När klippa hund inför sommaren?

Valptass

Trådstartare
Hej! Skulle önska lite råd och input. En kastrerad tik, svarta täckhår och mycket underull som är svår att karda ur ordentligt, blir väldigt påverkad av värmen på sommaren. Har rekommenderat nedklippning tidigare år men det har hunnit bli typ juli-augusti då och det känns lite sent så det har aldrig blivit av. Detta år tänkte jag vara ute i god tid så att hon hinner njuta av sommaren ordentligt utan tjock varm päls.

Så, ni som har erfarenhet av att klippa ner dubbelpälsade hundar, när är lämplig tid att göra det? När tycker ni att det blir "för sent"? Jag är övertygad om att den här hunden skulle ha det bättre utan sin ofunktionella päls på sommaren men har ingen erfarenhet om hur man gör det bäst.
 
Om pälsen är förstörd pga kastration så är nedklippning i princip alltid den bästa lösningen; oavsett pälstyp.
 
Om pälsen är förstörd pga kastration så är nedklippning i princip alltid den bästa lösningen; oavsett pälstyp.
Det är mest på sommaren den känns förstörd, typ :p Hon är inte (semi-)långhårig som ex. aussie utan mer åt schäferhållet i längd. Den är inte horribel annat än på sommaren då den uppenbart besvärar. Men du skulle alltså rekommendera att hon hålls nedklippt året runt? Det är ju ingen dålig idé, täcken finns ju om hon fryser på vintern. Har liksom bara antagit att det bästa är att klippa så att pälsen hinner växa ut tills det blir kallt igen. Men så behöver det kanske inte alls vara då?
 
Trimmade mina hundar i början av sommaren när det var jättevarmt och de var besvärade. De fällde sen i juli och den ena trimmades efter det och hade inte samma päls sen på vintern som hon brukar men fullt fungerande. Hon har fällt nu igen och fått tillbaka sin normala päls. Den som inte trimmades igen återgick till normal päls på hösten/vintern.
Kastrerade hundar kan ha lite annan pälskvalite men jag skulle helt enkelt trimma så fort hon verkar bli besvärad. Man kan ju täcka om det blir nån kyligare dag.
 
Trimmade mina hundar i början av sommaren när det var jättevarmt och de var besvärade. De fällde sen i juli och den ena trimmades efter det och hade inte samma päls sen på vintern som hon brukar men fullt fungerande. Hon har fällt nu igen och fått tillbaka sin normala päls. Den som inte trimmades igen återgick till normal päls på hösten/vintern.
Kastrerade hundar kan ha lite annan pälskvalite men jag skulle helt enkelt trimma så fort hon verkar bli besvärad. Man kan ju täcka om det blir nån kyligare dag.
Ja det låter väl simplast; klippa ner när det verkar behövas och liksom ta det därifrån. Det behöver kanske inte vara mer komplicerat än så :laugh: Största hindret har varit en oro för att pälsen inte ska hinna växa ut ordentligt till vintern, typ klipps hon inte innan juni så får det vara. Ska prata med ägaren så hoppas jag att hunden blir av med pälsen när den blir för varm :)
 
Min tik (cavalier) kastrerades för ett år sedan och hennes päls blev väldigt tråkig efter det. Jag har börjat klippa henne med ca 2,5-3 månaders mellanrum under hela året och det är så mycket bättre. Tror hon gillar det också för hon känns piggare.
 
Skrälle är en Aussie och klipptes kort sommaren 18 när det var så vidrigt varmt. Eftersom maskiner var slutsålda på flera ställen så blev han klippt först i slutet på juli (kring 20-22/7). Vi bor i Norrbotten och i november när vintern kom var han så gott som helt utvuxen igen :) Nu är han ju en hund som fungerar bättre i - 25 än +25 generellt sett, men han verkade inte frysa överhuvudtaget den hösten.
 
Min tik (cavalier) kastrerades för ett år sedan och hennes päls blev väldigt tråkig efter det. Jag har börjat klippa henne med ca 2,5-3 månaders mellanrum under hela året och det är så mycket bättre. Tror hon gillar det också för hon känns piggare.
Jag har mina i sonnarfrilla året om :)
Det är ju ett alternativ som vi inte ens har tänkt på, att klippa året om :) Det är mycket möjligt att det skulle passa henne. Hon har aldrig täcke i nuläget och älskar snö så kanske är hon lite varm även resten av året. Helt klart något att överväga!

Skrälle är en Aussie och klipptes kort sommaren 18 när det var så vidrigt varmt. Eftersom maskiner var slutsålda på flera ställen så blev han klippt först i slutet på juli (kring 20-22/7). Vi bor i Norrbotten och i november när vintern kom var han så gott som helt utvuxen igen :) Nu är han ju en hund som fungerar bättre i - 25 än +25 generellt sett, men han verkade inte frysa överhuvudtaget den hösten.
Åh, det låter ju bra :) Det känns helt klart mindre odramatiskt nu att klippa, även senare under sommaren när det förut har känts som för sent!
 
Det är ju ett alternativ som vi inte ens har tänkt på, att klippa året om :) Det är mycket möjligt att det skulle passa henne. Hon har aldrig täcke i nuläget och älskar snö så kanske är hon lite varm även resten av året. Helt klart något att överväga!


Åh, det låter ju bra :) Det känns helt klart mindre odramatiskt nu att klippa, även senare under sommaren när det förut har känts som för sent!
Som sagt, för honom växte det i alla fall ut med bra marginal. Förra sommaren var inte lika vidrigt varm så då klarade han sig med att vi klippte ner mage och insidan av låren. Då tror jag vi tog första vändan i slutet av maj, och sen en klippning till i juli av samma område. Kan ju alltid börja med det mindre området för att se om det är tillräckligt :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min golden är kastrerad och har rejält med underull som hon inte fäller ur ordentligt inför sommaren. Hon blir väldigt påverkad av...
2
Svar
28
· Visningar
3 169
Senast: Rugge
·
Hundavel & Ras Aningen märkligt inlägg kanske, men jag hjälper en anhörig att hitta rätt ras till kommande hund (mest för att kunna hjälpa till att...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 218
Senast: mackan
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
1 762
Senast: Speedway
·
Hundhälsa Min Aussie har massor med päls, och jag tycker redan att jag märker att han börjar bli varm. Han ligger gärna vid dörren där det drar...
Svar
19
· Visningar
5 836
Senast: Snuffsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp