Erfarenhet av vrickning/stukning i hov/kotled??!

A

Amor

Min pålle har förmodligen vrickat sig och är jättehalt. Har varit på klinik och röntgat + haft ute vet = troligtvis rejäl vrickning/stukning. Skall till klinik igen 8/9 och hästen står nu på finadyne.
Har du erfarenhet av liknande fall så berätta gärna för mig allt du kan tänkas komma på!, tex. läkningstid, boxvila, ute i liten hage, skritta, igångsättning, symtom mmm.
Tack på förhand! :bow:
 
Re: Egen erfarenhet på kryckor

Nja... för två år sedan gjorde jag själv en vurpa och stukade foten REJÄLT!

Jag fick varken finadyne, smärtstillande eller boxvila utan det enda som hände var att sjukgymnasten sade att det var viktigt att jag stödde på foten så snart jag bara kunde (jag hade kryckor) och var i rörelse så snart det gick. Hon sade att det är viktigt att leden är rörlig UNDER läkning eftersom den ska vara rörligt EFTER läkning.
Det kunde ta upp till ett år sade en del innan det var helt återställt och visst det tog tid.... fast "bara" några månader. Vis av den erfarenheten har jag funderat kring min häst och hans leder som varit lite klena... det borde väl gälla samma sak med den?

När jag röntgat och uteslutit frakturer skulle jag av den anledningen linda under den första akuta tiden för stöd, men jag skulle låta hästen vara i rörelse i en hage. Jag skulle dock inte överdriva stöd och lindning utan så snart som möjligt ta bort det.
Jag skulle låta honom gå i en hage där han trivs och inte riskerar att stressa upp sig av yttre saker (andra busiga hästar - inga andra hästar alls?) utan kan röra sig i den mån han orkar och vill.

Jag skulle också undvika smärtstillande eftersom det kan fresta hästen att tro att han är "bättre" än han är.

Min hovslagare säger nämligen att jag ska lita på hästen...att han rör sig inte mer än han klarar av (precis som jag då när jag stukade mig?).

Borde inte samma sak gälla hästar? Eller?

Det var Kokopelli Manas tankar, frågor och funderingar i ämnet.
 
Hej!
Vill inte göra dig deprimerad nu.... :) Men min häst fick en liknande skada i vintras (januari) men förhoppningsvis är inte din lika allvarligt skadad? Min vrickade sig kraftigt i hagen och tillföljd av det skadade han ett ligament som går från hoven och fäster i kronbenet. Han fick stå på boxvila i ett halv år, han har varit gipsad i ca. 2 ½ -3 månader och efter det har jag haft zinkabanadage på honom också. Nu i början av sommaren fick jag börja gå korta promenader och så småningom fick han börja gå i LITEN sjuk hage. Nu går vi 1 timmes promenader men han får fortfarande bara gå i sjukhage, för risken att han slår upp skadan är fortfarande stor. Om ett par veckor får jag börja sitta på honom. Men prognosen för framtiden är fortfarande oviss. :crazy:
Nu blev det här lite rörigt känner jag, men vet ju inte om din är lika allvarligt skadad som sagt... Är det "bara" en vrickning så är ju konvalecensen säkert kortare och då har jag också hört att det är bättre att hästen rör lite på sig under kontollerade former. Min har varit så skadad så på honom var det boxvila som gällde!
Ja, det är var mycket kort om hur min häst har skötts under konvalecensen. JO! Glömde, en sak som jag kört stenhårt med är ultraljud! Det har varit super bra!
Vill du (eller någon annan) veta mer så hör av er! Man har ju fått lite tips och idéer under den här tiden....
/ Pia
 
Min häst hittades blockhalt i hagen (kunde dock stödja lite) i slutet av juli. Mkt svullen och hade ONT. Veterinär ultraljudade och trodde på senskada. 5 dagar efter vad hästen inte svullen längre och inte halt och senskada uteslöts ju totalt av veterinär. Detta var antingen en stukning/vrickning eller/och(man vet ju aldrig) ett huggormsbett... Otroligt svårt att veta säkert..

När gjorde din häst illa sig? Svullen? Vart? Ömmar?
 
Hej!
Min häst håller just nu på att behandlas för stukad hovled och kotledsinflammation, vilket han fick efter att ha tappat en sko i hagen. Han har fått två behandlingar med kortison, tuppkam och finadyn. Han ser bättre ut nu så vet. trodde att detta var sista behandlingen. Han har total boxvila sju dagar efter behandlingen och får sedan promeneras daglingen 20-30 minuter på plant underlag. Han har haft tre veckors boxvila och kommer att ha minst fem veckor till.
Lycka till!
Hanny
 
Hej!
Jag har en godvän vars häst fick kotledsinflammation hösten-02 på båda bak. Hästen hade vrickat sig på ena bak och sedan överbelastat andra bak därmed blev halt på båda. Hästen fick behandling tuppkam och dom sprutade rent lederna med koksalt. Efter det fick han boxvila i 2 veckor och sen skrittas för hand i 2 veckor, skritta uppsutten 2 månader och sen rida som vanligt, min vän skrittade längre tid en sagt och travade,töltade endast lite grann då och då under låång tid. Kom igång med träningen ordenkligt nu i sommar, också väldigt försiktigt. Har följt upp henne för hon står i mitt stall och hon tränar för mig så jag vet hur lugnt hon har tagit det men nu för ett tag sen så märkte hon att hästen gick orent igen på volt i ena varvet. Så nu är det snart veterinären igen! suck.. :crazy: så tråkigt för det är sådan fin tävlingshäst!
Om vet. konstaterar samma sak och det blir samma procedur igen så blir det nog simträning och en equiterapeut som får kolla på hästen!

Hälsningar Gildra
 

Liknande trådar

Hästvård Har haft hästen på boxvila en längre tid pga. hovbensfraktur höger bak. Första månaden var riktigt jobbig vänster bak överbelastades med...
Svar
16
· Visningar
1 680
Senast: supersonic
·
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
10 113
Senast: Bufera
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 852
Senast: pews1972
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 837
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp