Erfarenhet av gallstenar?

Bukefalos 30 år!

Caoimhe

Trådstartare
Idag var jag och ultraljudade magen och fick konstaterat att jag har gallstenar. Jag har under ett par år haft problem med återkommande anfall, så det är väldigt skönt att få orsaken bekräftad. Dock har jag inte uppföljande tid med läkare förrän om en månad, så nu har jag bara internet att vända mig till. I väntan på läkarbesöket så skulle jag gärna höra andras erfarenheter av gallsten.

Vad kan ni äta och inte? Jag förstår att detta är väldigt individuellt, men det kan ändå vara nyttigt att få ett hum.

Har ni opererat bort gallblåsan? Om jag, varför och hur har det påverkat livet efter? Om nej, varför?

Och har ni några tips på god, gallsnäll mat?

Jag är tacksam för all info och erfarenheter ni kan dela med er av!

Idag var jag och ultraljudade magen och fick konstaterat att jag har gallstenar. Jag har under ett par år haft problem med återkommande anfall, så det är väldigt skönt att få orsaken bekräftad. Dock har jag inte uppföljande tid med läkare förrän om en månad, så nu har jag bara internet att vända mig till. I väntan på läkarbesöket så skulle jag gärna höra andras erfarenheter av gallsten.

Vad kan ni äta och inte? Jag förstår att detta är väldigt individuellt, men det kan ändå vara nyttigt att få ett hum.

Har ni opererat bort gallblåsan? Om jag, varför och hur har det påverkat livet efter? Om nej, varför?

Har inte gjort det själv men kan svara hur det var för min man som hade stenar.
Han har opererat bort blåsan då den ett tag efter konstaterande blev inflammerad.

Hans mage har varit stökig redan innan (ibs typ) med mycket gaser och smärtor.
Lite svårt att säga vad som är vad i och med det men han reagerar ofta negativt på fet mat, och framförallt just vispgrädde men det beror nog mer på ibs-delen.

De gånger jag tycker det verkar som han möjligen känt av gallgångarna har vi inte sett något samband med någon speciell mat

Jag har opererat bort den. Fick svåra smärtor, så illa att jag kräktes av smärta och inte kunde stå upp. Det återkom varje gång jag åt något. Att sluta äta var ju uppenbarligen ingen långsiktig lösning, så blev inlagd för operation. Fick vänta nästan en vecka på sjukhuset och leva på dropp under tiden eftersom jag inte kunde äta såvida jag inte tog morfin.

Efter operationen slutade det göra ont. Magen funkar inte riktigt som förr, men jag kan äta i alla fall. Det är ju bra.

Eftersom gallsten inte är livshotande, och man kan klara sig ganska länge utan att äta, så verkar det vanliga vara att man får vänta på operation. Men det är ju inte så roligt, förstås.

Jag hade haft lite ont i magen till och ifrån när jag en dag skjutsade min lilla granntant till lanthandeln och det plötsligt kändes som någon högg en kniv i magen på mig. Jag höll masken tills vi kom hem och sedan skjutsade min dåvarande sambo mig till akuten där vi fick vänta några timmar innan jag träffade läkare och det togs lite prover.

Jag blev hemskickad med ett par tabletter diklofenak och skulle inställa mig morgonen efter för operation. Jag fick en burk efteråt med något som såg ut som popcorn, fast mer åt det gulvita hållet än gult som opoppat popcorn ser ut. En av "kärnorna" hade satt igen gallgångarna på mig så jag fick operationen akut. Titthål, tre sår på magen varav ett i naveln och de andra bredvid. Läkte bra och syns knappt.

Idag äter jag vad jag vill och magen fungerar som förut, inga restriktioner efter operationen.

Jag fick en sten som satte sig fel så jag fick akut pankreatit. Det var så jag fick reda på att jag hade stenar. 😅 i efterhand förstår jag att jag haft någon form av anfall 2 gånger tidigare, men förstod inte då vad det var. Så lite otur att en sten satte sig fel direkt, men tur i oturen så blev gallblåsan bortopererad direkt och jag slapp ha gallproblem länge utan åtgärd.

Jag har inte märkt någon skillnad före o efter op, utöver att jag inte fått fler problem då.

Jag råkade ut för pankreatiten när jag var i USA men min vanliga hemförsäkring tog allt så det blev toppen. Låg inne två nätter, första för att de behövde få bukt på pankreatiten innan op, sedan blev den lite sen dagen efter så jag fick välja om jag ville vara kvar en natt till vilket jag valde för jag var rätt slut. Hade inte fått äta eller dricka på väldigt många timmar när jag väl opererades. Glad för det eftersom jag på natten fick väldigt ont efter gasen de blåser upp en med för att göra op. Men efter smärtlindring då så behövde jag inte ens ta en ipren resten av läkningen.

Jag hade haft lite ont i magen till och ifrån när jag en dag skjutsade min lilla granntant till lanthandeln och det plötsligt kändes som någon högg en kniv i magen på mig. Jag höll masken tills vi kom hem och sedan skjutsade min dåvarande sambo mig till akuten där vi fick vänta några timmar innan jag träffade läkare och det togs lite prover.

Jag blev hemskickad med ett par tabletter diklofenak och skulle inställa mig morgonen efter för operation. Jag fick en burk efteråt med något som såg ut som popcorn, fast mer åt det gulvita hållet än gult som opoppat popcorn ser ut. En av "kärnorna" hade satt igen gallgångarna på mig så jag fick operationen akut. Titthål, tre sår på magen varav ett i naveln och de andra bredvid. Läkte bra och syns knappt.

Idag äter jag vad jag vill och magen fungerar som förut, inga restriktioner efter operationen.
Vill bara tillägga, jag åkte hem samma dag som operationen och hade aldrig några komplikationer.

Jag har opererat bort min gallblåsa, men fick komplikation i form av akut pankreatit. Jag hade täta anfall som jag svimmade av och hade ett pågående när jag sövdes så en sten fastnade i djupa gallgången, det var det som var upphovet till pankreatiten om jag minns rätt. Jag fick därför ha öppen buk och respirator, var inlagd en månad totalt så har mycket sammanväxningar i buken. Är känsligare för fet mat och att ha för långt mellan måltider. Kan inte vräka i mig efter att ha varit utan mat ett längre tag, då får jag sjukt ont men det ska väl även bero på ärrvävnaden och inte gallblåsan i sig. Fick söka akut vård ett par år efteråt för "subileus" dvs typ övergående tarmstopp. Att äta en pizza funkar om det är inte dagens enda måltid, men mycket feta såser och sånt ger i regel magknip och går rätt fort igenom sas.. Jag tänker inte på det särskilt ofta och känner mig inte hämmad i vardagen. En kompis opererades bara dagar efteråt och henne gick det galant för! Var snabbt återställd.

Det enda jag kunde äta sista veckorna var smördegsknyten som jag gjorde i ugn med ost och skinka, haha.. Jag vet inte varför, men allt annat, bröd, pasta, frukt osv drog igång anfall. Så det är mitt tips, det fungerade varenda gång! Det var väldigt ovanligt att det blir så kritiskt som för mig, så jag vet inte hur relevant det är och jag vill absolut inte skrämma dig, jag vet ingen annan med gallstenar som råkat ut för det.

Jag har inte fått diagnos av läkare men hade mycket problem med gallstensanfall (förstod jag när jag läste om det och pratade med andra som haft det). Jag försökte följa alla råden om vad jag skulle äta och vad jag skulle undvika, men inget hjälpte. Det spelade ingen roll vad jag åt helt enkelt, fanns inget mönster, och jag hamstrade Diklofenak då när det skulle sluta säljas receptfritt på apoteket för det och Alvedon lindrade det något.

Det var först när jag slutade med epilepsimedicinen Lamotrigin som antalet gallanfall minskade radikalt. En enorm skillnad! Plötsligt kunde jag märka att det inte var så lämpligt att äta chips och annan fet mat på samma dag, det blev för mycket. Men mängden gallstensanfall minskade verkligen tydligt.

Har tyvärr börjat få igen, även den här gången är (troligtvis) ena epilepsimedicinen boven i det här.

Har gjort en röntgen av magen för 5 år sedan för att se varför jag har järnbrist och det enda man såg då är att jag har en del stenar i gallvägarna.

Det är högst individuellt vad man kan äta när man har gallsten. Det klassiska brukar vara att kaffe och fet mat reagerar man kraftigt på. T ex kunde inte min mamma inte äta äpplen, min mormor kunde bara äta 0,5 ägg, men klarade äpplen.

Jag fick några rejäla anfall av kaffe, en gång av kräftor på en kräftskiva. Ost gick till slut inte alls. Jag hade inga stora stenar, utan grus som orsakade en inflammerad gallblåsa. Blev opererad med titthål 1993 och direkt efter operationen kunde jag dricka kaffe. Dock med mjölk, vilket var nytt. Tidigare drack jag svart kaffe.

Jag fick vänta på operation i 6 månader och under den tiden kunde jag bara äta apelsiner och a-fil utan att få en massa konstiga symtom som illamående, kräkningar, svimningskänsla etc.

Efter oeratioanen kan jag äta allt utom smörstekta kantareller på macka. Då får jag ett regelrätt anfall i krampgångarna. Jag tål inte heller morfinpreparat - då får jag välja mellan pest eller kolera. Ha ont i magen eller ha kraftig smärta.

Jag kan reagera med illamående och lite kram i magen om sätter i mig stora mängder väldigt fet mat.

/Lizzie

Tidigare jobbat inom en kirurgisk specialitet och typ vad som känts som bott på kirurgakuten i perioder :p

Det klassiska är att personer med gallstensbesvär ofta reagerar på lök, ägg, rödvin, choklad och fet mat. Inte alls ovanligt att man som kir.jour fick halva akuten fylld med gallstensanfall den 25:e dec efter julborden.

Har man återkommande besvär är det bäst att ställa sig i kö för en elektiv cholecystektomi (dvs gallstensoperation), då risken finns att man vid något tillfälle får en sten som täpper till ductus choledochus och får akut cholecystit/pankreatit med risk för sepsis.

Jag kom aldrig fram till vad som triggade gallstensanfall på mej. En sak var dock "hemglass glass"... Men i övrigt ingen aning.
I mitt fall så fick jag så risiga bukspottskörtel värden att det blev operation ganska omgående. Gallblåsan kan man leva utan, bukspottskörteln inte alls...
Efter op har jag aldrig haft problem med magen (relaterat till den operationen iaf). Min mage är trots en gastric bypass fortfarande "järnmage" ... Kan äta i stort sett vad som helst utan problem... Eller ja min nuvarande medicin mot tumören ger gaser värre än "vad som helst"... Men det är ju medicinens fel inte stackars magens fel...

Gallsten är en vanlig symtom om man har sfärocytos.

Jag har hereditär sfärocytos men finns olika typer av sfärocytos.

En släkting fick gallsten utan ökad bilrubin- och en annan med anemi med blodtransfusioner.

Självklart finns det kanske andra orsaker men finns mycket information om sfärocytos om man vill googla.

Det är ju ett val att bota symtom- eller ta reda på bakomliggande sjukdom.

Jag fick ett gallstensanfall ett par dagar efter annan operation och åkte ambulans in. De ultraljudade ch operation blev bokad några veckor senare.

Det var en sten på 1 cm i diameter och gallan var helt inflammerad runt stenen. Läkaren frågade hur många år jag haft ont men innan anfallet hade jag inte märkt av det alls.

Titthålsoperation och jag har inte haft några problem vare sig före eller efter. Äter vad jag vill men aldrig starkt pga andra problem.

Jag fick också stopp i gallgången och akut pankreatit. Blev jättedålig, åkte in direkt för hade så ont. Det tog typ 5 dagar innan de behandlat klart pankreatiten för att sedan kunna operera bort gallblåsan. Efter det mår jag toppen!

Jag hade inget speciellt som triggade anfallen, men det gick alltid tre månader emellan och blev värre för varje gång.

Jag är så tacksam för alla era svar! Det känns ändå betryggande att så många har positiva erfarenheter av operation och livet efter. Jag misstänker att det är något som kommer att rekommenderas på mitt läkarbesök också, så då är det skönt att veta lite mer vad det kan innebära. 🩷

Jag fick mitt första gallstensanfall första dagen på gymnasiet, så det var ju en upplevelse i sig. Många anfall och missade skoldagar senare sattes jag på väntelistan för operation och fick till slut operera bort gallblåsan. Utöver det som redan har nämnts triggade även äpplen anfall hos mig.

Tiden efter operationen gick bra. Dock hade jag gallstensliknande smärtor varje gång det hade gått för lång tid mellan mina måltider och hungern gjorde sig påmind. Det höll i sig under flera år efter operationen, innan det till sist gav med sig.

Nu har det gått 25–26 år sedan operationen, och avsaknaden av en gallblåsa är inget jag märker av idag.

Läkaren hörde av sig tidigare än förväntat och rekommenderade att gallblåsan opereras ut. Nu finns en remiss till kirurgmottagningen för "ställningstagande till kolecystektomi". Det blir förhoppningsvis bra.

Detta kommer ju innebära att jag blir sjukskriven i ett par veckor eller så när det väl blir dags. Dock vet jag inte i dagsläget om det händer om en månad eller om ett halvår. Hur ställer man sig till jobbet, bör man nämna redan nu att en sjukskrivning lär ske inom de närmsta månaderna, eller bör man vänta tills det finns ett datum att utgå ifrån? 😬

Läkaren hörde av sig tidigare än förväntat och rekommenderade att gallblåsan opereras ut. Nu finns en remiss till kirurgmottagningen för "ställningstagande till kolecystektomi". Det blir förhoppningsvis bra.

Detta kommer ju innebära att jag blir sjukskriven i ett par veckor eller så när det väl blir dags. Dock vet jag inte i dagsläget om det händer om en månad eller om ett halvår. Hur ställer man sig till jobbet, bör man nämna redan nu att en sjukskrivning lär ske inom de närmsta månaderna, eller bör man vänta tills det finns ett datum att utgå ifrån? 😬
Jag sa till direkt när jag fick veta att jag har cancer. Återkom så fort jag kunde med datum.

Sjukskriven ? Du får en vecka... Iaf om det inte blir en "buköppning". Enda anledningen till att jag fick en vecka var för jag hade "uniformsjobb" så de inte ville jag skulle behöva gå med åtsittande byxor över operationssåren. De gjorde ju en titthålsoperation så det blev ju bara några små ärr. Ärren är ca 1 cm långa, förutom det i naveln som är ca 2 cm...
Inga problem att varken gå eller äta direkt efter operation annars...

Sjukskriven ? Du får en vecka... Iaf om det inte blir en "buköppning". Enda anledningen till att jag fick en vecka var för jag hade "uniformsjobb" så de inte ville jag skulle behöva gå med åtsittande byxor över operationssåren. De gjorde ju en titthålsoperation så det blev ju bara några små ärr. Ärren är ca 1 cm långa, förutom det i naveln som är ca 2 cm...
Inga problem att varken gå eller äta direkt efter operation annars...
Det är sant. Jag var hemma drygt två veckor efter min canceroperation men med mina titthåls och även andra har jag antingen jobbat efter någon dag eller efter en vecka.

Till TS, ta veckan dock. Det är skönt att få vila upp sig efter en operation. Jag har alltid ångrat mig och/eller fått komplikationer när jag rusat till jobbet direkt.

Liknande trådar

• Ni med erfarenhet av kuratorer
  • Cellförändringar
  • Tänder
  • Trasigt knä - behöver pepp!

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat