 18-19 000:- och hästarna kostar mig för tillfället ca 4 000:- per månad. På det kommer bensinkostnader, och får jag inte fölet sålt blir det förstås mer utgifter för hästarna.
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

Hejsan.Jag får 13700 kr i lön och har eget stall.Ett kallblod och en shettis.Kostnader:
Hö.450 kr
Foder.Ca 100 kr
spån.150kr
a1 försäk-250 kr
detta är för båda hästarna.Byggde nytt stall förra hösten-200000 kr.
Och sätter undan ca 600 kr/ mån om det skulle behövas akut.
Hovis 750 kr/ 6-7 vecka.Köper mer utrustning än vad det kostar att ha dom för tillfället, investerade i en ny klippmaskin bla..
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

Jag får in 9000 kr / mån + OB så om vi säger cirkus 10 000 kr / mån. Jag har eget stall och har just nu 4 st hästar (avelssto+föl, 1-årshingst och 6-åring).

Betalar inget för stallplats eller strö. Grovfoder betalar jag inget för heller, min sambo skördar själv.

Lite kraftfoder, mineraler och vitaminer köper jag.

Försäkringen går på ca 2500 kr/mån, men då är ALLA mina djur inräknade dvs 2 katter o 2 hundar + mina 4 hästar.

Skoningen tillkommer oxå.

Så jag lägger väl ca 4000-4500 kr/mån på mina hästar.
 
Sv: era inkomster resp. till hästen.

Får ut lite olika, men ca 10- 14000 beroende på hur mkt jag jobbar.

Har eget stall hemma med en travare och en shettis.

Lägger väl ut drygt 4000/ mån skulle jag tro.

Då går det till foder, massör, hovslagare, försäkring, veterinär, analyser, avmaskning osv i det oändliga kan det kännas som:grin:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är tolv år och under hela mitt liv har jag ridit ca. 3 år på ridskola, dock med ett uppehåll på några år. Min faster har egna hästar...
Svar
10
· Visningar
1 979
Senast: Gloria95
·
Hästmänniskan Frågar för en väninnas räkning här nu. Hon har precis blivit klar med renoveringen av ett mindre stall som finns hemma på hennes gård...
Svar
10
· Visningar
1 581
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 20 år, äger min treåring sedan han var 1,5 år. Jag har bott i Stockholm hela mitt liv men vill/måste jag ta det...
Svar
3
· Visningar
1 051
Senast: room101
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp