Sv: Erfarenhet av försäljningsstall?
Det finns bra försäljningsstall och det finns dåliga. Och hela gråskalan där emellan.
Se om du kan få något rekommenderat, åk dit, kolla, prata och skriv ett noggrant kontrakt där precis allting täcks: vad kostar det per månad, vad ingår, vilken utrustning skickas med, hästens kondition vid överlämnandet, hur ska hästen hållas igång, vad ska den äta, vem står för foder, vad ska hästen minst säljas för, vad händer om den inte blir såld, hur länge ska den stå till försäljning, vem bekostar vet besiktning vid ev försäljning, vilken hovslagare ska användas, m.m.
Jag har sålt en häst via försäljningsstall. Elitryttare, mycket sympatisk, men jag var ändå inte helt nöjd pga två anledningar:
1. Hästen fick inte så mycket mat som jag angivit. Detta trots att jag betalade för hela mängden. Hästen gick ner nämnvärt i vikt (var i superkondition redan vid överlämnandet så det berodde inte på mer träning).
2. Hästen såldes till en elev, vilket för mig kändes som en jävsituation. Hade jag inte varit i tidsbrist hade jag sålt hästen själv, men det var ju eftersom tid saknades som jag fick lämna den till försäljningsstallet från början (skulle flytta långt och kunde inte ta med hästen).
Jag skulle ändå kunna rekommendera ovanstående under förutsättning att man tar en rejäl diskussion om fodringen och inte har bråttom att få sålt hästen.
Generellt tror jag att många hade vunnit på att lämna sin häst till ett (bra) försäljningsstall. Hästen hålls igång, visas professionellt och hamnar troligtvis hos en för den lämplig ryttare.

Krocket
Glömde: Det skiljer nog en hel del på hur man tar betalt på de olika ställena. I mitt fall betalade jag hovslagare och foder, men resten kostade ingenting utöver provisionen på försäljningssumman.