Ersättare till Solensia?

Bukefalos 30 år!

MissFideli

Trådstartare
Var med en av katterna för hälsocheck inför förnyelse av recept på Solensia. Då den är restnoterad hos tillverkaren, pratade vi lite om vad man gör om det skulle bli långvarigt.
Då berättade hon att det kommit en ny variant som fungerar på samma sätt, men med 3 månaders verkningstid istället för 1 månad? Tydligen så ny att hon inte visste så mycket mer ännu.
Nån som vet mer?

Min veterinär tänker använda sin egen artroskatt som "försökskanin" på 3-månadersmedicinen. Hon vill inte ge det till min katt innan hon själv har hunnit testa och utvärdera då det är så nytt. Men enligt henne så ska effekten vara exakt den samma. Så min katt fortsätter på Solensia tills vidare. Vore ju väldigt smidigt om resultatet på det nya faller väl ut!

Och jag som har en katt som haft en elak reaktion på solensian som tog nästan 5 månader att häva med stora sår och en helvetes klåda som vägrade ge med sig skulle aldrig våga testa en med tre månaders verkningstid. Men det är jag det. Vill inte ens tänka på hur lång tid det tar att få den ur kroppen om verkningstiden är 3 månader :crazy:

Var med en av katterna för hälsocheck inför förnyelse av recept på Solensia. Då den är restnoterad hos tillverkaren, pratade vi lite om vad man gör om det skulle bli långvarigt.
Då berättade hon att det kommit en ny variant som fungerar på samma sätt, men med 3 månaders verkningstid istället för 1 månad? Tydligen så ny att hon inte visste så mycket mer ännu.
Nån som vet mer?
Har inga erfarenheter mer än att vi har det hemma och använder, då det finns stor efterfrågan bland ägare. Skönt att slippa komma varje månad för injektion.

Nån som vet mer?
Vår katt fick Portella förra veckan. Kan inte uttala mig så mycket om hur det fungerar än då jag är bortrest. Priset blev ungefär samma som 3 st Solensia men bra att inte behöva åka in varje månad.

Senast ändrad:
Och jag som har en katt som haft en elak reaktion på solensian som tog nästan 5 månader att häva med stora sår och en helvetes klåda som vägrade ge med sig skulle aldrig våga testa en med tre månaders verkningstid. Men det är jag det. Vill inte ens tänka på hur lång tid det tar att få den ur kroppen om verkningstiden är 3 månader :crazy:

Biverkningar finns det ju en risk för med alla mediciner, tyvärr. Mina 2 har inga problem av Solensian, tack och lov. För min äldsta hade jag fått ta bort om inte Solensia fanns.

Märkligt, vi fick Solensia till kliniken bara för någon dag sedan. Vetapotek har det i lager.

Apoteket har få i onlinelager. Sen är det tydligen hos tillverkaren det är restat, så att det fortfarande finns lager på apoteken är väl inte så märkligt?

Senast ändrad:
Tolkade det som att du inte kunde hämta ut pga restnoterat.

Nej, så var det inte. Veterinären kunde inte köpa hem, men jag har hemma så det kvittade denna gång. Däremot var jag med under Covid när Onsior var restat under lång tid, efter det vill jag hellre ha ett lager hemma än bli helt utan ifall det skulle vara restat en längre tid. Även när SilkEye försvann helt efter att ha varit restat i 2 år var jag med då jag hade katter med behov av dessa då.

Nej, så var det inte. Veterinären kunde inte köpa hem, men jag har hemma så det kvittade denna gång. Däremot var jag med under Covid när Onsior var restat under lång tid, efter det vill jag hellre ha ett lager hemma än bli helt utan ifall det skulle vara restat en längre tid. Även när SilkEye försvann helt efter att ha varit restat i 2 år var jag med då jag hade katter med behov av dessa då.
Jag har ingen aning om varför just din veterinär inte kan köpa hem det, men det är inte restnoterat. Finns ingen anmälan om det varken på FASS eller Läkemedelsverkets databas för restnoteringar. Jag packade också upp en leverans av det igår på djursjukhuset.

Jag har ingen aning om varför just din veterinär inte kan köpa hem det, men det är inte restnoterat. Finns ingen anmälan om det varken på FASS eller Läkemedelsverkets databas för restnoteringar. Jag packade också upp en leverans av det igår på djursjukhuset.

Vad konstigt. Hon sade att hon pratat med tillverkaren. Men det är ju bra om det inte stämmer!

Katten mår super av Portela. Han hänger efter mig varenda gång jag går ifrån gården, kommer i full fart och jagar i fatt mig och hästarna 😅

20260731_212103.webp

Liknande trådar

• Äldre katt med artros, smärtlindring.
  • Att säga upp sig
  • Hur orka lära känna nån på nytt en gång till?
  • Kräsen katt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka