Erfarenheter av att klippa långhåriga hundar med maskin?

Tonto

Trådstartare
Min Aussie har massor med päls, och jag tycker redan att jag märker att han börjar bli varm. Han ligger gärna vid dörren där det drar kallt eller på golvet för att få kyla istället för i sin bädd eller i sängen. Han flåsar dubbelt så mycket som vår korthåriga hund och det är inte för att han är i sämre kondition. Ju varmare det blir, desto mer orolig kommer jag väl att bli att han är överhettat hela tiden.

Jag funderar därför på att klippa av honom hans päls nu i sommar, men jag oroar mig för att pälsen kommer att växa ut "fel" och bli lockig och dålig på grund av att han blivit klippt. Det är nämligen så att jag sett ett par hundar som blivit klippta och sedan fått lockig och ullig päls - om det är åldersrelaterat vet jag ej, men båda hundarna som jag sett klippta har varit av det äldre slaget. Men pälsen har varit riktigt dålig och sugit åt sig vatten.

(Jag vet att jag såg att @Migo här på buke hade klippt ner sin BC, du kanske har tid att ha lite input?)

Någon här som klippt ner sin långhåriga hund? Hur har de sett ut efteråt?
 
Jag klipper ner min bearded collie. Faktum är att jag gjort försök att spara ut hans päls men jag ledsnar alltid och klipper igen, så han kommer aldrig ta sitt sista cert. Han trivs så mycket bättre snaggad, bor inte längre vid ytterdörren utan ligger istället gärna i soffan eller sängen ibland, flåsar inte och det är ännu mer go i honom.

Men vore utställning väldigt viktigt vet jag inte om jag vågat klippa. Sigge har helt klart fått mer lockig och svårskött päls när den växer ut igen.
 
Har inte klippt min borzoi, däremot kan jag inflika att min blir lite "flåsig" när värmen börjar komma på våren men att han vänjer sig vid det varmare vädret vartefter när värmen börjar bli mer kontinuerlig. Det är lite samma sak med många av oss. Innan den riktiga sommarvärmen kommer kan jag nästan tycka det är jobbigt varmt när det är 15 grader i solen trots att jag har t-shirt. När sommarvärmen sedan kommer så är 15 grader plötsligt jättekallt om man bara har t-shirt.

Självklart ska man klippa om hunden mår dåligt av värmen, men så länge hunden inte blir direkt överhettad (eller mår dåligt av det vid t.ex. hårt arbete) kan man testa att avvakta lite och se om de vänjer sig, speciellt om det är hundens första sommar i vuxenpäls. Viktigt också att man borstar ur gammal underull ordentligt så det inte sitter en massa kvar sedan vintern som värmer utan att hunden behöver det.
 
Aussies är ofta väldigt flåsiga av sig, oavsett hur varma de är. Det behöver inte betyda att hunden är varm!

Jag funderar iaf också på att klippa min ena aussie. Dock enbart eftersom hennes päls blivit dålig efter kastrering. Hade aldrig klippt min unghund som har en funktionell päls. Dessutom räknar jag kallt med att pälsen säkert blir konstig efter klipp så skulle inte göra det på hund jag tänkt ställa ut eller exteriörbeskriva.
 
Aussies är ofta väldigt flåsiga av sig, oavsett hur varma de är. Det behöver inte betyda att hunden är varm!

Jag funderar iaf också på att klippa min ena aussie. Dock enbart eftersom hennes päls blivit dålig efter kastrering. Hade aldrig klippt min unghund som har en funktionell päls. Dessutom räknar jag kallt med att pälsen säkert blir konstig efter klipp så skulle inte göra det på hund jag tänkt ställa ut eller exteriörbeskriva.

Det glömde jag helt bort! Han ska ju göra MH!

Utställning är bara för skojsskull, så dom skulle jag kunna skippa men exterörbeskrivningen på MHet måste han ju göra.

Får prova att tunna ur pälsen med någon borste tror jag!
 
Borsta ordentligt, bada, föna torr och sedan borsta ordentligt en gång till och se hur det blir. Märker du senare under sommaren att han får problem kan du börja med att raka t.ex. insida lår och under magen, områden där hunden är tunn, innan du eventuellt klipper hela hunden.
 
Min Aussie har massor med päls, och jag tycker redan att jag märker att han börjar bli varm. Han ligger gärna vid dörren där det drar kallt eller på golvet för att få kyla istället för i sin bädd eller i sängen. Han flåsar dubbelt så mycket som vår korthåriga hund och det är inte för att han är i sämre kondition. Ju varmare det blir, desto mer orolig kommer jag väl att bli att han är överhettat hela tiden.

Jag funderar därför på att klippa av honom hans päls nu i sommar, men jag oroar mig för att pälsen kommer att växa ut "fel" och bli lockig och dålig på grund av att han blivit klippt. Det är nämligen så att jag sett ett par hundar som blivit klippta och sedan fått lockig och ullig päls - om det är åldersrelaterat vet jag ej, men båda hundarna som jag sett klippta har varit av det äldre slaget. Men pälsen har varit riktigt dålig och sugit åt sig vatten.

(Jag vet att jag såg att @Migo här på buke hade klippt ner sin BC, du kanske har tid att ha lite input?)

Någon här som klippt ner sin långhåriga hund? Hur har de sett ut efteråt?
Jag ser ingen större skillnad på Boss pälskvalitet, däremot klippte jag honom väldigt sent i höstas och då växte inte täckhåren ut som de skulle, utan han blev som en bomullstuss med skägg i botten. Inte så mysigt ;)

Han älskar att vara nedklippt. Blir som en helt annan hund. Jag klipper honom med hästmaskin, för han har så mjuk och tät päls att de flesta hundtrimrar luggar honom (plus att det tar sån tiiiiiid att klippa med så små maskiner ;) Med hästsaxen kör jag medhårs och hunden är klar på under 20 min.)
 
Jag ser ingen större skillnad på Boss pälskvalitet, däremot klippte jag honom väldigt sent i höstas och då växte inte täckhåren ut som de skulle, utan han blev som en bomullstuss med skägg i botten. Inte så mysigt ;)

Han älskar att vara nedklippt. Blir som en helt annan hund. Jag klipper honom med hästmaskin, för han har så mjuk och tät päls att de flesta hundtrimrar luggar honom (plus att det tar sån tiiiiiid att klippa med så små maskiner ;) Med hästsaxen kör jag medhårs och hunden är klar på under 20 min.)

Jag har också hästsax! Fårsaxen jag klippt får med känns lite för brutal. :nailbiting:

Det är väl det jag tänker att min också skulle uppskatta. Jag får låta pälsen sitta kvar i sommar för att göra MHet. Eller ja, han kan göra det om två månader, så jag skulle kunna klippa honom efter det.

Men upplever jag att han är lidande så klipper jag nog honom. Han har för mycket rumpskägg. :eek:

Har du några bilder på din nedklippta?
 
Nerklippt om än inte kortast


I päls


Jag tycker han är så mycket finare i päls. Men alltså det går inte. För hans skull.

Han är jättesöt i både och! Men jag förstår om det blir för mycket med den där pälsen. Min har nog inte ens hälften.

Min skulle se ut som ett skrangelben. :laugh:

ilcT558.jpg

(Här är han med blöt päls, lidande i hundduschen.)
 
På MH är det ingen exteriörbeskrivning, bara om du ska kora honom ingår det en mentaldel (MT) och en exteriörbeskrivning.

Åh, jag trodde att det var exteriörbeskrivning på MH! Tack för att du rättade mig. :) Men Korning kan vara aktuellt, om inte annat kan det vara roligt att göra!
 
Min Aussie har massor med päls, och jag tycker redan att jag märker att han börjar bli varm. Han ligger gärna vid dörren där det drar kallt eller på golvet för att få kyla istället för i sin bädd eller i sängen. Han flåsar dubbelt så mycket som vår korthåriga hund och det är inte för att han är i sämre kondition. Ju varmare det blir, desto mer orolig kommer jag väl att bli att han är överhettat hela tiden.

Jag funderar därför på att klippa av honom hans päls nu i sommar, men jag oroar mig för att pälsen kommer att växa ut "fel" och bli lockig och dålig på grund av att han blivit klippt. Det är nämligen så att jag sett ett par hundar som blivit klippta och sedan fått lockig och ullig päls - om det är åldersrelaterat vet jag ej, men båda hundarna som jag sett klippta har varit av det äldre slaget. Men pälsen har varit riktigt dålig och sugit åt sig vatten.

(Jag vet att jag såg att @Migo här på buke hade klippt ner sin BC, du kanske har tid att ha lite input?)

Någon här som klippt ner sin långhåriga hund? Hur har de sett ut efteråt?

Jag klipper min långhårs-corgi varje sommar. Pälsen som växer ut är precis likadan som innan klippningen.
 
Jag har också hästsax! Fårsaxen jag klippt får med känns lite för brutal. :nailbiting:

Det är väl det jag tänker att min också skulle uppskatta. Jag får låta pälsen sitta kvar i sommar för att göra MHet. Eller ja, han kan göra det om två månader, så jag skulle kunna klippa honom efter det.

Men upplever jag att han är lidande så klipper jag nog honom. Han har för mycket rumpskägg. :eek:

Har du några bilder på din nedklippta?

Två rakade BCs
12472575_10153658293318666_4280472708947388471_n.jpg

Boss i profil
12049365_10153629504063666_7863774486743091055_n.jpg


Boss med ludd
3641_10151485782383666_282775383_n.jpg
 
Gud vad söta dom blir! Tack för bilderna!

Framför allt så ser man ju kroppen på ett annat sätt, så man ser hur musklade de är, om de är symmetriska osv. Bröderna Frodolf har så grymt bra päls, så dem vill jag inte raka. Men det skulle vara kul att se hur Fridolf ser ut under sitt ludd! :d
 
Framför allt så ser man ju kroppen på ett annat sätt, så man ser hur musklade de är, om de är symmetriska osv. Bröderna Frodolf har så grymt bra päls, så dem vill jag inte raka. Men det skulle vara kul att se hur Fridolf ser ut under sitt ludd! :d

Ja men verkligen! Jag brukar bli avundsjuk på sambons hund, Dalmatinern, för där kan man se allt!
 
Ruben klipps var tredje månad året runt. Han blir mycket piggare och gladare utan fluff. Jag också, slippa borsta och bada varenda dag :p

Full päls




Någon månads utväxt här


 
Jag klippte mina båda afghaner med en maskinsax, eller vad det kallas. Det blev väldigt lyckat! Båda hundarna blev piggare och framförallt renare, förut hade de halva skogen med sig in i huset. Pälsen som växte ut var lika fin som den de hade förut. Mycket mer lättskött för mig också.
 
Jag har en amerikansk cockerspaniel och rasen klipps ner helt ibland. En del klipper ner tikarna då de ska valpa. Min hane var helt nerklippt då han kom till oss. När pälsen blivit sliten klipper man ibland ner och "börjar om".
Det tar dock en jäkla tid att få pälsen i utställningsform igen så det är ju inget man gör utan anledning.

I alla fall, pälsen är lika fin då den växer ut igen.

Har man amris så har man en bra hundsax.....;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Kan man klippa chihuahua? Min blir väldigt besvärad av värmen på sommaren och tycker det är jobbigt med promenad även på kvällen. Jag...
Svar
7
· Visningar
3 191
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej! Skulle önska lite råd och input. En kastrerad tik, svarta täckhår och mycket underull som är svår att karda ur ordentligt, blir...
Svar
9
· Visningar
1 435
Senast: Vassi
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 552
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Har tänkt att skaffa en klippmaskin till min hund som måste hållas korthårig pga att pälsen tovar så otroligt mkt:/ Har klippt med sax...
Svar
8
· Visningar
2 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp