Erfarenhet av försäljningsstall?

R

Remont

Är det någon som har erfarenhet av att lämna sin häst till ett försäljningsstall?
Har börjat fundera i de banorna efter att ha gjort tappra försök "på egen hand" att sälja.
Blir så trött på alla snåla människor som vill ha en häst som är perfekt på alla sätt, välutbildad,trafiksäker, besiktad ua och GRATIS helst :devil:
Så nu tänkte jag höra hur det funkar med försäljningsstall och vad det kan kosta att lämna hästen där.

Tacksam för ALLA svar och åsikter

Sv: Erfarenhet av försäljningsstall?

De jag känner som lämnat till försäljningsstall har oftast tyckt att det har varit dyrt och misslyckat. Dessvärre.

De jag känner som "lämnat iväg" sina hästar har varit nöjda, nyligen blev en kompis häst såld ståendes på ett försäljningsstall och visst det var inte gratis, men ägaren ansåg det vara värt det eftersom hästen då hålls i toppform och blir tränad av utbildade personer och att hon själv inte kunde/hade tid att själv hålla hästen i form. De annonserar ju ut på ett lite annat sätt också via deras hemsidor och har oftast ett större kontakt nät :)

Ett + och ett - alltså...

Fler erfarenheter någon?

Min kompis lämnade sin men fick hämta hem honom igen för han blev inte såld, det kändes som att han bara stod och kostade en massa pengar. Det var dessutom en fin häst och när hon fick hem honom så sålde hon honom inom två veckor. Så det gäller väl kanske att hitta rätt

Hej!

Jag lämnade bort min första häst till försäljningsstall och blev total-lurad (vilket jag insåg några år efteråt när jag efterlyste hästen). Jag erkänner direkt att jag var ung och dum och borde kollat upp hästen bättre, men eftersom jag valde att skicka henne till någon jag visste vem det var, som tyvärr bodde långt borta, fanns inte den möjligheten.

Iaf fick "min" försäljare inte sålt hästen, så jag annonserade lite extra. När folk pratat med mej och sen ringde honom sa han att hästen var såld, men till mej sa han att hästen inte gått igenom besiktningen. Han hade den endast ute på sin hemsida och till slut erbjöd han sej att köpa pålle för mycket billig penning. Jag var bara glad att bli av med hästen, vi passade inte alls ihop. Så jag sålde och slapp problemet. Pratade några år senare med de som köpt hästen och det visade sej att de köpt henne för det priset hon stått ute för 2 MÅNADER innan han köpte hästen av mej. Dvs: han hade tagit betalt 2 månaders extra stallhyra och DESSUTOM köpt något för mycket billigare penning än vad han tidigare sålt hästen för. (Och dessutom då sålt henne 2 månader innan han "köpte" henne av mej).

Japp, så kan det gå när man inte har koll. Jag kan fortfarande reta mej på det, men tycker inte det är värt att bråka om nu. Jag ser att han fortfarande håller på med hästhandel och vet att jag alrig kommer rekommendera honom till någon.

/ Lavinia

KL

Jag har blivit totallurad med en häst länge sen, han åkte iväg för att bli upptränad i kondis och såld, han var inte förfallen eller nåt bara inte i topform, efter 4 månader så var han fortfarande inte såld och jag ahde börjat höra skumma saker från folk som slutat där, såsom att han knappt reds och inte hade några visningar etc.

Vi tog hem honom, han var i superdåligt skick, och jag fick itne tillbaka utrustning jag skickat med.

Personen i fråga försökte vi stämma, men naiva som vi var så hade vi tine tagit bilder på honom innan och haft vittnen etc. formellt, så det var svårt.

Hon som ägde stallet och vi anlitade vart några veckor senare skriven i i Ridsport om att hon helt enkelt var stämd av flertal andra personer pga. av samma saker.

Hon hade fina meriter och referenser, så hon gjorde tydlgien sitt jobb på vissa kunder.

Mitt hjärta brast när han kom hem i sånt skick, som tur är så hittade vi en jättetrevlig ägare och han stannade där i nästan tio år tills nyligen.

Det finns många bra stall o tränare, men man måste nog verklgein kolla upp dom, för hon vi anlitade var ju känd o hade bra meriter etc. och finns fortfarande i krokarna med ponnydressyr, vilket fortfarande är superirriternade för mig, för jag skulle gärna fortfarande vilja krossa henne både företagsmässigt och peronligen om jag är helt ärlig, men det gick ju inte.

O andra sidan ahr ajg skickat en annan häst för samma sak, men det var till en väninna som är tränare så då blev reslutatet bra :)

Det finns bra försäljningsstall och det finns dåliga. Och hela gråskalan där emellan.

Se om du kan få något rekommenderat, åk dit, kolla, prata och skriv ett noggrant kontrakt där precis allting täcks: vad kostar det per månad, vad ingår, vilken utrustning skickas med, hästens kondition vid överlämnandet, hur ska hästen hållas igång, vad ska den äta, vem står för foder, vad ska hästen minst säljas för, vad händer om den inte blir såld, hur länge ska den stå till försäljning, vem bekostar vet besiktning vid ev försäljning, vilken hovslagare ska användas, m.m.

Jag har sålt en häst via försäljningsstall. Elitryttare, mycket sympatisk, men jag var ändå inte helt nöjd pga två anledningar:
1. Hästen fick inte så mycket mat som jag angivit. Detta trots att jag betalade för hela mängden. Hästen gick ner nämnvärt i vikt (var i superkondition redan vid överlämnandet så det berodde inte på mer träning).
2. Hästen såldes till en elev, vilket för mig kändes som en jävsituation. Hade jag inte varit i tidsbrist hade jag sålt hästen själv, men det var ju eftersom tid saknades som jag fick lämna den till försäljningsstallet från början (skulle flytta långt och kunde inte ta med hästen).
Jag skulle ändå kunna rekommendera ovanstående under förutsättning att man tar en rejäl diskussion om fodringen och inte har bråttom att få sålt hästen.

Generellt tror jag att många hade vunnit på att lämna sin häst till ett (bra) försäljningsstall. Hästen hålls igång, visas professionellt och hamnar troligtvis hos en för den lämplig ryttare.

;) Krocket

Glömde: Det skiljer nog en hel del på hur man tar betalt på de olika ställena. I mitt fall betalade jag hovslagare och foder, men resten kostade ingenting utöver provisionen på försäljningssumman.

Senast ändrad:

Nu drar jag nog öronen åt mig när jag hör alla "skräckhistorier"
Vilken mardröm att få hem hästen igen, och dessutom i sämre skick än när den åkte :eek:

Men tack i alla fall för bra tips!

Något liknande hände en bekant till mig. Hon lämnade sin häst till ett försäljningsstall (ett dyrt sådant). De gav efter vad jag förstod ganska bra garantier för att hästen skulle bli såld vilket inte skedde. Efter fyra, fem månader var hon skyldig så mycket pengar att de fick ta hästen som betalning.

Ett + och ett - alltså...

Fler erfarenheter någon?

Jag har lämnat en till försäljningstall med goda erfarenheter, det gick fort att sälja ponnyn. Hon var lite svårsåld pga inte helt lätt att rida och krävde ganska mycket av ryttaren. De flesta ungar klarade inte av henne särskilt bra och denna person som sålde var välkänd för att ha denna typ av ponnyer och därmed räknade vi med att rätt köpare skulle vända sej till henne.(Handlade mycket med hästar, o ponnyer samt utbildning, tillridning, upppfödning osv, välkänd öht) Så det hjälpte nog, familjen som köpte bodde rätt långt ifrån men hade åkt dit och övernattat för att titta på ponnyer under ett par dagar, och fann då våran:bow:.

Men annars vet jag inte, jag skulle inte våga lämna till vem som helst som driver försäljningstall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 659
Senast: Lavinia
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här... 2
Svar
32
· Visningar
3 321
Senast: ameo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 055
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 732
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka