Bukefalos 28 år!

ESTA-ansökan: stad eller församling?

Jag har blivit grymt grillad de tre gångerna jag har rest dit. Sista vändan var det 50/50 på att de skulle skicka tillbaka mig. Men efter MYCKET om och men, samtal hit och dit så släppte de in mig.
De var nämligen övertygade om att jag var där för arbete. :meh:

Jag tror det helt enkelt är så att råkar man säga ett ord som står i deras "ordlista" så grillas man till tusan. Det gäller helt enkelt att svara rätt på deras frågor. Varken mer eller mindre. (Har alltid blivit tagen till sidan och varit tvungen att redovisa både det ena och det andra.)
 
Första resan (2010) så blev jag grillad, och den resan åkte jag över gränsen till kanada och var ur USA i 1 dag ;) Så när jag kom tillbaka blev jag "grillad" igen... Då nästan med än när jag kom till USA...
Men den resan va på 3 månader (flygbiljett dit och hem) då jag skulle backpacka i usa :)
Men alla 3 ggr efter det (okt 2014, jan 2015 och okt 2015) har jag i stort sett bara gått igenom deras säkerhetskoll.... Mer "hej vad ska du göra - Är här på semester och bo hos vänner i 1-3 veckor - Jaha tack och ha en trevlig semester"
 
Haha gud, nu gör ni ju mig nervös! Jag var där senast 2011, det gick finfint alltihop vad jag kommer ihåg.
 
Men @FrauleinLeo menar du att du inte har för avsikt att begå terrorbrott och närvara vid ett flertal folkmord nu när du ändå åker över till Staterna?? :confused::confused: Vad är det för roligt att åka på semester då? :cautious:

:rofl::rofl::rofl:





(Om någon nu skulle tvivla så var det HELT OCH FULLKOMLIGT sarkastiskt menat)
 
@Cattis_E Jag har arbetat två år med säkerheten kring flighter till USA och har alltså varit med vid otroligt många avgångar. Därför har jag ju givetvis sett många saker som man som resenär vanligtvis inte märker av.
Om du gjort det..
Inte ska det vara något problem att resa med ett ESTA som går ut drygt en månad efter hemkomst?
Det står i informationen om ESTA att det inte ska vara problem ens om ESTA:t går ut medan man är där för det är vid inresan det är lite kritiskt.

Jag har de tidigare sex gångerna varit betrodd att komma in utan problem i alla fall och har bade vänner och släkt att hänvisa till.
 
@Cattis_E Jag jobbade med säkerheten, inte med såna frågor alls. Så det törs jag inte svara på!

Jag själv hade dock utan tvekan åkt på det ESTAt.
 
Svågern skrev "Stockholm" och inte församling på sitt ESTA som han reste på för ett par månader sen, och det gick ju hur fint som helst. :)
 
Om du gjort det..
Inte ska det vara något problem att resa med ett ESTA som går ut drygt en månad efter hemkomst?
Det står i informationen om ESTA att det inte ska vara problem ens om ESTA:t går ut medan man är där för det är vid inresan det är lite kritiskt.

Jag har de tidigare sex gångerna varit betrodd att komma in utan problem i alla fall och har bade vänner och släkt att hänvisa till.

Det ska inte vara något problem. Sve
 
En fråga ang ESTA vid ankomsten ...
Jag ska byta efternamn men har ju varit i USA nu flera gånger så mina fingeravtryck och bild finns ju reggat sen första gången. (när jag åkte dit andra gången åkte jag på ett nytt ESTA å trodde jag skulle stå i ESTA "första gången kön" vilket blev fel då det inte alls lirade med deras system tydligen, efter det bara gått i "vart där förut kön" och aldrig haft problem...

Frågan är då ska jag gå i "första gången här ESTAkön" eller "jag har vart här förut-kön" ...
Som sagt mitt namn är ju annorlunda men inte mina övriga uppgifter.
 
Men på ESTA't fyller du ju bara i tilltalsnamn och efternamn, dvs inga mellannamn?
Mellannamnet måste vara med! Jag skrev inte med mitt och fick därför inte kliva på planet innan jag fyllt i en ny ansökan. För estat matchade inte passet. Det var några svettiga minuter... :angel: Och det var inte ens planet till usa, utan från oslo till stockholm...
 
Mellannamnet måste vara med! Jag skrev inte med mitt och fick därför inte kliva på planet innan jag fyllt i en ny ansökan. För estat matchade inte passet. Det var några svettiga minuter... :angel: Och det var inte ens planet till usa, utan från oslo till stockholm...

Det måste det inte alls. Det enda som står när du fyller i ESTA är efternamn och tilltalsnamn? Det var vad vi fyllde i och det dög fint.
 
En fråga ang ESTA vid ankomsten ...
Jag ska byta efternamn men har ju varit i USA nu flera gånger så mina fingeravtryck och bild finns ju reggat sen första gången. (när jag åkte dit andra gången åkte jag på ett nytt ESTA å trodde jag skulle stå i ESTA "första gången kön" vilket blev fel då det inte alls lirade med deras system tydligen, efter det bara gått i "vart där förut kön" och aldrig haft problem...

Frågan är då ska jag gå i "första gången här ESTAkön" eller "jag har vart här förut-kön" ...
Som sagt mitt namn är ju annorlunda men inte mina övriga uppgifter.

Ska du byta efternamn måste du ju göra ett nytt ESTA? Vad är det för olika köer menar du? Våra köer skiljde sig inte åt.
 
Det måste det inte alls. Det enda som står när du fyller i ESTA är efternamn och tilltalsnamn? Det var vad vi fyllde i och det dög fint.
Det står så ja. Därför fyllde jag inte i mitt mellannamn. Men ESTAt matchade inte mitt pass, där mitt mellannamn står med och därför kunde jag inte checka in. Fick låna en dator på flyplatsen för att fylla i ett nytt. Det var alltså först på flygplatsen som det blev protester, ESTAs hemsida protesterade inte utan godkände det direkt. :)
 
Det står så ja. Därför fyllde jag inte i mitt mellannamn. Men ESTAt matchade inte mitt pass, där mitt mellannamn står med och därför kunde jag inte checka in. Fick låna en dator på flyplatsen för att fylla i ett nytt. Det var alltså först på flygplatsen som det blev protester, ESTAs hemsida protesterade inte utan godkände det direkt. :)

Så himla dumt! För oss var det ju som sagt inga problem alls. Märkligt hur det kan vara så olika, och framför allt extremt dåligt. Det ska ju inte hänga på personen man möter för dagen.
 
Men när vi åkte från Sverige var det ju absolut ingen som nämnde något om ESTAt. Det var ju inte förrän vi var framme i USA som de "förhörde" oss lite.
 
@FrauleinLeo Nej något förhör om estat när vi flög från Norge var det inte heller. Det var bara systemet som inte ville hitta mitt esta. Men vet inte om det är något nytt, för när jag reste till USA gången innan (~3 år sedan) är jag ganska säker på att jag inte behövde ange mellannamn... Strängare regler nu kanske?
 

Liknande trådar

Äldre Min sambo ska aka till New York pa business-resa i slutet av oktober. Han har i sitt förra jobb rest mycket i östra Afrika och har...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 408
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp