Ersättning för bilkörning

Habina

Trådstartare
Jag har världens bästa vänner som ställer upp för mig. :heart Jag blev hastigt och lustigt av med bilen, så jag har blivit skjutsad en del senaste dagarna.

Tänkte att jag skulle betala för mig, men sist jag räknade på sånt här var det 15 kr/mil som gällde och det känns som att alla kostnader ökat rejält sen dess.

Så vad är en rimlig kostnad?

Bjuder den ena på lunch och den andra får badskum som tack också, men bensinen är ju svindyr nu…
 
Jag har världens bästa vänner som ställer upp för mig. :heart Jag blev hastigt och lustigt av med bilen, så jag har blivit skjutsad en del senaste dagarna.

Tänkte att jag skulle betala för mig, men sist jag räknade på sånt här var det 15 kr/mil som gällde och det känns som att alla kostnader ökat rejält sen dess.

Så vad är en rimlig kostnad?

Bjuder den ena på lunch och den andra får badskum som tack också, men bensinen är ju svindyr nu…
Det beror ju på vad du vill betala för? Jag skulle aldrig vilja ha mer än möjligtvis för bensinen när jag kör vänner, men när jag får körersättning från hundklubben är ersättningen 3:10 kr per km.
 
Tänkte att jag skulle betala för mig, men sist jag räknade på sånt här var det 15 kr/mil som gällde och det känns som att alla kostnader ökat rejält sen dess.

Så vad är en rimlig kostnad?
Frågan dyker upp då och då och är svår att svara klart på tycker jag. Den faktiska kostnaden inklusive allt varierar rätt stort med bilmodell och -ålder men kan för en typisk familjebil ligga runt 15-20 kr/mil. Till det kommer förstås arbetsinsatsen.
Så man får fråga sig om avsikten är att ge full kostnadstäckning eller om man snarare vill visa sin uppskattning och tacksamhet för en värdefull väntjänst.

Själv hade jag kanske givit i storleksordningen en flaska vin eller en blomma per vän om det var något eller några få tillfällen, och ersatt mer om det handlade om längre sträckor.
 
Frågan dyker upp då och då och är svår att svara klart på tycker jag. Den faktiska kostnaden inklusive allt varierar rätt stort med bilmodell och -ålder men kan för en typisk familjebil ligga runt 15-20 kr/mil. Till det kommer förstås arbetsinsatsen.
Så man får fråga sig om avsikten är att ge full kostnadstäckning eller om man snarare vill visa sin uppskattning och tacksamhet för en värdefull väntjänst.

Själv hade jag kanske givit i storleksordningen en flaska vin eller en blomma per vän om det var något eller några få tillfällen, och ersatt mer om det handlade om längre sträckor.

Precis, tänker också att det beror på om avsikten är att ge full kostnadstäckning eller ej, och då beror det ju på vad för bil vännerna ha.

Med nuvarande dieselpris kostar min bil nästan 22kr/mil i bara bränsle på korta sträckor. Längre sträckor typ 18kr/mil.
 
Frågan dyker upp då och då och är svår att svara klart på tycker jag. Den faktiska kostnaden inklusive allt varierar rätt stort med bilmodell och -ålder men kan för en typisk familjebil ligga runt 15-20 kr/mil. Till det kommer förstås arbetsinsatsen.
Så man får fråga sig om avsikten är att ge full kostnadstäckning eller om man snarare vill visa sin uppskattning och tacksamhet för en värdefull väntjänst.

Själv hade jag kanske givit i storleksordningen en flaska vin eller en blomma per vän om det var något eller några få tillfällen, och ersatt mer om det handlade om längre sträckor.

Herregud vad svårt det blev nu. Alltså ena vännen körde typ tur och retur 6 mil för min skull och den andra har skjutsat runt mig i stan hela förmiddagen. Första vännen får badskum á 90 kr och andra vännen bjöd jag på lunch för 280 kr. Jag vill ju liksom visa min tacksamhet och även betala för kostnaden för bensinen.
 
Det beror ju på vad du vill betala för? Jag skulle aldrig vilja ha mer än möjligtvis för bensinen när jag kör vänner, men när jag får körersättning från hundklubben är ersättningen 3:10 kr per km.

Jag vill betala för att de ställer upp. Jag är van att aldrig ha nån som ställer upp för mig, så jag känner mig så ovan vid vad som är "lagom" tack sas. Vill inte att de ska tro att jag tar dem för givet på nåt vis. Samtidigt som jag vet att ena vännen har jag hjälpt supermycket och andra vännen var så glad över att äntligen få hjälpa mig, för hen anser att hen fått massor med hjälp av mig (som jag själv inte riktigt upplever att jag hjälpt, mer funnits där som vän).

Gaaah, jag tycker verkligen att sånt här är skitsvårt. Bägge parter har det såklart lite tight ekonomiskt också, men jag vill ju inte heller förolämpa dem med bensinpengar om de tycker att det är en självklar sak att göra.
 
Jag vill betala för att de ställer upp. Jag är van att aldrig ha nån som ställer upp för mig, så jag känner mig så ovan vid vad som är "lagom" tack sas. Vill inte att de ska tro att jag tar dem för givet på nåt vis. Samtidigt som jag vet att ena vännen har jag hjälpt supermycket och andra vännen var så glad över att äntligen få hjälpa mig, för hen anser att hen fått massor med hjälp av mig (som jag själv inte riktigt upplever att jag hjälpt, mer funnits där som vän).

Gaaah, jag tycker verkligen att sånt här är skitsvårt. Bägge parter har det såklart lite tight ekonomiskt också, men jag vill ju inte heller förolämpa dem med bensinpengar om de tycker att det är en självklar sak att göra.
Sånt här är skitsvårt.
Exet brukade fråga vid diskussion om summor -tar du tillräckligt betalt för att jag inte ska skämmas nästa gång jag frågar?

Det är lite av mitt motto. Jag ger gärna en lite generösare ersättning för hjälp.

Samtidigt spelar det ju in om det är återkommande eller enstaka tillfällen.
Statliga ersättningen ligger väl fortfarande på 18,50/mil. Jag har lagt mig med det som grund och plussat på lite för hjälpen.
 
Tack alla för svar! Det fick bli lite mer än dubbla statliga ersättningen till bägge. Känner ju att det förhoppningsvis aldrig händer igen (hatar att vara till besvär), men jag vill ändå vara tydlig med att sånt här betyder massor för mig.
 
Ser att du redan löst problemet, men bara det faktum att du bjöd på lunch/gav present hade räckt alldeles utmärkt för mig om det var vid ett enstaka tillfälle och den sträckan du nämnde (sex mil tur och retur är typ in till stan och hem igen för mig, så för mig är det helt normalt).
 
Jag har världens bästa vänner som ställer upp för mig. :heart Jag blev hastigt och lustigt av med bilen, så jag har blivit skjutsad en del senaste dagarna.

Tänkte att jag skulle betala för mig, men sist jag räknade på sånt här var det 15 kr/mil som gällde och det känns som att alla kostnader ökat rejält sen dess.

Så vad är en rimlig kostnad?

Bjuder den ena på lunch och den andra får badskum som tack också, men bensinen är ju svindyr nu…
Ca Kostnad per mil är 45 kr med slitage och bensin.

Mem minsta betaling är för bensinen och gärna något för tiden,

Jo jag har kört 3 mil per dag i en veckas tid för att passa bekantas djur och fick duschtvål för runt 200kr. Kändes inte helt ok. Jag hade sagt att jag behövde ha för bensin.
 
Ca Kostnad per mil är 45 kr med slitage och bensin.

Mem minsta betaling är för bensinen och gärna något för tiden,

Jo jag har kört 3 mil per dag i en veckas tid för att passa bekantas djur och fick duschtvål för runt 200kr. Kändes inte helt ok. Jag hade sagt att jag behövde ha för bensin.
Fast om jag frivilligt erbjuder min hjälp hade jag gjort det utan att förvänta mig någon ersättning. I ditt fall har du sagt att du behöver bensinkostnaden för att ställa upp, då är det inte okej att ge mindre.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 426
Senast: cassiopeja
·
Äldre Jag tycker det är kul att pyssla med mat, mackor och smörgåstårtor, och anser själv att jag är helt ok ( och kanske lite bättre än så)...
Svar
13
· Visningar
5 016
Senast: GotAsecret
·
Ekonomi & Juridik Till helgen ska en väldigt nära vän få låna min bil och mig som chafför för att åka och hämta hem sin nya häst 30 mil bort. Jag funderar...
Svar
17
· Visningar
3 247
Senast: Ottilia
·
Äldre De 2 tjejer som jag räknar som bästa vänner är tvillingar och vi kan kalla dem A + B. A har sedan december bott på annan ort en bra...
Svar
5
· Visningar
1 161
Senast: Madonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp