Era vinterridkläder!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mandaga
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 758
M

Mandaga

Vad har ni nu när det är kallt ut? :) Nu i vinter står ridskolan utan ridhus så tänkta "shoppa" på mellandagsrean, lite vinterridkläder:P
Jag letar efter:
*Fodrade ridbyxor alt. termobyxe
*Huva under ridhjälmen
Motivera, tipsa, och skicka bilder på vad ni har:P Tack och Bock för mig
Mandaga:D

Sv: Era vinterridkläder!

Idag när det var mellan -10 och -5 hade jag:
Underställsbyxor i funktionsmaterial, Jacson eller North66.
Underställströja, Craft, Anky eller Jacson.
Tröja, Vanlig swetshirt, Pikeur fleece eller stickat.
Ridbyxor, oftast Piekur.
Strumpor, ull från naturkompaniet.
Väst, mauntin horse.
Jacka, Kingsland bomber lätt fodrad men sammets insida.
Termobyxor, Mauntin horse.
Skor, Mauntin horse med stålhetta + ullsula.
Chaps, Dyon.
Mössa, Musto fleece.
Vantar, SMhandsken trav vantar helt:love::love::love:

jag köpte mig en ridoverall på hööks... jag är helnöjd..fryser aldrig!..sen att man kanske ser lite rolig ut i sin "babyoverall"..so what!:banana:...

istället för huva under hjälmen (som ju inte får plats om hjälmen passar dig) så föredrar jag Ear-bags. Om man fryser om hakan är det bättre med en jacka som har en rikigt hög krage. När det är riktigt kallt så har jag alltid ett par extra byxor oh en extra jacka som jag tar av precis innan jag sitter upp på hästen.

Ett par bra termobyxor ska vara så långa så att du kan ha resåren under stöveln och kunna böja på benen, de ska då inte lämna nedre delen av ryggen bar.

Jag kör med underställ och/eller sedan ett par fodrade ridbyxor från pikeur och antingen ullstrumpor eller dubbla

Jag har fodrade jodphurs, vanliga strumpor, och ridstrumpor i.
Men, den saken jag inte kan vara utan så här när det bli kallar än plusgrader, det är mina långa chaps från Mu*to :love: Dom är en räddare i nöden, man kan helt enkelt inte frysa i dem. Dessutom kan man sitta upp och rida i dem, och sen ta av sig dom under ridpasset, för det är både dragkejda och kardborre längs benen. Jag har inga långkalsonger under dem, det behövs inte.
Helt underbara, snubblar du över ett par sånna tycker jag absolut att du ska satsa!

Kerrits Sit Tight N' Warm är de varmaste ridbyxor jag någonsin har ägt. Det är omöjligt att frysa i dem!

Beroende på hur kallt det är har jag på mig vinterridvantar, underställströja, en eller två extra tjocktröjor (gärna en i fleece ovanför underställströjan), ullsockar, fleecefodrade chaps och såklart vinterjacka. Ullmössa p huvudet förutom när jag rider.

*kl*

Jag har haft en ridoverall från hööks, superskön. Tills jag satte säkerhetsvästen på insidan, så sprack ryggsömmen när overaller hakade upp sig och det blev för tajt...
Är nu på jakt efter hööks vinterset med jacka å byxa - såg dem i något reklamblad (finns i svart å brunt) men hittar dem inte på nätet! ska jag behöva ge mig iväg 16 mil för att köpa dem eller kan nån visa mig var de finns?

Jag har termoridbyxor från B*rjes. Dom är varma och goa men dom halkar ner lite när man går runt i dom..sköna att rida i ändå. hade dock gärna haft några med hängslen. egentligen gillar jag ofodrade skalbyxor bättre och tar hellre på mig mer under, men jag har inte hittat några skalisar som är skodda så man rider bra i dom. Under dom långkallingar efter väder, från supertunna till tjocka i fleece.

upptill har jag tunn underställströja, en tjockare i fleece och i värsta fall en helly hansen-tröja utanpå det, och en ofodrad skaljacka ytterst.
Har inte prövat att ha en "rånarluva" under hjälmen, brukar ha en buff vikt som ett pannband som skyddar öronen, men den kan man ju använda som huva om man vill.den är tunn nog att passa under min vanliga hjälm.blir jag för varm drar jag bara ner buffen runt halsen.

Det största problemet är händerna, brukar ha med mig några olika par vantar. underst ett par tunna fingervantar så mankan göra pilliga saker utan att frysa, och sen beror det på vad jag ska göra. rider gör jag helst i handskar, har ett par roeckl varmfodrade till det, annars är jag tumvantarnas vän och gillar mina tjocka hestravantar. Är det riktigt kallt har jag lovikkavantar med arméns skalhandskar utanpå. väldigt varmt men inte smidigt för fem öre.

På fötterna har jag oftast samma boots som på sommaren men lägger i sulor och har dubbla ullsockor. Är det för kallt för det blir det vandringskängor med samma sockor och sulor i, men dom funkar inte med stigbyglar.

Jag brukar inte frysa i stallet när jag har dom här kläderna på mig!

Termobyxor, tjock jacka, halsduk tre par strumpor och kängor. Jag kan knappt röra mig i det men mina hästar e lugna o snälla så det gör inget :)

Jag lever i mitt underställ & dubbla sockar, finns inget bättre nu när det är så svinigt kallt! :D

svarar mig själv...
Hööks hade sålt slut på setet med jacka å byxa. Gick på Granngården och de hade thermobyxor (minns inte märke nu) med hängslen (annars vägrar jag ha sånna) och hittade även en jacka från Mountain Horse som jag köpte plus ett par svarta skinnhandskar 3M.
Jackan kändes tunn så jag pylsade på mig underställ, fleecetröja å säkerthetsvästen - svettades hur mkt som helst! minus 10 grader. Har sen kört med underställ, tunn fleeceväst och jackan.
så det var ett stort plus att den var så pass varm och ändå lätt så man blir rörlig! Även ett bra yttertyg som man kan torka av sig med våt trasa efter stalltjänst så man kan få känna sig liiiite fräsch. Handskarna var kanonbra, varma, snygga och ffa bra passform. (låter som jag är jättefåfängd men jag ser alltid ut som ett dammonster sen jag mockat å fodrat och med alla andra kläder så har dammet fastnat och tillsist bildat 10 lager smuts på kläderna och man ser alltid extremt skitig och äcklig ut)

Under hjälmen har jag en sån där snygg hjälmmössa :p. Tunnt halkigt tyg uppe under hjälmen som sen blir en fleece"krage" vid öronen och ned över hals å nacke. knäpps med kardborre under hakan. Superskön!
Under täckbrallorna har jag endera bara underställsbyxor (långkalsonger typ) eller hellyhansenbyxor (sånna lurviga)

på fötterna vanliga strumpor, stickade sockar och ridstövlar från Mountain Horse eller ett par vanliga gummistövlar med grov sula - några nummer för stora (bara i stallet, ej ridning)

Jacka + byxor + handskar gick på 996:- Granngården.Fanns betydligt dyrare jackor i samma märke men denna duger gott åt mig :)

Senast ändrad av en moderator:

Brukar ha på mig såhär års:

Långkalsonger
Jeans alt. ridbyxor
Långa chaps Parlanti läderchaps eller Musto fodrade chaps
Polotröja
Fleecejacka
Dunjacka lr lumberjacka
Jodhpurs m. fårskinns sulor
Mössa
Handskar

Ska jag bara fodra, löshoppa m.m. så brukar jag slänga på mig ett par vindbyxor ist för jeans och chaps.

*kl

Vet någon om vinterridbyxorna från Hööks är bra? De med hängsen alltså, svarta helskodda och reflexpiping. Var och kollade på dem i förrgår men fanns ej i min stl, funderar på att beställa ett par om dom är bra.

*kl

Vet någon om vinterridbyxorna från Hööks är bra? De med hängsen alltså, svarta helskodda och reflexpiping. Var och kollade på dem i förrgår men fanns ej i min stl, funderar på att beställa ett par om dom är bra.

Jag har dessa och tycker att de är toppen. Dock stora i storleken! Jag har vanligtvis medium på allt men fick köpa dem i small.

Jag har dessa och tycker att de är toppen. Dock stora i storleken! Jag har vanligtvis medium på allt men fick köpa dem i small.

Jo, jag märkte det då jag provade M som jag normalt har ;) Då det gäller ridkläder måste jag alltid köpa en stl större än alla andra kläder, speciellt på byxor, men inte dessa tydligen...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 886
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken... 2
Svar
22
· Visningar
3 657
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 861
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma, min häst drar sina tänder mot boxväggen. Jag har en stark känsla att det beror på understimulans då hon är... 3 4 5
Svar
95
· Visningar
8 221
Senast: Rialavargen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka