Ert värsta misstag i jobbet

På soc har jag betalat ut för mycket pengar några gånger när jag glömt dubbelkolla alla konton. Ingen större katastrof.
Ja det är skönt när det inte är värre tabbar.
En riktig riskfaktor där är när det ligger och "skvalpar" pengar i beslut, som ännu inte betalats ut. Det är verkligen en olycka som väntar på att hända.
Jag är så glad att vi på det stället jag jobbar nu har lyckats få till rutiner så risken är minimal att det händer.

Mitt värsta misstag är svårt att avgöra.
Det farligaste var när vi fick in ett prov med kopparbad. Jag körde provet som vanligt och började må fruktansvärt illa. Av någon anledning fungerade det inre varningsystemet och jag vacklade iväg från provbänken. Det tog ett tag innan jag fungerade igen och gick tillbaka. När jag tittade ner i provbyttan och såg färgen på lösningen insåg jag att det inte var vanlig surkoppar utan cyanidkoppar. Det är dumt att hälla svavelsyra på den. Det var jättekorkat att inte kolla pH innan men leverantören av provet visste att vi inte tog in cyanidhaltigt avfall så jag tänkte verkligen inte ens på möjligheten.
Det som drabbade andra var den gång vi skulle göra en oxidation. Jag testade blandningsförhållanden i labskala och väntade ungefär ett dygn på att reaktionen skulle bli klar. När vi skulle köra det i fullskala tänkte jag inte på att 200 ml kyls betydligt fortare än 2 m3. Vi kan sammanfatta det med att reaktionen gick snabbare än beräknat och att en kollega fick jobba över med att kyla behandlingkärlet. Fy fan vad jag skämdes. Tack och lov gick det bra utan att reaktionen gav sig upp i taket eller skadade någon.
Nyfiken på vilket yrke det gäller? ☺

Skäms än idag över detta men iallafall, jag skulle blanda foder till korna i en mixervagn. På denna vagn finns en lucka (där fodret åker ut genom när man sedan kör ut den till korna) som måste vara stängd när man lastar den annars åker allt foder ut på betongplattan. Hade hänt ett par gånger att personen som kört innan glömt stänga och var egentligen bara att skrapa upp med lastmaskinen om man missade att dubbelkolla. Men denna gång hade jag försovit mig, var sönderstressad och fick fullkomligen panik när jag inser att den inte var stängd försent. Så vad gör jag när jag lastat av 2 ton spannmål på plattan? (:o :cry: ) Jo jag åker och lastar i nytt, tänker att jag tar hand om spannmålen på plattan sen för korna behöver mat. Vart gör jag av spannmålen? Jo men jag kastar den på gödselhögen.

Om chefen var glad? Inte någonstans. Gud vad jag skämdes över det totala hjärnsläppet.

I övrigt har jag nog inte gjort några större missar än o kört av några drivbultar på mixervagnen, en sidospegel och försovit mig.

Eller jo förresten, försov mig nått så in i nordens till mitt förra jobb. Inte jättebra när man mjölkar själv. Började halv 5 och vaknade vid 6. Chefen upptäckte det samtidigt som mig och startade igång mjölket. Tyckte så synd om korna :(
Du påminde mig just om en tabbe till som hände på gården där jag spolade golvet med mjölk, bonden är ju inte sig själv riktigt efter en stroke så han glömde varna mig för avelstjuren, han kom på det när jag redan varit på gården en månad när han såg mig gå in i lösdriften och blanda mig med kossorna, gå fram till foderbingen, be tjuren flytta lite på sig och börja dra bort ensilageplasten som låg i botten på bingen. Likadant hade jag gjort sen dag ett, kliat och gosat med tjuren, bett honom flytta sig lite och vänt ryggen åt honom. Bonden backade bakom knuten och kikade i smyg på vad som skulle hända och när jag gav tjuren sin dagliga kram :love: höll bonden på att få en hjärtattack sa han efteråt. :laugh:

Du påminde mig just om en tabbe till som hände på gården där jag spolade golvet med mjölk, bonden är ju inte sig själv riktigt efter en stroke så han glömde varna mig för avelstjuren, han kom på det när jag redan varit på gården en månad när han såg mig gå in i lösdriften och blanda mig med kossorna, gå fram till foderbingen, be tjuren flytta lite på sig och börja dra bort ensilageplasten som låg i botten på bingen. Likadant hade jag gjort sen dag ett, kliat och gosat med tjuren, bett honom flytta sig lite och vänt ryggen åt honom. Bonden backade bakom knuten och kikade i smyg på vad som skulle hända och när jag gav tjuren sin dagliga kram :love: höll bonden på att få en hjärtattack sa han efteråt. :laugh:

Har gjort en del pinsamma misstag i början på ambulanskarriären...
# Backat in i garageporten, ny port fick köpas in.
# Poppat popcorn på stationen (samma byggnad som brandstationen), bränt dessa och dragit igång brandlarmet, som är kopplat till ett automatiskt brandlarm.
Pga att det periodvis vistas många personer i byggnaderna så larmas förutom räddningstjänst, även ambulansen, dvs Jag lyckas larma ut mig själv till min egen station. Detta hände givetvis på jourtid:banghead: så det fanns inga brandmän där som kunde åtgärda diskret.
# Tagit ett palpatoriskt blodtryck ( blodtrycksmanchett som pumpas upp tills handledspulsen försvinner, sen släpps luften ur sakta samtidigt som man känner på handledspulsen tills den kommer tillbaka). Pulsen försvann aldrig och patienten skrek av smärta och jag misstänkte ett jäkligt högt blodtryck... ända till jag kom på att jag pumpade manchetten i ena armen och kände pulsen på andra...:o Tur inga kollegor såg detta.
# Kört fast med ambulansen med patient i bilen

Åh, jobbade på labbet på ett kartongbruk och i min ungdom räknade jag fel på ett värde (flyttade inte decimal åt rätt håll) vilket innebar att det kördes kass-kartong ett helt skift (trots att den egentligen inte var kass :o )
Kostnad ca 200 000 :crazy: för företaget.... I efterhand har jag funderat över att ingen ifrågasatte det felaktiga värdet:confused:

Jag råkade lägga en pärm på chefens tangentbord.
Tyckte det började låta så konstigt, kollade upp och såg på datorskärmen hur rader av inkorgens mail försvinner. Hivar iväg pärmen och det fortsätter försvinna mail en kort stund till...!

Usch vad jag skämdes. Men chefen tog det bra :love:

Åh jag har tänkt fråga dig länge nu om du jobbar kvar i den där akvariebutiken i Bromma där jag fått för mig att du jobbat! Gör du det? Jag har nämligen ett projekt (i rött tegel och q-märkt) där intill...

Jadå, deltid iallafall. Kom förbi och morsa så bjuder jag på världens äckligaste kaffe!

Jag har gett en patient 10 ggr högre dos Metadon pga att jag glömde en 0:a när jag räknade ut. Tur att det finns antidot i form av Naloxon :D
Har också blandat ihop Rompun och Baytrilflaskan. Även det gick bra.
Är väl inte konstigt att det blir fel ibland när man försöker vara på flera ställen samtidigt. Är numer extremt nojjig att jag tar rätt flaska.

Har också tappat häst en gång... var 19 bast och hade jobbat på stället en knapp vecka, skulle lasta ur chefens nya, superdyra häst. Längst upp på lastbilens ramp reste sig hästen, slog huvudet i taket och tog sen ett skutt rakt ut, landade med benen på alla håll på asfalten, skrapade upp samtliga av dem och hela nosen :(
Fick en utskällning som fick mig att blekna, kort därefter slutade jag och åkte hem till Sverige igen..

Men fy, det hade ju kunnat gå riktigt illa! :eek:
Ja det hade ju det och jag var lite knäsvag ett tag när jag tänkte på att det kunnat gå åt helvete. Nu många år senare kan jag skratta åt det hela.
Jag var för övrigt rätt förbannad på leverantören som inte deklararerat sitt prov på rätt sätt. Efter det blev jag totalvrång om saker inte var ordentligt märkta och visade minsta antydan till att kunna vara farligt.

Ja det hade ju det och jag var lite knäsvag ett tag när jag tänkte på att det kunnat gå åt helvete. Nu många år senare kan jag skratta åt det hela.
Jag var för övrigt rätt förbannad på leverantören som inte deklararerat sitt prov på rätt sätt. Efter det blev jag totalvrång om saker inte var ordentligt märkta och visade minsta antydan till att kunna vara farligt.
Det som inte dödar det härdar heter det ju, när jag hade screentryckeriet råkade jag fylla "ganska potent" peroxid i handtvålbehållaren. Jaja, ren blev man ju iallafall. :laugh:
Fö. ingick vätecyanid i en av framkallningsvätskorna, en soppa man skulle hålla långt ifrån stoppbadet som var en blandning mellan ättiksyra och myrsyra. Den giftcocktailen var egen uppfinning för vem har tid att vänta på att vanliga stoppbadet ska verka? :angel:

Tror "bara" jag haft sönder mätutrustning för 5-10 kkr. Jag hade ångest i en vecka över att någon skulle skälla på mig o frågade till slut chefen som skrattade åt mig o tydligt förklarade att de inte ägnade sig åt att skuldbelägga sina anställda och att det är sådant som händer.

I övrigt skapar jag mest merjobb eller lite billigare omblandningar när jag gör fel. Väldigt uppstyrt jobb o det passar mig bra så brukar gå smidigt. Mardrömmen är att köra en batch i avlopp bara pga eget misstag. Vill inte veta hur galet mkt pengar det handlar om. Jag hade nog gjort som min kollega, kräkts på toan o åkt hem o aldrig velat komma tillbaka.

Minns en annan pinsam grej jag gjorde när jag jobbade på universitet.. Skulle visa film för en grupp studenter, hade laddat projektorn men studenterna dröjde och jag satt på ett bord. Vaknade två timmar senare liggande på bordet bredvid projektorn. Studenterna hade kommit, sett mig ligga och sova på bordet och gått igen ... :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
1 010
Senast: Sharpless
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 437
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 389
Senast: Johanna1988
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 068
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Blandraser och renraser