Erfarenheter av hoppsadlar med utbytbart koppjärn i lägre prisklass.

Bukefalos 30 år!

Kapar er tråd lite - ni verkar ha koll på x-change koppjärn!

Vet någon av er vad det är för grönt koppjärn som jag sprungit på? Står X-change S2 i det och är vidare än ett grått koppjärn, tunnare material och lite vinkel längst ut på benen.

Är intresserad av en Pessoa gen-x elite pony 15” och det gröna koppjärnet sitter i sadeln.
Skulle byta till ett smalare koppjärn så lånade hem ett orange och ett grått.
Det gråa järnet är SMALARE än det gröna. Något stämmer inte..?

Nä det går som sagt lite troll i dem verkar det som. Mitt tjocka gråa märkt xw var lika brett, möjligen tillochmed lite, lite smalare än det gröna märkt w jag köpte som var tunnare i sitt utförande. Köpte ett nytt (tunnare) grått xw och den stämmer bättre i vidd. Jag misstänker att det är olika produktionsår och att de justerat vidderna uppåt på senare tid. Man får helt enkelt kontrollmäta.

Nya tunnare koppjärnet är överst. Båda ska vara xw...🫪
1000009087.webp

Kapar er tråd lite - ni verkar ha koll på x-change koppjärn!

Vet någon av er vad det är för grönt koppjärn som jag sprungit på? Står X-change S2 i det och är vidare än ett grått koppjärn, tunnare material och lite vinkel längst ut på benen.

Är intresserad av en Pessoa gen-x elite pony 15” och det gröna koppjärnet sitter i sadeln.
Skulle byta till ett smalare koppjärn så lånade hem ett orange och ett grått.
Det gråa järnet är SMALARE än det gröna. Något stämmer inte..?
Här är färgerna och måtten för Xchange2

Så om ditt järn inte är mer ”limegrönt” i verkligheten än på bilden så vetesjutton vad du har?

Upplever dock version 2 som generellt vidare i vidden än version 1

IMG_4484.webp

Det blir bara bättre och bättre 😅

Men såvida det gröna koppjärnet som är vidare än det grå inte är limegrönt är det ju fortfarande ett mysterium vilket det är

Tack för alla svar! :love: Ni har helt rätt - man blir inte klok!

Jag ringde Källqvist och frågade dem om märkningen "S2" i det gröna koppjärnet och det var inget de kände till. Enligt dem fanns det ingen möjlighet att det gröna koppjärnet skulle vara så mycket vidare än det gråa om det inte var limegrönt men märkningen "S2" hade ändå inte stämt...

Det jag fick till mig var att de inte rekommenderade att man hade fel koppjärn i för då gäller inte garantin.. Men hur vet man om det är rätt koppjärn eller inte när det är så stora skillnader på enskilda koppjärn och dess märkningar.. Med tanke på de olika buden man få på förpackningarna gällande serie 1 och serie 2. :confused:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar