Erfarenhet av elcyklar

Vilken erfarenhet av elcyklar har du?

  • Har en elcykel; nöjd.

    Röster: 16 24,2%
  • Har provkört, vill ha en.

    Röster: 6 9,1%
  • Har ingen egen, men känner de som har.

    Röster: 19 28,8%
  • Har haft elcykel; missnöjd.

    Röster: 2 3,0%
  • Har ingen erfarenhet.

    Röster: 23 34,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    66
Jag har funderat på en sån. Har 1,5 mil till jobbet, så avståndet funkar ju. Det är mest att 40% är på 80/90-väg utan vägren och jag hatar att vara ivägen. Har inte samma "skiteriallaandrabarajagkommerfram-känsla" som cyklisterna där har.
Kanske en ihopvikbar så kan jag cykla till jobbet och åka buss hem.
 
Vi har en lådcykel med el, utan tvekan ett av våra bästa köp! Används i 1a hand till och från förskolan, men även för storhandling tex. Jättesmidigt, allt får plats. Den är dock rätt otymplig och går inte in i cykelförrådet hemma, plus att batteriet är svinigt tungt. På så sätt hade det varit bättre med en vanlig elcykel och kärra bak, men då får å andra sidan inte lika mycket plats.
 
Mamma och styvfar har varsin, lite inne på om jag skulle skaffa mig en egen, provcyklade lite när vi var på Visingsö, men kan inte kalla det en riktigt provcykling då min kropp inte ville vara med som jag ville.

Det är väl så just nu att man får något avdrag om man köper en elcykel, minns inte den exakta summan nu. Men funderat lite på det, vore lite billigare än att ta bilen.
 
Mamma och styvfar har varsin, lite inne på om jag skulle skaffa mig en egen, provcyklade lite när vi var på Visingsö, men kan inte kalla det en riktigt provcykling då min kropp inte ville vara med som jag ville.

Det är väl så just nu att man får något avdrag om man köper en elcykel, minns inte den exakta summan nu. Men funderat lite på det, vore lite billigare än att ta bilen.
Du får tillbaka 25% av inköpspriset, men max 10 000. Så länge bidraget räcker.
 
Du får tillbaka 25% av inköpspriset, men max 10 000. Så länge bidraget räcker.
Har för mig mamma och styvfar fick ett fast pris, men det var ju ett tag sedan de köpte, så kan ju ha ändrat sig tills nu. Är ej säker på att jag en kommer köpa en i alla fall, har ingen användning av en just nu ändå.
 
Har för mig mamma och styvfar fick ett fast pris, men det var ju ett tag sedan de köpte, så kan ju ha ändrat sig tills nu. Är ej säker på att jag en kommer köpa en i alla fall, har ingen användning av en just nu ändå.
Isåfall var det kanske någon kampanj hos handlaren? Elcykel(/-fordons)premien ansöker en om hos Naturvårdsverket och får ut i efterhand, efter att först ha lagt ut hela summan vid inköpet.
 
Isåfall var det kanske någon kampanj hos handlaren? Elcykel(/-fordons)premien ansöker en om hos Naturvårdsverket och får ut i efterhand, efter att först ha lagt ut hela summan vid inköpet.
Kan ha varit så, kan även vara att jag fått det om bakfoten, just nu är jag för trött för att orka engagera mig ordentliget (huvudet känns som ett tungt klot och ögonlocken känns tunga dom med), mer än att konstatera att jag vet att de äger sådana cyklar och fick något slags avdrag för dom, typ... vet inte vad man ska skriva faktiskt.... :/
 
Jag har provat min svågers och vill gärna skaffa en jag med. Jag åker inte så långa sträckor men vi bor uppe på en höjd så det är alltid uppför när man ska hem, rejält uppför. Svetten rinner bokstavligt på en när man cyklat. Det förtar ju lite...

Min svågar sa att det var bättre att ha batteriet centralt på cykeln än under pakethållaren. Minns inte varför. Är det något ni hört också?
 
Jag har provat min svågers och vill gärna skaffa en jag med. Jag åker inte så långa sträckor men vi bor uppe på en höjd så det är alltid uppför när man ska hem, rejält uppför. Svetten rinner bokstavligt på en när man cyklat. Det förtar ju lite...

Min svågar sa att det var bättre att ha batteriet centralt på cykeln än under pakethållaren. Minns inte varför. Är det något ni hört också?

Bättre balans i cykeln, troligtvis.
 
Jag har provat min svågers och vill gärna skaffa en jag med. Jag åker inte så långa sträckor men vi bor uppe på en höjd så det är alltid uppför när man ska hem, rejält uppför. Svetten rinner bokstavligt på en när man cyklat. Det förtar ju lite...

Min svågar sa att det var bättre att ha batteriet centralt på cykeln än under pakethållaren. Minns inte varför. Är det något ni hört också?
Jag tycker inte att batteriets placering brukar diskuteras så där jättemycket. Däremot motorns placering är intressantare eftersom det påverkar cykelns köregenskaper om motorn sitter i framhjulet, i vevpartiet (mittmotor) eller i bakhjulet.
 
Har ingen och kan väl inte riktigt heller motivera inskaffandet av en, varken ur miljö- eller ekonomisk synvinkel. Jag kan inte se att det skulle kunna ersätta bil/buss/tåg för långa sträckor, när man ska ha med mycket packning, eller när det är riktigt dåligt väder. För "kortpendlandet" mellan bostad, universitet, träning och mataffär fungerar vanlig cykel tillräckligt bra för att det inte ska kännas värt att byta ut den.
 
Jag cyklar på elcykel i jobbet. Första gången var SÅ rolig! Jag satt och skrattade och log hela vägen :D
Men blev ändå trött och lite svettig, cyklade långt och i motvind och mest på högsta växeln.
Vill absolut ha en i framtiden, när jag har längre till jobbet än 400 meter..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: MML
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 517
Senast: Enya
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 106
Senast: Otherside
·
Småbarn Vi letar andra babyskydd till våra arvingar. Med insikt om att de allra flesta bara har erfarenhet av just den enda produkt de själva...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 516
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp