Erfarenhet av inflammerade kotor?

Sv: Erfarenhet av inflammerade kotor?

Vilken underbar historia(till slut) :love:

Grejjen med W är att man kan inte se att han är halt överhuvudtaget, såvida man inte böjjer....
När vi var ner sist så sprang han huuuur fint som helst innan böjprovet, inte halt ett dugg. Men, genast när vet. började böja så försökte han slita sig loss och lägga sig, resa sig osv, sååååå ont!! (det är inte joll, utan riktig smärta, eftersom han bara gör så på det benet) Och, så halt...... :(
Det är ett knepigt fall (just dessa fall som han menade hade svårt att bli bra kanske) eftersom han "bara" är halt vid böjning....
Börjar redan bli såååå nervös inför nästa torsdag, eftersom det är lite vinna eller försvinna.....har han inte visat NÅN bättring så kommer vi inte försöka något mer, utan då går han som sällskapshäst, och kommer inte kunna vara kvar här längre :cry: :cry: :cry: :cry:
Guuuuud, jag vet inte vad jag GÖÖÖÖR om han inte visar nån bättring.....Och han är röntgad oxå i det benet, så vi vet att han är superfin så och inte har nåt brosktjosan eller pålagringar...

Men man får upp hoppet mer när man läser om din häst!! :bow:
 
Sv: Erfarenhet av inflammerade kotor?

Vad roligt att man kan ge lite hopp! Har ju själv stått utan det ett antal gånger... (fick avliva min andra häst det året den jag skrev om blev halt så jag hade en hel del att tänka på då :crazy: )

Om din häst bara reagerar på böjprovet nästa gång med men är ohalt annars, skulle jag nog om jag vore du prova att börja rida igång hästen och se om det händer något (negativt) och gör det inte det är det ju bara att rida på.
Det finns faktiskt hästar som inte klarar böjprov men håller för höga klasser i 20 år typ. Men att det bara är på det benet och såpass mycket är ju lite illa, men som sagt, är han inte halt annars så skulle jag nog ändå prova att rida. För det gör ju ingen skillnad i slutändan om hästen ändå blir utdömd, bättre att veta att det inte funkar än att ta bort en häst man tror är skadad.
 
Sv: Erfarenhet av inflammerade kotor?

Min 9åring hade Kotledsinflamation det kom som ett brev på posten i Mars iår efter alla andra problem i rygg osv..
Det behandlades två gånger sen var kotan bra. Hon sattes igång och var i normal träning i Augusti igen.
 
Sv: Erfarenhet av inflammerade kotor?

Det låter ju ganska positivt ändå... Jag får hoppas på det bästa "helt enkelt"! Vet. är iaf superduktig och litar på henne till fullo, vilket känns väldigt skönt. Hon har sett det mesta liksom... Man lär väl märka ganska snart om det går eller inte.
 
Sv: Erfarenhet av inflammerade kotor?

Jag hoppas ju på det, att nu när ryggbesvären (förhoppningsvis) är borta så ska väl benen också funka. Det hänger ju ihop!
 
Sv: Erfarenhet av inflammerade kotor?

Kissing Spine skrev:
Jag hoppas ju på det, att nu när ryggbesvären (förhoppningsvis) är borta så ska väl benen också funka. Det hänger ju ihop!


Jo det brukar göra det.
Min hade även problem med Knäledsinflamationer i sammaben.
Tyvärr blir det ny hälutrening om 1 vecka:(
 
Sv: Erfarenhet av inflammerade kotor?

Tja, tror inte denna min inlägg passar här.. Hittade ingen annan Ridning och muggen!
Hittade muggen inlägget..

Min häst har muggen i ena ben ( vitstumpan).. där har han muggen första gången i sitt livet.. och den är såå svår vill inte riktig försvinna.. Svullnad runt där muggen är,. Provat fudicin ,hjälpte i början men svullnadet o muggen kom tillbaka. Har provat på Aloevera och tvättat.. skall prova in jodopax.och omslaget..
Undrar är det bra rida iaf han är svullnad muggen där är.. Han har inte ont och haltar ej. ÄR övrigt pigg..Fick rådet av Hästen att inte rida tills svullnadet går ner.. Fick pencillin 5 dagar ( spruta in halsen) och haft vila 8 dagar.. igår red jag en sväng ut, inga problem.. pigg och glad. men svullnadet lite kvar.. ÄR det bäst låta honom helt vila att svullnadet går ner? och samt är det ju bra att röra på sig. HMM..
Vad tycker ni.. Tack för hjälpen...
 
Sv: Erfarenhet av inflammerade kotor?

Ja absolut, vi har redan blivit tillåtna att skritta ½h om dagen.
Han går ännu inte att rida då han var väldigt illa däran när jag fick honom i Juli....Ryggen bestod av...ja...en ryggrad...alltså han såg ut som bilder man ser på "Hästens skelett" utan att överdriva...det var hemskt....och de undrade varför han bara reste sig när de försökt att rida :eek:
Det är en travare och meningen är ju att han ska få komma tillbaka.(Har även vunnnit lopp innan den här cirkusen) Men jag kommer INTE att träna om han har ont...däremot ville ju inte heller vet. "dömma ut" eftersom han oxå menade på att han kan bli mkt mkt bättre och många hästar faktiskt, precis som vi människor klarar sig fint med typ½ grad hälta.....(missförstå mig rätt) och kanske bara visar det under böjprov,,,,,måletr är att han inte ska reagera så kraftigt vid själva böjningne nu iaf......

Men nu börjar han iaf få tillbaka "ryggen" och bli bredare och finare :) och då känns det som att det är på rätt väg ! Eftersom det var där problemen började (antar jag iallafall)
 
Sv: Erfarenhet av inflammerade kotor?

Självklart ska hästen inte träna om den visar att den har ont, eller haltar synligt utan böjprov. Men är det enbart böjprovet som ger symtom, skulle jag skita i att böja och träna på tills endera man kunde säga att hästen håller för arbete eller atthästen faktiskt blev halt så man kunde se att det verkligen var något fel. Menar nu inte "rida hästen halt" men jag hoppas du förstår min tanke ändå!
 
Sv: Erfarenhet av inflammerade kotor?

Absolut, förstår dig helt och håller med till 100% :)
Det är ju därför vi även börjat köra igång, trots att han är "halt".
Så skumt och tråkigt det där....speciellt när man inte kan lokalisera hältan exakt....svårt att ge rätt behandling då...men vi väntar med spänning!

Och hoppas att våran häst precis som Kissing_spines, slipper mer ryggbesvär, vilket kan sätta igång allt igen....men vi ska minsann träna upp de där ryggmusklerna, som han aldrig haft trots att han är 5år :)
 
Sv: Erfarenhet av inflammerade kotor?

Det är inte omöjligt det heller, min fick inte bra muskler förrän hon var 19... De kan inte få bra muskler om de inte är 100% fräscha. Och nu sätter hon jättefina muskler och ser bättre ut än när hon var 13 och vi köpte henne. Det är lite coolt!
 
Sv: Erfarenhet av inflammerade kotor?

Verkligen! I det här märks det verkligen hur lite en häst som är ofräsch tar åt sig träning dvs Inte alls!! :cool:
Och det är såååå skönt när man tar hem en sån häst och verkligen seeeer hur den långsamt blir finare och finare. Då känner man verkligen att man gjort någong nytta häri världen! :)
Och man MÄRKER verkligen hästens tacksamhet, för nog 17 borde väl hästen förstå? Eller vad tror ni?
Den måste ju känna sig så mkt bättre, men undra hur den sätter ihop sambandet nytt hem - fräschare-hjälp osv....om den fattar hur, varöfr osv, att det verkligen är här hemma just nu den blivit bra...
svammlar jag , eller förstår man vad jag menar? :angel:
 
Sv: Erfarenhet av inflammerade kotor?

Självklart förstår hästen! Eller iaf min :o

Hon älskar att jobba i ridhuset :crazy: och allra roligast tycker hon det är att göra övningen galopp-skritt-galopp... :p Hon är lite knäpp, men hon älskar nog känslan av att vara lösgjord för hon ser verkligen NÖJD ut när man mjukat upp henne. *älskar min häst*
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
972
Senast: MiniLi
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
457
Senast: Sirap
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 472
Senast: Roheryn
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 725
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp