Eran hunds dag

Klarar du dig pÄ 6 timmars sömn nÀr du jobbar natt???

Jag har jobbat mycket natt och brukar dÄ sova 8-16.30 för att ens ha en chans att kunna funka pÄ mitt krÀvande nattjobb (sjuksköterska pÄ akutmottagningen).

Klarar och klarar men det Àr ungefÀr sex timmar jag brukar sova, jag stÀller inget larm men brukar tyvÀrr vakna 14-15 rÀtt ofta. Har ju fÄtt gÄ upp och kissa valpen och det sitter i Àven om han numera inte har nÄgra problem att hÄlla sig.
Har jag jobbat mÄnga nÀtter, haft stressigt och allmÀnt slut sÄ kan jag ibland sova till 16-17. Jobbar pÄ demensboende och har haft en lite lugnare period pÄ natten, mÀrker att man blir tröttare nÀr det körigt och dÄ sover man mer.
 
GÄr upp ca 7.30. SlÀpper ut dem pÄ tomten och ger dem mat.
Kort morgonpromenad efter de har Àtit.
De sover pÄ kontoret nÀr vi jobbar till ca 12, dÄ tar vi ca 20 min lunchpromenad i skogen och sedan fÄr de springa o leka pÄ tomten samt söka torrfoder pÄ grÀsmattan.
Vid ca 12.45 Àr det jobb igen till kl 16.
Efter jobbet fÄr de en lÄngpromenad i skogen. Sen fÄr de vara ute pÄ tomten till ca kl 18.30 dÄ de fÄr kvÀllsmat. Kort kvÀllsrastning kl 19-20 nÄgon gÄng.
KvÀllskiss pÄ tomten runt 22 om de vill och orkar :D
 
VÄra hundars vardag ser olika ut beroende pÄ om min fru pluggar hemifrÄn, jag Àr ledig eller dom Àr med pÄ jobbet.

Men om jag tar en arbetsdag dÀr som följer med till jobbet som exempel kan det se ut sÄ hÀr.

5:30 vaknar och gÄr en liten svÀng runt huset för kiss/bajs.

5:45 frukost

6:30 snabbkiss innan vi cyklar till jobbet

NÄgon gÄng runt 12-13 gÄr vi lunchpromenad pÄ 45 minuter (har ingen fast lunchtid)

16:00 antingen snabbkiss innan vi cyklar hem, eller en promenad nÀr vi kommer hem pÄ 20-30 minuter

17:00 middag

NÄgon gÄng runt 20-21 snabbkissar vi om vi gÄtt en promenad tidigare eller sÄ gÄr vi en promenad pÄ 15-20 min om det bara blev en snabbkiss efter jobbet

21:30-22:00 sova

Just nu trÀnar och tÀvlar vi inget men tidigare var det ofta lÀngre trÀningstillfÀllen 1-2 dagar i veckan och korta trÀningspass hemma dÀr emellan. Den unga hunden leker mycket med leksaker inomhus och har en kompis pÄ jobbet hon leker mycket med.

PÄ helgerna eller lediga dagar blir det alltid minst en lÀngre promenad.

Sen Àr det Àven pÀlsvÄrd, kloklippning, tandvÄrd osv lite nÀr det passar
 
Jag kÀnner mig rÀtt lat nÀr jag lÀser hur mycket era hundar gör! Men jag upplever att min hund Àr nöjd sÄ jag har inte allt för dÄligt samvete.

Jag jobbar hemifrÄn, bor i stuga nu pÄ sommaren och Doris Àr 11 Är.

8.00 - jag stiger upp och sÀtter mig i soffan med datorn. Doris ligger ofta kvar i sÀngen och en stund innan hon flyttar sig till soffan. Hon Àr för det mesta helt ointresserad av att gÄ ut och kissa.

Ca kl 12 - jag tar lunch och vi tar första promenaden för dagen. Ofta 20-30 minuter. Sen viljar Doris i nÀrheten av mig medan jag jobbar. Ibland fÄr hon ett tuggben. Om det Àr fint vÀder kan hon ligga ute pÄ altanen.

16.45 - jag slutar jobba och pysslar ofta pÄ med nÄgot annat en stund, alternativt lagar och Àter middag eller vilar.

18-20 - dagens lÄngpromenad. Oftast 1-2 h men ibland blir det kortare. Doris Àr lös hela promenaden springer inte direkt nÄgot utan hÄller samma tempo som mig.

21 - efter promenaden fÄr Doris mat och sedan nÄgot tuggben som hon Àter i soffan brevid mig.

22.30 - Doris flyttar sig till sÀngen medan jag sitter kvar i soffan.

24 - jag fÄr och lÀgger mig. Om Doris ser vaken ut frÄgar jag om hon vill gÄ ut men det vill hon oftast inte.


SÄ oftast Àr hon bara ute tvÄ gÄnger per dag. Jag funderar pÄ om jag borde tvinga henne att gÄ ut och kissa oftare men tÀnker att en hund vÀl ÀndÄ kan fÄ bestÀmma över det sjÀlv? Ni fÄr gÀrna ha synpunkter pÄ det!

Doris skulle garanterat vilja byta ut ett par promenader mot trÀning men jag Àr lite lat. Blir lite trickstrÀning nÄgon gÄng per vecka och sÄ leker vi med leksak pÄ promenaderna sÄ kan bli lite tricks dÄ ocksÄ.
 
Jag kÀnner mig rÀtt lat nÀr jag lÀser hur mycket era hundar gör! Men jag upplever att min hund Àr nöjd sÄ jag har inte allt för dÄligt samvete.

Jag jobbar hemifrÄn, bor i stuga nu pÄ sommaren och Doris Àr 11 Är.

8.00 - jag stiger upp och sÀtter mig i soffan med datorn. Doris ligger ofta kvar i sÀngen och en stund innan hon flyttar sig till soffan. Hon Àr för det mesta helt ointresserad av att gÄ ut och kissa.

Ca kl 12 - jag tar lunch och vi tar första promenaden för dagen. Ofta 20-30 minuter. Sen viljar Doris i nÀrheten av mig medan jag jobbar. Ibland fÄr hon ett tuggben. Om det Àr fint vÀder kan hon ligga ute pÄ altanen.

16.45 - jag slutar jobba och pysslar ofta pÄ med nÄgot annat en stund, alternativt lagar och Àter middag eller vilar.

18-20 - dagens lÄngpromenad. Oftast 1-2 h men ibland blir det kortare. Doris Àr lös hela promenaden springer inte direkt nÄgot utan hÄller samma tempo som mig.

21 - efter promenaden fÄr Doris mat och sedan nÄgot tuggben som hon Àter i soffan brevid mig.

22.30 - Doris flyttar sig till sÀngen medan jag sitter kvar i soffan.

24 - jag fÄr och lÀgger mig. Om Doris ser vaken ut frÄgar jag om hon vill gÄ ut men det vill hon oftast inte.


SÄ oftast Àr hon bara ute tvÄ gÄnger per dag. Jag funderar pÄ om jag borde tvinga henne att gÄ ut och kissa oftare men tÀnker att en hund vÀl ÀndÄ kan fÄ bestÀmma över det sjÀlv? Ni fÄr gÀrna ha synpunkter pÄ det!

Doris skulle garanterat vilja byta ut ett par promenader mot trÀning men jag Àr lite lat. Blir lite trickstrÀning nÄgon gÄng per vecka och sÄ leker vi med leksak pÄ promenaderna sÄ kan bli lite tricks dÄ ocksÄ.
Om hon Àr 11 Är och nöjd hade jag inte oroat mig eller gjort nÄgra förÀndringar förrÀn hon behöver dra ner pÄ motionen pga Äldern :)
 
VÄra dagar ser olika ut beroende pÄ om jag jobbar frÄn kontoret eller hemifrÄn.

MÄndag - onsdag (jobbar frÄn kontoret)
- ca 7.30 promenad pÄ ca 30 min följt av frukost
- ca kl 8.30-16.00 pÄ hunddagis dÀr Ascot fÄr 2 promenader
- ca 16.30 lÄngpromenad pÄ 1-1,5 timme
- nÄgon gÄng mellan kl 18-19: middag
- NÄgon gÄng mellan 20-21, kvÀllspromenad pÄ ca 20 min

Torsdag - fredag (jobbat hemifrÄn)
- ca 8.30: antingen rastning + frukost om jag har det stressigt pÄ jobbet, annars promenad pÄ 45 min och sen frukost
- nÄgon gÄng mellan 11-14: antingen promenad pÄ 45 min om det bara blev rastning pÄ morgonen, eller rastning om det blev promenad pÄ morgonen
- ca 17 lÄngpromenad pÄ ca 1,5 timme
- nÄgon gÄng mellan 18-19: middag
- ca 22 kvÀllsrastning

Antingen torsdag eller fredag blir det oftast 30 min lydnadstrÀning eller nosaktivering av nÄgot slag.

Helgen
Först SOVMORGON :rofl: BÄde jag och Ascot gillar att sova ut sÄ innan 9.30 Àr vi inte vakna och vi gÄr ofta inte upp förrÀn kl 10.
- NÀr vi gÄr upp: antingen rastning direkt om jag vill Àta lÄngfrukost och dÄ fÄr Ascot sÄklart ocksÄ frukost, annars gÄr vi ut direkt pÄ ca 45-60 min promenad, följt av frukost dÀrefter
- NÄgon gÄng under dagen 2-3 timmars lÄngpromenad alternativ typ 2 timmars lÄngpromenad plus trÀning av nÄgot slag (uppletande, apportering, spÄr, lydnad).

Sen har vi ibland helgdagar dÀr lÀngsta promenad blir 60 min av olika anledningar.
 
Senast Àndrad:
Just nu Àr det inga direkt fasta tider.
Upp runt 9 och ut och kissa, varav valpen fÄr vara sjÀlv inne en stund medan jag fixar i stallet 20 - 30 minuter och den andra hunden följer med om hon har stigit upp.
TrÀnar och anvÀnder frukosten som belöning.
Vi trÀnar ofta ett par gÄnger till under dagen, dörren till trÀdgÄrden stÄr öppen om det inte regnar.
Vid 14-15 Äker vi ivÀg och Àr borta 1-2 h. GÄr en runda och trÀnar under promenaden, vi har börjat med enklare uppletande med valpen, annars trÀnar vi det vi fokuserar pÄ under veckan. Beroende pÄ dagsform stannar den vuxna hunden hemma.
Hem och ta det lugnt, sedan med ut till stallet upptill en timme.

NÄgra dagar i veckan Àr vi borta halva dagar.
Idag var vi tex i Malmö 4h och ute hela tiden med mycket miljötrÀning.
Hon hade fortfarande myror i benen efter att vi vilat middag nÀr vi kommit hem. SÄ vi Äkte ivÀg och gick en timme, vi gjorde Àven nÄgra enklare uppletanden.

Nu sover hon gott.
 
Eh. NÀr jag Àr ledig:
Vi gÄr upp nÀr vi kÀnner för det. Jag dricker kaffe och vaknar till under nÄn timme. Ammo brukar spana pÄ fula grannar under tiden eller sova i sÀng/soffa under tiden.
GÄr ut pÄ en promenad, oftast i 1-1,5h (lös), nÀr vi kommer hem fÄr han frukost, sen ligger han och snarkar alt retar katten alt spanar pÄ fult folk frÄn balkongen igen. Ibland kör vi lite lydnad eller trÀffar nÄn hundkompis pÄ dagen med.
Sen brukar det bli nÄn kissrunda + minst 40 min lösrunda till om dagen. Det blir automatisk lite "trÀning" pÄ promenaderna iom att han gÄr lös, sÄ lite fritt följ/lÀggande pÄ avstÄnd eller leta boll typ.


Arbetar jag sÄ Àr det ungefÀr samma första dagen men med tillÀgget att vi gÄr 50 min lösrunda till bussen till jobbet, sen Àr han med mig pÄ natten och sen tar vi samma promenad frÄn bussen och hem pÄ morgonen. Sen Àr det rinse and repeat med busspromenaden morgon och kvÀll mellan mina nattpass (blir ca 6km löspromenad om dagen) + ev 5 min kiss nÀr vi gÄr upp pÄ em.
Dagen jag gÄr av nattpass sÄ brukar vi bara ta morgonrundan frÄn bussen och sen bara ta kissrundor pga att jag Àr en lat jÀvel.
Att det funkar med sÄ lite trÀning Àr för att han 1. fÄr springa av sig lös ordentligt var dag 2. Àr snart 7,5 sÄ han har accepterat ett chillare liv (men Àr lika psycho om man vill hitta pÄ nÄtt som vanligt).

Edit: Han fÄr middag pÄ jobbet allt som oftast och nÀr jag kommer ihÄg det nÀr vi Àr lediga.
 
KÀnns inte som att vi gör sÄ mycket, men har utrymme för att trappa upp nÀr jag kÀnner att det Àr lÀge för det. Hon fÄr frukost i grÀset pÄ morgonen och resten av givan fÄr hon under trÀning eller i grÀset under promenaderna.

Varje dag börjar med 30-40 minuter med matte dĂ€r rastning, specialsök och lek ingĂ„r. Sen Ă€r det chill fram till lunch. TrĂ€nar mycket struktur inomhus vilket tar pĂ„ unghundshjĂ€rnan ocksĂ„. Ibland gĂ„r vi promenad ca 1 timme och ibland kör vi ett lydnadspass + rastning. NĂ€sta utgĂ„ng sker vid 15-tiden och dĂ„ kör vi oftast rastning + ett lydnadspass. Alternativt gĂ„r och jagar hundmöten för att trĂ€na pĂ„ det 😄 Efter jobbet Ă„ker vi ibland och spĂ„rar eller till klubben pĂ„ kvĂ€llen. Sista rasten vid 21 och dĂ„ Ă€r det en 10-minutare bara. PĂ„ helgerna försöker jag fĂ„ till sĂ„ hon fĂ„r gĂ„ i skog och mark, vill ocksĂ„ att hon ska fĂ„ ta ut sig ordentligt fysiskt nĂ„gra gĂ„nger i veckan. NĂ„gra gĂ„nger i mĂ„naden kör vi lydnad och skydd ihop med trĂ€ningsvĂ€nner. Eller Ă„ker till nya stĂ€llen för miljötrĂ€ning.
 
Vi har lite olika rutiner beroende pÄ om jag jobbar hemifrÄn eller pÄ jobbet. Just nu blir det frÀmst hemifrÄn.

06.10. Frukost (att rasta innan Frukost gör att de bara stressar pÄ promenaden för att komma hem och Àta.
06.20 ca 20 min rastningsrunda.
7.15 lÀmna hos daghusse (han har enbart mina hundar) om jag Äker in till stan. Han gÄr 2-3 timmars promenad pÄ fm med frÀmst lösa hundar och en kort rastning pÄ em. Vet ej exakt nÀr dock.
Ca 11.30 rastar jag hundarna 20-30 min om jag jobbar hemifrÄn.
12.30. Vid fint vÀder fÄr hundarna ofta vara 2-3 timmar i hundgÄrden om jag jobbar hemifrÄn.
Ca kl. 16 slutar jag jobba och hÀmtar hundarna hos daghusse eller rastar dem en kort svÀng om jag jobbat hemma.
17.00 Middag för hundarna.
Ca 19.00 TrÀning och/eller promenad.
Ca.22.00. Lite kvÀllstugg och en kort rastning.

I nödfall fÄr de kissa/bajsa i trÀdgÄrden men helst vill vi inte att den anvÀnds som "toalett".
 
Vi har inte sĂ„ uppstyrt 😅 UngefĂ€r som nedan nĂ€r vi jobbar.
Vaknar vid 05-06, frukost och rastning
Lunch promenad/trÀning 30-40min
16-17-tiden rastning
20-tiden trĂ€ning fram tills vi Ă€r nöjda. Kan bli en 30min eller 3 timmar đŸ€·â€â™€ïž
Mat, rasta, sova.

PÄ lediga dagar Àr vi oftast ute och jobbar hela dagarna och dÄ Àr hundarna med.

Det enda fasta vi har eg Ă€r trĂ€ningen som börjar dĂ€r vid 20.00 varje dag, för dĂ„ sover mĂ€nniskobarnen 😄
 
Vaknar nÀr vi kÀnner för det, ligger ofta kvar nÄn timme och morgonmyser.
SlÀpper ut Viktor pÄ tomten för kiss och undersöka vad som hÀnt under natten.
Viktor slukar sin frukost medan jag Àter frukost i lugn och ro.
Promenad pÄ runt 1 timme.
Hur dagen sen ser ut Àr vÀldigt olika. Ibland Àr vi bara hemma, ibland trÀning, ibland fika med en kompis, ibland undersöka nytt stÀlle osv.
Är vi bara hemma blir det 20-60 minuter promenad nĂ„ngĂ„ng mellan 16-18.
Viktor frÄn middag vid 18 om vi Àr hemma.
Ibland Àr det trÀning pÄ dagen, ibland pÄ kvÀllen.
KvÀllskiss pÄ tomten innan lÀggdags som brukar vara runt 23.

Vi gör det vi kÀnner för nÀr vi kÀnner för det. Viktor Àr i stort sett alltid med mig sÄ vÄra dagar ser olika ut.

Edit: Viktor har fri tillgÄng till tomten, nÀr vÀdret tillÄter stÄr dörren öppen frÄn morgon till kvÀll. Annars slÀpps han ut flera gÄnger om dagen.
 
🙈 HĂ€r Ă€r det dĂ„ligt med rutinerna, vardagar gĂ„r jag upp 5:45, sen tvingar jag ut Ville senast 6:30 pĂ„ kort promenad och mat för att jag ska hinna till jobbet. Sen beror det pĂ„ hur dottern jobbar (men hon flyttar 1 okt.) Antingen gĂ„r hon ut med honom, sĂ€tter honom i hundgĂ„rden eller att han Ă€r inne. Är alla borta kommer ibland en kompis och gĂ„r ut med Ville eller sĂ„ Ă„ker maken hem frĂ„n jobbet pĂ„ rasten och har ut honom.

Senast 16:30 Är maken hemma frĂ„n jobbet och brukar dĂ„ pĂ„ promenad, jag Ă€r hemma runt 18, beroende pĂ„ livet sĂ„ brukar jag trĂ€na nĂ„got med honom. Runt 22:00 Är sista kvĂ€llsrastningen och sen sover vi. :)
 
Jag kÀnner mig rÀtt lat nÀr jag lÀser hur mycket era hundar gör! Men jag upplever att min hund Àr nöjd sÄ jag har inte allt för dÄligt samvete.

Jag jobbar hemifrÄn, bor i stuga nu pÄ sommaren och Doris Àr 11 Är.

8.00 - jag stiger upp och sÀtter mig i soffan med datorn. Doris ligger ofta kvar i sÀngen och en stund innan hon flyttar sig till soffan. Hon Àr för det mesta helt ointresserad av att gÄ ut och kissa.

Ca kl 12 - jag tar lunch och vi tar första promenaden för dagen. Ofta 20-30 minuter. Sen viljar Doris i nÀrheten av mig medan jag jobbar. Ibland fÄr hon ett tuggben. Om det Àr fint vÀder kan hon ligga ute pÄ altanen.

16.45 - jag slutar jobba och pysslar ofta pÄ med nÄgot annat en stund, alternativt lagar och Àter middag eller vilar.

18-20 - dagens lÄngpromenad. Oftast 1-2 h men ibland blir det kortare. Doris Àr lös hela promenaden springer inte direkt nÄgot utan hÄller samma tempo som mig.

21 - efter promenaden fÄr Doris mat och sedan nÄgot tuggben som hon Àter i soffan brevid mig.

22.30 - Doris flyttar sig till sÀngen medan jag sitter kvar i soffan.

24 - jag fÄr och lÀgger mig. Om Doris ser vaken ut frÄgar jag om hon vill gÄ ut men det vill hon oftast inte.


SÄ oftast Àr hon bara ute tvÄ gÄnger per dag. Jag funderar pÄ om jag borde tvinga henne att gÄ ut och kissa oftare men tÀnker att en hund vÀl ÀndÄ kan fÄ bestÀmma över det sjÀlv? Ni fÄr gÀrna ha synpunkter pÄ det!

Doris skulle garanterat vilja byta ut ett par promenader mot trÀning men jag Àr lite lat. Blir lite trickstrÀning nÄgon gÄng per vecka och sÄ leker vi med leksak pÄ promenaderna sÄ kan bli lite tricks dÄ ocksÄ.
Jag hade nog sett till att hon kissade pÄ morgonen. Kissar hon inte förens kl 12 dÄ om jag förstÄr rÀtt?? Skulle oroat mig för urinvÀgsinfektion och liknande.

Samt att jag hade sett till att hon kissar inför natten.
 
NÀr vi jobbar sÄ stiger jag upp 5 och hundarna fÄr mat, slÀpps ut för rastning och sen fÄr de gÄ till hundgÄrden. Vi kommer hem lite olika tider pÄ em men dÄ rastas de och kommer in. Middag runt 19 och rastning, lite olika hur lÀnge. SlÀpps ut för kvÀllskiss just innan vi lÀgger oss.

Helgerna Àr mer flytande, men de vill alltid ha middag kl 19. Helst redan 18.10. :rofl:
 
Vi gÄr en kortare runda vid frukost och lunch, sen gÄr vi lÄngpromenad och trÀnar innan middagstid, sen kortare runda igen pÄ kvÀllen. Matar typ varannan dag dÄ han har fri tillgÄng till mat och nÀstan aldrig hinner Àta upp sin mat innan jag fyller pÄ igen. VÀldigt okomplicerat. :p
 
Har en fem mÄnaders valp och sambon Àr hemma pÄ heltid just nu.
Deras dag nÀr jag jobbar ungefÀr ut sÄ hÀr...

Ca 5-7 en snabbis rastning i trÀdgÄrden.
Somnar om i sÀngen eller i soffan och sover till allt mellan 9-12 (morgontrött valp)
Rastning med promenad och lek och sen mat.
Vila/pyssla hemma fram till ca 14 för rastning och mat.
Ca 18 dagens lÄngpromenad nÀr r jag kommit hem, ngn form av trÀning.
20 kvÀllsmat och mys i soffan.
23 lÀggdags för alla!

Är jag ledig kör vi gĂ€rna en lĂ€ngre promenad eller miljötrĂ€ning mitt pĂ„ dagen.
 
Jag hade nog sett till att hon kissade pÄ morgonen. Kissar hon inte förens kl 12 dÄ om jag förstÄr rÀtt?? Skulle oroat mig för urinvÀgsinfektion och liknande.

Samt att jag hade sett till att hon kissar inför natten.

Ja precis, hon gÄr ut först vid 12.

Jag har funderat pÄ om jag borde tvinga ut henne pÄ morgonen men jag har inte hittat nÄgot som visar att det kan vara skadligt att dröja sÄ lÀnge med att kissa. Och hon vill verkligen inte gÄ ut pÄ morgonen, om jag tjatar pÄ henne sÄ att hon gÄr ut sÄ lÀgger hon sig bara pÄ altanen.
 
Ja precis, hon gÄr ut först vid 12.

Jag har funderat pÄ om jag borde tvinga ut henne pÄ morgonen men jag har inte hittat nÄgot som visar att det kan vara skadligt att dröja sÄ lÀnge med att kissa. Och hon vill verkligen inte gÄ ut pÄ morgonen, om jag tjatar pÄ henne sÄ att hon gÄr ut sÄ lÀgger hon sig bara pÄ altanen.
Jag har ocksÄ en hund som gÀrna stiger upp 12 och vet flera hundar som Àr sÄ.
Nu fÄr valpen oftast upp henne, men innan nÀr jag jobbade sÄ fick jag upp henne varav hon sprang och la sig sÄ fort jag vÀnde ryggen till. :sleep:
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trÄdar

HundhÀlsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik pÄ ca 2 Är) som sedan hon var ca 3 mÄnader uppvisat symptom pÄ allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 122
Senast: Sandora
·
G
Övr. Katt HUNDENS DAGBOK: 07.00 - Tjohoo, en promenad. Det Ă€r det bĂ€sta som finns! 08.00 - Tjohoo, hundmat. Det Ă€r det bĂ€sta som finns...
Svar
3
· Visningar
949
Senast: Modig_Korn
·
P
Övr. Hund Hur mycket motionerar ni er hund varje dag? Vad brukar ni hitta pĂ„? hur mĂ„nga gĂ„nger gĂ„r ni? Hur lĂ„ng tid? Vad har ni för ras? SĂ„ hĂ€r...
2
Svar
21
· Visningar
1 972
Senast: Annielee
·
S
Övr. Hund Är lite nyfiken pĂ„ hur mkt era hundar aktiveras, hur ofta de fĂ„r foder, vad ni har för raser osv????? Kan vĂ€l börja med vĂ„ra... Vi har...
2
Svar
27
· Visningar
2 517
Senast: Milosari
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • Göra inlĂ€gg med mobilen
Tillbaka
Upp