Eran hunds dag

Vi brukar turas om att jobba hemifrån.
Vardagarna ser i allmänhet ut så här för hunden:

Jag stiger upp kl 7. (Brukar börja jobba 8).
Hunden brukar snarka till ca 8/8:30. Om husse inte är bortrest tar husse ut hunden på en ca 20 min runda innan husse cyklar till jobbet.

Efter morgonrundan är det frukost.

När hunden är klar med frukosten brukar han komma upp till arbetsrummet där jag sitter och knattrar på datorn. Då lägger han sig ner och sover till lunch.

Ca 12 brukar jag ta lunchpaus och han stiger upp och håller mig sällskap.
Vi brukar försöka hinna en kortare kissrunda också.

Efter lunch är det dags för sovskift 2, som håller på till ca 16-17 beroende på hur mycket jag har att göra.

När jag jobbat klart går vi ut i ca 45 minuter.

Kl 18-19 äter hunden middag.

På kvällarna är han med när vi håller på med hushållssysslor eller tittar på tv, läser osv.

Sista rundan kring kl 22 och sen läggdags ca kl 23.
 
Ja precis, hon går ut först vid 12.

Jag har funderat på om jag borde tvinga ut henne på morgonen men jag har inte hittat något som visar att det kan vara skadligt att dröja så länge med att kissa. Och hon vill verkligen inte gå ut på morgonen, om jag tjatar på henne så att hon går ut så lägger hon sig bara på altanen.
Men hon gick inte ut på kvällskiss heller? Jag hade nog försökt att få till mer kissade faktiskt! Ta på koppel och gå ut?
 
Vi går en kortare runda vid frukost och lunch, sen går vi långpromenad och tränar innan middagstid, sen kortare runda igen på kvällen. Matar typ varannan dag då han har fri tillgång till mat och nästan aldrig hinner äta upp sin mat innan jag fyller på igen. Väldigt okomplicerat. :p

Har du bara en hund nu?

Du behöver så klart inte svara om du inte vill :)
 
Har du bara en hund nu?

Du behöver så klart inte svara om du inte vill :)

Tonto och Floki har inte gått att ha tillsammans inne sedan Floki var typ 7 månader, fungerade ok utomhus men det var alltid en oro att man skulle komma hem till en död hund om dom skulle ta sig igenom dörrar och grindar.

När jag flyttade in till stan så frågade min pappa om han kunde få ha Tonto då hans hund precis gått bort. Så jag äger fortfarande Tonto men han bor hos mina föräldrar med stor tomt att härja i! Ibland byter vi hund med så att jag får ha Tonto hos mig. ❤️ Det är ju bara 30 min med bilen så det är lätt att hälsa på.
 
Tonto och Floki har inte gått att ha tillsammans inne sedan Floki var typ 7 månader, fungerade ok utomhus men det var alltid en oro att man skulle komma hem till en död hund om dom skulle ta sig igenom dörrar och grindar.

När jag flyttade in till stan så frågade min pappa om han kunde få ha Tonto då hans hund precis gått bort. Så jag äger fortfarande Tonto men han bor hos mina föräldrar med stor tomt att härja i! Ibland byter vi hund med så att jag får ha Tonto hos mig. ❤️ Det är ju bara 30 min med bilen så det är lätt att hälsa på.

Men vilken toppenlösning ändå ♥️
Det är ju så tråkigt med hundar som inte går ihop, men ibland bara är det ju så. Jag förstår verkligen oron om att något allvarligt skulle hända!
 
Men vilken toppenlösning ändå ♥️
Det är ju så tråkigt med hundar som inte går ihop, men ibland bara är det ju så. Jag förstår verkligen oron om att något allvarligt skulle hända!

Ja Tonto går ju inte ihop med någon egentligen, kanske en tik, men skulle aldrig chansa på det heller.

Dom slogs ju bara en gång som tur var, eller Tonto flög på Floki när han var ca. 7 månader. Efter det vågade jag inte ha dom tillsammans och har dom varit ifrån varandra en dag eller liknande så morrar dom båda på varandra. Men det går att gå promenader tillsammans ute, men nej, ingen av dom mådde bra av att hela tiden behöva gå på spänn. Floki var rädd och Tonto vaktade allt hela tiden.

Sen så blev min pappa väldigt olycklig utan hund, så att Tonto fick bli "hans" är perfekt. Han jobbar hemifrån, har stor trädgård med staket och verkligen avgudar Tonto och Tonto är hans skugga.

Blir också enklare för mig när jag ska köpa hund i framtiden och inte behöver utgå ifrån hanhunds-aggressiv hund i hemmet. Tonto är snart 8 år gammal men beter sig som att han vore 3 år, ingen tror att han är senior, så han kommer nog överleva oss alla. :rofl:
 
Slyngelns (isländsk fårhund som har ett "riktigt" namn också :)) vardagar ser ut såhär:

Vaknar och går upp ca 6.30 - 7 (skulle gäääärna sova längre, han är morgontrött!)
Följer med ut i stallet för morgonsysslor och utsläpp av hästar vid 7 - 7.15. Då går han lös på gården, kissar o eventuellt bajsar det han behöver, får lite frukost "utslängd" på stallgolvet så han får leta lite (och därmed tar sig tid att tugga!). Beroende på hur min jobbmorgon ser ut så går vi också en längre eller kortare promenad och/eller mockar stallet innan vi går in mellan 8 och 9 och jag börjar arbetsdagen.
Vid 12 - 12.30 tar vi lunchpaus, jag gör det som eventuellt är kvar att göra i stallet (mockning, höpåsar) och så tar vi en runda i skogen. Längden beror lite på tillgänlig tid och hur lång promenad vi hann på morgonen. Och så går vi in o äter lunch innan jag jobbar eftermiddags passet fram till 17 - 17.30. Då blir det någon sorts promenad igen, stallsysslor, jag rider någon häst och pysslar med annat på gården fram till 19.30 - 20 då vi går in o äter middag.
Efter 21 går vi ut igen och kvällsfodrar hästar och går en kissrunda.

Dagar som vi har tid kanske vi åker iväg för någon utflykt - det har blivit en del bad i sommar (som Slyngeln äääälskar), vi är på en del hästtävlingar, åker o hälsar på Slyngelns uppfödare ibland, tar en springrunda vid havet etc. etc.
 
06:15: Morgonpromenad, 20-30 min
7:30: Lämnas ensam hemma. Sover alltid.
12:00 Snabb lunchkiss, 5 min.
13:00-17:00 Håller ställningarna på hemmakontoret. Sover oftast.
Efter arbetsdagens slut: Långpromenad eller träning 1-2h.
Sen äter han middag och hänger med familjen.
22:00 Snabb kvällskiss, 5 min.
Sleep, repeat. 🤠
 
06:15: Morgonpromenad, 20-30 min
7:30: Lämnas ensam hemma. Sover alltid.
12:00 Snabb lunchkiss, 5 min.
13:00-17:00 Håller ställningarna på hemmakontoret. Sover oftast.
Efter arbetsdagens slut: Långpromenad eller träning 1-2h.
Sen äter han middag och hänger med familjen.
22:00 Snabb kvällskiss, 5 min.
Sleep, repeat. 🤠

Bara av ren nyfikenhet, vad har du för ras?
 
Just det, väldigt intressant om ni skriver ras o ålder också som många av er redan gjort 😄
Min är en 8 årig Whippet tik, som verkar nöjd med den dos aktivitet hon får ☺️
 
07.00 går vi upp
07.30 promenad 20-40 min
11-12 promenad 1-1,5 tim
15-16 promenad med någon form av träning 1-2 tim
17-18 mat
21-22 kvällskiss

Sen är det de dagar jag ska jobba på kontoret då går vi upp 04 😉
Så går de promenad 08 och 15 hos min mor

Helgen har vi sovmorgon och kanske åker till stugan 🙂 kan bli en långpromenad eller två per dag

6årig DSG tik
 
Lite olika om jag har lektion eller inte, men våra dagar är inte så uppstyrda och ibland blir det lite mindre gjort pga hur jag mår, men Tilda (11, 5 mån whippet) verkar nöjd ändå.
Lektionsdagar:
Uppe vid halv 8, rastning utanför tomten och frukost.
Eventuellt en kiss innan lektionen startar kl 9.
Tilda brukar sen sova fram tills den är slut, då blir det lunch och sen rastning eller promenad (bra dagar 5-6 km, dåliga dagar 2-3 km) med lösspring ibland.
Kaffe på em hos mamma och då får tilda umgås med dom andra hundarna.
Om bara rastning efter lunch blir promenad efter kaffet. Annars rastning på vägen hem.
Kortare promenad vid halv 7 (1-3 km).
Middag för tilda.
Rastning innan sängdags vid 22-23.
Där emellan under dagen får hon tuggben, vi kastar lite boll, kampar lite, tränar lite trix nästan varje dag, aktivitetsbollen blir påfylld eller en kartong/pappåse med godis.

Har jag inte lektion så blir det promenad med dom andra hundarna på fm vid halv 10 oftast, och kaffe eller lunch hos mamma efteråt, I övrigt ser dagen ganska lika ut. Ibland går vi själva och ibland med sällskap på halv 7 promenaden.

Just nu har vi dessutom börjat nosework kurs varje tisdag i ytterligare 5 veckor, så nu blir det träning på det också ett par timmar varje tisdag. + enstaka kortare kurs på helgen ibland.
 
Dvärgschnauzertik 10 år

Morgonpromenad 15min vid 03.30-04, sen frukost, jag börjar jobba vid 05.

Sambon går ut en timme vid kl 7, blir väl ca 4-5km, sen åker han och jobbar.

Jag kommer hem vid 11, då blir det en prom på ca 20min.

Sen är det lite olika från dag till dag vad vi gör på em, men vi tränar en hel del. Vissa dagar är det lydnad eller rally eller spår eller uppletande eller vilodag/hemma-rehabdag.

Runt 17-tiden en halvlång promenad, typ 3km oftast i skog, sen mat.

Vid 20 sista promenaden, kiss och bajsrunda.

Dom superlånga promenaderna har vi lagt på hyllan och delar upp dom under dagen, beroende på vad vi tränar, hon har artros i ryggen, så dagarna/veckorna planeras lite vad vi gör/gjort. Och hon gillar mer att träna än att gå långpromenader.

Hon är tävlad i lydnad, bruks och nu på äldre dar tävlas hon i rally.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 101
Senast: Sandora
·
G
Övr. Katt HUNDENS DAGBOK: 07.00 - Tjohoo, en promenad. Det är det bästa som finns! 08.00 - Tjohoo, hundmat. Det är det bästa som finns...
Svar
3
· Visningar
947
Senast: Modig_Korn
·
P
Övr. Hund Hur mycket motionerar ni er hund varje dag? Vad brukar ni hitta på? hur många gånger går ni? Hur lång tid? Vad har ni för ras? Så här...
2
Svar
21
· Visningar
1 964
Senast: Annielee
·
S
Övr. Hund Är lite nyfiken på hur mkt era hundar aktiveras, hur ofta de får foder, vad ni har för raser osv????? Kan väl börja med våra... Vi har...
2
Svar
27
· Visningar
2 500
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp