Bukefalos 28 år!

Erkänn ditt singel-ofog!

KL
Kommer att tänka på att jag ju för många år sedan blev ihop med någon jag upplevde som alldeles för pedantisk. Disk togs ALLTID direkt efter maten, sängen bäddades varje morgon, städning utfördes minutiöst (men förmodligen just därför inte så ofta; kanske 1-2 ggr/månad. Veckan efter städning var det pedanteri på högsta nivå, våga inte ta ett steg med skor på fötterna utanför hallmattan, plocka upp eventuella smulor direkt de tappas osv. ;) )

Efter mina försök till en NÅGOT mer avslappnad attityd till städ och disk så gav det faktiskt resultat. Men ytterligare några år senare så ångrade jag mig nästan... Ja, vi är kvar tillsammans, men nu kan jag väl tycka att det är VÄL långt intervall mellan initiativen till diskning och städning.
 
@Björk - införa städdag på söndagar?
Hm, nja, någon slags rutin skapade vi förra våren vad gäller veckoschema (där även barnen är med - motvilligt). Nå, jag kan nog tackla detta, det var nog inte ett rop på hjälp vad jag kan göra åt det utan snarare en liten anekdot om hur det kan bli här i livet. :D

(Sen kan jag personligen bli SKITirriterad på att jag dvs kvinnan även ska fixa så att en rutin skapas - att jag ska projektleda och "se till att det blir av" - nej, ju äldre jag blir desto mer vägrar jag bli/vara det. Det är inte MITT jobb att införa städdagar för att den andra parten inte tar initiativ självmant. Han kan ju uppenbarligen SE skiten med tanke på hur enormt pedantisk han var när vi träffades... Det är lika mycket hans jobb och jag har försökt med diverse lösningar, men går de inte hem så tar jag hellre min DEL av ansvaret och så får han ta eller låta bli att ta sin del. Jag lever faktiskt hellre med att ha skitigt än att bli/vara projektledare/arbetsledare. Nu lever jag med en man som förmodligen tar ovanligt mycket ansvar för mycket (t ex delar vi på föräldraansvaret i det allra mesta) men jämställda - nja, han skulle svara JA på den frågan, men jag svarar nej)
 
Hm, nja, någon slags rutin skapade vi förra våren vad gäller veckoschema (där även barnen är med - motvilligt). Nå, jag kan nog tackla detta, det var nog inte ett rop på hjälp vad jag kan göra åt det utan snarare en liten anekdot om hur det kan bli här i livet. :D

(Sen kan jag personligen bli SKITirriterad på att jag dvs kvinnan även ska fixa så att en rutin skapas - att jag ska projektleda och "se till att det blir av" - nej, ju äldre jag blir desto mer vägrar jag bli/vara det. Det är inte MITT jobb att införa städdagar för att den andra parten inte tar initiativ självmant. Han kan ju uppenbarligen SE skiten med tanke på hur enormt pedantisk han var när vi träffades... Det är lika mycket hans jobb och jag har försökt med diverse lösningar, men går de inte hem så tar jag hellre min DEL av ansvaret och så får han ta eller låta bli att ta sin del. Jag lever faktiskt hellre med att ha skitigt än att bli/vara projektledare/arbetsledare. Nu lever jag med en man som förmodligen tar ovanligt mycket ansvar för mycket (t ex delar vi på föräldraansvaret i det allra mesta) men jämställda - nja, han skulle svara JA på den frågan, men jag svarar nej)

Ja...det är ett val som man får göra. Vinst o förslust, plus o minus. Princip eller kan jag se förbi principen. Vad är viktigast? Det är väl vad man får ställa sig för fråga.
 
Hmm gör nog en hel del....
Fiser helt obrytt och högljutt
Lägger mina skitiga strumpor på vardagsrumsbordet
Städar först när jag inte står ut med röran längre
Struntar i att duscha efter stallet om jag ändå inte ska upp till jobbet dagen efter
Lassar upp läderprylar på köksbordet och smörjer när det är för kallt i stallet
Låter tvätthögen växa till ett berg tills jag inser att jag har slut på rena trosor och strumpor
Har hunden i soffan och sängen
Duschar tills varmvattnet tar slut
Lämnar använda "bomullsrondeller" (såna man tar bort smink med ) och använda tops på handfatet
Lämnar dricksglas och koppar över hela stället

Däremot så låser jag alltid dörren när jag är på toa oavsett vad jag gör där inne, helt i onödan för vem ska komma in där liksom?
 
Ja...det är ett val som man får göra. Vinst o förslust, plus o minus. Princip eller kan jag se förbi principen. Vad är viktigast? Det är väl vad man får ställa sig för fråga.
För mig är det viktigast att vara jämlikar/jämställda. Att två vuxna självmant kan och vill ta ansvar för sina delar av det gemensamma. Det är viktigare för mig än att det städas en gång i veckan. Jag ser hellre förbi principen att det ska vara en viss ordning och håller hårdare på principen vuxen = kapabel till att ta eget ansvar.

No offense - men ditt råd om städdag - för mig är det inte direkt någon idé jag aldrig hört talas om/provat/tänkt ut själv efter mina 47 år på planeten. ;)
 
Men herregud, vad är ni för noobs som inte kan äta i sängen utan att smula? :p Baskunskap, vare sig man är sammanboende eller inte. Håll en tallrik under. Problemet löst. Och föresten, om man bor tillsammans med någon så har man väl en egen säng som står står bredvid den andres, eller i annat fall en egen del av sängen? Så eventuella smulor i ens egna territorium borde vara ett ickeproblem.
 
För mig är det viktigast att vara jämlikar/jämställda. Att två vuxna självmant kan och vill ta ansvar för sina delar av det gemensamma. Det är viktigare för mig än att det städas en gång i veckan. Jag ser hellre förbi principen att det ska vara en viss ordning och håller hårdare på principen vuxen = kapabel till att ta eget ansvar.

No offense - men ditt råd om städdag - för mig är det inte direkt någon idé jag aldrig hört talas om/provat/tänkt ut själv efter mina 47 år på planeten. ;)

Nu ska jag se om jag förstår dig rätt. Så om tjejen kommer på saker som behöver ordnas i hemmet som mer räknas åt kvinnoområden så ska människan hålla tyst om dem o vänta ut motparten så han kommer på dem? För att annars blir det inte jämställt? O tvärs om. Om mannen kommer på saker som behöver ordnas i hemmet som räknas mer åt mansområden så ska han hålla tyst om dem o vänta ut tjejen?

Va trist att du inte uppskattade min omtanke.

Jag hade KUNNAT se förbi principen i @Björk s kläder, men jag hade inte VELAT göra det. Jämställdhet är viktigare än regelbunden städning.

Hur menar du nu? För jag är inte alls med o förstår vad du försöker säga.
 
Vad jag förundras över är att så många äter i sängen. HUR gör ni det och vad äter ni? Att ligga på sidan med en tallrik kåldolmar låter ju lite meckigt.

Allt! Håll i tallriken med ena handen, sleva i dig med den andra. Eventuellt får man skära i mindre bitar i förväg. Håll tallriken under hakan så blir det inget spill. Är det knäckebröd håller man brödet ovanför tallriken så blir det inga smulor. Titta på tv-serie under tiden.

:D
 
Vad jag förundras över är att så många äter i sängen. HUR gör ni det och vad äter ni?
Jag äter chips, knäckemackor, bullar, lite vad som helst. Liggande på rygg med tallriken på magen.

Driver min kära man till vansinne med alla smulor som jag lämnar efter mig.
 
Allt! Håll i tallriken med ena handen, sleva i dig med den andra. Eventuellt får man skära i mindre bitar i förväg. Håll tallriken under hakan så blir det inget spill. Är det knäckebröd håller man brödet ovanför tallriken så blir det inga smulor. Titta på tv-serie under tiden.

:D
Under hakan ... Du sitter upp alltså?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp