Bukefalos 28 år!

Erfarenheter av att kastrera äldre hund?

prinsessfeminist

Trådstartare
Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år.

Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i familjen.

Nu kommer snart andra löpet och det känns angeläget att antingen kemiskt, eller medicinskt kastrera den äldre herren.

Hur hade ni resonerat?

För- och nackdelar?

Jag har redan googlat och gjort så mycket research jag kan, men just perspektivet att hanen är såpass till åren, är inte så vanligt.

Ni som har erfarenhet av att kastrera sent, hur gick det?
 
Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år.

Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i familjen.

Nu kommer snart andra löpet och det känns angeläget att antingen kemiskt, eller medicinskt kastrera den äldre herren.

Hur hade ni resonerat?

För- och nackdelar?

Jag har redan googlat och gjort så mycket research jag kan, men just perspektivet att hanen är såpass till åren, är inte så vanligt.

Ni som har erfarenhet av att kastrera sent, hur gick det?
Kastrerade (kirurgiskt) min första hund som 11-åring pga prostatan. Gick jättebra, läkte snabbt och han blev mer mysig efteråt. Ville sova nära och under täcket vilket han aldrig ville göra innan.
Slutade mopsa upp sig mot andra hundar också utan var mer balanserad och kunde gå ihop med alla jämt. Han blev 14 år.
Whippeten kastrerades kemiskt kring 8-9 års ålder pga att han började leva ihop med löptik. De första 6 veckorna var han översexuell vilket är en förväntad biverkning. Han fick sedan påfyllning vare år utan biverkningar. Inga konstigheter där heller, han blev också 14 år.
 
Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år.

Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i familjen.

Nu kommer snart andra löpet och det känns angeläget att antingen kemiskt, eller medicinskt kastrera den äldre herren.

Hur hade ni resonerat?

För- och nackdelar?

Jag har redan googlat och gjort så mycket research jag kan, men just perspektivet att hanen är såpass till åren, är inte så vanligt.

Ni som har erfarenhet av att kastrera sent, hur gick det?

Jag hade nog tvekat inför ingrepp som kräver narkos av en så pass gammal hund. Speciellt när ingreppet inte är nödvändigt rent medicinskt. Så jag hade kollat noga med veterinären om det finns nåt annat alternativ.

Jag känner några som var i samma situation. De kastrerade tiken efter första löpet.
 
Jag hade nog tvekat inför ingrepp som kräver narkos av en så pass gammal hund. Speciellt när ingreppet inte är nödvändigt rent medicinskt. Så jag hade kollat noga med veterinären om det finns nåt annat alternativ.

Jag känner några som var i samma situation. De kastrerade tiken efter första löpet.
Kemisk kastrering
 
Kastrerade (kirurgiskt) min första hund som 11-åring pga prostatan. Gick jättebra, läkte snabbt och han blev mer mysig efteråt. Ville sova nära och under täcket vilket han aldrig ville göra innan.
Slutade mopsa upp sig mot andra hundar också utan var mer balanserad och kunde gå ihop med alla jämt. Han blev 14 år.
Whippeten kastrerades kemiskt kring 8-9 års ålder pga att han började leva ihop med löptik. De första 6 veckorna var han översexuell vilket är en förväntad biverkning. Han fick sedan påfyllning vare år utan biverkningar. Inga konstigheter där heller, han blev också 14 år.
Blev han översexuell vid varje påfyllning?
 
Jag hade nog tvekat inför ingrepp som kräver narkos av en så pass gammal hund. Speciellt när ingreppet inte är nödvändigt rent medicinskt. Så jag hade kollat noga med veterinären om det finns nåt annat alternativ.

Jag känner några som var i samma situation. De kastrerade tiken efter första löpet.
Vi vill inte kastrera tiken eftersom vi ev vill ta valpar på henne i framtiden. Hon är bara strax under året.

En veterinär jag talade med föredrog kemisk kastrering med tanke på narkos och risker med det, men andra jag talat med har sagt att narkosen i sig inte är ett större problem för en äldre hund. De har haft bra erfarenheter.

Jag är väldigt kluven.
 
Blev han översexuell vid varje påfyllning?
Nej bara första, det tar ca 6-8 veckor för kroppen att ställa om. Då är det vanligt med biverkningar som ökar de testosterondrivna beteenden. Han började exempelvis jucka och dregla mot mina hundar. Något han varken gjort innan eller efter ☺️
Det tar också därför 8 veckor innan man kan släppa ihop med löptik.
 
Vi vill inte kastrera tiken eftersom vi ev vill ta valpar på henne i framtiden. Hon är bara strax under året.

En veterinär jag talade med föredrog kemisk kastrering med tanke på narkos och risker med det, men andra jag talat med har sagt att narkosen i sig inte är ett större problem för en äldre hund. De har haft bra erfarenheter.

Jag är väldigt kluven.
Jag hade inte oroat mig för narkosen, det är ett snabbt ingrepp.
Kostnadsmässigt får man räkna lite. Kemisk kastrering kostar ungefär 2000kr/år. För en äldre hund kan det bli billigare med kemisk kastrering, beror på förväntad livslängd.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
4 102
Övr. Hund Bästa Buke, hjälp mig att reda ut mina tankar. Vi har som bekant en kastrerad dvärgpinscherhane som är 7 år, han är okomplicerad på alla...
2
Svar
39
· Visningar
4 531
Senast: Eurydome
·
H
Övr. Hund Hej allesammans! Tänkte fråga er om någon av er har en erfarenhet inom att kastrera en American akita hane? Min pojkvän är änna lite...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 608
Senast: Tibialis
·
Övr. Hund Jag har i dagsläget två hundar, en storpudelstik och en labradorblandningstik. Hundarna jag har nu får ut väldigt mycket av att vara två...
2
Svar
38
· Visningar
4 738
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp